بازاریابی و فروش

۹ نکته مهم بازاریابی و فروش برای استارتاپ ها

۹ نکته مهم بازاریابی و فروش برای استارتاپ ها » اینکه چگونه شما محصول خود را می‌فروشید و چگونه خودتان را در بازار معرفی می‌کنید دو موضوع متفاوت هستند. انجام یک سیستم مدون بازاریابی و فروش می‌تواند یک مزیت باور نکردنی برای درآمد خالص کسب‌ و کار شما باشد. اما انجام اشتباه در فرآیندهای بازاریابی و فروش به معنی هدر دادن سرمایه و پول است به دلیل اینکه صاحبان کسب‌ و کار های کوچک و استارتاپ ها همیشه باید تمام نیازهای خود را در نظر بگیرند. بسیار دشوار است تا بتوانید به تمام نکات دقیق و ظریف بازاریابی و فروش تسلط داشته باشید، علی‌الخصوص اگر شما قبلا یک فروشنده نبوده باشید.

پیروی از ۹ نکته بازاریابی و فروش زیر برای استارتاپ ها به فروش بیشتر، بازاریابی بهتر و صرفه جویی در هزینه ها کمک می‌کند.

۱- به جای مقایسه، از مزیت‌ها و برتری‌های خود بهره بگیرید.

نحوه بازاریابی محصولات تان به این بستگی دارد که چگونه خود را از دیگران متمایز نشان دهید. سه راه عمده برای این کار وجود دارد:

۱- قیمت ( شما می‌دانید که چگونه بهتر از رقبا بر روی محصول قیمت‌گذاری انجام دهید)

۲- کیفیت (شما بهترین هستید)

۳- ترکیبی از موارد بالا (شما اعتبار و ارزش بهتری ارائه می‌دهید)

شما می‌توانید اذعان کنید که محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید بسیار ارزانتر و با کیفیت‌تر از رقباست اما این نشان نمی‌دهد که این محصول چقدر زندگی مشتری‌های شما را راحت‌تر و بهتر خواهد کرد. فروش برابر با ارائه مزیت‌هاست. یک مقایسه فقط ممکن است ویژگی‌های ارائه شده را مشخص‌تر نماید، اما شما همیشه در حال فروش مزیت‌ها و برتری‌های محصول یا خدمت خود هستید.

۲- به صحبت‌های مشتریان خود گوش دهید.

سام والتون یکی از خرده‌فروشان معروف و موسس والمارت، کار خود را از مناطق روستایی آمریکا آغاز کرد. این کار برخلاف منطق غالب یک خرده فروشی بود که بر این باور بود که خرده‌فروشی در هر مکانی امکانپذیر است اما نه در یک شهرستان با جمعیت متمرکز. منطق پشت این کار این بود که اگر می‌خواهید حجم زیادی از کالاها را بفروشید، پس به تعداد انبوهی از افراد نیازمندید.

اما والتون مشتریان خود را می شناخت چون او اغلب بطور مستقیم با آن‌ها گفتگو می‌کرد. او آگاه بود افرادی که در مناطق روستایی و حومه زندگی می‌کنند اغلب در مقادیر زیادی خرید انجام می‌دهند، چون خانواده بزرگتری دارند یا به کالاهای مورد نیاز بیشتری برای حفظ کسب‌ و کار کوچک خود نیازمند هستند. والتون به مشتریان خود گوش داد و نتیجه آن بزرگترین و قدرتمندترین خرده‌فروشی آجر و ملات در جهان شد. مشتریان ممکن است در زمان‌هایی با منطق مقابله کنند، اما همیشه حق با آن‌ها است. به همین دلیل باید به آن‌ها گوش فرا دهید.

معرفی وب سایت : استارتاپ شو

توضیح : سایت استارتاپ شو  با هدف نمایش رایگان استارتاپ های تازه تاسیس و موثر ایرانی، آموزش در تمام زمینه های مورد نیاز برای راه اندازی، تحلیل و توسعه کسب و کارها و همچنین فراهم آوردن بستری برای سرمایه گذارانی که خواهان ورود به این صنعت هستند می باشد.

۳- بازاریابی محصول خود را قبل از آماده شدن محصول شروع کنید.

حتماً بخوانید :  چرا کسب و کار شما باید از شبکه های اجتماعی استفاده کند؟

برخی از شرکت‌ها صبر می‌کنند تا محصول آن‌ها کامل شود، سپس بازاریابی یا کمپین‌های تبلیغاتی را آغاز می‌کنند که این کار یک اشتباه پرهزینه است. بسیاری از کسب‌ و کارها انتظار دارند محصولاتشان را به محض آماده بودن بفروشند. اما اگر کسی اطلاعی در مورد آن نداشته باشد، تقاضایی وجود نخواهد داشت. تا زمانی که شما از طریق یک کمپین بازاریابی به ایجاد آگاهی از برند برای مشتریان بالقوه بپردازید.

بهتر است کمپین‌های تبلیغاتی خود را حتی به میزان کم، قبل از تمام شدن محصول آغاز کنید تا مشتریان بالقوه بدانند به زودی محصول وارد بازار می‌شود. شما می‌توانید مزیت‌های محصول را قبل از وارد شدن به بازار به فروش رسانید. به این ترتیب، هم‌زمان محصول و مشتری آماده می‌شوند.

استارتاپ ها شرکت های کوچک، جوان و نوپایی هستند که عموماً از یک ایده ی ناب شکوفا می شوند و در بستر فناوری شکل می گیرند و رشد می کنند.  البته این شرکت های کوچک در صورت مدیریت صحیح و اثر بخش می توانند در کمترین زمان به بزرگترین غول های تجاری تبدیل شوند. در مقاله ” ایده های بازاریابی برای استارتاپ ها ” به ۷ ایده ی اثر بخش بازاریابی برای استارتاپ ها می پردازیم.

۴-در بازاریابی و فروش ، خارج از چارچوب فکر کنید.

چشم‌انداز بازاریابی به طور چشمگیری دچار دگرگونی شده است. در گذشته هیچ موتور جستجویی یا رسانه اجتماعی وجود نداشت چون اینترنتی در دسترس نبود. هم اکنون، استارتاپ ها بصورت رایگان راه‌اندازی می‌شوند و تکنیک‌های بازاریابی آنلاین هم خلاق و هم موثر تر هستند. به عنوان مثال، شما می‌توانید از ویدئوهای بازاریابی آنلاین، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ، مسابقات، بازاریابی محتوا، رهبری افکار و… استفاده نمایید.

۵- سریع تست کنید و در صورت عدم موفقیت سریع خاتمه دهید.

بازاریابی و فروش سیستمی که نتوانید عملکرد آن را اندازه‌گیری کنید یک بازاریابی شکست‌خورده است. مطمئنا بودجه هایی برای انجام تبلیغات صرف می‌کنید و حتی ممکن است رونقی در فروش در محدوده زمانی انجام تبلیغات داشته باشید. اما چگونه می‌توانید مطمئن باشید که پولی صرف تبلیغات شده با فروش در ارتباط است؟ ممکن است موضوع چیز دیگری مانند یک رونق فصلی باشد.

اگر زمان و پولی را برای یک کمپین تبلیغاتی صرف می‌کنید، حتماً نتایج را اندازه‌گیری کنید. راه‌هایی برای پیگیری تغییرات هر یک از گروه‌های کمپین بازاریابی راه‌اندازی کنید. همچنین، انواع متعددی از کمپین‌های بازاریابی را بصورت متمایز و گروه‌های کوچک ایجاد کنید. این امکان برای شما به وجود می‌آید تا گروه‌های بازاریابی را مقایسه کرده و بهترین عملکرد را تشخیص دهید. آن کانال‌هایی که عملکرد قابل قبولی ندارند حذف و بهترین‌ها را حفظ کنید.

بیشتر استارتاپ‌ها با ایده یک نفر شروع می‌شوند. اما برای تبدیل این ایده به عمل شما نمی‌توانید همه کارها را به تنهایی انجام دهید، و از سویی دیگر اگر تخصص های لازم، مثل برنامه‌نویسی، مدیریت، بازاریابی و… نداشته باشید، به افراد متخصص نیاز خواهید داشت. در مقاله “چگونه برای استارتاپ خود همکار پیدا می کنید؟ ” در این خصوص توضیح می دهیم.

گردوفروش

۶- از زوایای مختلف تبلیغات انجام دهید.

همانطور که در بالا ذکر شد، بهتر است کانال‌های بازاریابی و ایده‌های متعددی را امتحان کنید تا ببنید کدامیک بهترین است. اکثرا، ترکیبی از انواع تبلیغات کارآمد هستند. زمانی که مشتری نام برند شما را از رادیو می‌شنود، در نتایج موتور جستجو مشاهده می‌کند و در وبلاگ مورد علاقه‌اش می‌بیند (بازاریابی مجتوا)، شروع به قبول برند شما به عنوان یک کسب‌ و کار قابل اعتماد و شناخته شده می‌نمایند. آن‌ها ممکن است هم اکنون به محصول یا خدمات شما احتیاج نداشته باشند اما در زمان نیاز، نام برندتان به جای رقبا به ذهنشان می‌آید.

حتماً بخوانید :  5نکته موثر برای پیشرفت در استراتژی فروش کسب و کارتان

۷- همیشه باید به روابط عمومی توجه داشته باشید.

هنگامی که تبلیغات شما به صورت سنتی ست، هدف بازاریابی فروش محصول می‌باشد. اما زمانیکه از روابط عمومی یا مطبوعات یا یک رسانه مرتبط با صنعت خودتان استفاده می‌کنید، هدف شما ایجاد و حمایت از برند است.

برخی از افراد این کار را ایجاد اعتبار می‌نامند. اگر نام شرکت شما در یک روزنامه یا مجله معروف ذکر شده باشد، حتماً باید آن خبر را در سایت قرار دهید، حتی اگر به اسم شرکت شما تنها به صورت یک نقل قول از مدیرعامل اشاره شده باشد. هنگامی که مشتریان نام شرکت را در آن رسانه می‌بینند برای شما اعتبار ایجاد می‌شود.

حتی تبلیغات کوچکی به صورت روابط عمومی همانند اخبار محلی یا وبلاگ‌ها و…. برگ برنده شما هستند. برخلاف بازاریابی سنتی، روابط عمومی دارای طول عمر بیشتری از کمپین تبلیغاتی است. روابط عمومی مناسب اعتبار و آگاهی از برند ایجاد می‌نماید.

۸- به مشتریان اجازه دهید تا در مورد شما یا با خودتان صحبت نمایند.

خوب یا بد، باید بدانید مشتریان چه چیزی در موردتان می‌گویند. اگر جایی برای شکایت، انتقاد، پیشنهاد یا تعریف مشتریانتان فراهم نکنید، این طور به نظر می‌رسد که افکار و نظرات آن‌ها برایتان مهم نیست. به یاد داشته باشید، حتی اگر یک مشتری عصبانی و ناراحت به سوی شما آید، فرصت بزرگی است تا به عموم نشان دهید که از نظر شرکت همیشه حق با مشتری است و برای آن‌ها ارزش قائل هستید. این موضوع، کلید طلایی روابط عمومی است.

با ایجاد یک بخش در سایت جهت تبادل این گونه اتفاقات، شما می‌توانید به مشکلات پی ببرید و اینگونه موضوعات را کنترل کنید. روش جایگزین این است که مشتری به سایت دیگری مراجعه و انتقاد و شکایت خود را در آنجا عنوان کند، جاییکه شما به آن دسترسی ندارید و نمی‌توانید بطور مناسب واکنش‌ها و پاسخ‌ها را کنترل کنید که قطعا این روش مدنظر شما هم نیست!

۹- به مشتریان بگوئید که “ما منتظر دیدار مجدد شما هستیم”.

برای وفاداری یا علاقه مشتریان پاداش در نظر بگیرید. مشتریان شرکت مانند بخشی از دپارتمان فروشتان هستند. هر کلمه از تصدیق و تعریف مشتریان طرفدار برندتان بهتر از هر تیم فروشی عمل می‌کند که شما در کنار هم گرد آورده‌اید. بنابراین، به طور مداوم از طریق قیمت رقابتی، پشتیبانی و حمایت از مشتری به مشتریان خود پاداش و جایزه بدهید.

[site_source_shortcode url=”https://www.entrepreneur.com/article/284271″]entrepreneur[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

تهمینه سماوی

فارغ التحصیل رشته بازاریابی و علاقمند به حوزه‌های برندینگ، مدیریت کسب و کار و کارآفرینی. در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز که یک قدم اشتباه منجر به نابودی کسب و کار می‌شود آشنایی با مفاهیم روز مدیریتی یک مزیت رقابتی برای مدیران و صاحبان کسب و کار محسوب می شود. امیدوارم بتوانم با ترجمه و ارائه مقالات مفید افراد را با چالش‌هایی که در این حوزه‌ها مواجه می‌باشند آشنا و به بهبود و رونق کسب و کارشان کمک نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/nWsdm
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *