در این مقاله از مدیرنو؛ به فرآیند و ویژگی های کارآفرینی سازمانی میپردازیم و انواع راههای خلق فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی را شرح خواهیم داد. سازمانهای امروزی سعی میکنند با توجه به رقابت شدید، تغییرات سریع، نیازهای جدید کارکنان، مشتریان و استفاده بهینه از قابلیتهای کارکنان، تا توجه بیشتری به کارآفرینی از خود نشان دهند. استفاده از نوآوری بهعنوان یک سازوکار برای تعریف دوبارهی سازمان، موقعیت سازمان در بازار و در رقابت با دیگر سازمانها، هستهی اصلی کارآفرینیسازمانی را تشکیل میدهد.
کارآفرینی سازمانی چیست؟
کارآفرینیسازمانی مفهومی در ارتباط با جهتگیریهای کارآفرینانهی یک سازمان میباشد.
اگرچه این امر ریشه در ادبیات کارآفرینی دارد اما امروزه کارآفرینیسازمانی به عنوان یک مفهوم مستقل، جایگاه خود را در ادبیات مدیریت یافته است. و سازمانهای پیشرو سرمایه گذاری های بیشتری در کارآفرینیسازمانی انجام می دهند.
نوشتافزار اداری بدون کاغذ یادداشتهای چسبدار کوچک، کنسولهای بازیهای کامپیوتری بدون وجود پلیاستیشن سونی، فیسبوک بدون گزینهی «like» قابل تصور نیستند!
محصولات محبوب و دوست داشتنی در تمامی حوزه ها، نتیجه تلاش کارآفرینان سازمانی هستند.
کارمندان در حالی که درون یک سازمان بزرگ مشغول به کار هستند، میتوانند یک کارآفرینسازمانی باشند. معمولا کارآفرینان سازمانی، به تنهایی ابتکار عمل را به دست گرفته و محصولات، فرآیندها، سیاستها و خدماتی برای سازمانشان ایجاد می کنند. با اینکه چنین کارمندانی همچنان در چهارچوبهای اهداف و ماموریت سازمانی به تلاشهای خود ادامه می دهند.
کارآفرین بودن به این معنی نیست که، همه وظایف خود را به گونهای نامتعارف انجام دهید یا دارای خلاقیت خاصی باشید. برای کارآفرینیسازمانی باید شهامت داشته و به دنبال ایدهای بروید که فکر میکنید میتواند برای سازمان یا مشتریانتان ارزشآفرینی کند.
با وجود زمینههای مختلف، بسیاری از نقشهای کارآفرینان مشابه است، به همین علت ارتباط نزدیکی بین کارآفرینی و کارآفرینیسازمانی وجود دارد.
فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی
- ابداعشده تا فعالیتهای نوآورانه را در یک بافت سازمانی توصیف کند.
- افراد سازمان تلاش میکنند تا کسب و کار موجود را بهبود بخشند.
- واژهی کارآفرینیسازمانی بر جنبههای مشارکت و همکاری تأکید دارد.
- همچنین میتواند بهبود یک فرایند را درون شرکت در برگیرد.
پیشنهاد مطالعه :
کارآفرینسازمانی کیست؟
کارآفرینان سازمانی افرادی هستند که فرایند نوآوری را برای رسیدن به نتایج موفقیتآمیز هدایت میکنند.
آنها تولیدات، خدمات و فرایندهای جدیدی را معرفی کرده تا شرکت را قادر سازند به رشد و سود بالایی دست یابد. کارآفرینسازمانی فردی است که هنگام کار در یک سازمان بزرگ، از مهارتهای کارآفرینانه خود استفاده کرده و منابع را سازماندهی میکند تا فعالیت جدیدی را ایجاد و مدیریت کند.
در مقاله “مهارتهای روزمره مدیران کارآفرین” از مدیرنو، به مهارتهای روزمره و ویژهی مدیران کارآفرین اشارهشده که مطالعه آن را به شما پیشنهاد میکنیم.
صاحبنظران این حوزه، در ارتباط با اهمیت کارآفرینیسازمانی به نکات جالبی اشارهکردهاند. آنها معتقدند سازمانهای کارآفرین در مقابل سازمانهای سلسله مراتبی بهمراتب بهتر راهبری میشوند؛ زیرا تناسب بین سیستم و سرمایههای فکری خود را بهدقت حفظ میکنند.
انواع کارآفرینی سازمانی
در ذیل به 4 نوع از تقسیمبندی انواع کارآفرینی سازمانی اشاره میشود:
- سازمانهای انتفاعی یا غیرانتفاعی: فعالیتهای تجاری از طریق فروش تولیدات یا خدمات برای کسب سود ایجادشده و توسعه مییابد. درحالیکه، فعالیت های غیرانتفاعی بهمنظور بهبود کیفیت زندگی برای اقشاری از جامعه به وجود میآید مانند صلیب سرخ.
- سازمانهای کوچک و بزرگ: فعالیتهای کارآفرینی ممکن است در یک شرکت بزرگ یا در خانه، مدرسه و حتی در سازمانهای محلی صورت گیرد.
- سازمانهای تولیدکننده کالا یا خدمات: کارآفرینان ممکن است بهکاری اشتغال داشته باشند که به ارائه خدمات یا به تولید کالا میپردازد.
- سازمانهای محلی، ملی یا بینالمللی: فعالیتهای کارآفرینیسازمانی ممکن است در خانه، مدرسه، استان، کشور یا در سطح بینالمللی انجام گیرد.
انواع ویژگی های کارآفرینی سازمانی
کارآفرینان سازمانی فاصلهی میان نوآوران و مدیران را از بین برده، ایدههای جدیدی را مطرح و آنها را به واقعیت تبدیل میکنند.
از دورنمایی قوی برخوردارند و شهامت تحقق بخشیدن به آن را نیز دارند. میتوانند تصور کنند که چه کسب و کاری و چه تولیداتی موردنظر مشتریان میباشد و بالاخره اینکه آنها قادر به ترسیم فرآیند و ویژگی های کارآفرینی سازمانی از ایده تا عمل هستند.
کارآفرینان سازمانی معمولاً از طریق پول برانگیخته نمیشوند بلکه انگیزهی اصلی آنها نیاز به موفقیت است.
از طرف دیگر، کارآفرینان سازمانی عملگرا هستند و منتظر اجازه برای انجام کار نیستند. آنها اهدافی را دنبال میکنند که خودشان آنها را تنظیم کرده باشند. کارآفرینان سازمانی موفق یاد میگیرند که بر اشتباهاتشان غلبه کرده و ریسک ناشی از کار را مدیریت کنند.
میانهروی در ریسک از دیگر ویژگی های بارز کارآفرینی سازمانی است.
آنها ریسکهای کاری را قبل از شروع محاسبه میکنند. کارآفرینان موفق معمولاً ریسکهای بالا را قبول نمیکنند و هر کاری که امکانپذیر باشد انجام میدهند تا ریسک را کاهش دهند.
خلاقیت نیز از خصوصیات مشترک در تمامی کارآفرینان است.
با توجه به اینکه در کارآفرینیسازمانی، تخصیص منابع بهسختی انجام میگیرد، کارآفرینسازمانی
باید راهی برای تأمین منابع اجرای ایده خود بیابد.
نوآوری برخلاف اختراع، بههیچوجه یک کار فردی نیست. بلکه باید تیمی از افراد علاقهمند بهکار گرفته شوند. نکته مهم اینست که تمام افراد گروه باید از دورنما و استراتژیهای کار آگاه بوده و تعهد قلبی نسبت به آن داشته باشند و همین ویژگی اهمیت تمرکز بر فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی را بیش از پیش پر رنگ می کند.
فرآیند و ویژگی های کارآفرینی سازمانی
-
خلق ایده
زمانی که افراد بر روی یک ایدهی جدید تمرکز میکنند، درواقع فرآیند کارآفرینی سازمانی آغازشده. با توجه به همین دیدگاه، افرادی که ایدههایشان را به واقعیت تبدیل میکنند، کارآفرینسازمانی نامیده میشوند.
کارآفرینان باید ایده مناسبی را از میان چندین ایده انتخاب کنند. با توجه به اینکه کارآفرینان ممکن است بهطور همزمان چند ایده را در ذهن داشته باشند، باید یک ایده خوب برای شرکت، بازار و خود کارآفرین مناسب باشد را انتخاب کنند.
ایده کارآفرینانه زمانی مناسب و هماهنگ با بازار است که، نیازهای واقعی مشتریان را بهدرستی تشخیص دهد. ایده همچنین باید متناسب با فرهنگ سازمانی بوده تا به سودآوری و رشد منتهی شود. مهمتر از همه ایده باید با مهارتها و تجربیات کارآفرینان هماهنگ باشد.
پیشنهاد مطالعه :
-
توسعه ایده
در این مرحله، کارآفرینسازمانی مفهوم جدید را توسعه داده تا تثبیت شده و ارزش بیشتری به آن اضافه شود.
-
ارزیابی و تست ایده
در گام بعد، تحقیق و پژوهش بر روی ایده انجام شده و پتانسیل موفقیت ایده جدید ارزیابی و نتایج آن بررسی می شود.
-
تلاش برای جلب حمایت و پشتیبانی
دسترسی به منابع، بودجه و یا حمایتهای دیگر تنها با جلب حمایت و پشتیبانی همکاران و خصوصا مدیران سازمان امکانپذیر میشود. کارآفرینسازمانی باید بتواند اعضا را متقاعد کرده و به آنها انگیزه همکاری و پشتیبانی دهد.
-
کسب تاییدیههای نهایی
تاییدیهها و مجوزهای لازم برای اجرای اقدامات جدید در راه ایده جدید به معنی جمع بندی و مستند سازی نمایی است. هرچند، زمانیکه سازمان از فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی مناسبی برخوردار باشد، الزام به اخذ مجوزها کمرنگ تر می شود اما نهایتا باید این تاییدیه ها اخذ گردند.
-
اجرا و اصلاحیه های در مسیر
پس از اجرای ایده جدید باید نتایج حاصل از انجام پروژه ارزیابی و تحلیل و بررسی شود. یافتههای این ارزیابی میتواند برای بهبود مسیر و حتی پروژههای آینده نیز مفید باشد.
کلام آخر
امکان دارد ایدههای کارآفرینی بهطور ناگهانی به ذهن خطور کنند یا از طریق صحبت با کارکنان واحدهای مختلف، کنجکاوی فردی، تحقیقات بازار و پروژههای اخیر کسب و کار بوجود بیاید. اما توجه به دو نکته مهم که معمولاً هم مورد غفلت قرار میگیرند، ضروری است:
- اول: سازمان برای استمرار در کارآفرینی، باید روی فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی تمرکز کرده و سرمایه گذاری کند.
- دوم: ایده های کارآفرینانه باید با منابع موجود سازمان برای تولید محصول یا خدمت جدید منطبق باشند .
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار و ارزیابی سازمان مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.
منبع :هیئت تحرریه مدیرنو
برچسب ها: مقاله انواع فرآیند و ویژگی های کارآفرینی سازمانی , فرهنگ کارآفرینی درون سازمانی