بنچ مارکینگ

بنچ مارکینگ (benchmarking) چیست و چه کاربردهایی در سازمان دارد؟

بنچ مارکینگ (benchmarking) چیست و چه کاربردهایی در سازمان دارد؟ » بنچ مارکینگ (الگوبرداری) به فرآیند مقایسه ی سازمان، عملیات و یا فرآیند های خود با سازمان های دیگر که فعالیت هم راستا با شما، اما به صورت گسترده تر یا موفق تر دارند گفته می شود. بنچ مارک برای تمام فرایند ها، محصولات یا خدمات، رویکرد ها و رویه ها در سازمان قابل انجام می باشد. نقاط مشترک که در پنچ مارک بررسی می شود شامل اندازه گیری زمان، کیفیت، هزینه، اثر بخشی فرآیند ها و فعالیت ها و سطح رضایت مشتریان می باشد.

قصد و هدف بنچ مارکینگ مقایسه ی علمیات و فرآیند های خود در برابر رقبا و  تولید ایده های جدیدی برای بهبود فرآیندها، رویکردها، فناوری ها در جهت کاهش هزینه ها، افزایش سود دهی و تقویت وفاداری و رضایت مشتریان می باشد.

[boc_message type=”e.g. information, success, attention, warning_msg”]

بنچ مارک یکی از عناصر کلیدی بهبود مستمر و افزایش کیفیت می باشد.

[/boc_message]

چرا سازمان باید بنچ مارک انجام دهد:

پنچ مارک نشان می دهد که یک فرآیند خاص در سازمان شما چگونه می تواند تقویت شود. بعضی از سازمان ها از بنچ مارک هم در جهت بهبود بخش ها و روند های خود استفاده کرده و هم در جهت نظارت و بررسی رویکرد ها و مزیت های رقبا.

بنچ مارک علاوه بر اینکه انگیزه ی رشد و دیدگاه های جدید در رابطه با سازمان و رقبا به مدیران می دهد، بلکه بخش مهمی از مدیریت تغییرات در دنیای رو به پیشرفت امروزه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت تغییرات می توانید به مقاله “مدیریت تغییر در سازمان ها به چه معناست؟” رجوع فرمایید.

در ادامه به تعدادی از نتایج اصلی پنچ مارک در سازمان اشاره می کنیم:

– رایج ترین بنچ مارک ها، اجرای بنچ مارک داخلی است که باعث ایجاد دیدگاه مناسب از بهبود فرآیند ها و رویکرد ها در داخل سازمان می باشد. به این معنی که سازمان برای انجام بنچ مارک باید عملکرد خود را از جهات مختلف و در بازه های زمانی متفاوت به طور کامل باز بینی کرده و شکاف ها، تقاط قوت و ضعف خود را اندازه گیری و شناسایی کند.

– بسیاری از سازمان ها خود را با رقبا ( رقبای قوی و همراستا) در جهت شناسایی و حذف شکاف ها و مشکلات در خدمات و محصولات و یا کسب، ایجاد و افزایش مزیت رقابتی خود، مقایسه می کنند. داده های جمع آوری شده از پنچ مارک رقبا، بینش و دیدگاه مشخص از فرآیند ها و روش تفکر رقبا در اختیار سازمان قرار می دهد.

اصطلاح بنچ مارک استراتژیک : این اصلاح زمانی به کار می رود که سازمان علاقه مند به بنچ مارک عملکرد یکی از فرآیند های خود با بهترین عملکرد در سطح ملی یا جهانی باشد. این فرآیند معمولا شامل فراتر رفتن از رقبای اصلی در صنایع همراستا و شناسایی سازمان هایی می باشد که در یک عملکرد و یا فرآیند خاص دیگر شناخته شده هستند.

بنچ مارکینگ

محدودیت های بنچ مارک داخلی:

اندازه گیری و نظارت بر عملکرد فرآیندهای داخل سازمانی بسیار مهم و ضروری است، اما سازمان ها علاوه بر عملکرد داخلی باید به توسعه داخلی و خارجی سازمان توجه داشته باشند. سازمانی که فقط  مشغول بررسی و ارزیابی فرآیند های داخلی خود باشد و به توسعه آنها اهمیت ندهد و همچنین به فناوری های جدید در دنیا و اطراف خود توجه نداشته باشد،  به راحتی از رقبای خود عقب مانده و متوجه تغییرات بازار و نیاز های مشتریان خود نخواهد شد.

حتماً بخوانید :  10 مزیت استاندارد های ایزو در شرکت های کوچک و متوسط

بنچ مارک استراتژیک:

فراتر رفتن از صنعت مربوط و بنچ مارک  فرآیندها و روش ها با سازمان های تراز اول یک روش عالی برای به چالش کشیدن روش ها و فرآیند های سازمان و تجدید نظر در شیوه های فعلی می باشد.  به عنوان مثال شرکت Southwest Airlines (یک شرکت هواپیمایی  در ایالات متحده که بزرگترین و کم هزینه ترین شرکت هواپیمایی در جهان) فرآیند ها ، رویکرد ها و سرعت تعمیرکنندگان مسابقات اتوموبیل رانی را در جهت به دست آوردن ایده های جدید برای بهبود و کاهش زمان حضور و نگه داری هواپیماهای خود (زمان لازم جهت تخلیه یک هواپیماپس از ورود به فرودگاه برای آماده سازی آن برای پرواز بعدی) بررسی و مطالعه کرد نتایج گزارش این بنچ مارک به این سازمان کمک کرد تا عملیات تعمیرات و نگهداری، تمیز کردن و بارگیری مشتریان خود را دوباره تنظیم کند که باعث کاهش میلیون ها دلار هزینه در سال شد.

معمولاً اطلاعات مورد نیاز برای بنچ مارکینگ موجود و قابل خرید می باشد:

بسیاری از صنایع یا سازمان های مرتبط با مصرف کنندگان، اطلاعات گرانبهایی را که می تواند در بنچ مارکینگ ارزشمند باشد انتشار می دهد. به عنوان مثال افراد علاقه مند به خودرو های جدید و یا قدیم می توانند گزارش های منتشر شده از سازمانهای مرتبط توسط افرادی که آنها را دقیق تست کرده و گزارش داده اند تهیه، مطالعه و استفاده کنند.

مراحل انجام بنچ مارکینگ :

از آنجایی که هر فرآیند، محصول و عملکرد در سازمان قابل بنچ مارک می باشد، روش های متفاوتی برای این کار وجود دارد. اما به طور معمول این فرآیند شامل موارد زیر است:

– تعریف موضوع و یا هدف بنچ مارک

– تعریف فرآیند و یا جنبه هایی که قرار است به تفصیل بررسی شود.

– انتخاب و تعریف ابزار های اندازه گیری

– انتخاب یک معیار سنجش

– جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد موضوع مورد بنچ مارک و معیارهای سنجش

– ارزیابی داده ها و شناسایی تفاوت ها و شکاف ها

– تجزیه و تحلیل علل ریشه ای تفاوت ها و شکاف ها

– تعریف طرح بهبود

– ارتباط دهی طرح با اهداف

– پیاده سازی طرح بهبود و اندازه گیری نتایج

– گزارش گیری نتایج، شناسایی پیشرفت ها و تکرار روند

بنچ مارکینگ

مثال های بنچ مارکینگ:

یک سازمان برای بهبود روش های ارایه خدمات به مشتریان، می تواند خود را با رقبای موفق خود مقایسه کند. و در صورت شناسایی نقات منفی و اختلاف در اندازه گیری ها می تواند جهت بهبود عملکرد خود برنامه ریزی کند. سازمان میتواند رقیب خود را مشاهده و عملکردش را ارزیابی کند و در بعضی از صنایع می تواند یکی از پرسنل خود را به عنوان مشتری به آن سازمان فرستاده تا به صورت مستقیم اطلاعات مورد نیاز در مورد تجربه ی مشتریان را شناسایی کند.

یک رستوران بیرون بر برای ارایه بهتر خدمات خود به سرعت وابسته است و در صورت داشتن سیستم دقیق می تواند بهره وری خود را افزایش، هزینه ها را کاهش و در نتیجه سود خود را افزایش دهد. کاهش هر ثانیه بدون کاهش کیفیت باعت افزایش سود رستوران می شود. این گونه رستوران ها در طول سالها با اضافه کردن منوها، تعداد صندوق ها جهت دریافت سفارش و دیگر امکانات با یکدیگر در حال رقابت هستند. این شباهت ها نشان میدهد که دائما در حال تماشا و بنچ مارک یکدیگر هستند.

حتماً بخوانید :  pestel چیست و چگونه از آن در تحقیقات بازار استفاده کنیم؟

نتیجه ی نهایی:

بنچ مارکینگ یک ابزار قدرتمند برای ارتقای بهبود مستمر در سازمان ها است. همانطور که گفته شد بنچ مارک داخلی تنها جهت شناسایی داخل سازمان می باشد. سازمان های پیشرو علاوه بر بنچ مارک داخلی، بنچ مارک خارجی انجام داده و تلاش می کنند تا فرآیند ها و روش های خورد را به طور مستمر بهبود داده و و خود را با رقبای پیشرو مقایسه می کنند.

بسیاری از سازمان ها با ایجاد تیم های تحقیق و توسعه علاوه بر ارزیابی عملکرد های داخلی سازمان، بنچ مارک خارجی نیز انجام داده و رقبای پیشروی خود را کنترل و تجزیه تحلیل می کنند.

بنچ مارکینگ علاوه بر تکنیک ها نیازمند تجربه می باشد چرا که تجزیه و تحلیل نادرست و اشتباه می تواند باعث بروز نتایج گمراه کننده و در نتیجه ضرر و زیان شود. پیشنهاد ما به شما در قدم اول استفاده از مشاوران و متخصصان در این حوزه می باشد. چرا که متخصصان این حوزه توانایی تشخیص اطلاعات ناردست از درست را داشته و میتوانند از بروز فاجعه در سازمان جلوگیری کنند.

بنچ مارک، مقایسه و تقلید از رقبا بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی و ساختار های حال حاضر سازمان می تواند باعث ایجاد مشکلات غیر قابل جبران شود. مشاوران و متخصصان مجموعه مدیران نوانداش گیلان با تکیه بر دانش و تجربه ی خود می توانند یاری رسان شما در زمینه بنچ مارک داخلی (ارزیابی داخلی سازمان)، بنچ مارک خارجی (ارزیابی رقبا)، تهیه و تدوین طرح های بهبود و در نتیجه ارتقای سازمان و افزایش بهره وری و سود دهی سازمان ها باشند.

[boc_message type=”e.g. information, success, attention, warning_msg”]

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

[/boc_message]

امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/YhesD
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *