تقویت مهارت های کلامی

۲ روش کلیدی در تقویت مهارت های کلامی

۲ روش کلیدی در تقویت مهارت های کلامی » همه می دانیم که توانایی برقراری ارتباط، داشتن و تقویت مهارت های کلامی، یک عامل مهم برای داشتن یک زندگی موفق و شاد است و اولین گام برای برقراری ارتباط، داشتن فن بیان مناسب می باشد. توانایی خوب صحبت کردن یک امتیاز عالی و عاملی برای پیشرفت ما محسوب می شود.

در مجموعه مقالات ” مهارت های کلامی در کسب و کار ” به بیان روش ها و ترفندهایی از مذاکره می پردازیم که به کمک آنها می توانید در کسب و کارتان به سرعت رشد کرده و مسیر دستیابی به اهدافتان را هموار کنید.

در قسمت اول از سری مقالات مهارت های کلامی در کسب و کار به این موضوع پرداختیم که چگونه در محل کار به طور حرفه ای صحبت کنید. در این مقاله نیز به ادامه مطلب پرداخته و به دو روش کلیدی برای تقویت مهارت هایتان می پردازیم.

۱- شخصیت شناسی در کسب و کار چه نقشی در تقویت مهارت های کلامی شما دارد؟

کار و تجارت در واقع موفقیت انتقال ایده های یک شخصیت به شخصیت دیگر است. باید تا جایی که می توانیم شناسایی انواع مختلف شخصیتها را یاد گرفته تا بتوانیم پیاممان را به مؤثرترین شکل ممکن انتقال دهیم. افرادی که در مراوده های کاری با آنها صحبت می کنیم افراد مختلفی با مدل ارتباطی خاص خود هستند. یک نفر با توجه به جایگاهی که ممکن است داشته باشد طرز گفتگوی رسمی را می پسندد. همین طرز صحبت رسمی می تواند به شدت برای فردی دیگر اثر منفی داشته باشد. در مورد یک نفر دعوت به صرف یک قهوه یا چای برای یک گفتگوی کاری می تواند پیشنهاد خوبی باشد، برای فردی که دارای چارچوبهای خاص است می تواند به شدت نتیجه معکوس دهد.

برای اینکه بتوانیم با افرادی با شخصیت های گوناگون ارتباط برقرار کنیم، باید یک سری اطلاعات کلی نسبت به شخصیت های گوناگون کسب کنیم و به تقویت مهارت های کلامی خود بپردازیم تا بتوانیم با هر کس متناسب باشخصیتش گفتگو کنیم. در ادامه، شخصیتها را از نظر شیوه برخورد با مسائل کاری مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معمولاً کارفرمایان طالب این ۴ نوع شخصیت هستند. افراد خیال پردازی که ایده دارند، تحلیل گرانی که مطمئن شوند این ایده خوب است، اطمینان دهنده هایی که ایده به اجرا در می آورند و مدیرانی که نقش های مدیریتی را به عهده می گیرند.

۱- یک فرد خوش رو و خوش مشرب (فرد اطمینان دهنده) معمولاً در شغل های تجاری گمارده می شود. البته این در صورتی است که شخص در جایگاه واقع خود قرار داشته باشد، گاهی می بینیم که فردی شاید پایین ترین سمت را در یک سازمان به عهده دارد ولی بسیار خوش برخورد و با ویژگی های یک فرد اطمینان دهنده بوده و خوش بین و خوش برخورد است. آیا همین الان نام شخص خاصی از اطرافیانتان با این ویژگی به ذهنتان خطور کرد؟

طرز صحبت با افرادی که خوشرو و خوش مشرب هستند:

این افراد دارای شخصیتی برونگرا و صریح هستند. باید تا جایی که می توانیم با شور و هیجان به آنها جواب دهیم. باید آنها را در مرکز توجه قرار داده و ارزشش را بالا ببریم.

حتماً بخوانید :  چگونه در زمان بحران اقتصادی پیام بازاریابی خود را نشان دهیم؟

۲- یک فرد محتاط و دقیق (تحلیلگر) را در شغل های فنی و مهندسی خواهید دید.

طرز صحبت کردن با افرادی که محتاط و دقیق هستند:

فردی با این تیپ شخصیتی تمام توجهش به جزئیات است. او وابسته به یک کار بی نقص است. باید در صحبت با افرادی با این تیپ شخصیتی به جزئیات کارها، مرتب و منظم بودن و تمرکز روی کارها توجه نمود.

۳- یک فرد مؤکد و درستکار (کنترل کننده) در سمت های مدیریتی قرار می گیرد.

طرز صحبت کردن با افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند:

این افراد دارای شخصیتی برونگرا و صریح هستند. در گفتگو با این افراد باید او را مطمئن کنیم که به کارش اهمیت می دهیم و آنچه را که انجام می دهد، بهترین است. به هیچ وجه نباید باعث اتلاف وقت افرادی با این تیپ شخصیتی شویم.

۴- یک فرد کم رو اما قادر به دیدن زوایای چیزهای مختلف (خیال پرداز) در نقش های ایده پردازی و ابداع خلاقیت قرار می گیرند.

طرز صحبت کردن با افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند:

این افراد دارای شخصیت درون گرا هستند. باید تا می توانیم فرصت خیال پردازی را به این افراد بدهیم و بسیار به حریم شخصی شان احترام بگذاریم. سؤالاتی که باعث معذب شدن شان می شود را نپرسیم.

info-listener

اقدامک شناسایی شخصیت :

نام همکاران، مدیران، زیردستان، مشتریان و… کسانی که به هر نحوی با آنها مراوده کاری دارید را یادداشت کنید. سپس شخصیت هرکدام را با توجه به مشاهده، گوش کردن و پرسش شناسایی و یادداشت کنید. سپس در گفتگو های کاری خود با هرکدام متناسب باشخصیت شان گفتگو کنید.

۲- گسترش دایره لغات چه نقشی در تقویت مهارت های کلامی شما دارد؟

گسترش دایره لغات یک راه کلیدی برای تقویت مهارت های کلامی ، مذاکره و گفتگوی تخصصی در کسب و کار و روابط شغلی می باشد. یک مغز با نبوغ بالای گفتاری و یک قلم قدرتمند، برنده تر از تیغ شمشیر هستند. هوش گفتاری همان نبوغ کلام است و منظور از آن، توانایی شعبده بازی با حروف و واژگان بوده که در تقویت مهارت های کلامی بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین ضریب هوش گفتاری افراد با گستره دایره لغاتشان اندازه گیری می شود.

روان شناسان مطرح کرده اند، ارتباطی مستقیم بین شیوه به کارگیری کلمات و گستره ی دایره واژگان افراد، با موفقیت آنها وجود دارد. لذا کلمات نقشی تعیین کننده در موفقیت اجتماعی افراد ایفا می کنند. افراد دارای فن بیان عالی، فکری پویا و سرشار از ایده دارند. ضمن آنکه نیازهای مغز خود را می شناسند و قادرند تا با گسترش مستمر دایره لغات خویش از جسم خود نیز در جهت برقراری ارتباطات مؤثر استفاده کنند. این افراد، قدرت کلام بالایی در درک مطالب داشته و با قدرت و شیوایی بیان خود، ذهن و قلب مخاطبانشان را با خود همراه می کنند.

علاوه بر این، در کسب و کار نیز، هر حرفه ای واژگان و اصطلاحات مختص به خود را داراست؛ بنابراین سخنوران خوب، در شغل خود نیز موفق ترند. راهکارهای بسیاری برای افزایش دایره واژگان از جمله یادگیری اصطلاحات و عبارات مخصوص کسب و کار مان وجود دارد.

حتماً بخوانید :  مدیریت ریسک به چه معناست؟

نکته مهم استفاده از کلمات به روز و جدید در صحبت هایمان است و لازمه آن مطالعه و یادگیری مداوم است. وقتی واژه یا عبارتی در کسب و کارمان برخورد می کنیم که برای ما ناآشنا است باید در جستجوی معنا و مفهوم آن باشیم تا بتوانیم در مواقع ضروری از آنها در گفتارمان استفاده کنیم.

به عنوان مثال فردی که در زمینه ی حسابداری مشغول به کار است هرچقدر با واژگان مرتبط با مسائل مالی از جمله مالیات، ارزش افزوده و… آشنایی بیشتری داشته باشد، بدون شک در نظر مخاطب، شخص بسیار حرفه ای در کار خود قلمداد می شود.

حل جدول واژگان و معماها و نیز انجام بازی های ذهنی، گوش دادن و یاد گرفتن کلمات غیرمعمول و جدید در مکالمات روزمره و نیز تبدیل شدن به شنونده ای ماهر، استفاده از قدرت بینایی و دنبال کردن واژگان جدید، سرمایه گذاری روی یک فرهنگ واژگان پربار و اختصاص زمان به مطالعه آن، استفاده از بازی به عنوان یک ابزار آموزشی در جهت یادگیری واژگان (مثل جدول کلمات متقاطع یا جدول معمایی) از جمله این راهکارهاست.

راهکار دیگر که من معمولاً استفاده می کنم این است که وقتی جمله یا کلمه ای را از شخصی می شنوم با خود می گویم چه واژه مناسب دیگری می توان به جای این جمله یا کلمه استفاده کرد. این گفتگوی درونی در ذهن من انجام شده و سعی می کنم کلماتی را که به ذهنم می رسد را به جای آن کلمات به کار ببرم. بعضی اوقات وقتی شخصی جمله ای یا عبارتی به کار می برد، من متوجه می شوم که جمله جالبی است و من هیچگاه از آن استفاده نکرده بودم بنابراین سعی می کنم در صحبتهایم آن را به کار ببرم. بنابراین توجه به جملات و عباراتی که اطرافیان بیان می کنند یکی از راه های گسترش دایره لغات می باشد.

اقدامک گسترش دایره لغات: یک دفترچه بردارید و صبح به محض اینکه از خواب برخواستید بدون اینکه با کسی صحبت کنید، به مغز تان فشار بیاورید و تا می توانید کلماتی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. این کار باعث می شود کلماتی که در ذهن داریم ولی هیچگاه در صحبتهایمان استفاده نمی کنیم را از گوشه های ذهنمان بیرون کشیده و در روزمره آنها را به کار بندیم.

این کار را هرروز صبح انجام دهید چون  تأثیر زیادی در گسترش دایره واژگان شما در گفتگوهایتان خواهد داشت. علاوه بر این کلمات در طول روز اگر با جملات بزرگان برخورد می کنید که به نظرتان جالب است را در این دفترچه یادداشت کنید، تا بتوانید از طریق این تمرین ها به تقویت مهارت های کلامی خود پرداخته و بهترین موفقیت های شخصی و شغلی را نصیب خود کنید.

ادامه دارد…

[book_source_shortcode]مهارت های کلامی در کسب و کار[/book_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فروغ فکری

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی هستم. همواره به دنبال خواندن، آموختن و آموزش مفاهیم نو و کاربردی به دیگران بوده و به حوزه های مدیریت منابع انسانی، برندینگ و تبلیغات علاقه مندم. امیدوارم با ارائه دانش و تجربه ام بتوانم مخاطبان را به سوی موفقیت در کسب و کارشان سوق داده و نقش موثری در انتقال دانش روز مدیریتی به آنها ایفا نمایم.
حتماً بخوانید :  9 راه قطعی برای رشد کسب و کار تان
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/84PBb
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *