مدیران

pestel چیست و چگونه از آن در تحقیقات بازار استفاده کنیم؟

PESTEL چیست و چگونه از آن در تحقیقات بازار استفاده کنیم؟ » شناخت بهتر افراد، همکاران، مشتریان و یا حتی بازار، جهت توسعه کسب و کار ضروری است. در مقاله پیش رو پیشنهاد می شود که متخصصان وقت و انرژی بیشتری جهت شناخت بهتر فرهنگ افراد، همکاران و یا مشتریان خارجی خود صرف کنند، تحقیق و مطالعه بر روی افراد خارجی بهترین کمک کننده به مدیرانی که علاقه به توسعه سازمان خود دارند، می باشد و ابزارهای مختلفی در این خصوص ایجاد شده که این مدیران با استفاده از این ابزار می توانند زمینه های بیشتری برای توسعه خود و سازمانشان پیدا کنند.

این مقاله در اولین قدم تحقیقات بازار، به شما روش P.E.S.T.E.L را پیشنهاد می دهد. که مخفف کلمات Political  به معنی سیاسی،  Economic به معنی اقتصادی، Social به معنی اجتماعی، Technology به معنی فنآوری، Environment  به معنی محیط زیست و legal به معنی قانونی می باشند.

بررسی عمیق تر با PESTEL :

مدیران تاثیرگذار جهان امروز تلاش می کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد کشورهای مشتریان و یا حتی همکاران خود بدست آورند.

شناسایی موارد اولیه نظیر جمعیت، اندازه، اقتصاد، رشد، زبان و ادیان بسیار ساده است و چیزی که اهمیت دارد درک بهتر و عمیق تر منطقه است،  PESTEL ابزاری است که در جهت سامان دهی و تجزیه تحلیل تلاش های پژوهشی به مدیران کمک می کند.

در ادامه سوالاتی جهت کمک به مدیران در نظر گرفته شده و پیشنهاد میشود که جهت ایجاد سوالات بیشتر از همکاران خود کمک گرفته که در این راستا می توانید از راه هایی نظیر طوفان فکری نیز استفاده کنید.

تحلیل و بررسی هریک از اجزای PESTEL:

P= Political:

هنگامی که در تلاش جهت درک ماهیت سیاسی یک کشور هستید، باید به دولت، تاریخ سیاسی ،پویایی سیاست های  فعلی و موضوعاتی از این دست توجه داشته باشید. در این مرحله چند سوال اساسی ایجاد می شود:

سبک عمومی دولت چیست؟

ساختار اجرایی، قانونی و قضایی آن چیست؟

اصول پایه ای دولت چیست؟ (قانون اساسی آن را مرور کنید).

حکومت چه اندازه ثبات دارد؟

قدرت احزاب مختلف به چه اندازه است؟

کدام حزب، حزب حاکم است و چه کسانی در مقابل آن ایستاده اند؟

احزاب اقلیت کدامند و برای چه هدفی ایستادگی می کنند؟

مسایل و مشکلات بزرگ سیاسی حال حاضر کدامند؟

E=Economic:

اقتصاد و نظام اقتصادی یک کشور همراستا با نظام سیاسی یک کشور و رویکرد حکومت آن است. نکته حایز اهمیت این است که علاوه بر وضعیت فعلی و پیش بینی های آینده باید به نیرو ها و عوامل موثر بر رشد اقتصادی هم توجه کنیم.

پایه های اصلی اقتصاد چیست؟

آیا بازار آزاد مدیریت شده است؟

آمار های کلیدی مانند تولید ناخالص داخلی به چه شکل هستند و روند و رشد سالانه آنها چه اندازه است؟

جمعیت شناسی چیست و چگونه در طول زمان تغییر می کند؟  چه مسایل اجتماعی و اقتصادی در نتیجه تغییرات جمعیتی ظاهر می شود؟ و این تغییرات چه تاثیری بر اقتصاد در سال ها و دهه های آینده دارد؟

عوامل اصلی ایجاد ثروت چیست؟ منابع طبیعی، تولید و یا خدمات؟

شرکای تجاری پیشرو در کشور چه کسانی هستند؟

حتماً بخوانید :  باید ها و نبایدهای استفاده از هشتگ اینستاگرام

کدام کشور ها وابسته به وادرات منابع طبیعی و کالاهای آماده هستند؟

مدیران

S= Social:

یک اصل مهم برای ایجاد ارتباط کاری با یک کشور، شناخت روند و ساختار اجتماعی آن کشور است. در این مقاله شاخص های گوناگون، بینش و عقاید بررسی می شود.

ادیان غالب منطقه کدامند و چه تاثیری بر زندگی روزانه و روند های کسب و کار دارند؟

اعتقادات اصلی مردم منطقه چیست؟

رفتار و آداب و رسوم این گروه از مردم چگونه است؟

پراکندگی جمعیت منطقه به چه شکل است؟

چه مقدار تحولات طبقاتی در منطقه رخ می دهد؟

چه تعطیلات و جشن هایی دارند؟

تغییرات جمعیتی چه اندازه بر روند  های اجتماعی تاثیر دارد؟

هنر و مد محبوب جامعه چیست؟

چه عواملی در طول زمان تغییر پیدا کرده؟

نقاط استراتژیک جغرافیایی کدامند؟

آیا منطقه برای بازدید کنندگان خارجی امن می باشد؟

با چه دیدی به افراد خارجی نگاه می شود؟ آیا در این افراد جامعه به راحتی پذیرفته می شوند؟

برخورد با افراد خارجی به چه شکل است؟

 T=Technological:

بررسی عوامل تکنولوژیکی در یک منطقه بر زیر ساخت ها و قابلیت سرمایه گذاری آن تمرکز دارد. در مجموع  به پهنای باند و زیر ساخت های تلفن همراه برای بلوغ تکنولوژی نگاه می کند.

آمار رشد پهنای باند و سطح دسترسی به اینترنت به چه اندازه است؟

آیا زیر ساخت های بالغ یا در حال توسعه دارد؟

روند پذیرش فنآوری در منطقه و گروه های مختلف به چه شکل است؟

دولت در چه بخشی از تکنولوژی سرمایه گذاری کرده است؟

چه تکنولوژی هایی را صادر می کند؟

مدیران

E=Environmental :

تجزیه و تحلیل زیست محیطی بر درک جغرافیایی و منابع طبیعی منطقه و تاثیرش بر رشد اقتصادی و ویژگی های اجتماعی تمرکز دارد.

محیط جغرافیایی منطقه به چه شکل است؟

منابع طبیعی و محدودیت های منابع در منطقه کدامند؟

منابع اصلی صادرات منطقه چیست؟

صنعت چه تاثیری بر محیط زیست منطقه دارد؟

چه چالش های زیست محیطی ممکن است در منطقه رخ دهند؟

نرخ رشد و سرمایه گذاری بر روی فنآوری های پاک جدید مثل انرژی های باد و اب و .. چه اندازه است؟

محیط زیست در چه جنبه هایی از اقتصاد منطقه حمایت می کند؟

کمبود های زیست محیطی یا نیاز های اساسی مردم که  مورد نیاز به واردات می باشد کدامند؟

مدیران

L=Legal:

ارزیابی ابعاد قانونی یک منطقه نیازمند ارزیابی نقش قوه قضاییه در حاکمیت و کسب و کار می باشد.

اساس قوه قضاییه در قانون اساسی کشور به چه شکل است؟

آیا دادگاه در جامعه نقش فعال و قدرتمند دارد؟

اساس قانون در کشور به چه شکل است؟

محیط قانونی در کشور به چه شکل است؟

قوانین نظارتی به چه شکل هستند؟

قانون قراردادها در کشور چگونه است؟

آیا مبنای کسب و کار ها بر اساس قرارداد است؟

آیا جامعه از حقوق مالیکیت برخوردار است؟

ماهیت قوانین اشتغال به چه شکل است؟

سخن آخر:

مجموعه گفته شده بخش کوچکی از سوالاتی است که متوانید برای تجزیه و تحلیل P.E.S.T.E.L از آن استفاده کنید. مدیران و توسعه گران جهانی از این مدل استفاده های بسیار زیادی می کنند. چرا که برای ورود به هر بازار جدید چه در اندازه منطقه و چه کشوری و حتی برای توسعه و ایجاد کسب و کار شناخت محیط و تهیه برنامه مهمترین بخش است. با شناخت درست منطقه و برنامه ریزی کامل می توان  به انتخاب مناسب و نتیجه مطلوب رسید. P.E.S.T.E.L  یکی از راه های تجزیه و تحلیل بازار جدید می باشد که در این مقاله پیشنهاد شده است و استفاده درست از آن اهمیت زیادی دارد. درک صحیح بازار علاوه بر دانستن مسایل پایه نیاز به تجربه افرادی دارد که  سابقه حضور در بازار و تجزیه و تحلیل آن را دارند. مشاوران حاضر در مجموعه مدیران نو اندیش گیلان با سابقه ۱۰ ساله حضور در محیط های کسب و کار می توانند یاری رسان شما در این امر باشند.

حتماً بخوانید :  7 استراتژی اساسی برای مدیریت کسب و کار در حال مرگ

 [site_source_shortcode url=”https://www.thebalance.com/tools-for-developing-as-a-global-manager-4046180″]thebalance[/site_source_shortcode]

امتیاز دهید
لینک کوتاه این مقاله : https://modirno.ir/qRFPl
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *