اشتباه مرگبار بازاریابی

۶ اشتباه مرگبار بازاریابی

۶ اشتباه مرگبار بازاریابی » اغلب بازاریابان وقتی به تازگی مشغول به این حرفه می شوند و یا فروشندگانی که به سختی با افراد مهم و تاثیر گذار که منبع بزرگ و خوبی برای فروش محصولاتشان هستند قرار ملاقات می گذارند، با بی اطلاعی و یا سهل انگاری های پیش و پا افتاده، باعث از دست رفتن پروژه و یا خراب شدن وجهه کاری و شخصیتی خود و شرکت متبوع شان می شوند. سعی داریم در این مقاله شما را با ۶ اشتباه مرگبار بازاریابی رایجی  آشنا کنیم که اغلب بازاریابان حتی آنهایی که کاملا خود را حرفه ای می دانند در ملاقات های حضوری با خریداران مرتکب شوند.

بازاریابی از سلسله اقداماتی نشأت می گیرد که هر بخش آن دارای قوانین خاص خود است. در مقاله “مفاهیم اولیه بازاریابی و انواع آن ” از مدیر نو، به توضیحات در این زمینه می پردازد.

۶ اشتباه مرگبار بازاریابی

اولین اشتباه مرگبار بازاریابی: وقتِ خریداران را تلف نکنید

اگر دقت کرده باشید افراد تاثیر گذار در سازمان ها و یا تصمیم گیرنده را کمتر و یا به سختی می شود پیدا کرد و با آن ها ارتباط برقرار کرد. چرا؟ چون آنها به شدت از هدر رفت زمانشان فراری هستند و برای زمانشان ارزش زیادی قائل اند و ذره ای وقت اضافه برای مسائلی غیر کار و خانوادشان ندارند.

راه حل چیست؟

از آنجایی که قرار است شما به عنوان یک بازاریاب به سازمانها و یا شرکت ها وارد شوید، برای گرفتن وقت قرار ملاقات با آنها، حتما باید دلیل قانع کننده و ارزشمندی داشته باشید تا آنها یا از زمانِ کاریشان  و یا از زمان با خانواده بودشان کسر کنند و به شما اجازه قرار ملاقات بدهند.

پس سعی کنید هدف و گفتگوی شما کاملا شفاف باشد و پرسش های احتمالی که ممکن است آنها از شما بپرسند را حتماً از قبل بررسی کرده باشید تا شما را یک بازاریاب کاملا حرفه ای تلقی کنند و ملاقات با شما را یک سرمایه گذاری بدانند.

اشتباه مرگبار بازاریابی

دومین اشتباه مرگبار بازاریابی: سعی نکنید دوست آن ها باشید!

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم” سعی نکنید دوست خریداران باشید!” چون تا به امروز در همه مکتب ها و کتابها این چنین شنیده اید که باید دوست مشتریان باشید تا آنها شما را دوست بدارند و از شما خرید کنند. و همچنین شنیده اید که مشتری خود را بشناسید و از علایقش سر در بیاورید.

اما ما در اینجا به شما می گوییم این کار را نکنید، چرا؟ چون افرادی که درگیری های کاری دارند و هر روز سخت مشغول کارند و فرصت سر خاراندن ندارند، تمایلی ندارند تا از علایق و خانواده و مسافرت های خارج از کشورشان برای غریبه ای بگویند که قصد دارد تا به آن ها چیزی بفروشد.

در مقاله ” با ۵ قانون طلایی بازاریابی پیشرو شوید ” به قوانینی اشاره می شود که احتمالاً هیچ گاه تغییر نخواهند کرد زیرا آنها به سختی در روانشناسی مشتری ریشه کرده  و برای استراتژی های کسب و کار، توسعه ی محصول و خصوصاً برای رشد، پیامدهایی دارند که می توانند مجموعه شما را در بازاریابی پیشرو نمایند.

شما باید اول ارزش خودتان را به آنها اثبات کنید و نشان دهید که فرد ارزشمندی هستید و نشان دهید که فرد متفاوتی هستید، آنگاه آنها قطعاً شما را می‌پذیرند.(قطعا همکاران زیادی همچون شما با این قبیل افراد قرار ملاقات داشته و خواهند داشت،پس باید متفاوت باشید تا محصول ، خدمات و شرکتتان متفاوت به نظر آید)

سومین اشتباه مرگبار بازاریابی: انتظار نداشته باشید آن‌ها درباره کارشان به شما توضیح دهند

قطعاً نمی‌توان قبل از ورود به شرکت‌ها اطلاعات کامل و دقیقی کسب کرد اما خدا را شکر در رابطه با شرکت‌های بزرگ، همیشه قبل از ورود به سازمان می‌توانید تا حدودی اطلاعاتی از قبیل اهداف مشتریان، رقبایشان، گرایش‌های بازارشان و یا حتی چالش‌هایشان کسب کنید. و حتماً این کار را انجام دهید چون افرادی که با آنها قرار خواهید داشت، اصلاً علاقه‌ای ندارند تا به فروشنده یا بازاریابی که قرار ملاقات دارند، در رابطه با کارشان توضیح دهند و توقع دارند شما از قبل همه آنها را بدانید. اما با اینکه اطلاعات هم درباره آنها دارید، سعی کنید کماکان خود را برای بیشتر دانستن مشتاق نشان دهید.

حتماً بخوانید :  5 نگرش فروشندگان میلیونر

چهارمین اشتباه مرگبار بازاریابی: درباره یک محصول تخلیه اطلاعاتی نکنید

متأسفانه این اشتباهی است که اغلب فروشندگان مرتکب می‌شوند و به محض ورود، شروع می‌کنند به اطلاعات دادن درباره محصول و به نوعی تخلیه اطلاعاتی می‌کنند. جالب است بدانید بسیاری از خریداران در ابتدا از شما در رابطه با محصول یا خدماتتان می‌پرسند تا بتوانند برای نه گفتن به شما راهی بیابند. پس سعی کنید بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های محصولتان زیاد تمرکز نکنید و اطلاعات زیادی ندهید.

 اشتباه مرگبار بازاریابی

پنجمین اشتباه مرگبار بازاریابی: فریاد نزنید محصول ما بهترین است

تمامی مشتریان انتظار این را می‌کشند که به محض ورود یک بازاریاب یا فروشنده، بخواهند از او تعریف و تمجید محصولشان بشنوند. جالب است بدانید که هیچ‌چیزی بیش از تعریف و تمجید و توصیف محصول یا خدماتتان نمی‌تواند باعثِ بی‌ارزش شدن شما و محصولتان شود. با این کار شبیه به دست‌فروشانی می‌شوید که با صدای بلند فریاد می‌زنند کالای من بهترین است و از آنجایی که ما انسان‌ها به دست‌فروش‌ها اعتمادی نداریم، پس با این کار خریداران را از خودمان متنفر خواهیم کرد.

تنها تفاوت بین محصولات موفق و نوآوری­‌های ناموفق در شیوه بازاریابی و فروش محصول جدید است. در مقاله “۱۵ گام تا بازاریابی و فروش محصول جدید” از مدیر نو، به توضیح این موضوع می پردازد.

ششمین اشتباه مرگبار بازاریابی: انتظار نداشته باشید مشتریان ارزش ایجادشده شما را درک کنند

شاید محصولی که شما ارائه یا عرضه می‌کنید در نوع خودش یا بهترین باشد یا اولین و یا استفاده کردن از آن یک نیاز واقعی محسوب شود که کارایی آن کاملاً واضح باشد و نیازی به توضیح نباشد، اما شاید کسانی که شما با آنها طرف هستید افرادی‌اند که وقت فکر کردن و تجزیه تحلیل محصول شما را ندارند. شاید آنها بدانند یا درک کنند که کالا یا خدمات شما خیلی ارزشمند است اما وقت آن را ندارند تا ببینند محصولات شما چگونه کسب وکار و شیوه های اجرایی آن را بهبود می‌دهد، این‌ها چیزهایی است که شما باید درباره آن به خریدارانتان توضیح دهید.

هیچ‌وقت انتظار نداشته باشید که با یک بار ملاقات با خریداران بتوانید به راحتی محصولات و خدماتتان را بفروشید، و هیچ‌وقت سعی نکنید با عجله چیزی بفروشید. مطمئن باشید حس فروشندگان به راحتی به خریداران انتقال می‌یابد و آنها از حسی که شما به آنها منتقل می‌کنید، با شما ارتباط برقرار می‌کنند. پس حستان را دست کم نگیرید.

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

فاطمه معبودی

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی و علاقه مند به حوزه های بازاریابی و فروش، اصول و فنون مذاکره و منابع انسانی هستم. تلاش من همواره بر این است تا با ترجمه و تالیف مقالات مرتبط، علاوه بر کسب دانش روز مدیریتی، به حل چالش های پیش روی مدیران پرداخته و نقش موثری در توسعه و پیشرفت کسب و کارها ایفا نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/AU5OS
4 پاسخ
  1. Avatar
    کیان گفته:

    باسلام و تشکر بابت مقاله خوبتون.
    تو قسمت دوم نوشتید” سعی نکنید دوست مشتریان باشید” میشه بیشتر و کاملتر توضیح بدید؟ مطلب جدید و جالبیه برام.
    ممنون

    پاسخ
    • Avatar
      مدیرنو گفته:

      سلام آقای تقوی. منظور مقاله این هست که در اولین برخورد ها سعی نکنید صمیمیتی با آنها ایجاد کنید که دلخواه آنها نیست. بلکه باید کم کم رابطه ها شکل گرفته و به مرور زمان اعتماد آنها را جلب کنید و با آنها دوست شوید.

      پاسخ
  2. Avatar
    مهناز گفته:

    بسیار عالی بود
    تقریبا همه این موارد می توانند اشتباهات فاحش بازاریابی محسوب شوند، بسیاری مواقع آن قدر از مزایای محصول می گویند که واقعاً دنبال راهی برای فرار هستیم.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *