کانال های ارتباطی در ساخت برند ۱

 کانال های ارتباطی در ساخت برند ۱» تاکنون در کتاب های جامع صنعت و تجارت تبلیغی داشته اید؟ تاکنون به طور مستقیم کارت پستالی را برای یک آدرس پستی فرستاده اید؟ تاکنون تماسی رسمی گرفته اید؟ تبریک می گوییم، شما از کانال های ارتباطی در فرایند ساخت برند استفاده کرده اید. کانال های ارتباطی فرایند ساخت برند، پیش فرض یک برند فردی هستند. این ها مسیرهایی هستند برای ارتباطات بازاریابی  تا برند خود را به سوی مخاطبان هدایت کنید و آن ها را به مشتری ایده آل تبدیل نمایید.

دو دسته کانال های ارتباطی در فرایند ساخت برند وجود دارد؛ فراگیر و خاص.

• کانال های ارتباطی فراگیر.

با این دسته از کانل ها بر کسانی که می توانند پیام شما را ببینند، کنترل زیادی خواهید داشت. بنابراین ممکن است پاسخ های بسیار، اما مخاطبانی با کیفیت پایین را جذب کنید. این مورد زمانی نتیجه می دهد که بخواهید همایشی ترتیب دهید و فهرستی از آدرس های پستی درست کنید.

• کانال های ارتباطی خاص.

با این کانال ها می توانید کنترل کنید چه کسی پیام شما را ببیند.

بنابراین برای بازاریابی هدفمند و موقعیت هایی که لازم است شعارتان را روی گروه کوچک تری از مخاطبان ایده آل خود متمرکز کنید، مناسب هستند.

در این مقاله ۲۱ کانال ارتباطی فرایند ساخت برند را (چه فراگیر و چه خاص) معرفی می کنیم.

در بهترین حالت، استراتژی فرایند ساخت برند شما باید شامل مجموعه ای از هر دوی این ها باشد.

کانال ۱- بازاریابی بر اساس شایعات

• فراگیر
• مزایا: وقتی فکر مخاطب را از آن خود کند، با تکیه بر خود رشد میکند.
بسیار کم هزینه.
• معایب: غیرقابل کنترل. پیش بینی به نتیجه رسیدن آن سخت است. ممکن است تبعاتی غیرقابل پیش بینی داشته باشد.

بازاریابی بر اساس شایعات، اقدامات تحریک آمیزی را در بر می گیرد و باعث می شود شایعه ای را درباره ی خودتان در جامعه به وجود آورید، مانند طرفداری از یک حزب سیاسی یا حمایت مالی از یک موسسه ی خیریه که در سطح وسیعی عمومیت دارد؛ در کل، هر چیزی که باعث شود مردم درباره ی شما صحبت کنند. در بازاریابی بر اساس شایعات بازی منصفانه ای رخ می دهد، اما این کانال ارتباطی را پیشنهاد نمی کنم، زیرا غیرقابل کنترل است.

حتماً بخوانید :  5 برند که از دنیای مردگان برگشتند!

توانایی محدودی در شکل دادن به شناخت مردم نسبت به شما دارد، زیرا بازاریابی بر اساس شایعات، مانند علف هرز رشد می کند و زندگی خودش را دارد.

کانال ۲- بازاریابی حضوری

• خاص.
• مزایا: باعث ارتباط مستقیم با مخاطب می شود. شانس دادوستد مستقیم و پرسش های رودرو را فراهم می کند.
• معایب: بسیار بسیار وقت گیر. نامناسب برای بعضی از حرفه ها.

کانال ارتباطی حضوری به معنی حرکت خانه به خانه است. کاری که بعضی وقت ها واسطه گران معاملات املاک انجام می دهند، اما می تواند در حرفه های دیگر نیز کاربرد داشته باشد. این که یک مخاطب بخواهد با ارائه دهنده ی خدمات رودررو ملاقات کند، بسیار شخصی است. قصد دارید پرسش هایی از آن ها بپرسید و حتی چیزهایی را در لفافه یا به صورت شفاف بیان کنید، ولی چون در سطحی هستید که با آن راحت نیستید، نمی توانید ادامه دهید. دیگر این که مطمئنا این کانال ارتباطی بسیار وقت گیر است، پس این را تنها برای حرفه ای هایی توصیه می کنم که کارشان بسیار بر برخوردها و روابط فردی مبتنی است و ساخت برند به صورت چهره به چهره تنها روشی است که برایشان نتیجه می دهد (مانند واسطه گران معاملات املاک، خریداران زمین، پیمانکاران و غیره).

مقاله مرتبط : هفت اشتباه برندینگ در کسب و کارهای کوچک

از طرفی، هر اندازه حرفه ی شما به تحصیلات بالاتر نیاز داشته باشد و به عنوان ممتاز شناخته شوید، کانال ارتباطی حضوری نامربوط تر است. این را هرگز برای پزشکان، وکلا یا داروسازان توصیه نمی کنم، چون در کل دیده شده که به برندهای آن ها آسیبی جدی وارد می آید. بهتر است بگوییم که اگر تصمیم دارید از این کانال ارتباطی استفاده نمایید، مطمئن شوید که این سه مورد را دارید: زمان، پولی که بتوانید به پشتوانه آن حرکت کنید، و یک نوشته ی غیر رسمی و خلاصه برای شروع یک گفتگو. همچنین آمادگی لازم نسبت به این که در را به روی شما ببندند.

حتماً بخوانید :  15 گام تا فروش محصول جدید

 کانال های ارتباطی در ساخت برند 1

کانال ۳-ارجاع مشتریان

• خاص.
• مزایا: هیچ چیز بهتر از ایجاد اعتماد در مخاطب جدیدی نیست که از طرف همکاری که او را برای سال ها می شناسید، به شما معرفی شده باشد.
ارزان هم هست.
• معایب: هیچ کنترلی بر مشتریانی که به شما ارجاع داده می شوند یا این که مردم درباره ی شما چه می گویند، ندارید.

هیچ تبلیغ یا بروشوری نمی تواند یک مشتری را سریع تر از کسی که به شما ارجاع داده اند، به دفتر کارتان وارد کند. تمام آن چیزی که نیاز دارید، تایید کسی است که از شما بهره برده و کار خوب شما را محک زده که در نتیجه معامله ای را صورت خواهید داد. اگر گروهی از مشتریان خشنود و راضی دارید، عقلایی است که آن ها را وسیله قرار دهید تا به منابعی برای ارجاع تبدیل شوند.

برای این که برند فردی خود را بسازید، هیچ چیز موثرتر از این نیست که از طرف شخصی که شما را دوست دارد، داستانی برای دیگران تعریف شود. آن ها به شما اعتماد می کنند و می خواهند کمک کنند تا دیگران با شما آشنا شوند. بعضی افراد متخصص هستند که تمام معاملات خود را از طریق ارجاعات انجام می دهند. به همین دلیل، این کانال ارتباطی بسیار قدرتمند است. مشتریان خوشحال و راضی خود را از طریق ارجاعات انجام می دهند. به همین دلیل، این کانال ارتباطی بسیار قدرتمند است.

مشتریان خوشحال و راضی خود را به لشکری از بازاریابی تبدیل کنید که هیچ پولی نمی گیرند. پس بسیار حیاتی است که تنها با مشتریان ایده ال کار کنید؛ چون ارزش چیزی را که ارائه می دهید درک می کنند و قصد کمک به شما را دارند. افراد متخصصی را می شناسم که ۷۵% تا ۸۰% معاملات جدید خود را از ارجاعات مشتریان انجام می دهند و دیگر برنامه ی بازاریابی برند ندارند.

حتماً بخوانید :  چگونه برند شخصی خود را بسازید؟

جنبه ی منفی ارجاع مشتریان این است که هیچ کنترلی روی آن ندارید، البته این باعث نمی شود که از آن ها استفاده نکنید.

مزایای بسیاری در ارجاع مشتریان وجو دارد: نفوذ به بازارهایی که ممکن است نشناسید، تبلیغات ارزان، توافق آنی.

سه روش کلیدی برای اثر بخشی ارجاع مشتریان وجود دارد:

۱- از دیگران بخواهید کسی را به شما ارجاع دهند.

بسیاری از افراد حرفه ای این کار را نمی کنند، و این تعجب مرا بر می انگیزد.

مشتریان شما مادامی که به آن ها نگویید، نخواهند فهمید که به معرفی نیاز دارید.

بنابراین درخواست کنید؛ چه بسا برای این که به شما کمک کنند، به خشنودی و رضایت بیشتری برسند.

۲- یک برنامه ی ارجاع تهیه کنید.

  • باید سیستمی داشته باشید تا به طور مستمر درخواست بفرستد.
  • بسته های تبلیغاتی به مشتریان بدهید تا بتوانند به دوستان و اعضای خانواده ی خود نشان دهند.
  • همچنین باید یک برنامه پاداش باشد تا از مشتریانی که ارجاع های بزرگی دارند، تشکر کنید.

۳- برنامه ای ویژه برای توسعه ی خدمات مشتری بوجود آورید تا به مشتریان اطمینان بدهید که بیش از طلا ارزش دارند.

کارهایی که می توانید همین امروز انجام دهید:

۱- پنج کانالی را که فکر می کنید بهترین گزینه برای شما هستند، انتخاب کنید.
۲- دستورالعمل خاص بودن را با کمک کارکنانتان راه اندازی کنید و بازخورد آن را از مشتریان خود بخواهید.
۳- دستورالعملی تهیه کنید که با مخاطبان ارجاع داده شده چگونه برخورد شود.
۴- در محیط کار خود تغییرات نهایی در دکوراسیون، چینش کتاب ها و ... انجام دهید.
۵- یک نسخه ی رسانه ای از تجارت جدید خود آماده کنید.
۶- موارد چاپی مانند بروشورها و کارت پستال ها را آماده کنید.

ادامه دارد...

 

برگرفته از کتاب:     برند خودت باش

دیدگاه خود را بنویسید