۳۰
دی

رهبری در سازمان های تکنولوژیکی

رهبری در سازمان های تکنولوژیکی» رهبری فرایندی است که مدیریت می کوشد با ایجاد انگیزه و ارتباطی موثر، انجام سایر وظایف را در تحقق اهداف سازمانی تسهیل و کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب کند. بنابراین رهبری جزئی از مدیریت است و این وظیفه مانند برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل نیز از وظایف مدیر است. مهمترین نکته در رهبری، نفوذ و اثر گذاری است. اصولاً قدرت عبارت است از توانایی اعمال نفوذ بر دیگران و نفوذ عبارت از اعمالی است که مستقیم یا غیرمستقیم باعث تغییر در رفتار یا نظرات دیگران می شود. رهبری با

ادامه مقاله

۲۰
آذر

۲۰ سوالی که باید قبل ازشروع کسب و کار جدیدتان پاسخ دهید

براساس تحقیقات به عمل آمده، ۵۰ درصد از کسب و کارها در سال اولِ شروع شکست می خورند در حالی که که این رقم در سال پنجم به ۹۵ درصد می رسد. حال سوال اینجاست که چرا

ادامه مقاله
۲۹
آبان

چگونه یک بیانیه مأموریت و چشم‌انداز قانع‌کننده بنویسیم؟

شاید نوشتن بیانیه مأموریت (mission statement) و چشم‌انداز (vision statement) قانع کننده، آسان به نظر برسد. در واقع، حتّی یک جمله ضعیف می‌تواند شانس شما را برای حفظ استعدادهای جدید نابود کند و باعث آشفتگی در محل کار شود.

ادامه مقاله
۵
مهر

کدام سبک مدیریتی مناسب کسب و کار شماست؟

    ویژه

پروسه مدیریت در کسب و کارهای ایرانی بخش بندی خاص خود را داشته و می تواند متفاوت از سایر نقاط جهان باشد. در این بین می توان به سه حوزه و تقسیم بندی اصلی اشاره کرد که آگاهی در مورد ویژگی های هریک از این موارد می تواند باعث شناخت بیشتری نسبت به سبک مدیریتی و سیستم اجرایی سازمان تان باشد. این دسته به شرح زیر اند :

ادامه مقاله
۱۶
مرداد

مشاور مدیریت چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

تغییر، ماهیت وجودی مشاوره مدیریت است. وجه اشتراک تمامی مشاوره‌ها در تمامی سطوح، برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات در سازمانِ مشتری است. اجرای تغییرات در سازمان، سخت‌ترین مرحله مشاوره محسوب می‌شود. تغییراتی که با چالش‌های گوناگونی همچون مقاومت مدیر و کارکنان مواجه بوده و مشاور باید با روابط پیچیده فرآیند تغییر آگاه بوده و بداند که چگونه شرایط پیچیده و گوناگون را درک نماید و با کمک کارکنان آن سازمان با آن مقابله کند.

ادامه مقاله
۹
مرداد

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟» در مقالات قبلی به مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ و چگونه مشاوره مدیریت سازمان را نجات می دهد؟ پرداختیم، مشاوره تنها به حوزه های فنی مدیریتی و عملکرد سازمان منتهی نمی شود. در تعاملات مشاوره ای علاوه بر مباحث ذکر شده، مباحثی نظیر خدمات آموزشی، تحقیقاتی و اطلاعاتی نیز ارائه می شود و عملاً این حوزه ها به موازات هم ارائه می گردند. مزایای استفاده از مشاور : ۱- مشاوره و آموزش هیچ مشاوره ای از آموزش جدا نیست، چرا که در هر پروسه مشاوره ای، تعامل مدیران و

ادامه مقاله

۴
مرداد

چگونه مشاوره مدیریت سازمان را نجات می دهد؟

چگونه مشاوره مدیریت سازمان را نجات می دهد؟ » در گذشته غالباً مراجعه به مشاوره مدیریت به عنوان آخرین پناهگاه و در واقع پذیرش عدم توانایی در رفع مشکلات سازمان تلقی می‌شد. این گرایش همچنان در بسیاری از کسب و کارها وجود دارد و تا زمانی که اوضاع کسب‌وکار عادی است (که این عادی بودن لزوماً به معنی بهینه بودن امور و سودآوری و توسعه نیست) هیچ‌گاه به فکر استفاده از مشاوره مدیریت به جهت حفظ، رشد و تعالی موقعیت سازمان نمی‌افتند و چنین هزینه‌هایی را اتلاف سرمایه‌های سازمانی و تشریفاتی قلمداد می‌کنند. عموماً در شرایط رکود، افت فروش، به‌هم‌ریختگی

ادامه مقاله

۲۸
تیر

مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

مشاوره مدیریت چیست؟» منظور از مشاوره مدیریت ارائه هرگونه کمکی در محتوا، فرآیند و ساختار موضوع و یا موضوعات مختلف می باشد. مشاوره مدیریت توسط افرادی عرضه می شود که مسئولیت اجرایی را برعهده نداشته و در واقع به مسئولین اجرایی کمک می کنند. با توجه به اینکه تعاریف گوناگونی از مشاوره مدیریت مطرح‌شده اما دو نوع نگرش کلی در مورد مشاوره مدیریت وجود دارد. در این مقاله به معرفی این دو نوع نگرش می‌پردازیم. نگرش اول: بیشتر در مورد دیدگاه کارکردی وسیع مشاوره گسترش یافته است. از دیدگاه فریتس استیل مشاوره مدیریت یعنی : هر نوع کمکی به محتوا،

ادامه مقاله

۲۴
تیر

۱۳ اشتباه ارتباطی رهبران

    ویژه

۱۳ اشتباه ارتباطی رهبران» ارتباط یک هنر است. برخی از بزرگ‌ترین رهبران در تاریخ به دلیل توانایی‌شان در الهام بخشیدن به دیگران از طریق کلامشان و نیز قابلیت گوش دادن به حرف‌های تیم خود مورد احترام قرارگرفته‌اند. از طرف دیگر، روسایی که محبوب نیستند باعث می‌شوند که تیم ‌شان احساس نالایقی، کم ارزشی، و پشیمانی داشته باشند. آیا تاکنون از کار یکنواخت و روزانه‌ی خود یک قدم فراتر گذاشته‌اید تا مهارت‌های ارتباطی خود را ارزشیابی کنید؟ اگر با خود فکر می‌کنید چرا من این کار را انجام دادم یا چرا آن حرف را زدم، کنترل خود را از دست ندهید.

ادامه مقاله

۱۲
خرداد

چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

مدیر چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟ » شما مدت ها منتظر ترفیع مانده اید و به تازگی ارتقا درجه گرفته اید و مدیر شده اید. شاید این اتفاق برای اولین بار در زندگی کاری تان رخ داده باشد. چطور با این قضیه کنار می آیید؟ این اولین تجربه مدیریتی شماست، ممکن است کمی نگران شده باشید. این احساس کاملاَ طبیعی و رایج است. شرایطتان نسبت به گذشته کاملاً دچار تغییر خواهد شد. مدیریت نیازمند هدف گذاری ها و قوانین متفاوت و انجام وظایف به طریقی متمایز است. به ندرت پیش می آید افرادی که جدیداً مدیر شده اند بتوانند

ادامه مقاله

۱۱
خرداد

چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟

    ویژه

چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟» با‌ثبات‌ترین مشخصه‌ای که می‌توان برای دنیای کنونی کسب و کار معرفی نمود، تغییر مداوم شرایط و عدم اطمینان حاکم بر آن است. کوتاه شدن فزاینده دوره‌های تولید، خود گواهی بر این ادعاست. توانایی پاسخ گویی سریع به تغییرات بازار چابکی نامیده می‌شود که در بازار امروز به عنوان عامل اصلی موفقیت و بقای سازمان ها تلقی می‌شود. به منظور همگامی با تغییرات سریع در این بازارهای بسیار رقابتی باید روش‌های سنتی مدیریت را کنار گذاشت. سازمان‌های چابک نه تنها باید پاسخگوی تغییرات موجود باشند بلکه با یک آرایش بندی مناسب باید قادر به

ادامه مقاله

۱۵
فروردین

چگونه مانند یک مدیر عالی بیندیشیم؟

چگونه مانند یک مدیر عالی بیندیشیم؟ » دستیابی به بالاترین مقام سازمانی که درآن مشغول به کار هستید، به سان دستیابی بـه قلـه یـک کـوه بلنـد و استوار است. اگر تصمیم گرفته اید به قله این کوه برسید باید خودتان را برای یک کوهنـوردی واقعـی آمـاده کنیـد. بدین منظور گام مهمی که باید بردارید این است که بالاترین مقام سازمان یعنـی مـدیر عـالی را درک کنیـد. درک کردن مدیر عالی سازمان گام مهمی برای صعود به این قله بلند و دشوار است. مزایای بسیاری نیـز دارد از جملـه اینکه خطر اخراج شدن را از شما دور می کند و باعث می شود

ادامه مقاله

۱۵
اسفند

هدف گذاری شخصی و سازمانی

با نزدیک شدن به پایان سال ۹۴، مدیران با هر اندازه و طبقه ای باید هدف گذاری سازمانی سال۹۵ در محدوده تحت اختیار خود را تبیین و مکتوب نمایند. همچنین باید از همکاران سازمانشان نیز بخواهند این هدف گذاری را در حوزه فعالیتشان ارائه دهند. در جلسات پایان سال می توانید با حجم قابل توجهی اهداف خرد و کلان، اقدام به برنامه ریزی برای سال آینده نمایید. با این مشارکت، هم سطح نزدیکی اهداف افراد سازمان را با اهداف کار و کسب سنجیده اید و هم در این بین به اهداف و ایده های تازه ای دست خواهید یافت.

ادامه مقاله