استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT برای رشد بازاریابی

چه می­ شد اگر یک ابزار تحلیلی وجود داشت که به شما کمک می­ کرد تا در تمام موقعیت­ های بحرانی و مهم یک شرکت توجه همگان را به خود جلب کنید؟ این ابزار وجود دارد و به آن ابزار تجزیه و تحلیل SWOT گفته می­ شود. از این ابزار عالی برای تراز کردن کمپین بازاریابی و رشد بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید.

با انجام تجزیه و تحلیل SWOT برای کسب و کار و استراتژی­ های بازاریابی خود، شما می­ توانید:

-نقاط قوت خود را برجسته کنید.

-نقاط ضعف خود را بپذیرید.

-فرصت­ هایی برای رشد و پیشرفت را شناسایی کنید.

-تهدیدهای موجود را مورد هدف قرار داده، آنها را کاهش دهید و یا کاملاً حذف کنید.

با انجام این تجزیه و تحلیل بر روی کمپین­ های بازاریابی مستقیم خود، شما می­ توانید راه ­هایی را برای صرفه جویی مالی در هنگام تولید کمپین، ایجاد برنامه­ های مؤثرتر و به طور کلی ساخت سریع تر کسب و کار خود و دست یابی سریع به سود را پیدا کنید.

SWOT چیست؟

SWOT  مخفف «قدرت، ضعف، فرصت و تهدید» است. شما می­ توانید به نقاط قوت و ضعف خود به عنوان عواملی فکر کنید که در حال حاضر وجود دارند. فرصت­ ها و تهدیدها عوامل خارجی هستند که به آینده شما اشاره دارند. با شناسایی نقاط قوت و ضعف خود، می­ توانید قدرت خود را برای استفاده از فرصت­ های پیش رو افزایش دهید، در حالی که نقاط ضعف خود را اصلاح می­ کنید تا نسبت به تهدیدات، کمتر آسیب پذیر باشید.

استفاده از SWOT  برای شناسایی مزایای رقابتی از طریق مرتبط کردن نقاط قوت با فرصت­ های موجود را تطبیق (MATCHING) گویند. به این ترتیب شما می­ توانید بازار مورد نظر خود را پیدا کرده و بر اساس آن کار کنید.

 پیوند زدن و مرتبط کردن نقاط ضعف خود به تهدیدات موجود و سپس استفاده از آن برای تغییر تاکتیک­ های خود، تبدیل (CONVERTING) نام دارد.

swot

به عنوان مثال، بیایید بگوییم که شما می­ خواهید محصول خود را برای افراد رده سنی ۲۰ سال بازاریابی کنید. اما حالا دهمین سال کسب و کار شما است، و مشتریان وفادار شما – و مشتریان جدید احتمالی شما – حالا ۳۰ ساله هستند. در عین حال؛ ۲۰ ساله­ ها نیز در حال حرکت به سوی محصولات دیگری هستند.

با نگه داشتن تاکتیک ­های قدیمی بازاریابی، کسب و کار خود را از دست می­ دهید. اما با هماهنگ کردن تبلیغات خود برای مشتریان قدیمی، یک تبدیل انجام خواهید داد.

حتماً بخوانید :  5 راز حیاتی در مدیریت فروش موفق

یک تاکتیک تبدیلی دیگر این است که محصولی طراحی کنید که از نظر خریداران جوان تر، جذاب باشد. در هر صورت، شما با استفاده از SWOT مشکل را شناسایی کرده و راهی برای تغییر بازاریابی خود دارید که می­ تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.

در برخی موارد، تهدیدات و نقاط ضعف را به راحتی نمی ­توان تبدیل کرد. اما با دانش، می­ توان آنها را به حداقل رساند یا از آنها دوری کرد. با مشاهده عمیق­ تر عناصر SWOT و سپس اعمال آنها بر روی یک نمونه، این موضوع واضح تر می­ شود.

تحلیل گام به گام SWOT

اولین قدم ما در SWOT حرف «S» است: یعنی شناسایی نقاط قوت خود. به محصولات و خدمات خود نگاه کنید و ببینید چه چیزهایی را انجام یا ارائه می­ دهید که در مقایسه با رقبای شما بهتر هستند.

شاید محصول شما بهتر است. شاید شما تجربه بیشتری دارید. شاید شما تشکرهای فراوانی از مشتریان خوشحال خود دریافت کرده­ اید، و در کسب و کار خود بهترین شهرت را دارید. آیا تاکنون جایزه یا تقدیر نامه دریافت کرده ­اید؟ چه چیزی شما را از بقیه متمایز کرده و خاص جلوه می­ دهد؟

گام بعدی این است که نگاهی دقیق به خودتان بیاندازید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. شاید این کار چندان برای شما لذت بخش و سرگرم کننده نباشد، اما شما باید ببینید که چه چیزهایی مانع رسیدن شما به هدفتان می­ شوند. کجاها را باید بهبود دهید؟ آیا مردم از بی مسئولیتی شما در برابر خدمات پس از فروش شکایت دارند؟ آیا نمی­ توانید کمپین­ های ایمیلی خود را پیگیری کنید و در نتیجه نمی ­دانید چه چیزی کار می­ کند و چه چیزی کار نمی­ کند؟ شاید بودجه شما کم است و مانع اجرا و اداره کمپین ­ها به نحو احسن می­ شود. شما می­ توانید تمام این مشکلات و مسائل را مدیریت کنید، اما نه تا وقتی که آنها را شناسایی نکرده باشید.

swot

حال، نگاهی به فرصت ­ها می ­اندازیم. کدام محصولات یا خدمات جدید را توسعه داده ­اید که می­ توانند درهای کسب و کار شما را به سوی بازاری جدید باز کنند و یا اینکه شما را برای پاسخگویی به نیازهای بخش خودتان آماده کند؟ آیا برخی تغییرات در زنجیره تأمین شما امکان ارائه قیمت گذاری­ های خاص را ممکن کرده است؟ آیا زمان آن رسیده که محصولات ویژه تعطیلات را ارائه دهید؟ یا اینکه شاید شما کالای مازاد و اضافه در اختیار دارید و می ­توانید یک حراج بزرگ راه بیاندازید. در حال حاضر در کسب و کار شما و یا در محیط اطراف شما چه اتفاق­ هایی در حال رخ دادن است که می­ تواند به جذب بیشتر مشتریان کمک کند و فروش را افزایش دهد.

حتماً بخوانید :  نقش فرآیند مدیریت ریسک در پیشرفت سازمان

در نهایت، ما می­ خواهیم که نگاهی به تهدیدات احتمالی بیاندازیم که می­ توانند اثرات کمپین بازاریابی شما را از بین ببرند و از مسیر منحرف کنند. آیا شما رقیب مستقیمی دارید که مخاطبان مورد نظر شما را می­ دزدند؟ شاید تکنولوژی جدید شما را تهدید می­ کند و محصول شما در حال منسوخ شدن است. شاید تعطیلات پیش رو زمان بدی برای فرستادن کمپین ایمیلی است، زیرا مردم سرشان شلوغ ­تر از همیشه است. تمام این مسائل ممکن است باعث شود شما درباره محصولتان و کمپین­های بازاریابی خود دوباره فکر کنید.

نکات مهم در رابطه با SWOT

۱- توجه داشته باشید که تمام آنالیزها و تجزیه و تحلیل­ های SWOT بیشتر ذهنی هستند تا عملی. در واقع این، نگاه شما به موقعیت در این برهه زمانی است. شما کسی هستید که باید مسائل و مشکلات را پیدا کند. دو نفر که به طور مستقل و جدا از هم کار می ­کنند ممکن است به آنالیز یا تجزیه و تحلیل­ های متفاوتی دست یابند.

پس حواستان باشد که، ورودی­ ها را از دیگران بگیرید، و آماده باشید تا هر شش ماه در میان یا یک سال در میان تجزیه و تحلیل­ های خود را دوباره انجام دهید تا ببینید که می­ توان مسائل را به همین صورت ادامه داد یا باید تغییراتی انجام گیرد.

۲- صادق باشید. نقاط قوت خود را بیش از حد بزرگ نکنید و نقاط ضعف خود را کوچک جلوه ندهید. در صورت پنهان کردن مسائل و نقاط ضعف خود نمی­ توانید به صورت بهینه از SWOT استفاده کنید.

۳- در هنگام بررسی شرکت خود تا آنجا که می­ توانید دقیق باشید. مشتریان خود را تعریف کنید. محصولات خود را تعریف کنید. به ارقام واقعی موجود نگاه کنید.

۴-حواستان به رقبایتان باشد. چقدر از آنها بهتر هستید؟ چقدر بدتر هستید؟ این مشکلات و مسائل چه اثری بر بازاریابی شما دارند؟

۵- تا آنجایی که می­ شود همه چیز را ساده نگه دارید. ممکن است درگیر آنالیزهای بیش از حد و بررسی ­های بی مورد شوید. این کارها را نکنید! از ابزار SWOT استفاده کنید – اما تحت تأثیر شدید آن قرار نگیرید و درگیر یک تجزیه و تحلیل فلج کننده نشوید!

حتماً بخوانید :  عوامل خروج منابع انسانی از کسب و کار

مثالی از SWOT

تصور کنید که یک باشگاه تناسب اندام را مدیریت می­ کنید. SWOT شما احتمالا به صورت زیر است :

نقاط قوت:

-مکانی نو و تمیز

-امکانات کامل با آخرین تجهیزات روز

-توجه شخصی فراوان توسط مربیان تناسب اندام

-کلاس­ های گروهی

نقاط ضعف:

-نداشتن امکاناتی مانند سونا، حمام بخار، استخر

-ظرفیت ۲۵۰ نفری که باعث محدودیت در درآمد می شود.

-ساعت های باشگاه برای افراد شاغل مناسب نیست.

فرصت ­ها:

-بسیاری از افراد می­ خواهند وزن خود را کم کنند و تناسب اندام خوبی داشته باشند.

-افراد حرفه ­ای و جوان زیادی می­ خواهند با دیگران ملاقات داشته باشند.

-با توجه به نزدیک بودن فصل تابستان افراد زیادی تمایل به پر کردن اوقات فراغت خود دارند.

تهدیدات:

-یک باشگاه تناسب اندام دیگر سال­ها پیش در آن منطقه تأسیس شده است.

-افزایش مالیات و اقتصاد ضعیف به معنای درآمد کمتر مردم است.

با نگاهی به همه این ها، شاید تصمیم بگیرید باشگاه خود را به صورت زیر بازاریابی کنید :

-استفاده از روش های جدید و عالی برای تمرین

-تعداد کمتر مشتری به معنای توجه شخصی بیشتر است. قبل از پر شدن جاهای خالی ثبت نام کنید.

-با افراد حرفه­ ای جوان در کلاس های ما ملاقات کنید.

اینها تنها چند ایده بود، اما شما می ­توانید ببینید که چگونه با تجزیه و تحلیل SWOT می­توان بر روی کمپین­ های بازاریابی تمرکز کرد. البته، امتحان کردن یک امر اجباری است. به فروش خود نگاه کنید و از خود بپرسید، آیا این روش بازاریابی جواب می­ دهد؟ آیا بهتر نیست از روش دیگری استفاده کنم؟ فقط با امتحان کردن است که شما می­ توانید پاسخ این سوالات را بیابید. اما SWOT راه بسیار خوبی برای شروع کار است.

[site_source_shortcode url=”https://www.entrepreneur.com/article/293196″]entrepreneur[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

ریحانه خالقی زاده

کارشناس ارشد ریاضی کاربردی و الان هم دانشجوی ارشد زبان هستم. به زبان انگلیسی و مترجمی علاقه زیادی دارم و ترجمه برام لذت بخشه. مباحث مربوط به کسب و کار، بازاریابی و برندینگ برای من جذابه و امیدوارم که مقالاتم برای دیگران هم مفید باشه.
Avatar

جدیدترین مقالات :ریحانه خالقی زاده (نمایش همه )

لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/8i7Xh
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *