برنامه کسب و کار

اهمیت برنامه کسب و کار برای کارآفرینان

اهمیت برنامه کسب و کار برای کارآفرینان » یکی از اولین قدم های کارآفرینی، تدوین برنامه کسب و کار است. اگر یک کارآفرین بخواهد ایده ی خود را به واقعیت تبدیل کند نیاز به برنامه کسب و کار قوی ای دارد. بدون تدوین برنامه کسب و کار، اکثر پروژه ها به شکست خواهند انجامید. در این مقاله درباره ی ابعاد مختلف برنامه کسب و کار بحث خواهیم کرد.

برنامه کسب و کار چیست؟

برنامه کسب و کار به عنوان یک ابزار ارزشمند مدیریت به کارآفرینان کمک می کند تا راه حل های ویژه در شرکت ایجاد کنند. متاسفانه بسیاری از کارآفرینان به تدوین برنامه کسب و کار نمی پردازند و نتیجه ی اغلب آن ها شکست است. در اینجا تعریفی از این واژه ی مهم ارائه می شود.

برنامه کسب و کار خلاصه ی مکتوبی از فرایندهای پیشنهادی کارآفرین محسوب می شود که شامل جزئیات عملیاتی و مالی، فرصت ها و استراتژی های بازاریابی، مهارت ها و توانمندی های مدیران می باشد.

این برنامه توسط کارآفرین تهیه شده و همه ی عوامل درونی و بیرونی مرتبط با شروع کسب و کار جدید را توصیف می کند. در واقع برنامه کسب و کار ترکیبی از برنامه های کارکردی دیگر مانند بازاریابی، مالی، تولیدی و منابع انسانی می باشد.

برنامه کسب و کار، دورنماها را به دستورالعمل های عملی تبدیل می کند. در این برنامه، استراتژی ها، جدول برنامه ی زمانی، موانع و واکنش های مورد انتظار در نظر گرفته می شود.

برنامه کسب و کار

اهمیت برنامه ی کسب و کار

یکی از مهمترین مراحل راه اندازی کسب و کار جدید، تدوین برنامه کسب و کار است. برنامه کسب و کار باعث ایجاد ایده های تجاری و تفکر درباره ی مشکلاتی می شود که به وسیله ی آن، عملکرد مورد نظارت قرار می گیرد.

موفقیت در عرصه ی تجارت با برنامه کسب و کار ارتباطی مثبت دارد. تحقیقات نشان داده است ۵۰۰ شرکتی که بالاترین میزان رشد را در اختیار داشته اند، از ابتدا دارای برنامه کسب و کار بودند. مطالعه ی دیگری نشان داد که ۹۳% از شرکت هایی که رشد سریع داشته اند، برنامه کسب و کار نوشته بودند.

به طور کلی برنامه کسب و کار به سه دلیل زیر، حائز اهمیت می باشد:

– این برنامه به تعیین میزان کارایی کسب و کار در یک بازار مشخص کمک می کند.

– این برنامه راهنمای کارآفرین در سازماندهی فعالیت ها است.

– این برنامه ابزار مهمی در دسترسی به منابع مالی محسوب می شود.

تدوین برنامه کسب و کار مناسب، مدیران را مجبور می کند تا به ارزیابی کامل بخش های مختلف شرکت بپردازند و اهداف درازمدت شرکت را در نظر بگیرند.

تدوین برنامه کسب و کار قوی، مزایای زیر را به دنبال دارد:

– ارزشیابی نظام مند و واقع بینانه از فرصت های شرکت برای موفقیت در بازار

– مشخص کردن ریسک های اولیه در مواجهه با مشکلات کسب و کار

– ابزاری برای مقایسه ی نتایج واقعی در برابر نتایج مورد انتظار

– ابزاری اولیه برای جذب سرمایه.

حال این سوال اساسی مطرح است که با وجود اهمیت بسیار زیاد برنامه ی کسب و کار، چرا بعضی از صاحبان کسب و کار تمایلی به نوشتن این برنامه ندارند.

حتماً بخوانید :  شرکت های بزرگ چگونه با استراتژی رهبری هزینه مزیت سازی می کنند؟

بعضی از دلایل عبارتست از:

– فقدان درک از فرایند یا فواید برنامه کسب و کار

– تاکید صرف بر انجام کارها به جای تفکر و جمع آوری اطلاعات درباره ی محیط کسب و کار

– باور اینکه برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های بزرگ است و برای شرکت های کوچک ضرورتی ندارد.

business-plan-shutterstock

اهداف برنامه کسب و کار

پس از آگاهی نسبت به اهمیت برنامه ی کسب و کار، لازم است بدانیم که این برنامه، معمولاً چهار هدف عمده ی ذیل را دنبال می کند:

– تلاش برای اخذ منابع مالی یا کمک گرفتن از افراد دیگر برای سرمایه گذاری

– طرح ریزی و اجرای ایده های جدید در عملیات تجاری واقعی (تولید خدمات)

– شناسایی نقاط ضعف و قوت شرکت و تدوین استراتژی هایی برای رشد بیشتر شرکت

– ارائه رهنمود هایی برای اجرای بهتر عملیات شرکت

عناصر برنامه ی کسب و کار

اگرچه هر یک از برنامه های کسب و کار شرکت باید بر ویژگی های منحصر به فرد فعالیت های تجاری خود تاکید کند، اما این برنامه باید چهارچوبهای معینی را دنبال کند.

عوامل اصلی یک برنامه ی کسب و کار اثربخش عبارتند از:

– خلاصه ی اجرایی

– تاریخچه ی شرکت

– نیمرخ کسب و کار

– استراتژی تجاری

– تولید یا خدمات

– استراتژی بازاریابی

– تجزیه و تحلیل رقبا

– خلاصه ی تجربیات متصدیان یا مالکان

– برنامه عملیاتی

– اطلاعات مالی

– وام های پیشنهادی

– برنامه ی زمانی برای اجرا

– فرایند برنامه ی کسب و کار

فرایند برنامه ی کسب و کار یکی از نکات مهمی است که از طریق آن کارآفرین سعی می کند تهدید ها و فرصت ها را شناسایی کند.

به طور کلی برنامه ها از سه مرحله ی اصلی تشکیل شده اند:

– فهم موقعیتی که در آن قرار داریم.

– تصمیم گیری درباره ی موقعیتی که می خواهیم به آن دست پیدا کنیم.

– چگونگی رسیدن به این موقعیت

برای درک بهتر این فریند، به نمودار زیر دقت کنید:

 

Untitled

شکست برنامه ی کسب و کار

به طور کلی شکست برنامه ی کسب و کار کارآفرینان می تواند بنابه دلایل زیر به وجود بیاید:

– اهداف تدوین شده توسط کارآفرین، معقول و منطقی نباشد.

– اهداف قابل سنجش و اندازه گیری نباشد.

– کارآفرین نتوانسته باشد تعهد کاملی نسبت به کسب و کار ایجاد کند.

– کارآفرین خطرات بالقوه یا نقاط ضعف در کسب و کار خود را مورد توجه قرار نداده باشد.

– کارآفرین تجربه ای در کسب و کارهای برنامه ریزی شده نداشته باشد.

– نیازهای مشتریان از طریق تولید خدمات ارائه شده، برآورده نشده باشد.

تدوین اهداف مستلزم این است که کارآفرین کاملاً از انواع کسب و کارها و محیط رقابتی، آگاه و مطلع باشد. اهداف باید مشخص و روشن و از طرف دیگر نباید بسیار ساده و پیش پا افتاده باشند.

علاوه بر این کارآفرین و خانواده اش باید تعهد کاملی نسبت به کسب و کار ایجاد شده داشته باشند تا بتوانند به تقاضاهای جدید پاسخ دهند.

 از مسائل دیگر عنوان شده، عدم تجربه ی کارآفرین است که موجبات شکست برنامه ی کسب و کار را فراهم می کند مگر اینکه کارآفرین بتواند دانش لازم را به دست آورد و یا از کمک افرادی استفاده کند که تجربه ی این کار را داشته اند که در این زمینه راهنمایی مشاوران مدیریت می تواند بسیار اثربخش باشد.

حتماً بخوانید :  چطور موتور انگیزه کارکنان را روشن کنیم؟

سرانجام اینکه کارآفرین باید نیازهای مشتریان را قبل از تدوین برنامه به صورت مستند درآورد. نیازهای مشتریان از طریق تجربیات مستقیم، نامه های ارسالی از طرف مشتریان یا تحقیقات بازاریابی می تواند مورد شناسایی قرار گیرد. فهم این نیازها و اینکه کسب و کار کارآفرین چگونه می تواند ان ها را محقق سازد، برای موفقیت حیاتی است.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

زهرا اسماعیلی

دانش آموخته کارشناسی مدیریت دولتی و کارشناسی ارشد EMBA علاقمند به حوزه های استراتژی، بازاریابی و کارآفرینی. تحول محیط و دانش روز افزون بشری مارا بر ان داشته تا با نشر دانسته ها به کشف ندانسته ها به تکامل روزافزون برسیم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/oQVWH
3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *