آمیخته بازاریابی

اهمیت آمیخته بازاریابی در چیست؟

در بخش بازاریابی مقالات زیادی درباره آمیخته بازاریابی (marketing mix) نوشته شده است. صاحبان کسب و کارهای کوچک باید برنامه ­ریزی برای استراتژی های سازمان خود را با توجه به آمیخته بازاریابی انجام دهند. دلایل بسیاری وجود دارند  که اهمیت آمیخته بازاریابی را نشان می­دهند که در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

آمیخته بازاریابی در زمینه محصول دارای ۴p است که عبارتند از: محصول (product) ، قیمت (price) ، مکان (place) و ترفیع (promotion).

در زمینه خدمات دارای ۳p دیگر نیز هست که عبارتند از: مردم (people) ، فرایند (process) و شواهد فیزیکی(physical Evidence). علاوه بر این در سال­ های اخیر، بسته بندی نیز یک p مهم محسوب شده و گفته می­ شود که پنجمین p در آمیخته بازاریابی است.

نکات زیر به روشن­ تر شدن اهمیت آمیخته بازاریابی کمک می­ کند :

۱) کمک می کند که اجزای مناسبی انتخاب کنید:

به طور کلی P ها به طور ذاتی به یکدیگر مرتبط هستند. آمیخته بازاریابی شما باید تمام P های سازگار با یکدیگر را داشته باشد. قیمت باید با مکان و جایگاه قرار گیری محصول سازگار باشد. محصول باید با تبلیغات و یا ترفیعات سازگار باشد.

در نتیجه، وقتی که در حال ایجاد یک آمیخته‌بازاریابی هستید، اینها به زنجیره­ای از روابط قوی تبدیل می­ شوند. و سپس این روابط شما را در طولانی­ تر کردن این زنجیره هدایت می­ کنند. هر وقت که شما به اضافه کردن یک ویژگی جدید یا تغییر چیزهای موجود فکر می­ کنید، باید به تصویر کلی نگاه کنید، این کار به شما کمک می ­کند که آمیخته بازاریابی خوبی برای محصول خود داشته باشید.

ارزش

۲) آمیخته بازاریابی به توسعه محصولات جدید کمک می­ کند:

وقتی به طراحی یک محصول موجود در بازار فکر می­ کنید، ایده ­های زیادی در رابطه با آن به ذهنتان خطور می ­کند که می­ توانند توسط شرکت شما طراحی شوند. قیمت گذاری، جایگاه و تبلیغ این محصول ممکن است متفاوت باشد. با این وجود، باز هم می­ توان آن را به عنوان یک محصول جدید رده بندی کرد.

۳)  به افزایش سبد محصول کمک می ­کند:

هر وقت خواستید عمق محصول (تعداد نمونه های مختلف محصول) و خط تولید یا طول محصول (تعداد کل محصولات تولید شده) را افزایش دهید، باید تغییرات کوچکی در محصول ایجاد کنید.

در اصل، شما تغییرات کوچکی در آمیخته بازاریابی ایجاد می­ کنید. ممکن است تغییراتی در ویژگی­های محصول، قیمت گذاری و تبلیغات احتمالی آن بدهید. در نتیجه با تغییر آمیخته بازاریابی و برخی از ویژگی­ های خاص، می­ توانید فروش محصولات خود را افزایش دهید.

۴) راهنمایی برای بهبود کسب و کار شما به حساب می آید:

شواهد فیزیکی یکی از مهمترین P های موجود در آمیخته بازاریابی خدماتی هستند. گاهی از شواهد فیزیکی به‌عنوان یک عنصرِ متمایز‌کننده در بازاریابی خدمات استفاده می‌شود. مثلاً یک بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان دولتی را در نظر بگیرید. بیمارستان خصوصی دارای اتاق‌های باشکوه و کارکنان شیک‌پوش است، اما بیمارستان دولتی اینچنین نیست؛ بنابراین شواهد فیزیکی عنصری است که در بازاریابی خدمات تفاوت ایجاد می‌کند.

اگر صاحب یک رستوران یا یک طراح داخلی متوجه اهمیت آن شود، آنگاه طبیعتا می­تواند بر اساس آن اقدام کرده و شواهد فیزیکی کسب و کار خود را بهبود دهد و به این صورت مشتریان بیشتری به دست آورده و تجارت خود را رونق بخشد.

حتماً بخوانید :  آموزش زبان تجاری (درس سی و سوم)

اهمیت آمیخته بازاریابی فقط در یک P نیست و در تعداد بیشتری از آنها قابل مشاهده است. افراد و فرایندها نیز برای سازماندهی و بهینه سازی کسب و کار شما مهم هستند و هر دو آنها می­ توانند شیوه و محیط کاری سازمان را بهبود دهند. از این رو، آمیخته بازاریابی راهنمای بسیار خوبی برای کسانی است که قصد دارند کسب و کار خود را بهبود ببخشند.

در مقاله “افراد در آمیخته بازاریابی چه نقشی دارند؟ ” از مدیران نواندیش، به این موضوع می پردازد که کارمندان نقش قابل توجهی در آمیخته بازاریابی علی الخصوص در کسب‌ و کارهای کوچک برای ارائه خدمات و حفظ ارتباطات بازاریابی دارا می‌باشند و همچنین نقشی انکارناپذیر در ارتباط با مشتری بازی می‌کنند.

۵) در تفکیک و تمایز بخشیدن کمک می­ کند:

وقتی شما آمیخته بازاریابی رقبا را در یک کسب و کار بررسی می­ کنید، باید بدانید که روش­ های مختلفی برای تمایز خودتان از دیگر رقبا وجود دارد. شاید رقبای شما تبلیغات ضعیفی داشته باشند و با تجزیه و تحلیل آنها، شما می­ توانید تبلیغات بهتری برای محصولات و کالاهای خودتان داشته باشید.

رقبای شما ممکن است جایگاه یا مکان نامناسب و ضعیفی را برای محصولشان انتخاب کرده و یا اینکه ممکن است فرایند اشتباهی را انتخاب نموده باشند و یا اینکه افراد اشتباهی را در مکانی اشتباه قرار داده باشند. تمام این­ها می­ توانند به شما در طراحی یک آمیخته بازاریابی بهتر کمک کنند و در نتیجه مزیت و برتری رقابتی را برای شما به همراه داشته باشند.

۶) به پویایی بیشتر شما کمک می­ کند:

شرکتی که به خوبی برای هر چیزی آماده شده است باید آماده مواجهه با مشکلات و دردسرها نیز باشد. در طول رکود اقتصادی یا مشکلات دیگر، یک شرکت باید آماده واکنش بوده و شرکت باید ماهیتی پویا داشته باشد.

چنین شرکت­هایی باید محصولات، افراد، فرایندها، تبلیغات و تمام P ها را بهتر درک کنند. اگر بتوانند درک بهتری از این موارد داشته باشند، می­ توانند واکنش بهتری داشته باشند.

بنابراین، آمیخته بازاریابی می­تواند از طرق مختلف برای یک سازمان حائز اهمیت باشد. بهترین قسمت این است که، تجزیه و تحلیل و درک آمیخته بازاریابی یک فرایند طولانی مدت نیست و به آسانی قابل انجام است.

منبع : marketing91

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

ریحانه خالقی زاده

کارشناس ارشد ریاضی کاربردی و الان هم دانشجوی ارشد زبان هستم. به زبان انگلیسی و مترجمی علاقه زیادی دارم و ترجمه برام لذت بخشه. مباحث مربوط به کسب و کار، بازاریابی و برندینگ برای من جذابه و امیدوارم که مقالاتم برای دیگران هم مفید باشه.
Avatar

جدیدترین مقالات :ریحانه خالقی زاده (نمایش همه )

لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/xilS8
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *