مدیریت کسب و کار

۷ استراتژی اساسی برای مدیریت کسب و کار در حال مرگ

۷ استراتژی اساسی برای مدیریت کسب و کار در حال مرگ » شاید به نظر ناراحت کننده بیاید، اما پابرجا بودن یک کسب و کار تا ابد تضمین شده نیست. تقریباً تمام کارآفرینان در یک برهه با وظیفه ی مدیریت کسب و کار در حال مرگ رو به رو می­ شوند. هر کسب و کاری در طول دوره ­ی وجودی خود با یک تجربه نزدیک به مرگ مواجه خواهد شد.

این دوره با شرایط بسیار سخت تجاری، فروش کم، روحیه پایین، کمبود پول نقد، سهم بازار اندک و نوآوری کم مشخص می ­شود. برخی از شرکت­ها از این شرایط نجات پیدا کرده و قوی ­تر از همیشه به صحنه باز می­ گردند، اما متأسفانه بعضی­ ها نجات پیدا نمی­ کنند.

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث این تجربه نزدیک به مرگ می ­شود؛ مانند مدیریت بی کفایت و یا کنترل مالی ضعیف که از جمله عوامل داخلی به حساب می­ آیند و عوامل خارجی عبارتند از: دخالت دولت، رکود اقتصادی، حضور رقبا و یا بلایای طبیعی.

بقای مداوم و موفقیت همیشگی یک کسب و کار به شدت به مدیریت این نیروهای داخلی و خارجی بستگی دارد. غفلت از این موارد می­ تواند باعث از بین رفتن هر کسب و کاری شود، حال هر چقدر هم که بزرگ و قوی باشند!

چگونه مدیریت کسب و کار در حال مرگ را انجام دهیم:

اگر با یک کسب و کار شکست خورده و یا در حال مرگ دست و پنجه نرم می ­کنید، به ۷ استراتژی زیر نگاهی بیاندازید تا در بازسازی و مدیریت کسب و کار به شما کمک کند.

۱-ارزیابی مجدد: موقعیت

برای درمان یک بیماری، ابتدا ما باید بیماری را تشخیص دهیم. اگر کسب و کار شما شکست خورده و یا در حال مرگ است، اولین جایی که باید به دنبال مشکل بگردید، در داخل شرکتتان است. به این کار خود ارزیابی می­ گویند. شما باید بدانید که موقعیت چگونه است و مشکل چیست. وقتی به خوبی وضعیت را درک کردید، حال می­ توانید اقدامات لازم و مناسب را اتخاذ کنید. وقتی که درون شرکت خود را بررسی می­ کنید به حوزه ­های کلیدی زیر توجه داشته باشید:

  • استراتژی:

آیا کسب و کار شما جهت و مسیر مشخصی دارد؟ آیا کسب و کارتان می­ داند که چرا وجود دارد؟ چه مشکلاتی را رفع می­کند و برای چه کسانی؟ آیا کسب و کار شما بر روی موضوع درستی متمرکز شده است؟

  • کارمندان:

آیا افراد درستی شرکت را می­ گردانند؟ آیا افراد درست در جای درستی قرار گرفته ­اند؟ آیا کارمندان به موفقیت سازمان متعهد اند؟ آیا کارمندان به درستی تشویق شده ­اند تا در موفقیت فعلی شرکت سهیم باشند؟ آیا برنامه ­های کمیسیون که توسط فروشنده­ ها پردازش شده، بر روی درآمد ناخالص تمرکز دارد و یا بر روی سود ناخالص؟ آیا سیاست های دشوار، درگیری های داخلی و رفتارهای افرادی خاص باعث کاهش روحیه جمعی سازمان شده است؟ آیا افراد نامناسبی در شرکت هستند که تمام سازمان را آلوده کرده­ اند؟ کارمندان یکی دیگر از پارامترهای مهم در مدیریت کسب و کار محسوب می شوند که باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید.

  • مشتریان:

آیا مشتریان راضی هستند؟ آیا آنها برند شما را می­ شناسند، به آن علاقه نشان می ­دهند و به آن اعتماد دارند؟ آیا کسب و کار شما  بر روی مشتریان سودآور در مقابل مشتریان غیرسودآور متمرکز شده است؟ آیا مشتریان درستی را هدف قرار داده­ اید؟

  • محصول:
حتماً بخوانید :  آموزش زبان تجاری (درس پنجم)

آیا شما محصولات/ خدماتی نوآورانه و جدید را ارائه می ­دهید؟ آیا کسب و کار شما می­تواند برای تولید محصولات بهتر، کاهش هزینه ­ها و بهبود مزایای رقابتی، استفاده بیشتر و بهتر از تکنولوژی داشته باشد؟

  • فرآیند:

آیا سیستم به گونه ­ای است که باعث شود کارها به نحو احسن انجام گیرند؟ آیا کارها درست انجام می­ شوند؟ آیا سیاست­ های شرکت باعث آسان­تر شدن کارها می­ شود یا اینکه مانعی بر سر راه کارها است؟ آیا کسب و کار برای کارایی بالا ساختار یافته است؟

  • مالی:

آیا شما رقابتی و سودآور هستید؟ آیا پول به اندازه کافی جریان دارد تا بتوانید تعهدات و عملیات جاری را به انجام برسانید؟ آیا کسب و کار شما بدهی بالایی دارد؟

ارزیابی مجدد یکی از مهم­ترین استراتژی­ های بازگشتی به حساب می­ آید؛ بدون آن همه چیز به صورت آشفته به پیش می­ رود که نتایج کمی را در پی دارد. قبل از انجام هر کاری، بدانید چه چیزی، چرا و چگونه بر روی کسب و کار شما اثر گذاشته است. فقط از طریق ارزیابی مجدد است که می­ توانید همه اینها را بفهمید.

 موارد زیادی وجود دارند که ممکن است کسب و کار افراد سخت کوش و موفق را از بین ببرند. بعضی از این اشتباهات، نتایج زیان بار و غیر قابل جبرانی به همراه دارند. ما معمولاً فقط درمورد اشتباهات بزرگ و فاحش شنیده ایم اما اشتباهات کوچک هم ممکن است مشکل ساز شوند. در مقاله “چه عواملی کسب و کار شما را نابود می کنند؟” از مدیران نواندیش، به تعدادی از این موارد پرداخته ایم.

۲- تعریف مجدد کسب و کار: استراتژی

پس از ارزیابی مجدد نوبت به تعریف مجدد می­ رسد. ارزیابی مجدد نشان می ­دهد که چه مشکلاتی در کسب و کار شما وجود دارد و تعریف مجدد، کسب و کار را در مسیر سابق خود قرار می­ دهد. با این کار شما به آغاز کار بازگشته و مسیر کلی شرکت را ترسیم می­ کنید. این همان جایی است که شما طرح بازگشتی خود را ایجاد می­ کنید.

اغلب کسب و کارها به این دلیل که مسیر مشخصی ندارند یا به این دلیل که از مسیر مشخص خود خارج شده­ اند، با شکست مواجه می­ شوند. پس شما باید پایه و اساس کسب و کار خود را با استفاده از حوزه­ های کلیدی زیر بررسی کنید.

  • هدف:

چرا ما به عنوان یک کسب و کار وجود داریم؟

این کسب و کار چه نیازهایی را بر طرف می­ کند؟

  • چشم انداز:

ما می­ خوایم از این کسب و کار به عنوان ابزاری برای رسیدن به چه اهدافی استفاده کنیم؟

تا چه حد حاضر هستیم به عنوان یک کسب و کار به دنبال اهداف خود برویم؟

  • مأموریت:

چگونه می­ خواهیم در کسب و کار خود موفق شویم؟

برای اینکه برای مشتریان هدف خود شماره یک باشیم، باید در درجه اول بر روی چه مواردی تمرکز کنیم؟

  • ارزش­ها:

ما باید چه اصول، استانداردها و عقایدی داشته باشیم که درست بوده و هرگز در آنها تغییری ایجاد نشود؟

چگونه باید تفکر و رفتار جمعی داشته باشیم تا بتوانیم به عنوان یک کسب و کار به اهداف خود رسیده، به رویاهای خودمان دست یافته و مأموریت خود را به انجام رسانیم؟

  • برند:

در نظر عموم مردم، ما چه کسانی هستیم؟

قول و وعده­ های ما به کسانی که قصد خدمت به آنها را داریم چیست؟

حتماً بخوانید :  چرخه عمر محصول چه مراحلی دارد؟

می­ خواهیم مشتریان هدفمان ما را چگونه ببینند و بشناسند؟

در بازار می­ خواهیم چگونه ما را به خاطر بیاورند، بشناسند، و احترام بگذارند؟

۳-استخدام مجدد: افراد

به سختی می ­توان درباره بازگرداندن یک کسب و کار در حال مرگ سخن گفت و از افراد پشت آن کسب و کار حرفی به میان نیاید. یک کسب و کار نمی­ تواند به خودی خود عمل کند، مردم آن را می­ چرخانند. این مردم هستند که کسب و کار شما را رونق داده و یا آن را نابود می­ کنند. به همین دلیل است که شما باید افراد جدیدی را استخدام کنید. برای مدیریت کسب و کار در حال مرگ، افراد مناسب را وارد شرکت کنید و افراد غلط و اشتباه را از شرکت خارج کنید.

۴- نوآوری مجدد: محصولات

عدم نوآوری یکی از علائم خطرناک و هشدار دهنده است که نشان می ­دهد کسب و کار شما در حال مرگ است. اگر کسب و کاری نتواند محصولات یا خدمات جدیدی را به بازار عرضه کند آنگاه باقی ماندن در بازار و در عرصه رقابت­ های تجاری برای آن کسب و کار غیر ممکن می­شود. مردم تغییر می­ کنند، بازار تغییر می ­کند، تکنولوژی هم تغییر می ­کند، پس شما هم باید کسب و کار خود را تغییر دهید.

اگر قصد تغییر کردن ندارید، و به طور مداوم خدمات یا محصولات نوآورانه ­ای را عرضه نمی کنید، کسب و کار شما محکوم به فناست!

 برای مدیریت کسب و کار در حال مرگ خود ، باید کاری جدید انجام دهید!

۵- برندینگ مجدد: بازاریابی

یکی از پیامدهای یک کسب و کار در حال مرگ تأثیرات منفی­ ای است که بر روی برند می­ گذارد. مشتریان شما اعتمادشان را نسبت به برند شما از دست داده و سطح رضایت آنها کاهش می­ یابد. سخنان دهان به دهان منفی شروع به پخش شدن می­ کنند و برند شما دیگر در بازار شناخته شده، محبوب، و مورد اعتماد نخواهد بود. برای اینکه بتوانید این روابط منفی را اصلاح کنید، باید برند قبلی را از بین برده و برند جدیدی بسازید!

حتماً لازم نیست که همه چیز و حتی نام برند را تغییر دهید؛ این کار را به عنوان آخرین راه چاره انجام دهید. برندینگ مجدد به این معنا است که به کسب و کار خود معنای جدید، چهره ­ای جدید، و هویت برند جدیدی ببخشید. به همین دلیل است که تقریباً در تمام موقعیت­ های بازگشتی، شرکت­ها برنامه­ های بازاریابی جدید، لوگو جدید، رنگ برند جدید و شعارهای جدیدی را طراحی می­ کنند تا به بازار نشان دهند که دیگر چیزی مانند قبل نیست و همه چیز تغییر کرده است.

۶- سرمایه گذاری مجدد: پول

خیلی دلم می­خواهد به شما بگویم که برای احیا و مدیریت کسب و کار در حال مرگ خود به پول نیاز ندارید، اما همه ما می­دانیم که این امری محال است. یکی از بارزترین و واضح ترین نشانه ­های یک کسب و کار در حال مرگ کمبود پول است. شما تقریبا کسب و کار خود را از دست داده­ اید چون پول نقدتان تمام شده است. پس برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را به زندگی برگردانید باید توجه ویژه­ ای به امور مالی خود داشته باشید.

ساده­ ترین گزینه برای شما این است که به دنبال منابع خارجی باشید، اما این کار بسیار دلهره آور است مخصوصاً اگر پول زیادی مورد نیاز باشد. پس چه کار می­ کنید؟ با انجام کارهای زیر تلاش کنید منابع مالی را از درون کسب و کار خود تأمین کنید:

حتماً بخوانید :  5 درس از ریچارد تمپلار برای مدیران

-از پس انداز شخصی خود استفاده کنید.

-بخشی از دارایی ­های ثابت خود را بفروشید تا فوراً به پول نقد برسید.

-با کم کردن مخارج و مصارف عملیاتی هزینه­ های خود را کاهش دهید. تمام مخارج اضافی را پیدا کرده و آنها را حذف کنید. کارکنان اضافی را اخراج کنید. برای مدتی جلوی هر گونه مشوق یا مزایای اضافی را بگیرید.

-سعی نکنید تمام مشکلات مالی خود را به یک باره حل کنید؛ این کار باعث می­ شود مشکلات مالی شما بیشتر شود. نیازهای مالی خود را به بخش­ های کوچکتر تقسیم کرده و بر نیازهای خاص و بسیار مهم خود تمرکز کنید و با وجوه مازادی که جمع کرده­ اید آن نیازها را برطرف کنید.

-از شرکا و تأمین کنندگان خود درخواست کمک استراتژیک کنید، آنها می­ توانند اعتبارات تجاری را به شما بدهند.

فقط بعد از اینکه تمام این گزینه­ های بودجه بندی و سرمایه گذاری خسته کننده را انجام دادید می­ توانید به دنبال منابع مالی خارجی بروید؛ از خانواده و دوستان خود پول قرض کنید، به سراغ سرمایه گذاران بروید، از بانک وام بگیرید، کارخانه ­های خود را بفروشید، اموال خریداری شده خود را اجاره دهید، ابزارهای خود را اجاره دهید و غیره.

۷- کار مجدد: اجرا

پس از همه چیزهایی که گفتیم، باید بدانیم که فقط با حرف نمی­ توان مدیریت کسب و کار در حال مرگ را انجام داده و به زندگی برگرداند. نباید کارها را به صورت قبل انجام دهید، باید شیوه کاری خود را تغییر دهید. شما احتمالاً به جای اینکه به کارهای عملکرد محور یا کارهای هدف گرا مشغول باشید کارهای مختلف را آن هم به صورت تصادفی انجام می­ دادید.

کار کردن یک چیز است و کار کردن در راستای اهداف استراتژیک سازمان چیزی دیگر. فقط با انجام این کار می­ توانید کسب و کار خود را نجات دهید. تمام کارها باید به فرایندهای مختلف تقسیم شوند، باید یک کارفرما داشته باشند، و باید هدف یا یک شاخص کلیدی داشته باشند تا بتوان عملکرد آنها را ردیابی کرد. در صورت وجود سوالات بیشتر در هریک از مراحل اجرای احیای کسب و کارتان می توانید با کارشناسان ما در دپارتمان مشاوره مدیران نواندیش (۰۱۳۳۴۹۳۴ ) تماس بگیرید.

[site_source_shortcode url=”https://www.naijapreneur.com/revive-a-dying-business/”]naijapreneur[/site_source_shortcode]

ریحانه خالقی زاده

کارشناس ارشد ریاضی کاربردی و الان هم دانشجوی ارشد زبان هستم. به زبان انگلیسی و مترجمی علاقه زیادی دارم و ترجمه برام لذت بخشه. مباحث مربوط به کسب و کار، بازاریابی و برندینگ برای من جذابه و امیدوارم که مقالاتم برای دیگران هم مفید باشه.

مشاهده همه پست ها
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *