۲۹
آبان

چگونه یک بیانیه مأموریت و چشم‌انداز قانع‌کننده بنویسیم؟

شاید نوشتن بیانیه مأموریت (mission statement) و چشم‌انداز (vision statement) قانع کننده، آسان به نظر برسد. در واقع، حتّی یک جمله ضعیف می‌تواند شانس شما را برای حفظ استعدادهای جدید نابود کند و باعث آشفتگی در محل کار شود.

ادامه مقاله
۵
مهر

کدام سبک مدیریتی مناسب کسب و کار شماست؟

    ویژه

پروسه مدیریت در کسب و کارهای ایرانی بخش بندی خاص خود را داشته و می تواند متفاوت از سایر نقاط جهان باشد. در این بین می توان به سه حوزه و تقسیم بندی اصلی اشاره کرد که آگاهی در مورد ویژگی های هریک از این موارد می تواند باعث شناخت بیشتری نسبت به سبک مدیریتی و سیستم اجرایی سازمان تان باشد. این دسته به شرح زیر اند :

ادامه مقاله
۱۶
مرداد

مشاور چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

تغییر، ماهیت وجودی مشاوره مدیریت است. وجه اشتراک تمامی مشاوره‌ها در تمامی سطوح، برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات در سازمانِ مشتری است. اجرای تغییرات در سازمان، سخت‌ترین مرحله مشاوره محسوب می‌شود. تغییراتی که با چالش‌های گوناگونی همچون مقاومت مدیر و کارکنان مواجه بوده و مشاور باید با روابط پیچیده فرآیند تغییر آگاه بوده و بداند که چگونه شرایط پیچیده و گوناگون را درک نماید و با کمک کارکنان آن سازمان با آن مقابله کند.

ادامه مقاله
۹
مرداد

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟ در مقالات قبلی به معرفی مشاوره مدیریت و توضیح انواع مشاوره پرداختیم، مشاوره تنها به حوزه های فنی مدیریتی و عملکرد سازمان منتهی نمی شود. در تعاملات مشاوره ای علاوه بر مباحث ذکر شده، مباحثی نظیر خدمات آموزشی، تحقیقاتی و اطلاعاتی نیز ارائه می شود و عملاً این حوزه ها به موازات هم ارائه می گردند. ۱- مشاوره و آموزش هیچ مشاوره ای از آموزش جدا نیست، چرا که در هر پروسه مشاوره ای، تعامل مدیران و پرسنل سازمان با راهکارها و روندهای اجرایی جدید می تواند یک تا چندین دوره آموزشی فشرده باشد و تنها در صورتی مشاوره گیرنده مطلب جدیدی نمی آموزد که تمام مراحل مشاوره به همراه اجرای رویکردهای تغییراتی سازمان را خودِ مشاور و تیم منتخب به اتمام برسانند و به همین دلیل است که پیشنهاد ما به تمام شرکت های مشاوره گیرنده این است که اجرای مراحل و فرآیندهای جدید را با نظارت مستقیم تیم مشاوره دهنده خود به انجام برسانند. از طرفی مشاوره دهنده ممکن است موارد آموزشی لازم را در پیش بینی های خود لحاظ نموده باشد. در صورتی که نیاز به تغییرات مهمی در سیستم های اطلاعات مدیریت یا در استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی

ادامه مقاله

۴
مرداد

چگونه مشاوره سازمان را نجات می دهد؟

چگونه مشاوره سازمان را نجات می دهد؟ » در گذشته غالباً مراجعه به مشاوره مدیریت به عنوان آخرین پناهگاه و در واقع پذیرش عدم توانایی در رفع مشکلات سازمان تلقی می‌شد. این گرایش همچنان در بسیاری از کسب و کارها وجود دارد و تا زمانی که اوضاع کسب‌وکار عادی است (که این عادی بودن لزوماً به معنی بهینه بودن امور و سودآوری و توسعه نیست) هیچ‌گاه به فکر استفاده از مشاور به جهت حفظ، رشد و تعالی موقعیت سازمان نمی‌افتند و چنین هزینه‌هایی را اتلاف سرمایه‌های سازمانی و تشریفاتی قلمداد می‌کنند. عموماً در شرایط رکود، افت فروش، به‌هم‌ریختگی درون سازمانی و ... به دنبال استفاده از مشاور مدیریت خواهند بود و به همین دلیل است که مدیران، مشاوران را "حل کننده مشکل"، " دکتر شرکت"، "التیام‌بخش امور"، "معجز شرکت" و مشابه این‌چنین تعاریفی تلقی می‌کنند. بر اساس آمارها و تجارب گذشته، ثابت‌شده که غالب سازمان‌ها و شرکت‌های  موفق دنیا و همچنین ایران که از خدمات مشاوران طراز اول استفاده می‌نمایند، با توجه به اینکه دارای موقعیت کاری ممتاز بوده و کارکنانی با نبوغ فراوان در اختیاردارند. چنین سازمان‌هایی با کمک مشاور می‌توانند به ثبت جایگاه و همچنین رشد و تعالی کسب‌وکار خود را تضمین نمایند، چرا که با وجود مشاوران

ادامه مقاله

۲۸
تیر

مشاوره مدیریت چیست؟

مشاوره مدیریت چیست؟» با توجه به اینکه تعاریف گوناگونی از مشاوره مدیریت مطرح‌شده اما دو نوع نگرش کلی در مورد مشاوره وجود دارد. در این مقاله به معرفی این دو نوع نگرش می‌پردازیم. نگرش اول: بیشتر در مورد دیدگاه کارکردی وسیع مشاوره گسترش یافته است. از دیدگاه فریتس استیل مشاوره یعنی : هر نوع کمکی به محتوا، فرآیند یا ساختار یک وظیفه یا یک سری از وظایف است. از دیدگاه پیتر بلاک : وقتی که می‌خواهید وضعیتی را تغییر داده یا آن را بهبود بخشید درحالی‌که کنترل مستقیم بر اجرای آن ندارید، از مشاوره استفاده می‌کنید. تعاریف فوق حاکی از آن است که مشاور امدادگر و توان بخش است. نگرش دوم : در این نگرش مشاوره را یک خدمت حرفه‌ای خاص تلقی نموده و مشخصه‌های ویژه این خدمت را ارائه می‌دهد. از دیدگاه لاری گرینر مشاوره یعنی: خدمتی که به وسیله اشخاص مجرب و تعلیم‌دیده‌ای ارائه می‌شود که، به شیوه‌ای عینی و مستقل، با سازمان متقاضی برای تشخیص مسائل مدیریتی، تجزیه و تحلیل این قبیل مسائل و ارائه راه‌حل‌هایی برای این مسائل همکاری نموده و در صورت درخواست سازمان در جریان پیاده‌سازی راه‌حل‌ها کمک می‌نمایند. چرا از مشاوره استفاده می‌کنیم؟ عموماً در ایران مواقعی که مدیران با مشکلی رو به رو

ادامه مقاله

۲۴
تیر

۱۳ اشتباه ارتباطی رهبران

    ویژه

۱۳ اشتباه ارتباطی رهبران» ارتباط یک هنر است. برخی از بزرگ‌ترین رهبران در تاریخ به دلیل توانایی‌شان در الهام بخشیدن به دیگران از طریق کلامشان و نیز قابلیت گوش دادن به حرف‌های تیم خود مورد احترام قرارگرفته‌اند. از طرف دیگر، روسایی که محبوب نیستند باعث می‌شوند که تیم ‌شان احساس نالایقی، کم ارزشی، و پشیمانی داشته باشند. آیا تاکنون از کار یکنواخت و روزانه‌ی خود یک قدم فراتر گذاشته‌اید تا مهارت‌های ارتباطی خود را ارزشیابی کنید؟ اگر با خود فکر می‌کنید چرا من این کار را انجام دادم یا چرا آن حرف را زدم، کنترل خود را از دست ندهید. این فقط بدان معناست که باید لحن صحبت و زبان بدن خود را باهم هماهنگ کنید تا به تیم خود احساس ارزش و احترام را انتقال دهید تا موفق‌تر و محترم‌تر باشند. فراموش کردن فردیت وقتی که ارتباط بین افراد برقرار می‌شود انجام کارها بسیار آسان‌تر می‌گردد. زمان‌هایی را به صحبت درباره کسب‌وکار و زمان‌هایی را به صحبت درباره زندگی اختصاص دهید. تفاوت این دو را بدانید و در این صورت، جادوی واقعی ارتباطات را تجربه خواهید کرد. صحبت کردن همیشگی درباره خود رهبران دوست دارند در مورد خودشان سخن بگویند. اعتمادبه‌نفس یکی از لازمه‌های رهبر است اما متأسفانه اغلب

ادامه مقاله

۱۲
خرداد

چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

مدیر چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟ » شما مدت ها منتظر ترفیع مانده اید و به تازگی ارتقا درجه گرفته اید و مدیر شده اید. شاید این اتفاق برای اولین بار در زندگی کاری تان رخ داده باشد. چطور با این قضیه کنار می آیید؟ این اولین تجربه مدیریتی شماست، ممکن است کمی نگران شده باشید. این احساس کاملاَ طبیعی و رایج است. شرایطتان نسبت به گذشته کاملاً دچار تغییر خواهد شد. مدیریت نیازمند هدف گذاری ها و قوانین متفاوت و انجام وظایف به طریقی متمایز است. به ندرت پیش می آید افرادی که جدیداً مدیر شده اند بتوانند معنای مدیریت را به طور کامل درک کنند. در این مقاله مدیریتی به شما راهبرد هایی جهت هماهنگی با این تغیر پست ارائه می دهیم. این مقاله یک دستورالعمل روزانه نیست بلکه نکات مختصری از فرآیند هدف گذاری و مدیریت پرسنل را شامل می شود. مدیریت، چیزی جز انگیزه دادن به افراد نیست. ۱- حالا که مدیر شده اید، کدام وظایفتان تغییر کرده اند؟ چیزی که مدیران را متمایز می کند، تغییر از وضعیت فردی به گروهی است. این یعنی مسئولیت کارهای دیگران بر عهده شماست؛ موفقیت شما بستگی به نحوه کارکردن اعضای تیم تان دارد و باید عهده دار

ادامه مقاله

۱۱
خرداد

چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟

    ویژه

چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟» با‌ثبات‌ترین مشخصه‌ای که می‌توان برای دنیای کنونی کسب و کار معرفی نمود، تغییر مداوم شرایط و عدم اطمینان حاکم بر آن است. کوتاه شدن فزاینده دوره‌های تولید، خود گواهی بر این ادعاست. توانایی پاسخ گویی سریع به تغییرات بازار چابکی نامیده می‌شود که در بازار امروز به عنوان عامل اصلی موفقیت و بقای سازمان ها تلقی می‌شود. به منظور همگامی با تغییرات سریع در این بازارهای بسیار رقابتی باید روش‌های سنتی مدیریت را کنار گذاشت. سازمان‌های چابک نه تنها باید پاسخگوی تغییرات موجود باشند بلکه با یک آرایش بندی مناسب باید قادر به کسب مزایای رقابتی نیز باشند. شناسایی عوامل موثر در چابکی می‌تواند سازمان را در قابلیت تغییر، یادگیری و نوآوری و همچنین رسیدن به عملکرد سازمانی مطلوب یاری رساند. در زیر تعدادی از عوامل رفتاری که مطالب متعددی در خصوص آنها توسط صاحب‌نظران مطرح شده است، خواهد آمد: ۱- فرهنگ سازمانی لازمه چابکی، داشتن فرهنگ مناسب در شرکت است که تاثیر افراد و اطلاعات بر عملیات سازمان را اهرم سازد. در این فرهنگ افراد و گروه‌ها باید، برای واکنش به نیازهای فعلی و آتی مشتریان، توانمند و ماهر شوند. لازمه توانمندسازی  افراد و گروه‌ها، تفویض اختیار، اعطای دانش و دسترسی به

ادامه مقاله

۱۵
فروردین

چگونه مانند یک مدیر عالی بیندیشیم؟

چگونه مانند یک مدیر عالی بیندیشیم؟ » دستیابی به بالاترین مقام سازمانی که درآن مشغول به کار هستید، به سان دستیابی بـه قلـه یـک کـوه بلنـد و استوار است. اگر تصمیم گرفته اید به قله این کوه برسید باید خودتان را برای یک کوهنـوردی واقعـی آمـاده کنیـد. بدین منظور گام مهمی که باید بردارید این است که بالاترین مقام سازمان یعنـی مـدیر عـالی را درک کنیـد. درک کردن مدیر عالی سازمان گام مهمی برای صعود به این قله بلند و دشوار است. مزایای بسیاری نیـز دارد از جملـه اینکه خطر اخراج شدن را از شما دور می کند و باعث می شود با سرعت بیشتری ترفیع بگیرید و خودتان را بـرای بـه عهده گرفتن رهبری آماده نمایید. افزون بر آن، درک کردن مدیر عالی، صعود به قله سازمان را برایتان نشاط آور تر و لذتبخش تر می کند. مدیران عالی سازمان ها حوزه مدیریتی خویش را چگونه اداره می کنند؟ شما با دانستن این راز قادر خواهید بـود با یکی از آنها کار کنید، یا خودتان یکی از آنها شوید و یا یاد بگیرید مانند آنان فکر کنید. مدیران عالی خوب از ٢٢ ویژگی مهم برخوردارند و در قسمت اول از این مقاله  ۴ مورد از این ویژگی ها معرفی شده و

ادامه مقاله

۱۵
اسفند

هدف گذاری شخصی و سازمانی

با نزدیک شدن به پایان سال ۹۴، مدیران با هر اندازه و طبقه ای باید هدف گذاری سازمانی سال۹۵ در محدوده تحت اختیار خود را تبیین و مکتوب نمایند. همچنین باید از همکاران سازمانشان نیز بخواهند این هدف گذاری را در حوزه فعالیتشان ارائه دهند. در جلسات پایان سال می توانید با حجم قابل توجهی اهداف خرد و کلان، اقدام به برنامه ریزی برای سال آینده نمایید. با این مشارکت، هم سطح نزدیکی اهداف افراد سازمان را با اهداف کار و کسب سنجیده اید و هم در این بین به اهداف و ایده های تازه ای دست خواهید یافت.

ادامه مقاله