کارآفرینی

اهمیت خودشناسی در کارآفرینی

اهمیت خودشناسی در کارآفرینی» واضح است برای انجام هر کاری، نیاز به پیش نیازهایی داریم؛ باید توانایی و استعدادهایی داشته و همچنین آموزش‌هایی ببینیم. از آسان ترین کارها از جمله حرف زدن و راه رفتن گرفته تا اختراعات بزرگ بشریت، همگی با استفاده از عوامل درونی از جمله توان و استعداد و عوامل بیرونی همچون آموزش انجام می گیرند. پر واضح است عوامل درونی، غیرقابل اکتساب و عوامل بیرونی قابل اکتساب اند. البته در عالم هستی، استثنا نیز وجود دارد. همواره کسانی بوده اند که کارهایی را بر خلاف ویژگی‌های شان انجام داده اند. افراد بزرگی در عرصه علم و هنر همچون ادیسون که به خاطر کندذهنی از مدرسه اخراج شد، اما در نهایت عامل تحوّل زندگی بشریت شده و برق را اختراع کرد و یا کریستی برون که با وجود معلولیت بسیار شدید حرکتی توانست در سن ۷ سالگی با کمک پای چپ بنویسد و شروع به نوشتن داستان زندگی‌اش نمود و فیلم تهیه شده از داستان او  برنده جایزه اسکار شد. امّا این افراد چطور توانستند تحسین برانگیز باشند؟ آن ها چطور توانستند بر نداشته‌های خود غلبه کرده و کارهای بزرگی انجام دهند؟ بی شک چیزی جز شناخت سرمایه‌های درونی، نمی تواند چنین تحولی در انسان به وجود آورد.

سرمایه‌های درونی انسان‌ها، از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده امّا کشف و به کارگیری این استعداد منوط به خواست انسان است. فردی که خواستار انجام اقدامی تحوّل‌گر و متفاوت در زندگی خود است، باید از تمام توان درونی خود استفاده کند. باید خود را شناخته و توانایی‌های خود را شکوفا نماید. با توجه به اهمیت تحصیل و شغل در دنیای امروز، به خصوص در انتخاب حیطه شغلی، شناخت درون، نقش مهمی دارد. در مشاغل استخدامی، افراد حق انتخاب زیادی ندارند، امّا در مشاغلی همچون کارآفرینی، خودشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اکثر مردم فکر می‌کنند که کارآفرین بودن به معنای داشتن یک ایده خارق‌العاده است. اما واقعیت این است که برای شروع کاری جدید نیازمند ایده‌ای هستید که به درستی کار کند، مردم به آن نیاز داشته باشند و از همه مهم تر حداقل برای افرادی که روی ایده شما سرمایه‌گذاری می‌کنند، قابل اندازه گیری باشد. در مقاله “چگونه کارآفرینی پولساز شویم؟” از مدیرنو، به توضیح سه گام مهم پرداخته ایم.

یکی از مهم‌ترین عواملی که هر کارآفرین برای ساختن کسب و کارش نیاز دارد و مهم‌ترین چیزی که او را حتی در بدترین شرایط سرپا نگه می‌دارد، انگیزه است. با توجه به اینکه شکست بخش مهمی از مسیر اکثر کارآفرین ها است، لذا لازم است نیرو محرکه ادامه مسیر را همراهش داشته باشد. پس انگیزه و شوقی سرکش برای ادامه‌ راه ضروری است. این یعنی او هرگز راضی نمی‌شود فقط همان جایی که هست مانده و به دنبال رویایش نباشد. هر فرد در این عرصه باید دقیقا بداند چه قابلیت‌هایی داشته و حتی شکست نباید او را به عنوان یک کارآفرین یا یک انسان، از دست یافتن به حداکثر ظرفیتش بازدارد.

و امّا این انگیزه چگونه در فرد ایجاد می‌شود؟ اصلاً آیا ایجاد می‌شود یا ذاتی است؟ کدام ویژگی‌ها ذاتی و کدامشان اکتسابی است؟ کدام ویژگی‌ها در کارآفرینی الزامی و ذاتیست و بدون آن‌ها نباید به سمت کارآفرینی رفت؟ کدام ویژگی ها اکتسابیست و می‌توان در طول زندگی به دست آورد؟

با طرح این سوال‌ها خواستیم به اهمیت شناخت ویژگی‌های شخصیتی در روند کارآفرینی بپردازیم. خودشناسی سبب می‌شود فرد خود را شناخته و گام به مسیری نهد که موفق‌تر است.
همه ما در دوران مدرسه دوستانی داشتیم که استعداد های متفاوتی داشتند. یکی عاشق ریاضی بود و دیگری عاشق ادبیات؛ یکی در درس تاریخ نمرات بالایی می‌گرفت و دیگری در فیزیک. امّا این‌ها نشان از چیست؟

شاید در گذشته به شناخت ویژگی‌های درونی افراد و انتخاب‌های زندگی، اهمیت داده نمی‌شد. کارها یدی و ساده تر بودند امّا اکنون پیچیدگی‌های زندگی، شرایط را تغییر داده است. برای انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر و … شناخت ویژگی های شخصیتی از ملزومات پیش‌نیاز هر تصمیم و انتخابی می‌باشد. از اتفاقات مهم زندگی هر فرد، انتخاب شغل و حیطه فعالیت اوست. نمی‌توان فردی را مجبور به اشتغال در شغلی کرد که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارد؛ یا اگر هم مشغول به آن شغل شود، نمی‌توان از او انتظار شکوفایی و خلاقیت داشت. نمی‌توان از او خواست برخلاف عقاید و علائق خود، بیشتر از ساعت معمول کار کند یا کاری در جهت پیشرفت و معنویت شغل و سِمَتش انجام دهد. امّا تصور کنید فردی مدت‌ها به دنبال شغل مورد علاقه‌اش باشد، بدون شک او با اشتیاق فراوان کارش را انجام داده و در جهت رشد و تعالی شغل و اهداف سازمانش تلاش می‌کند. در مقیاس بزرگتر، فردی که به دنبال کارآفرینی و ایجاد کسب و کار است، باید بیشتر از سایر موقعیت‌های شغلی به خودشناسی اهمیت دهد. زیرا او به عنوان صاحب کسب و کاری هر چند کوچک، مسئول بوده و باید آن را به تعالی برساند. کارآفرین قدم اول را به این دلیل برداشته‌ که به توسعه و پیشرفت برسد، نه اینکه در نیمه راه، خواسته ها و اهداف خود را رها کند.

حتماً بخوانید :  تعریف CRMبه زبانی جدید

کارآفرینی جاده ای با پیچ و خم های فراوان بوده و کارآفرینان هر روز با چالش ها و مشکلات ویژه ای دست و پنجه نرم می کنند. یکی از موضوعات مهم برای هر کارآفرینی، تجدید انگیزه و انرژی برای ادامه راه و تصویرسازی موفقیت های آینده است. در مقاله “معرفی ۱۸ فیلم الهام بخش برای کارآفرین ها ” از مدیرنو، به معرفی برترین فیلم ها در زمینه کارآفرینی می پردازیم.

امّا چگونه می‌توان برای کارآفرینی ، به خودشناسی رسید؟

خودشناسی، با خوداندیشی، فکر کردن و یا حتی انتقاد و قضاوت در مورد خود تعریف می‌شود. خودشناسی به توصیف اطلاعات فردی و دانش فرد از خود برمی‌گردد. اینکه فرد بتواند شناخت درستی از عادات، عقاید، رفتار، عکس‌العمل خود داشته باشد، یعنی خود را به خوبی شناخته‌ است. زمانی که از شما سوال می شود، “اگر در نانوایی، کسی بدون صف وارد نانوایی شده و نان بخرد، شما چه عکس العملی از خود نشان می‌دهید؟ آیا در مقابل او سکوت می‌کنید؟ آیا مؤدبانه به او هشدار می‌دهید؟ آیا به او پرخاش می‌کنید و با تندی با او برخورد می‌کنید؟” صرف نظر از هر کدام این پاسخ‌ها، مهم اینست که شما بتوانید خود را در آن موقعیت تصور کرده و بدانید که اکثر اوقات کدام گزینه را برمی‌گزینید. رفتار انسان در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. ما انسان‌ها، ربات نیستیم که همیشه در مقابل رفتار A، عکس العمل B را نشان دهیم. بلکه در اکثر اوقات، عکس العمل B را نشان می‌دهیم و موقعیت‌هایی هستند که مستلزم تغییر رفتار بنا به صلاح دید فرد می‌باشند. امّا شناخت عکس‌العمل یکی از معیارهای خودشناسی است. به گفته دبی فورد، نویسنده کتاب “نیمه پنهان درون”، شناخت چهار عامل توان، خلاقیت، استعداد و رویاها به شناخت درون انسان می‌انجامد. درونی که به زعم نویسنده، پنهان است و باید آن را کشف کرد. دکتر دین اُرنیش توصیه می‌کند پس از شناخت جنبه‌های درونی وجودمان، آن ها را بپذیریم و دوست بداریم.

کارآفرینی

مختصری از خودشناسی و معیارهایش را مطرح نمودیم. حال به معرفی ابزارهایی می‌پردازیم که در علوم انسانی مختلف از جمله روانشناسی، اثبات شده و نتایج درستی به بار آورده اند.

آزمون های خودشناسی بسیاری در دسترس هستند که نتایج تقریباً درستی ارائه می کنند؛ آزمون‌های خودشناسی غالباً با سوال های چهارگزینه‌ای و تجزیه و تحلیل پاسخ‌ها، شناختی نسبی را نتیجه می‌دهند. از جمله این آزمون‌ها می‌توان به  سیستم P&T ،lifecycle ،brain function، و بیوریتم اشاره کرد. سیستم(passion and talent) P&T، استعدادها و علائق واقعیتان را به شما می‌شناساند. سیستم lifecycle، به شما می‌گوید در کدام مرحله از چرخه زندگی هستید و آیا زمانی فعلی برای تصمیمی که گرفته‌اید، مناسب است یا خیر. سیستم brain function، عملکرد و ظرفیت مغزتان را بررسی می کند. سیستم بیوریتم، انرژی روزانه، توانایی ها، حس ها و منطق را در هر روز  از سال به تفکیک مورد بررسی قرار می‌دهد و روزهای مناسب برای تصمیم‌گیری منطقی یا رفتار احساسی را معرفی می‌کند. با مطالعه و بررسی هرکدام از این آزمون‌ها، یافته‌های جدید و جالبی در مورد خود به دست می‌آورید که هرگز به ذهنتان نرسیده‌ است. از منابع مکتوب معتبری که در این زمینه توصیه روانشناسان می‌باشد، کتاب “نیمه پنهان درون” و “خودشناسی با روش یونگ” می‌باشد.

[boc_message type=”attention]پیشنهاد می کنیم از تست های روانشناسی سایت مدیرنو بازدید بفرمائید.[/boc_message]

نتایج آزمون خودشناسی، در مراحل مختلف زندگی قابل استفاده است. از جمله این مراحل که بسیار نیز مهم می‌باشد، انتخاب شغل است. بازار کارآفرینی بسیار داغ بوده و بهترین راه برای رونق اقتصاد و کاهش بیکاریست. امّا آیا از هر مسیری می‌توان قدم به این عرصه نهاد؟

آن چیز که مبرهن است، انتخاب حوزه مورد علاقه و استعدادتان است. به طور مثال تحصیلاتتان در زمینه کامپیوتر است امّا تجارت را بیشتر می‌پسندید. می‌دانید که نمی‌خواهید مدت زمان زیادی را پشت میز کامپیوتر و در حال طراحی و برنامه نویسی باشید، امّا دانشی هم در زمینه تجارت و بازار ندارید. اینجاست که باید به دنبال علاقه‌تان باشید و بیشتر و بیشتر آموزش ببینید. بدانید که آموزش در زمینه‌ای که علاقه دارید، با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. کارآفرینان موفق زیادی در زمینه متفاوتی از تحصیلاتشان فعّالیت داشته‌اند. چون وقتی وارد عمل می‌شوند، تازه به شناختی از خود می‌رسند که پیشتر از آن باید می‌رسیدند.

حتماً بخوانید :  چگونه کارمندی سیاستمدار باشیم؟

این‌ها همه از خودشناسی نشأت می گیرد. شاید بهتر است اینها را به فرزندان خود بیاموزیم؛ یا به آن‌ها کمک کنیم در شناخت خود قدم برداشته و با ثبات رفتار کنند. هر لحظه از زندگی، تصمیم گیری و انتخاب است. در مقاله های بعدی نیز می‌کوشیم هرچه بیشتر، راه و مسیر کارآفرینی را برای علاقمندان این حوزه تسهیل کنیم.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

زهرا اسماعیلی

دانش آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد EMBA علاقمند به حوزه های استراتژی، بازاریابی و کارآفرینی. تحول محیط و دانش روز افزون بشری مارا بر ان داشته تا با نشر دانسته ها به کشف ندانسته ها به تکامل روزافزون برسیم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/4WCwE
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *