از تفاوت های بازاریابی و برندینگ چه می دانید؟

از تفاوت های بازاریابی و برندینگ چه می دانید؟

از تفاوت های بازاریابی و برندینگ چه می دانید؟» در مقاله قبل توضیحاتی در حوزه ماهیت و اساس بازاریابی و برندینگ ارائه  شد. این توضیحات به جهت مفتوح شدن مباحث مربوطه به این دو مبحث کلیدی بود و توجه داشته باشید در خلال این سری از مقالات برندینگ سعی داریم تا کلیدواژه های اصلی و کاربردی این مبحث را به خوبی بیان نموده تا بتوانید در تعاملات و استراتژی های کسب وکارتان به اجرا درآورید. در ادامه به تفاوت بین برندینگ و بازاریابی اشاره خواهد شد تا بتوانیم اهمیت و جایگاه هریک را مشخص نماییم.

تذکر: در طول این مقاله پیشنهادهایی کاربردی به شما ارائه خواهد شد تا بتوانید دید بازتر و موثرتری نسبت به مباحث برندینگ داشته باشید.

به خاطر داشته باشید نمی توانید هیچ کدام از این مباحث برندینگ و بازاریابی را به صورت مستقل در کسب و کار خود با رویکردی اثرگذار داشته باشید. یعنی این دو مبحث لازم و ملزوم هم هستند. بیشتر مدیران این دو مبحث را از نظر معنا و مفهوم یکی دانسته و عموماً برندینگ و بازاریابی را به جای یکدیگر به کار می برند. اما هر سازمانی که در حوزه اقتصادی در حال فعالیت است باید تفاوت اساسی و کلیدی موجود بین بازاریابی و برندینگ را بداند.

برندینگ همان چیزی است که هستید!

برندینگ همان چیزی ست که از جانب مشتریان فعلی، بالقوه و حتی کارمندان شما درک می شود. برندینگ همان حس منتقل شده از شنیدن نام مجموعه شما در ذهن مخاطب است.

مواردی که برند شما را تشکیل می دهند عبارتند از :

– ماموریت و ارزش های کسب و کارتان

– مشتریان هدف یا بازار هدف کسب و کارتان

 – محصولات یا خدمات شما

– و شاه کلید برندینگ مجموعه شما یعنی مزیت رقابتی تان در بازار

به این موارد می توانید ویژگی هایی نظیر : قابلیت تشخیص هویت منحصر به فرد محصولات و خدمات در کنار قدرت و نفوذ بالا، همچنین ایجاد وفاداری حاصل از اطمینان خاطر از برندتان را نیز اضافه کنید.

پس آمیخته ای از هر آن چیز که مجموعه و کسب و کارتان به انجام می رساند و برآیند حس دریافتی مخاطب، همان برند شما را تشکیل می دهد.

بازاریابی یعنی چطور محصولات و خدمات خود را بفروشید

در صورتی که برند را به عنوان استراتژی کسب و کارتان در نظر بگیریم، بازاریابی تاکتیک های اجرایی کسب و کارتان است. استفاده از هویت برند در کسب و کارتان این اجازه را به شما می دهد تا بیشترین دریافتی را از اتخاذ تصمیمات کارآمد در فروش محصولات و خدماتتان بدست آورده و همچنین با این ابزار بیشترین سطح دسترسی و دریافت از مخاطبین را داشته باشید.

حتماً بخوانید :  مشتریان چه تصویر ذهنی از برند شما دارند؟

در نظر بگیرید شما به عنوان یک رستوران مجلل در ارائه سرویس های با کیفیت و لوکس در اذهان مخاطبین شناخته شده اید و برای پر رنگ تر کردن این مزیت، تبلیغاتی خاص و ویژه برای اقشار مرفه اجتماع تدارک و ارسال می کنید. طبق توضیحات ارائه شده، “برداشت لوکس بودن مجموعه” برند شماست و “ارسال تبلیغاتتان به جامعه ای خاص” بازاریابی تان می باشد.

برندینگ لوکوموتیو و بازاریابی واگن های کسب و کار شماست

ناهماهنگی بین استراتژی ها و تصمیمات بازاریابی و برندینگ می تواند خسارات جبران ناپذیری به کسب کارتان وارد نماید. برخی مدیران به اشتباه فکر می کنند برند کسب و کارشان نیازی به مراقبت و اصلاح ندارد و مانند یک گیاه خودرو به رشد خود ادامه می دهد. باید خاطرنشان کنیم که این برداشت اشتباه باعث عدم تدوین برنامه ریزی و هدف گذاری در کسب و کارتان خواهد شد که کمترین عواقب آن خدشه دار شدن برند شما در ذهن مشتریان است.

به همان رستوران مجلل در ابتدای مقاله باز می گردیم، شما به عنوان یکی از برنامه های بازاریابی تان تصمیم به دادن تخفیف ۴۰-۳۰ درصد در یک روز خاص می گیرید. مسلماً در آن روز تعطیل و خاص تراکم مشتریان مراجعه کننده به مجموعه شما بیش از روزهای دیگر خواهد بود و همین ازدحام اثر مخربی بر برداشت مشتریان از لوکس بودن خدمات ارائه شده شما خواهد داشت.(تاکتیک های بازاریابی تان را با دقت و بررسی هرچه تمام تر انتخاب و اجرا کنید)

بازاریابی برد شما را در کوتاه مدت و برندینگ در بلند مدت تضمین خواهد نمود.

برندینگ همان سرمایه گذاری بلندمدت برای مجموعه شماست. هیچ گاه نمی توانید از برندینگ انتظار نتایج کوتاه مدت را داشته باشید. عمده ترین دلیلی که مدیران در کسب و کارهای داخلی به دنبال تحقق برنامه های برندینگ و اجرای آن در مجموعه خود نیستند، همین عامل نگاه بلند مدت آن است. در صورتی که همین افق بلند می تواند باعث تضمین بقا و توسعه کسب و کارشان باشد.

حتماً بخوانید :  شرکت های بزرگ چگونه با استراتژی رهبری هزینه مزیت سازی می کنند؟

به دلیل نزدیکی و موازی کاری در برخی سطوح، برندینگ و بازاریابی در سطوحی باهم برخورد داشته و حتی به یاری هم خواهند آمد.

برندینگ و بازاریابی دو جنبه متفاوت از یک پروژه یا فرآیند در کسب و کار بوده که به اجرا و توسعه استراتژی های شرکت کمک خواهند نمود. بدین معنی که هر دو واژه با هم و کنار هم می توانند باعث رشد و تعالی سازمان شوند.

از تفاوت های بازاریابی و برندینگ چه می دانید؟

سرمایه گذاری در کدامیک بهتر است؟

سرمایه گذاری هم بر روی بازاریابی و هم  بر برندینگ خوب و لازم بوده و هرکدام از آنها بازگشت سرمایه ای متفاوت را از روش های مختلف شامل حال مجموعه تان خواهند نمود.

همانطور که گفته شد بازگشت سرمایه در بازاریابی در مدت زمان کوتاهی اتفاق خواهد افتاد و زمانی که کمپین بازاریابی را به خوبی طراحی و اجرا کنید، حجم قابل توجهی از سرمایه و سود را شامل حال مجموعه خواهد نمود. (البته نحوه اجرا در برنامه های بازاریابی حائز اهمیت است)

اصلی ترین بازگشت سرمایه در حوزه برندینگ، ساخت و توسعه مشتریان وفادار بوده که مهم ترین ابزارهای ایجاد مشتریان وفادار استفاده از ابزارها و تاکتیک های بازاریابی است. وفاداری مشتریان در تکرار خریدهایشان و عدم علاقه مندی به پیشنهاد های رقبا و همچنین استقبال از محصولات و خدمات جدید خلاصه می شود.

 در پادکست زیر توضیح می دهیم  که “چرا برندینگ مهم است؟”

 

 

با توجه به تغییراتی که در عرصه کسب و کار اتفاق افتاده و هر روز شاهد تغییرات جدیدی هستیم، مباحث مربوط به کسب و کار نیز دست خوش تغییرات عدیده ای گردیده است. به عنوان مثال در گذشته نه چندان دور و کماکان در برخی از کسب و کارهای امروزی کشورمان که تعدادشان کم هم نیست، جامعه هدفی مشخص می شد(بیشتر کسب و کارها توجه ای به این بخش ندارند)، سپس کمپین تبلیغاتی جهت اغوای مصرف کننده تدارک دیده می شد و در نتیجه مشتریان نیز به تناسب خواسته های خود که قبلاً پیش بینی شده بود تبدیل به خریداران محصولات می شدند. در پروسه مذکور موفقیت های نسبی اتفاق می افتاد که مورد پذیرش مالکین و کارفرمایان بود. از طرفی تلاش هایی در زمینه : اقدامات پس از فروش، ادامه تعاملات با خریدار بعد از فروش و اقداماتی که مطمئن شوند مشتری به سازمان برای خرید مجدد بازخواهد گشت، انجام نمی شد.

حتماً بخوانید :  چگونه می توانید مشتریانتان را در قلب برندتان قرار دهید؟

همه ما خوب می دانیم نحوه تعاملات با مشتریان و مصرف کنندگان  به کلی دچار تغییرات گشته. مشتریان اندکی که وفادار به کسب و کار و برندمان باشند به مراتب از خیل بی شمار مصرف کنندگانی که تعلق خاطری به مجوعه ما ندارند بهتر اند.
در اینکه بازاریابی لازمه کسب وکار است شکی نیست! اما بازاریابی به تنهایی قادر به انتقال و رساندن پیام شما به جامعه هدفتان و توسعه و گسترش آن نیست.

برندینگ همان برداشت یا پیامی است که مخاطبین کسب و کارتان تمایل به دریافت یا درک آن دارند. از طرفی برندینگ از بازآفرینی های مجدد در پروسه های بازاریابی مجموعه تان جلوگیری کرده و با توجه به وجود زیر ساخت های لازم، نیازی نیست تمامی فرایندهای بازاریابی را برای توسعه برندینگ کسب و کارتان خلق و اجرا کنید. و نکته پایانی، هیچ گاه تفاوت های این دو حوزه  را فراموش نکنید.

برای خلق و اجرای پروسه های بازاریابی و برندینگ می توانید از راهنمایی و مشاوره کارشناسان ماهر و باتجربه استفاده نمایید.

در مقاله بعد به مباحثی همچون باید ها و نباید های برند، آگاهی از برند و تاثیرات آن خواهیم پرداخت.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
علی معبودی

علی معبودی

مدرس دوره ها و کارگاه های آموزشی، مشاور مدیریت، مدیرعامل مجموعه مدیران نواندیش، ۱۰ سال سابقه مدیریت ارشد بنگاه های اقتصادی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و محقق بازاریابی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ارائه آموزش های به روز و کاربردی در حوزه مدیریت کسب وکار نقش مهمی در جهت رشد و ارتقا مدیران ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/eCZN9
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *