قالب وردپرس پوسته وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس استفاده از ماتریس SWOT در ایجاد طرح تحقیقات بازار - مدیران نواندیش

استفاده از ماتریس SWOT در ایجاد طرح تحقیقات بازار

استفاده از  ماتریس SWOT در ایجاد طرح تحقیقات بازار » در این مقاله قصد داریم چگونگی ایجاد ارتباط قدرتمند بین برنامه های تجاری (Business Plans) و تحقیقات بازار (market research) را از روش های زیر توضیح دهیم:

۱- ایجاد ارتباط بین برنامه تجاری و تحقیقات بازار

۲- شناسایی اهداف بازاریابی بر اساس نتایج تحقیقات بازار

۳- تعیین بهترین آمیخته بازاریابی از طریق تحقیقات بازار

تحقیقات بازار جزء مهمی از یک طرح تجاری بوده و برنامه  بازاریابی معمولاً بخشی از یک طرح تجاری (مخصوصاً در استارتاپ ها) می باشد.

در بین تمام راه های تحقیقات بازار، ماتریس SWOT  یک سند حیاتی در راستای بلوغ سازمان می باشد. صرف نظر از اینکه سازمان در کدام مرحله از چرخه عمر خود قرار دارد، تحلیل SWOT باید توسط بخش تحقیقات بازار سازمان انجام شود.

در ادامه تجزیه و تحلیل SWOT از شرکت Bright Bricks (یک شرکت تبلیغاتی سازنده سازه های غول آسا  و اسباب بازی های ساختمانی LEGO) بیان شده که برای نشان دادن روند بررسی محصول جدید برای ورود به بازار ژاپن می باشد. این شرکت قصد دارد برای ورود به بازار هم محیط بیرونی و هم محیط داخلی خود را درک و بررسی کند.

برای درک بهتر ارتباط تحقیقات بازار و تجزیه وتحلیل SWOT، سوالات مربوط به هر بخش در ادامه بیان شده است.

سابقه محصول و رقبا:

Bright Bricks یک شرکت چند ملیتی در زمینه ی تولید اسباب بازی های ساختمانی می باشد. این شرکت سومین رتبه بعد از LEGO  به عنوان پیشتاز در این عرصه و Mega Bloks به عنوان نفر دوم را دارد.

حتماً بخوانید :  عوامل موثر در ایجاد کسب و کار جدید

هر دو شرکت LEGO  و Mega Bloks به عنوان رقیب در نظر گرفته می شوند، چرا که محصولاتی که تولید می کنند اساساً مشابه  هستند. اگرچه آجر هایی که استفاده می کنند، دقیقا یکسان نیست.

رقبا محصول و خدمت مشابه ارایه می دهند و کسب و کاری مشابه در بازار هدف و صنعت مشترک دارند.

سوالات تحقیقات بازار:

۱- مشتریان چه ویژگی هایی را در طراحی آجر ها و یا بلوک ها در رقبا می پسندند؟

۲- آیا مشتریان انتظار دارند که آجر ها و بلوک های شرکت ها با یکدیگر سازگار باشند (قابلیت استفاده همزمان داشته باشند) ؟

۳- مصرف کنندگان چه قیمتی را از Bright Bricks در مقابل دو رقیب بزرگتر انتظار دارند؟

تحقیقات بازار

سهم و کشش بازار:

در حال حاضر بیش تر از ۱۰۰ کشور پیشنهاد فروش محصولات Bright Bricks را به این مجموعه داده اند. رشد چشمگیر فروش Bright Bricks در طی ۵ سال گذشته نشان دهده ی موفقیت رویکرد کلی این شرکت در بازاریابی می باشد. Bright Bricks دارای بزرگترین سهم بازار در بخش اسباب بازی های پیش دبستانی می باشد.

سوالات تحقیقات بازار:

۱- مشتریان انتظار دارند کدام آجر ها و بلوک ها را در بسته های خریداری شده خود داشته باشند؟

۲- مشتریان برای اولین بار چگونه با Bright Bricks آشنا می شوند؟

۳- کودکان پیش دبستانی چه طور با Bright Bricks بازی می کنند؟

تجزیه و تحلیل محیط خارجی:

- اعتبار محصولات تولید شده آمریکا

- محسوب شدن نام تجاری به عنوان مزیت رقابتی

- بازار گسترده آسیا، مخصوصا ژاپن

- افرایش علاقه به  فرهنگ مدرن و نفوذ رسانه ها

حتماً بخوانید :  معرفی کاربردی ترین استانداردهای ایزو

سوالات تحقیقات بازار:

در اروپا و آسیا چه دیدگاهی نسبت به Bright Bricks وجود دارد؟

در ژاپن چه نوع بسته بندی مورد توجه مصرف کنندگان می باشد؟

محصولات دارای مجور چه اندازه برای مصرف کنندگان اهمیت دارند؟

تحقیقات بازار

تجزیه و تحلیل محیط داخلی:

- پیشرو در بخش کودکان در بازار های جهانی

- فقدان شبکه توزیع در بازار های جدید

- رشد سریع و ابداع فرهنگ جدید

سوالات تحقیقات بازار:

۱- کدام یک از ویژگی های Bright Bricks برای کودکان جذاب تر و سرگرم کننده تر است؟

۲- افرار معمولاً از کجا خرید می کنند؟

۳- کدام یک از بسته بندی های Bright Bricks جذابیت بیشتری برای خانواده ها دارد؟

در مقاله "PESTEL چیست و چگونه از آن در تحقیقات بازار استفاده کنیم؟" از مدیران نواندیش، ابزار PESTEL توضیح داده شده که مدیران با استفاده از این ابزار می توانند زمینه های بیشتری برای توسعه خود و سازمانشان پیدا کنند.

خلاصه ای از  SWOT

بررسی سوالات مطرح شده و پاسخ به آن ها، اطلاعات مورد نیاز جهت تحقیقات بازار و تهیه استراتژی کسب و کار ارایه می دهد که به صورت خلاصه به شرح زیر می باشد:

نقاط قوت:

استفاده از تجربه بین المللی و نام تجاری برای دستیابی به تناسب اقتصادی در هنگام ورود به بازار ژاپن.

نقاط ضعف:

شناسایی عوامل ایجاد مشکل در محاقظت از محصول و حق امتیاز؛ در این راستا می توان با دلسرد کردن رقبای محلی به وسیله ایجاد یک محصول شخصی سازی شده و خط تولید اختصاصی برای ژاپن این موضوع را پوشش داد.

فرصت ها:

یکپارچه کردن توزیع محصول به وسیله کانال های ژاپنی برای ایجاد ارتباطات خرده فروشی متمرکز؛ به وسیله استخدام نماینده ژاپنی برای تحریک احساسات مردم محلی نسبت به محصولات و خدمات.

حتماً بخوانید :  گام اول مهارت های کلامی در کسب و کار

تهدید ها:

طراحی دوباره بسته بندی ها متناسب با فضای محدود خانه های ژاپنی، همچنین باید بررسی های لازم برای طراحی های جدید در اروپا صورت گیرد.

همانطور که ملاحظه می کنید تحقیات بازار نیاز به تجربه و دانش در زمینه های مختلفی دارد که نیازمند بررسی و ارزیابی دقیق بازار و محیط داخل سازمان می باشد. در نتیجه جهت انجام صحیح این تحقیقات و کسب نتیجه مطلوب نیاز به دانش متخصصان این حوزه در سازمان ها احساس می شود.

بررسی و پاسخ به سوالات مطرح شده نیازمند ارزیابی های دقیق بازار بوده که ممکن است زمان و هزینه زیادی برای سازمان به همراه داشته باشد اما نتایج کسب شده از آن تضمین کننده ی موفقیت سازمان ها در ورود به بازار و یا توسعه آن است. پیشنهاد ما به شما در جهت کاهش زمان؛ هزینه و کسب نتایج مناسب استفاده از متخصصان و مشاوران در این حوزه می باشد.

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

هنوز رای ثبت نشده است
Please wait...

دیدگاه خود را بنویسید

" دانلود رایگان فایل آموزشی " بزرگترین اشتباهات زبان بدن در محل کار

با مطالعه این فایل آموزشی، می توانید با 20 حرکت ممنوعه در زبان بدن آشنا شوید