افزایش فروش

ارزیابی رفتار مصرف‌کننده برای تقویت کسب‌وکار

ارزیابی رفتار مصرف‌کننده نگاهی دقیق به انگیزه‌ها، استدلال‌ها و اقداماتی که به تصمیم خرید می‌انجامد را شامل می شود. شناخت جنبه‌های رفتار مصرف‌کننده و روش‌های مطالعه، بینش ارزشمندی برای کسب‌وکار فراهم نموده و تکنیک‌های مهمی برای پیشرفت کسب‌وکارتان به شما پیشنهاد می‌کند.

رفتار مشتری

روانشناسی رفتار مصرف‌کننده از منظر دلایل خرید و عوامل مرتبط که می‌توانند بر تصمیم‌گیری اثرگذار باشند، به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است. هنگام خرید، اکثر مصرف‌کنندگان به طور مداوم فکر می‌کنند که چرا و به چه علت این خرید را انجام می‌دهند اما استدلالشان ترکیبی از چندین جنبه است.

تحقیقات سه دلیل اساسی خرید را یافته‌اند:

نیاز : غذا، محل سکونت، پوشاک، مراقبت‌های بهداشتی، مراقبت از کودکان و ….

نماد وضعیت اجتماعی : لباس‌های مد روز، ماشین‌های گران قیمت، خانه‌های بزرگ

هدایا : خرید با هدف هدیه‌دادن به دیگران

تحقیقات همچنین سه دلیل خریدن نکردن مصرف‌کنندگان را نیز پیدا کرده‌ا‌ند:

عدم نیاز : مصرف‌کننده به آن محصول احتیاج ندارد و آن را خریداری نمی‌کند.

کمبود مالی : پولی برای خرید کردن کافی نیست.

دوست نداشتن : مصرف‌کننده محصول را دوست ندارد.

چگونه رفتار مصرف‌کننده مورد مطالعه قرار می‌گیرد؟

با گذشت زمان، محققان اجتماعی روش‌های زیادی را برای بررسی مصرف‌کنندگان و رفتارهایی که باعث تصمیم به خرید می‌شوند یافته‌اند.

تحقیقات به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تحقیق اولیه که به صورت فردی یا سازمانی طراحی و اجرا می‌شود، تحقیق ثانویه از اطلاعاتی که توسط دیگران جمع‌آوری شده و برای نتیجه‌گیری‌های جدید یا متفاوت استفاده می‌شود.

بعضی از روش‌های تحقیق اولیه عبارتند از:

نظرسنجی‌ها : نظرسنجی یک روش ایده‌آل برای جمع‌آوری مقدار زیادی اطلاعات خاص است، می‌تواند شامل سوالات باز باشد (به عنوان مثال، شما ساکن کدام شهر هستید؟) یا سوالات چند گزینه‌ای (به عنوان مثال، آیا ازدواج کرده‌اید؟ بله یا خیر). نظرسنجی‌ها می‌توانند از طریق ایمیل ارسال یا توسط اشخاص انجام شوند.

نمونه : ارائه نمونه‌هایی از محصولات جدید به مصرف‌کنندگان یک روش عالی برای بررسی یک موضوع است. اکثر مردم نظر خود را صادقانه بیان می‌کنند، اگر یک نمونه رایگان به آن‌ها داده شود.

گروه‌ کانون : این گروه‌ها برای آزمایش محصولات جدید یا ایجاد تغییر در محصول موجود مفید هستند، به گروه‌ها اجازه دهید تا درباره ایده یا محصول خاص با هم گفتگو کرده و داده‌های مورد نیاز را از مکالمات آن‌ها جمع‌آوری کنید.

مصاحبه‌های شخصی : از طریق مصاحبه شخصی می‌توانید به اطلاعات مهمی از مصرف‌کننده دست یابید، اما می‌تواند بسیار پرهزینه و وقت‌گیر باشد.

مشاهده : مشاهده ساده اغلب می‌تواند صادقانه‌ترین نظرات مصرف‌کننده را ارائه دهد، چه مشاهده یک فروشگاه آنلاین باشد یا فضای فیزیکی یک فروشگاه.

تحقیقات آنلاین : نظرسنجی‌های پاپ‌آپ در حال حاضر بسیار رایج می‌باشند. اطلاعات را از مصرف‌کنندگان از طریق فرم‌های به خصوص در هنگام خرید از فروشگاه یا خرید آنلاین جمع‌آوری کنید. داده‌های آنلاین همچنین می‌توانند با نظاره‌کردن تعداد بازدیدهای صفحه و رفتار مصرف‌کننده در وبسایت بدست آیند.

داده‌های اسکن شده : بسیاری از فروشگاه‌ها از کارت‌های VIP برای تشویق خریداران به خرید مداوم بهره می‌برند. همچنین این کارت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به انواع و تعداد خرید توسط گروه خاصی از افراد استفاده می‌شوند.

نمونه‌هایی از روش‌های تحقیق ثانویه عبارتند از:

کتاب‌ها : کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، منابع بسیار عالی از اطلاعات را ارائه می‌دهند.

نشریات اینترنتی : تحقیقات موثق و معتبر را می‌توان در اینترنت پیدا کرد اما باید به میزان کمی از آن‌ها استفاده شود و واقعی بودنشان مورد بررسی قرار بگیرد.

گزارش‌های پژوهشی : اطلاعات تست شده توسط افراد حرفه‌ای‌ و معتبر می‌توانند دیدگاه عالی ای به شما پیشنهاد دهند.

در حالی که بسیاری از روش‌های تحقیقاتی می‌توانند هزینه‌بر باشند. برخی از آن‌ها به سرعت و کم هزینه می‌توانند در کسب‌وکار شما مورد استفاده قرار بگیرند. با بهره‌گیری از تحقیقات رفتار مصرف‌کننده در کسب‌وکارتان از رقبا پیشی خواهید گرفت.

-مشتریان خود را مورد بررسی قرار دهید. سوالات ساده بپرسید تا پاسخ‌های سریع دریافت کنید، موضوعاتی مانند: رضایت مشتری و تغییرات مد نظر آن‌ها در محصول یا خدمات و بهره‌گیری از بازخورد برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان

-فعالیت آنلاین وبسایت کسب‌وکار خود را تحلیل کنید تا دریابید مشتریان به دنبال چه چیزهایی هستند تا دوباره سایت شما را بازدید کنند. از اطلاعات کسب شده برای ایجاد یک وبسایت جذاب و کاربرپسند بهره بگیرید تا باعث تقویت کسب‌وکار شما شود.

-یک نمونه رایگان از محصول را ارائه دهید. مصرف‌کنندگانی که یک محصول را امتحان می‌کنند، بازخورد صادقانه‌ای ارائه داده و نکات ارزشمندی برای ترقی کسب‌وکارتان پیشنهاد می‌دهند.

-مشتریان خود را نظاره کنید. یاد بگیرید تا به دنبال سرنخ‌هایی همانند چرا آن‌ها خرید می‌کنند و به دنبال چه چیزهایی هستند، باشید.

برای دستیابی به موفقیت در کسب‌وکار ضروری است تا هدف و انگیزه‌های مصرف‌کننده برای خرید را بشناسید.

منبع : online

The following two tabs change content below.
Avatar

تهمینه سماوی

فارغ التحصیل رشته بازاریابی و علاقمند به حوزه‌های برندینگ، مدیریت کسب و کار و کارآفرینی. در دنیای به سرعت در حال تغییر امروز که یک قدم اشتباه منجر به نابودی کسب و کار می‌شود آشنایی با مفاهیم روز مدیریتی یک مزیت رقابتی برای مدیران و صاحبان کسب و کار محسوب می شود. امیدوارم بتوانم با ترجمه و ارائه مقالات مفید افراد را با چالش‌هایی که در این حوزه‌ها مواجه می‌باشند آشنا و به بهبود و رونق کسب و کارشان کمک نمایم.
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/2fX3s
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *