۱۶
مرداد

مشاور چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

تغییر، ماهیت وجودی مشاوره مدیریت است. وجه اشتراک تمامی مشاوره‌ها در تمامی سطوح، برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات در سازمانِ مشتری است. اجرای تغییرات در سازمان، سخت‌ترین مرحله مشاوره محسوب می‌شود. تغییراتی که با چالش‌های گوناگونی همچون مقاومت مدیر و کارکنان مواجه بوده و مشاور باید با روابط پیچیده فرآیند تغییر آگاه بوده و بداند که چگونه شرایط پیچیده و گوناگون را درک نماید و با کمک کارکنان آن سازمان با آن مقابله کند.

ادامه مقاله
۹
مرداد

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟ در مقالات قبلی به معرفی مشاوره مدیریت و توضیح انواع مشاوره پرداختیم، مشاوره تنها به حوزه های فنی مدیریتی و عملکرد سازمان منتهی نمی شود. در تعاملات مشاوره ای علاوه بر مباحث ذکر شده، مباحثی نظیر خدمات آموزشی، تحقیقاتی و اطلاعاتی نیز ارائه می شود و عملاً این حوزه ها به موازات هم ارائه می گردند. ۱- مشاوره و آموزش هیچ مشاوره ای از آموزش جدا نیست، چرا که در هر پروسه مشاوره ای، تعامل مدیران و پرسنل سازمان با راهکارها و روندهای اجرایی جدید می تواند یک تا چندین دوره آموزشی فشرده باشد و تنها در صورتی مشاوره گیرنده مطلب جدیدی نمی آموزد که تمام مراحل مشاوره به همراه اجرای رویکردهای تغییراتی سازمان را خودِ مشاور و تیم منتخب به اتمام برسانند و به همین دلیل است که پیشنهاد ما به تمام شرکت های مشاوره گیرنده این است که اجرای مراحل و فرآیندهای جدید را با نظارت مستقیم تیم مشاوره دهنده خود به انجام برسانند. از طرفی مشاوره دهنده ممکن است موارد آموزشی لازم را در پیش بینی های خود لحاظ نموده باشد. در صورتی که نیاز به تغییرات مهمی در سیستم های اطلاعات مدیریت یا در استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی

ادامه مقاله

۴
مرداد

چگونه مشاوره سازمان را نجات می دهد؟

چگونه مشاوره سازمان را نجات می دهد؟ » در گذشته غالباً مراجعه به مشاوره مدیریت به عنوان آخرین پناهگاه و در واقع پذیرش عدم توانایی در رفع مشکلات سازمان تلقی می‌شد. این گرایش همچنان در بسیاری از کسب و کارها وجود دارد و تا زمانی که اوضاع کسب‌وکار عادی است (که این عادی بودن لزوماً به معنی بهینه بودن امور و سودآوری و توسعه نیست) هیچ‌گاه به فکر استفاده از مشاور به جهت حفظ، رشد و تعالی موقعیت سازمان نمی‌افتند و چنین هزینه‌هایی را اتلاف سرمایه‌های سازمانی و تشریفاتی قلمداد می‌کنند. عموماً در شرایط رکود، افت فروش، به‌هم‌ریختگی درون سازمانی و ... به دنبال استفاده از مشاور مدیریت خواهند بود و به همین دلیل است که مدیران، مشاوران را "حل کننده مشکل"، " دکتر شرکت"، "التیام‌بخش امور"، "معجز شرکت" و مشابه این‌چنین تعاریفی تلقی می‌کنند. بر اساس آمارها و تجارب گذشته، ثابت‌شده که غالب سازمان‌ها و شرکت‌های  موفق دنیا و همچنین ایران که از خدمات مشاوران طراز اول استفاده می‌نمایند، با توجه به اینکه دارای موقعیت کاری ممتاز بوده و کارکنانی با نبوغ فراوان در اختیاردارند. چنین سازمان‌هایی با کمک مشاور می‌توانند به ثبت جایگاه و همچنین رشد و تعالی کسب‌وکار خود را تضمین نمایند، چرا که با وجود مشاوران

ادامه مقاله

۲۸
تیر

مشاوره مدیریت چیست؟

مشاوره مدیریت چیست؟» با توجه به اینکه تعاریف گوناگونی از مشاوره مدیریت مطرح‌شده اما دو نوع نگرش کلی در مورد مشاوره وجود دارد. در این مقاله به معرفی این دو نوع نگرش می‌پردازیم. نگرش اول: بیشتر در مورد دیدگاه کارکردی وسیع مشاوره گسترش یافته است. از دیدگاه فریتس استیل مشاوره یعنی : هر نوع کمکی به محتوا، فرآیند یا ساختار یک وظیفه یا یک سری از وظایف است. از دیدگاه پیتر بلاک : وقتی که می‌خواهید وضعیتی را تغییر داده یا آن را بهبود بخشید درحالی‌که کنترل مستقیم بر اجرای آن ندارید، از مشاوره استفاده می‌کنید. تعاریف فوق حاکی از آن است که مشاور امدادگر و توان بخش است. نگرش دوم : در این نگرش مشاوره را یک خدمت حرفه‌ای خاص تلقی نموده و مشخصه‌های ویژه این خدمت را ارائه می‌دهد. از دیدگاه لاری گرینر مشاوره یعنی: خدمتی که به وسیله اشخاص مجرب و تعلیم‌دیده‌ای ارائه می‌شود که، به شیوه‌ای عینی و مستقل، با سازمان متقاضی برای تشخیص مسائل مدیریتی، تجزیه و تحلیل این قبیل مسائل و ارائه راه‌حل‌هایی برای این مسائل همکاری نموده و در صورت درخواست سازمان در جریان پیاده‌سازی راه‌حل‌ها کمک می‌نمایند. چرا از مشاوره استفاده می‌کنیم؟ عموماً در ایران مواقعی که مدیران با مشکلی رو به رو

ادامه مقاله