کمپین‌های بازاریابی اثربخش چگونه ایجاد می‌شوند؟

در بسیاری از شرکت ها کمپین های بازاریابی مهمترین روش مورد استفاده برای ارتباط با بازار، تقویت جایگاه و کسب مشتری هستند. کمپین هایی که به خوبی تدوین می شوند، شامل دنباله ای از ارتباطات با بازار هستند. بسیاری از کمپین های بازاریابی شامل یک شمای کلی بوده، که می توانند در طولانی مدت با تغییرات متعدد یا ابزارهای متفاوت به کار رفته تا یک داستان را بیان کنند.

فضای بازار شلوغ است و پیامی که یکبار از طریق یک رسانه ارسال شده باشد به ندرت در بازار تغییری ایجاد می کند. با این حال عددی خاص برای تعیین میزان تناوب پیام جهت اثر گذاری بهتر وجود ندارد. متخصصان بازه ای شامل ۳ تا ۲۰ بار تکرار پیام را در نظر می گیرند.

مثال هایی از کمپین های بازاریابی

یکی از بهترین مثال ها برای راه اندازی یک کمپین بازاریابی، کمپین "اردک" است که در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت امریکایی بیمه عمر Aflac راه اندازی شد. با اینکه شرکت از سال ۱۹۵۵ تجاری شده بود اما قبل از راه اندازی کمپین، نرخ به رسمیت شناختن نام تجاری تنها ۱۲% بود. این شرکت برای شناسایی نام خود از گروه Kaplan Thaler کمک گرفت. این گروه یک شخصیت جدید ایجاد کرد، اردک Aflac که در تبلیغات ظاهر می شد و در به یاد آوردن اسم شرکت بیمه مشکل داشت. تبلیغ اغلب با یک وضعیت نامساعد خنده دار پایان می یافت.

این کمپین توانست شناسایی برند را از ۱۲% به ۹۰% رسانده و بیمه تکمیلی این شرکت رهبر بازار شد.

این شرکت همچنان کمپین خود را رشد می دهد. اخیراً اردک آسیب دیده و  شما می توانید از طریق فیسبوک برای اردک کارت بهبود ارسال کنید.

شرکت هایی مانند Aflac از آژانس های تبلیغاتی برای طراحی کمپین های خلاقانه استفاده می کنند. این کمپین ها اغلب هزینه های بالایی داشته و از طرفی به کمپین هایی خاطره انگیز تبدیل خواهند شد.

رسانه های بازاریابی برای کمپین ها

در حین اینکه که اغلب شرکت های کوچک، توانایی اختصاص بودجه چندین میلیونی به آژانس ها را ندارند، اما آنها می توانند کمپین های موثر و خاطره انگیزی ایجاد کنند که از طریق رسانه های مختلف اتفاق افتد مثل:

حتماً بخوانید :  استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

رسانه های آنلاین، که شامل تبلیغات تعاملی و بنرهای روی وب سایت ها

رسانه های چاپی

رسانه های اجتماعی

تبلیغات عمومی

ایمیل مستقیم

ایمیل انبوه

رادیو

تلویزیون

بازاریابی تلفنی

رویدادها و نشان های تجاری

موتورهای جستجو

کمپین بازاریابی چیزی بیش از تبلیغات است. کمپین های موفق از طریق رسانه های مختلف در اذهان نفوذ کرده، از توالی پیام ها در طی مدت زمان طولانی استفاده کرده و تثبیت موقعیت می کنند. در ادامه یک تجربه برند ایجاد می کنند و به  فروش منجر می شوند.

اگر درحال برنامه ریزی گروهی از کمپین ها برای برنامه بازاریابی خود هستید، خوب است که با اهداف سالانه شروع کرده و کمپین هایی را توسعه دهید که جهت شان به سمت اهداف باشند.  با برنامه ریزی، خلاقیت و تمرکز بروی اندازه گیری ها، به سمت موفقیت پیش خواهید رفت.

بدترین حالتحالت متوسط بهترین حالت
برنامه های بازاریابی تان انفعالی است. بعضی مواقع ناگهان شما عقب می افتید یا کمی از اهداف خود دور می شوید و کمپینی برای حل آن راه اندازی میکنید.
از آنجایی که برنامه هایتان بنظر نمی رسد مفید واقع شوند، تصویب بودجه برای آینده سخت است.
این یک چرخه معیوب است و نمی دانید چطور از شر آن خلاص شوید.
کمپین شما، خلاق ترین و پر سروصداترین نیست اما به بسیاری از اهداف خود رسیده اید. شما آزمایش و خطا نمی کنید اما درجه پاسخ به آن مناسب است. نرخ بازگشت سرمایه خود را نمی دانید اما بطور کل می دانید در کدام کمپین بهتر عمل می کنید.
زمانی که با اهداف سالانه خود مواجه می شوید برای تصویب بودجه با مشکل مواجه می شوید.
تا زمانی که به یک کمپین یکسان تمرکز کنید، سخت است دریابید چگونه پیشروی دیگری ایجاد نمایید.
شما کمپین خود را برنامه ریزی و اجرا می کنید تا به اهداف خاصی دست یابید. همیشه به اهدافتان نمی رسید اما آیتم های مختلف را آزمایش خواهید کرد.
در این حالت نرخ بازگشت سرمایه بیشتر از اهدافتان است.
بر روی یک پیشنهاد و اقدام تمرکز می کنید، چندین بار مخاطبانتان را

بررسی کرده و در زمان مناسب به سراغ آنها می روید.
شما درمی یابید که اندازه گیری نتایج یک چالش است اما تا اندازه ای که می توانید این کار را انجام می دهید؛ و این برای دفعات بعدی به شما کمک خواهد کرد.
حتماً بخوانید :  6 اشتباه مرگبار بازاریابی

مفاهیم و مراحل کلیدی :

۱-اهدافتان را به صورت کمی بیان کنید

برای رسیدن به درامد و اهداف سالانه، کمپین های خود را برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر درحال تلاش برای ایجاد ۱۰۰ مشتری جدید هستید تعیین کنید به چه میزان پیشرفت نیاز دارید و چه زمانی باید اتفاق بیافتند.

به این بیاندیشید که چگونه از رسانه ها استفاده خواهید کرد. برای مثال، اگر کسب و کار شما B2B است تیم فروشتان ممکن است تا ۳۰% رهبری بازار را ایجاد کند؛ مابقی آن ممکن است از بازاریابی تلفنی، ایمیل، رسانه های اجتماعی، وبینارها و غیره ایجاد شود.

۲-ایده ها و استراتژی هایی برای کمپین ایجاد کنید.

تمام اهدافی که نیاز به بازاریابی خواهند داشت را مشخص کنید. ممکن است بخواهید از طریق کمپین، چشم اندازتان را ایجاد کرده و آن را پرورش دهید، فروشی مستقیم یا از طریق کانالی خاص داشته باشید و یا محصولات را برای مشتریان موجود عرضه کنید.

ایده ها و گزینه ها را بررسی کنید (فعالیت های فروش سنتی، بازاریابی اینترنتی، رسانه اجتماعی، بازاریابی تلفنی و ارسال ایمیل و تبلیغات) تا مشخص شود کدامیک برای رسیدن به اهدافتان موثر تر اند.

۳-مخاطبانتان را هدف بگیرید.

با هدف گذاری خاص می توانید مستقیماً با مخاطبان صحبت کرده و نرخ بازگشت را افزایش دهید.

۴-یک یا دو پیام کلیدی ارسال کنید.

اگر تمام جزئیات را درباره پیشنهاد خود ارائه دهید، مخاطبین راحت تر آن را درک می کنند. در هر لحظه فقط ۱ مرحله مخاطب را پیش ببرید.

خلاق باشید- بازار شما روزانه با پیام های مختلف بمباران می شود بنابراین توجه آنها را جلب کرده و درگیرشان کنید.

۵-بودجه بندی کرده و بازگشت سرمایه خود را اندازه بگیرید.

برنامه ریزی برای بازگشت سرمایه بازاریابی، تمرین قدرتمندی است که شما را مجبور می کند از طریق آن فکر کرده و نتایج را در معیارهای مهم کمپین خود در نظر بگیرید:

  • تاثیرات و ارائه خلاقانه کمپین
  • شناخت افراد تاثیر پذیر
  • مراحل مورد نیاز برای حرکت از یک تغییر به سمت یک مشتری
  • تعداد موارد فروخته شده و سود هریک از آن ها
  • بودجه بندی کمپین
  • بازگشت سرمایه تخمین زده شده برای کمپین
حتماً بخوانید :  18 استراتژی کاربردی برای حفظ مشتری

۶-برنامه ریزی اجرای کمپین

فرایندهای اجرایی می تواند کمک کننده یا آسیب رسان باشند بنابراین مطمئن شوید نیازمندی های که برای اجرای کمپین مورد نیاز اند را مشخص کرده اید.

۷-برای اندازه گیری نتایج برنامه ریزی کنید.

وقتی کمپین خود را بسنجید، بودجه بندی آن برای دفعات بعد آسان تر خواهد بود. همچنین متوجه خواهید شد کدام برنامه بازگشت بیشتری دارد.

تعیین کنید چگونه می خواهید هر کمپین را اندازه گیری کنید. اگر متغیرهایی وجود دارند که نمی توان آن را اندازه گرفت تصمیم بگیرید که چگونه آن نتایج را بررسی خواهید کرد.

تعیین کنید که چگونه اطلاعات مورد نیاز را بدست خواهید آورد مثل شماره تلفن، آدرس سایت و غیره.

۸-مکرراً کمپین را آزمایش کنید.

حتی در کمپین های کوچک می توانید تبلیغات و یا سایر موارد را قبل از صرف کل هزینه  ارزیابی کنید. یک یا دو عنوان از لیست یا تبلیغ خود را انتخاب کرده؛ آنها را در اندازه های کوچک آزمایش کرده و بهترین را برای اجرا انتخاب نمایید. سپس می توانید یک متغیر دوم را در برابر متغیر انتخاب شده بیازمایید. چرخه آزمایش را ادامه داده و نتایج را ردیابی کنید. با اینکار می توانید نرخ بازگشت را بهبود دهید.

کمپین بازاریابی خود را بهبود دهید.

پس از برنامه ریزی کمپین، زمان تمرکز بر روی اجراست. به این معنی که درک عمیقی از رسانه ی مورد استفاده داشته باشید، به دقت خریدها را برنامه ریزی کرده و نتایج را رصد کنید، و برای هر رسانه ای که استفاده می کنید بهترین اقدامات را در نظر بگیرید.

خواننده عزیز، شما چه مواردی را برای موثر بودن یک کمپین پیشنهاد می کنید؟

دیدگاه خود را بنویسید