فنون مذاکره

استفاده از فنون مذاکره در مخالفت با قدرتمندان

استفاده از فنون مذاکره در مخالفت با قدرتمندان » مدیر شما یک طرح جدید را پیشنهاد می‌دهد اما فکر می‌کنید این طرح عملی نخواهد بود. همکار ارشد شما جدول زمانی یک پروژه را برایتان شرح می‌دهد ولی تصور می‌کنید غیر واقعی است. چگونه مخالفت خود را با کسی که دارای قدرت بیشتری نسبت به شماست ابراز می‌کنید؟ چگونه تصمیم می‌گیرید که آیا این موضوع ارزش صحبت کردن را دارد یا نه؟ و اگر این کار را انجام می‌دهید، دقیقاً چه چیزهایی باید بگویید؟

این یک واکنش طبیعی انسان است که از مخالفت کردن با افراد برتر بپرهیزد. بدن ما همیشه برای بقا تلاش می‌کند، بنابراین به صورت طبیعی از موقعیت‌هایی که ممکن است به ما آسیب برسانند، دوری می‌کنیم. پیامدهای منفی این مخالفت‌کردن دلیل اضطراب و استرس ما است. فکر می‌کنیم بعد از صحبت کردن دیگر آن‌ها به ما توجه نخواهند کرد چون فکر می‌کنند ما آزاردهنده‌ایم و یا شاید حتی بدتر اخراج خواهیم شد اگرچه راه ساده‌تر آن است که با آن‌ها موافقت نماییم اما همیشه این کار درست نیست.

در این مقاله با این موضوع آشنا می‌شویم که چگونه از فنون مذاکره در مخالفت با افراد قدرتمند استفاده کنیم.

۱- در مورد ریسک‌ها واقع‌بین باشید.

اکثر افراد تمایل دارند ریسک‌های مربوط به صحبت‌کردن را پرخطرتر و بزرگتر نشان دهند. واکنش طبیعی ما این است که تصور کنیم که همه چیز به صورت بدی پیش خواهد رفت. بله، ممکن است همکار شما در ابتدا تعجب کند و کمی ناراحت شود. اما خوشبختانه، شما اخراج نخواهید شد یا دشمنی برای خود نخواهید ساخت! ابتدا باید ریسک‌های صحبت نکردن را در نظر بگیرید- ممکن است پروژه از خط خارج شود و یا شما اعتماد تیم پروژه را از دست بدهید. پس به طور واقع بینانه‌ای عواقب کار را در نظر گرفته و از فنون مذاکره برای حل این مشکل استفاده کنید.

۲- تصمیم بگیرید که آیا باید صبر کنید یا نه؟

ممکن است پس از ارزیابی ریسک، تصمیم بگیرید که عقیده خود را با آن‌ها در میان نگذارید. احتمالاً شما هنوز به طور کامل در مورد مشکل فکر نکرده‌اید و کل موضوع برایتان جدید و جالب است یا می‌خواهید تصور روشن‌تری از افکار گروه بدست بیاورید. اگر فکر می‌کنید که افراد دیگر نیز با شما مخالفت خواهند کرد، شاید اول بخواهید تیم طرفدار خود را جمع کنید. افراد می‌توانند تجربه یا اطلاعات خود را با شما شریک شوند و نظر مخالفتان را قوی تر و معتبرتر ‌کنند. اگر در یک جلسه یا مکان عمومی هستید، بهتر است گفتگو را به تاخیر بیاندازید. بحث در یک مکان خصوصی کمک می‌کند تا فرد قدرتمندتر کمتر احساس تهدید کند.

۳- یک هدف مشترک شناسایی کنید.

قبل از اینکه افکار خود را به اشتراک بگذارید، در مورد آن مواردی که برای فرد قدرتمند مهم است فکر کنید. این موارد می‌تواند اعتبار تیم یا انجام پروژه در زمان تعیین شده خود باشد. اگر بتوانید اختلاف نظر خود را به یک هدف والاتر ارتباط دهید، به احتمال زیاد به شما توجه خواهد شد. یکی از موارد مهم در فنون مذاکره این است که مخالفت خود را طوری ابراز کنید که به عنوان یک همکار که در تلاش برای پیشبرد هدف مشترک است دیده شوید تا یک مخالف. در این حالت بیشتر شبیه یک بازی شطرنج خواهد بود تا یک مسابقه بوکس!

حتماً بخوانید :  معرفی کاربردی ترین استانداردهای ایزو

۴- برای مخالفت کردن اجازه بگیرید.

این مرحله ممکن است بیش از حد محترمانه به نظر برسد اما روش هوشمندانه‌ای است تا امنیت روانی و کنترل فرد قدرتمند را به دست بگیرید. یکی دیگر از فنون مذاکره با افراد قدرتمند این است که چیزی شیبه این بگویید ” این طور به نظر می‌رسد که ما می‌خواهیم تعهدات را در طول سه ماه اول انجام دهیم، اما من دلایلی دارم که این روش امکان پذیر نیست آیا می‌توانم آن‌ها را مطرح کنم؟ با این روش شما به او حق انتخاب می‌دهید و اگر به فرض قبول کنند، شما احساس اعتماد به نفس بیشتری در هنگام ابراز مخالفت خواهید داشت.

۵- آرامش خود را حفظ کنید.

شما ممکن است تپش قلب داشته باشید یا صورتتان سرخ شده باشد. اما هر کاری می‌توانید انجام دهید تا هم در کلمات و هم در زبان بی طرف بنظر برسید. هنگامی که زبان بدن شما بی‌میل یا مضطرب باشد، پیغام شما تأثیر کمتری خواهد داشت. در این حالت شما یک پیام مختلط می فرستید و همکار شما براساس انتخاب خودش پیام را تفسیر می‌کند. نفس‌های عمیق و آهسته‌تر صحبت کردن می‌توانند به شما کمک کنند. هنگامی که ما مضطرب هستیم بلندتر و سریع‌تر صحبت می‌کنیم. شما نمی‌خواهید به صورت زمزمه صحبت کنید اما آرام صحبت کردن به شما و طرف مقابل آرامش می‌دهد. همچنین باعث می‌شود با اعتماد به نفس به نظر برسید.

فنون مذاکره

۶- نقطه نظر اصلی خود را توضیح دهید.

پس از کسب اجازه، نظر مخالف خود را بیان کنید. ایده، نظر یا پیشنهاد شما برای مخالفت چیست؟ با بیانی روشن‌تر از همتای خود می‌توانید یک بنیان قوی برای بحث خود ایجاد کنید. شما می‌خواهید تا همکارتان بگوید که او می‌داند نمی‌خواهید با او بجنگید و دلیل کارتان را درک کرده‌ است.

۷- قضاوت نکنید.

هنگامی که به بیان نگرانی‌های خود می‌پردازید، با دقت از کلمات استفاده کنید. از کلمات قضاوتی همانند کوته‌بینانه، احمقانه یا شتاب زده که ممکن است همتای خود را به یکی از این صفات نسبت دهید، پرهیز کنید. چون این پتانسیل وجود دارد که به صورت نادرستی تفسیر شوند و یا شخصی جلوه داده شوند. فقط حقایق را به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال به جای گفتن اینکه من فکر می‌کنم ضرب‌العجل سه ماهه ساده‌لوحانه است. می‌توانید بگویید ما چهار پروژه شبیه به این قبلا انجام داده‌ایم و قادر به انجام دو پروژه در بازه زمانی مشابه بوده‌ایم، اما شرایط آنها خاص بود. همچنین پیشنهاد می‌شود بی‌طرف و متمرکز برخورد کنید و رفتارتان آزاردهنده نباشد. سعی کنید آن را به یک عدم توافق صادقانه تبدیل کنید.

در مقاله “بایدها و نباید های یک مذاکره حرفه ای در کسب و کار” به اصول و قواعدی می پردازیم که دانستن و عمل به آنها برای داشتن مذاکره ای موفق حیاتی بوده و به شما کمک می کنند تا به نتایج برد-برد دست یابید.

۸- فروتن و متواضع رفتار کنید.

تأکید کنید که شما نظر خود را پیشنهاد می‌دهید. ممکن است عقیده شما بر پایه اطلاعات و تحقیقات خوبی باشد اما هنوز هم یک نظر است بنابراین با اعتماد بنفس کامل صحبت نکنید. به جای گفتن جمله‌ای مانند هرگز اینکار در یک مهلت سه ماه انجام نخواهد پذیرفت، با کمک فنون مذاکره بگویید این فقط نظر من است اما من نمی‌توانم تصور کنم اینکار در مهلت سه ماه انجام شود. پیشنهاد می‌شود از عبارات هدایتی مانند “من با صدای بلند فکر می‌کنم” استفاده کنید تا فضا برای دیالوگ ایجاد شود. پس از اظهار نظر خود، کنجکاوی در برابر دیدگاه‌های دیگران نشان دهید. یادآوری کنید که این نقطه نظر شما است و سپس شروع به نقد کنید. از جمله‌ای مانند به من بگویید که اشتباه من در کجاست، بهره ببرید و واقعا به نقطه نظرات دیگران گوش فرا دهید.

حتماً بخوانید :  چطور لایق ترفیع شوید؟

۹- اختیار و قدرت آن‌ها را تأیید کنید.

در نهایت، فردی که دارای قدرت است تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند پس باید آن را بپذیرید. می‌توانید بگویید من می‌دانم تصمیم با شماست. با این جمله نشان می‌دهید شما موقعیت خود را می‌دانید اما همچنین یادآوری کنید که او چندین انتخاب دارد. از نظر خود برنگردید یا به دروغ تعریف و تمجید نکنید با اینکار شما به او احترام گذاشته در حالیکه احترام خود را حفظ می‌کنید.

برای موفقیت در مذاکرات لازم است قبل از شروع مذاکره اقداماتی را انجام دهیم که در مقاله “ هنگام مذاکره حرفه ای چه اقداماتی لازم است؟ ” به توضیح آن می‌پردازیم.

باید ها و نباید ها در فنون مذاکره با قدرتمندان :

بایدها:

  • توضیح دهید که شما یک نظر متفاوت دارید و بپرسید که آیا می‌توانید آن را بیان کنید.
  • نقطه نظر یا تصمیم اصلی را بازگو کنید تا دیگران را روشن کنید که متوجه موضوع هستید.‌
  • به آرامی صحبت کنید. این گونه صحبت کردن شما و دیگران را آرام می‌کند.

نبایدها:

  • فرض کنید مخالفت کردن به رابطه یا شغل شما لطمه می‌زند. عواقب این عدم توافق بسیار کمتر از چیزی است که فکر می‌کنید.
  • نظرات خود را به عنوان حقایق بیان کنید. به صورت ساده نقطه نظر خود را توضیح و در مورد آن گفتگو کنید.
  • استفاده از کلمات قضاوتی مانند شتابزده، احمقانه یا اشتباه ممکن است همکار شما را ناراحت یا تحریک کند.

خواننده گرامی : شما از کدام یک از فنون مذاکره به هنگام مخالفت با افراد قدرتمند تر از خود استفاده می کنید؟

[site_source_shortcode url=”https://hbr.org/2016/03/how-to-disagree-with-someone-more-powerful-than-you”]hbr[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
The following two tabs change content below.
Avatar

تهمینه سماوی

فارغ التحصیل رشته بازاریابی و علاقمند به حوزه‌های برندینگ، مدیریت کسب و کار و کارآفرینی. در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز که یک قدم اشتباه منجر به نابودی کسب و کار می‌شود آشنایی با مفاهیم روز مدیریتی یک مزیت رقابتی برای مدیران و صاحبان کسب و کار محسوب می شود. امیدوارم بتوانم با ترجمه و ارائه مقالات مفید افراد را با چالش‌هایی که در این حوزه‌ها مواجه می‌باشند آشنا و به بهبود و رونق کسب و کارشان کمک نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/U1nen
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *