برندینگ یا برندسازی چه مزایایی به همراه دارد؟

برندینگ یا برندسازی چه مزایایی به همراه دارد؟

برندینگ یا برندسازی چه مزایایی به همراه دارد؟ » در مقالات قبلی برند با عنوان های « مبانی اولیه بازاریابی و برندینگ به زبان ساده » و « از تفاوت های بازاریابی و برندینگ چه می دانید؟ » در مورد تفاوت های بازاریابی و برندینگ، اولویت ها و همچنین دلایل اهمیت برند صحبت شد. در ادامه به مباحث مربوطه ی برند و باید ها و نباید های برندینگ خواهیم پرداخت. همانطور که در مقاله قبل نیز ذکر شد، برند همان تفاوت های شما با رقباست. در واقع همان حسی است که مصرف کننده از محصول و خدمات شما خواهد داشت. هرچقدر مصرف کننده مزیت ها و تفاوت های محصول یا خدمت شما را بیشتر حس کند و از خرید و مصرف محصول حس رضایت بیشتری دریافت کند، احتمال ادامه و استمرار خرید و همچنین وفاداری او به برند بیشتر خواهد شد.

هرچقدر برند در کسب و کارهای (B2C) دارای اهمیت هستند، در کسب و کارهای(B2B) از اهمیت و نقش به مراتب بالاتری برخوردارند. برندها می توانند ابزار قدرتمندی در کاهش ریسک این نوع کسب و کارها باشند، زیرا ریسک هایی که در این نوع کسب و کارها وجود دارند اغلب می تواند می توانند عمیق و ماندگار باشند و تصمیم گیرندگان در خرید های خود به برندها توجه وعلاقه بیشتری نشان خواهند داد.

با توجه به اینکه روند زندگی افراد هر روزه به سمت پیچیدگی و سرعت بیشتری در حرکت است، توانمندی برندها در ساده سازی فرآیند تصمیم گیری و کاهش ریسک های انتخابی آنان ارزشمندتر و پررنگتر خواهد بود.

فارغ از آنچه تاکنون در مورد برند و مصرف کنندگان آن ذکر کردیم. برندها می توانند فرآهم آورنده  کارکردهای ارزشمندی برای شرکت ها باشند. به طور کلی نقش اصلی هر برند، معرفی و متمایز ساختن محصول و تسهیل در فرآیندهای دادوستد برای مشتری هاست.

سرمایه گذاری در حوزه برند باعث می شود تا تداعیات و برداشت های خاصی نسبت به برند ایجاد شود. از طرفی برندها نشانگر سطح خاصی از کیفیت هستند، به نحوی که خریداران راضی می توانند بار دیگر با اطمینان خاطر بیشتری محصول را انتخاب کنند. همچنین وفاداری به برند، موانعی را برای ورود سایر شرکت ها به عرصه رقابت به وجود می آورند.

[boc_message type=”attention]

در ارزش گذاری های کسب و کار حدود ۷۰ درصد از دارایی های نامشهود به برند هر مجموعه اختصاص پیدا می کند.

[/boc_message]

فرآیند های تولید و عرضه محصول می تواند به راحتی و با سرعت بالایی کپی برداری شود، اما تصویر و تاثیر پابرجایی که در ذهن افراد و مصرف کنندگان براساس چندین سال فعالیت بازاریابی و تجربه ی محصولات بر جای مانده، به سادگی قابل جایگزین شدن و کپی برداری نیست. به عبارتی ساده تر همه چیز در کسب و کارتان کپی برداری ست جز سطح و چگونگی روابط شما با مشتریان.

برای ایجاد برند چه کاری باید انجام داد؟

برای ایجاد برند برای یک محصول لازم است تا به مصرف کنندگان بیاموزیم که محصول ما “کیست” و چه شخصیتی دارد و با استفاده از نام منحصر به فرد و سایر عناصر برندینگ، هویت برندمان را برای آنان مشخص کنیم. از طرفی باید مشتریان محصول خود را معرفی کرده و بگوییم که محصول ما چه کاری انجام می دهد و چرا مشتریان باید به این محصول توجه نموده و آن را از سایر رقبا متمایز بدانند. این دقیقاً همان مرحله ای است که عمده کسب و کارهای ایرانی خصوصاً حوزه های فنی با مشکل مواجه هستند. این قبیل کسب و کارها با توجه به سطح بالای علم و دانش فنی، در ارائه محصول و چرایی انتخاب آن به مصرف کنندگان دچار مشکل هستند و متاسفانه غالب این دست افراد اصطلاح قدیمی ” جنس خوب خودش فروش می رود ” را تکرار و اجرا می کنند. غافل از اینکه این فرمول مدت هاست دیگر جوابگو بازار فعلی نیست.

حتماً بخوانید :  چگونه برند خود را ایجاد و توسعه دهید؟

پس به عبارتی ساده، هر زمان که مشتریان در رده محصولات مشابه، شما را متمایز دانسته و متقاعد شوند که تمامی گزینه ها از لحاظ کمی و کیفی با محصول شما برابر نیستند، مجموعه شما در روندهای برندینگ خود به خوبی عمل نموده است.

brandingjpg

در برخی از محصولات و رده های صنفی تنها دلیل انتخاب مصرف کنندگان تصویر ذهنی مثبت وپرستیژی ست که محصول از آن برخوردار است. یکی از این صنوف، صنف آب معدنی ست. در این صنف تمایز بین رقبا بسیار اندک و ناملموس است. (می توانید این سطح از محصولات و دلایل انتخاب آنها را در بازار و در بین مصرف کنندگان جویا شوید)

یکی دیگر از بخش هایی که با همین چالش ناملموس بودن تفاوت ها مواجه است، بخش خدمات است. کیفیت بخش خدمات می تواند با تغییر مسئولین ارائه آن دستخوش تغییر شود. به همین دلیل استفاده از برند و قرارگیری در حوزه برندینگ جزء بایدهای انکار ناپذیر است.

مخلص کلام در صورتی که تمایل دارید حاشیه قیمت بالاتری برای محصولات ایجاد کنید، حجم فروش را بالا برده و همچنین سودآوری را افزایش دهید، باید پروسه برندینگ را با دقت و تعهد بالایی به اجرا درآورید.

برنامه ریزی و اجرای برنامه های بازاریابی برند

همانطور که در مقالات قبل عنوان شد، دو مقوله بازاریابی و برندینگ، دو جزء جدایی ناپذیرهستند. به عبارتی هیچ کدام به تنهایی نمی توانند تاثیرگذار و راه گشای کسب و کار باشند.

به همین دلیل، دستیابی به ارزش افزوده برند، نیازمند ایجاد برندی ست که مشتریان به اندازه کافی از آن آگاه بوده و بتوانند با آن رابطه ای عمیق، مثبت و منحصر به فرد برقرار کنند.

به طور کلی فرآیند آشنایی بیشتر مصرف کنندگان با برند به سه فاکتور وابسته است:

۱-انتخاب عناصر اصلی تشکیل دهنده برند و چگونگی آمیختگی آنها با هم

۲- یکپارچه سازی عناصر برند با بهره گیری از فعالیت های بازاریابی و پیشبرد فروش

۳- سایرعوامل ایجاد کننده ی برداشت های ذهنی فرعی که به طور غیرمستقیم و در نتیجه ی ایجاد ارتباط با سایر موجودیت ها (مانند کشور سازنده، شبکه توزیع قدرتمند و…) تصویر برند را در ذهن مصرف کننده ایجاد یا بهبود می دهند.

آن چیزی که باعث اقدام به خرید در خریداران می شود، رابطه مستقیمی با ذهنیت و نگرش مشتریان از برند دارد و به همین دلیل است که لباس های به اصطلاح مارک دار زیباتر و خوش دوخت تر به نظر می رسند. خودروی برخوردار از مارک گران قیمت، سریع تر و راحت تر به نظر می رسد و حتی مدت زمان انتظار در یک بانک خوشنام و برند به نظر بی اهمیت و کوتاه تر است. (این نمونه در بانک های مختلف قابل مشاهده است)

سرمایه گذاری ها در حوزه برندسازی، سرمایه گذاری هایی از جنس بلند مدت و برای آینده سازمان است و همچنین کیفیت سرمایه گذاری در این مبحث به مراتب مهم تر و کلیدی تر از کمیت آن خواهد بود.

 اصولاً هر فعالیتی که در سازمان انجام می شود از دو حال خارج نیست:

۱-به سازمان در تعالی و رشد برند کمک می کند.

۲- باعث توقف رشد و توسعه برند و حتی افت جایگاه آن خواهد شد.

بازاریابان با استفاده از برند باید بتوانند تفاوت های برند خود را با رقبا به مشتریانشان نشان داده و آنان را متقاعد به خرید کنند. یعنی باید قادرباشند نقاط قوت برند خود را به صورت محسوس به نمایش گذاشته تا بتوانند به سهم مورد قبول خود در بازار هدف و همچنین توسعه جایگاه محصولات خود دست یابند.

فرآیند برندینگ در محصولات و شرکت ها به میزان سطح آگاهی مشتریان از برند کمک خواهد نمود. برهمین اساس آگاهی از برند شامل عملکرد برند بر اساس دو شاخصه شناسایی برند و یادآوری برند است  که در آن شناسایی برند به این معنی است که زمانی که مشتری به فروشگاه می رود آیا قادر است برندی را که قبلاً با آن مواجه شده را مجدداً به خاطر آورد و بشناسد؟ یادآوری برند می تواند در فروشگاه، خانه و یا هرجایی که مصرف کننده به فکر نیاز خود می افتد آن برند در ذهنش تداعی شود. مثلاً زمانی که تشنه می شویم به یاد کدامیک از برندهای آب معدنی می افتیم؟

حتماً بخوانید :  یک نمایشگاه، هزاران اشتباه، یک واقعیت تلخ!

یادآوری برند در سازمان هایی که در حوزه خدمات اینترنتی فعالیت می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است و تمام تلاش این گونه موسسات باید افزایش سطح یادآوری برندشان در ذهن مصرف کنندگان و خریداران باشد.

کمترین مزیت آگاهی از برند را می توان ” ثبت برند در ذهن مصرف کننده ” نام برد. از طرفی بر اساس تحقیقات به عمل آمده، این نکته ثابت شده است که مصرف کنندگان در بسیاری از تصمیمات خرید، فقط برندهای آشنا و معتبر را مورد بررسی قرار می دهند و همین امر باعث می شود که شرکت ها و موسسات غیر آشنا و ضعیف از لحاظ برندینگ، به سبد خریداران راه پیدا نکنند.

ایجاد آگاهی از برند به مفهوم افزایش آگاهی مصرف کنندگان از برند از طریق تکرار مواجهه و تماس با آن است. به عبارتی ساده تر هر چقدر بر تجربیات مصرف کننده از یک برند با “دیدن، شنیدن یا فکر کردن” افزوده شود، احتمال ثبت آن در حافظه مشتریان افزایش می یابد.

متاسفانه برخی از شرکت ها و برندها با این تصور اشتباه که ” تکرار نام برند ” می تواند میزان آگاهی از برند را به تنهایی افزایش دهد، هزینه های زیادی را صرف تبلیغات خود می کنند. تکرار تنها قابلیت شناسایی را برای مشتری ها افزایش می دهد، اما بهبود یادآوری برند نیازمند ایجاد و پیوند میان برند ما، محصولات مرتبط با آن و سایر جزئیات مربوط به مصرف یا خرید در حافظه مصرف کننده است.

نکته پایانی این که می توانیم آگاهی از برند را با افزایش میزان آشنایی مشتریان از برند خود (از طریق افزایش مواجهه آن) و شکل دادن به تداعیات قوی از محصول یا سایر جزئیات مرتبط با خرید یا مصرف آن بهبود بخشیم.

در مقاله بعد به مباحث تصویر ذهنی از برند و منحصر به فرد بودن آن و همچنین بایدهای ایجاد برند قدرتمند خواهیم پرداخت.

نکته : شما می توانید سوالات و شبهات خود را در زمینه سلسله مقالات مربوط به برندینگ، از قسمت نظرات در پایین هر مقاله عنوان بفرمایید.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/yv39m
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *