کانال های ارتباطی در ساخت برند ۴

کانال های ارتباطی در ساخت برند ۴ » تاکنون در کتاب های جامع صنعت و تجارت تبلیغی داشته اید؟ تاکنون به طور مستقیم کارت پستالی را برای یک آدرس پستی فرستاده اید؟ تاکنون تماسی رسمی گرفته اید؟ تبریک، شما از کانال های ارتباطی در فرایند ساخت برند استفاده کرده اید. کانال های ارتباطی فرایند ساخت برند، پیشفرض یک برند فردی هستند. این ها مسیرهایی هستند برای ارتباطات بازاریابی که از آن ها بهره می برید تا برند خود را به سوی مخاطبان هدایت کنید و آن ها را به مشتری ایده آل تبدیل نمایید.
در قسمت اول و دوم و سوم ۷ کانال را بررسی کردیم. در اینجا به ادامه ی آن می پردازیم.

کانال ۸- تبلیغات محیطی

• فراگیر.
• مزایا: باعث می شود چهره، نام و برند شما بهتر از زمانی که از ابزارهای دیگر استفاده میکنید، دیده شوند.
• معایب: پرهزینه است و هدف گذاری در آن سخت می باشد. کار دشواری است کسانی را که تبلیغ شما را دیده اند، تهییج کنید تا برای برقراری ارتباط با شما بشتابند.

تبلیغات محیطی می تواند به شکل بیلبورد، تبلیغات روی دیوار ساختمان ها، روی بدنه ی اتوبوس ها، در فضاهای سبز، پوستر، پشت کارت های بازی، برچسب ها، بالون های تبلیغاتی و تبلیغات روی پارچه باشد.

درست مانند تبلیغات داخلی، این کانال ارتباطی را برای کسانی پیشنهاد می کنم که همین حالا چندین کانال ارتباطی بسیار هدفمند برای بازاریابی برند خود دارند و به شیوه ای نیاز دارند تا نام و چهره شان در بازار شناخته شود.

هدف تبلیغات محیطی تماس با مشتری نیست، بلکه هدف این است که باعث شود وقتی مردم کارت پستال یا بروشور شما را با  دریافت می کنند، آمادگی ذهنی بیشتری داشته باشند. هرگز از آن به عنوان تنها ابزار فرایند ساخت برند استفاده نکنید.

یک نکته:

همیشه و همیشه روی تعرفه های تبلیغات محیطی مذاکره کنید. بیشتر شرکت هایی که فضای تبلیغات محیطی می فروشند، دوست دارند تابلوهای خود را جابجا کنند و معمولا می توانید در ازای پول بیشتر، به ویژه اگر بخواهید فضایی در مکان های مختلف بخرید، تهاتر کنید. هرگز برای "قراردادهایی که به تابلوها و فضاهای تبلیغاتی متروکه یا کمتر استفاده شده مربوط هستند" پول نپردازید.

حتماً بخوانید :  هفت اشتباه برندینگ در کسب‌ و‌ کارهای کوچک

کارهایی که می توانید در طول یک هفته انجام دهید :

۱- نخستین نسخه از وب سایت خود را مرور کنید و هر نکته یا راهنمایی جدیدی لازم است، به طراح آن بگویید.

۲- یک فهرست نهایی از سردبیران رسانه های چاپی (روزنامه و مجله) محلی و مدیران تولید برنامه های رادیو و تلوزیون تهیه کنید.

۳- نخستین نسخه چاپی تبلیغات خود را تصحیح کنید و آن را در فهرست بسته های چاپی خود قرار دهید.

۴- به عنوان هدیه، کارت های یادداشت رومیزی را که به دلخواه شما چاپ شده اند، برای سردبیران رسانه ها بفرستید تا ترغیب شوند و تاریخ مصاحبه ی شما را در آن یادداشت کنند.

۵- اگر می خواهید برنامه ای در رادیو یا تلویزیون داشته باشید، دوره های "آموزش رسانه" را بگذرانید و با بعضی از شرکت ها درباره ی مهارت های اجرای جلوی دوربین و پشت میکروفن صحبت کنید.

۶- نخستین ایمیل اطلاع رسانی خود را به مشتریانی که می خواهید در مسیر جدید کسب و کارتان با آنان کار کنید، بفرستید و از آنان بخواهید مشتریان دیگری را به شما ارجاع دهند.

کانال های ارتباطی در ساخت برند (قسمت آخر)

کانال ۹- روابط عمومی

• فراگیر.
• مزایا: تا حد زیادی رایگان. شیوه ای معتبر تا در دیدرس مخاطبان خود قرار بگیرد. روابط عمومی می تواند "ویروسی" باشد و بسیار گسترش پیدا کند، به ویژه در عصر اینترنت.
• معایب: امروزه هر کس حتی با برادرش در رقابت است تا روزنامه ها و شبکه های رادیویی را از آن خود نماید و کاری کند که شبکه های خبری او را برگزینند و نمایش دهند. بنابراین سخت است سردبیران رسانه ها را متقاعد کنید تا طرف شما را بگیرند. از طرفی، هیچ اطمینانی نیست که مردم شما را به شیوه ای که می خواهید، بشناسند و درک کنند.

حتماً بخوانید :  برندینگ یا برندسازی چه مزایایی به همراه دارد؟

روابط عمومی شامل همکاری با رسانه هاست تا شما، کسب و کار شما و فعالیت های بیرونی شما از جمله فعالیت های خیریه و حمایت مالی را پوشش دهند. روزنامه ها، مجله ها و شبکه های رادیویی، شبکه های تلویزیونی و شبکه های مرتبط محلی، رسانه های آنلاین و حتی نشریه های غیرانتفاعی که تنها زمینه ی کاری شما را پوشش می دهند، اهدافی ماندگار برای فعالیت های روابط عمومی شما هستند.

نیروی محرکه ی اصلی روابط عمومی چیز ساده ای است:

می خواهید سردبیران و مدیران برنامه را متقاعد کنید که چیزی بی نظیر برای گفتن دارید؛ چیزی که خوانندگان، شنوندگان و بینندگان آن ها را علاقه مند خواهد کرد. همه ی ماجرا همین است. روابط عمومی باید روی مخاطب نهایی متمرکز شود، نه شما. اگر نتوانید ذهن سردبیران را تسخیر کنید و به آنان بقبولانید که می توانید ذهن مخاطبان را تصرف نمایید، موفق نخواهید شد.

در بیشتر مواقع، روابط عمومی بدین معنی است که مطلبی مطبوعاتی و حرفه ای برای تصمیم گیرندگان رسانه ی مورد نظر بفرستید و مداوم پیگیری کنید تا روابطی دوطرفه و سودده ایجاد کنید. آن ها متخصصانی پرمشغله و با برنامه هستند که هر هفته، صدها مطلب مطبوعاتی یا بسته ی رسانه ای به دستشان می رسد؛ باید توجهشان را جلب و آنان را مجبور کنید حواسشان به شما باشد.

سردبیران و گزارشگران شبکه های تلویزیونی و چاپی را که هدف هستند، بشناسید. درباره مخاطبانشان اطلاعات کسب کنید و به دنبال شیوه ای خلاقانه باشید تا جایگاه خود را در بین مخاطبان محکم نمایید و بتوانید با آنان صحبت کنید.

روابط عمومی، شیوه ای خارق العاده برای ایجاد اعتبار است. خوانندگان و شنوندگان فرض می کنند اگر در یک رسانه ی خنثی، مانند رسانه های چاپی (!!) نشان داده می شوید، پس باید آدم خوبی باشید. جنبه منفی آن این است که نمی توانید تضمین کنید که ماه به ماه پوشش داده شوید. بنابراین روابط عمومی برای بیشتر مردم یک کانال مکمل است، نه یک کانال اصلی.

حتماً بخوانید :  مشتریان چه تصویر ذهنی از برند شما دارند؟

استثنا زمانی است که بتوانید به طور منظم و با کیفیت بالا، محتوایی تولید کنید که خنده دار و جالب باشد. البته صحبت من درباره ی گرفتن یک ستون هفتگی در روزنامه ی محلی تان یا نمایش صبح روز تعطیل آخر هفته، همراه با تماس از طرف مخاطبان در رادیو و تلویزیون است. این ها موقعیت های فوق العاده ای هستند که می توانند قلب فرایند ساخت برند فردی شما باشند.

بسیاری از افراد متخصص، زمان، استعداد یا نبوغ رسانه ای لازم را ندارند تا این کارها را انجام دهند. اما اگر بتوانید با اتکا به خودتان به یک شخصیت رسانه ای تبدیل شوید، منافع سرشاری به دست خواهید آورد.

این ها چند نکته ی مفید برای روابط عمومی به شمار می آیند:

• به وقت سردبیران احترام بگذارید. مطالب خود را برایشان بفرستید و با تماس های مکرر آنان را کلافه نکنید. تمرکز و حرفه ای بودن در صنعتی که همه به دنبال منافع خود هستند، مسیری طولانی می طلبد.
• بعنوان هدیه، کارت های یاداشت رومیزی و یک پوشه ی نامه که به دلخواه خود چاپ کرده اید، برای سردبیران بفرستید و به این واسطه، خودتان را "منبعی حرفه ای" در زمینه ی کاری خود معرفی نمایید و اعلام کنید که در هر زمانی آماده ی مصاحبه هستید.
• استاندارد مطالب مطبوعاتی را بیاموزید و به آن پایبند باشید.
• مطلب مطبوعاتی خود را هر زمان که خبری تازه در آن زمینه داشتید، بفرستید؛ حتی اگر تنها خبر یک استخدام تازه باشد. این که چندین بار خودتان را به نمایش بگذارید، باعث می شود سردبیران شما را به یاد داشته باشند.
• خبر ساز باشید، همایش برگزار کنید، کتابی منتشر نمایید و خودتان را طوری نشان دهید که ارزش خبر گرفتن از شما وجود داشته باشد.
• شخص مناسب را بیابید تا به جای شما بنویسد.

پایان


برگرفته از کتاب:     برند خودت باش

دیدگاه خود را بنویسید