ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست؟

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست؟» یکی از اجزای حیاتی برای موفقیت کسب و کارها و تجارت های بزرگ و کوچک ژئومارکتینگ (Geomarketing) یا "بازاریابی مکان محور" می باشد. ژئومارکتینگ بنیاد و سنگ بنای اصلی کسب و کارهای موفق است که به سرعت در حال تغییر بازار است و به شرکت ها کمک می کند تا نحوه بازاریابی خود را بر اساس نیاز های مشتریان بهینه سازی کرده، ریسک را کاهش داده و توانایی های بالقوه و بکر خود را تحقق بخشند.

  • امروزه هر کسب و کاری نیاز به این دارد که بداند بهترین و بیشترین مشتریانش کجا قرار دارند.
  • چقدر می تواند از آنها در آمد کسب کند.
  •  مشتری باید چه محدوده ای بپیماید یا چقدر وقت صرف کند تا به نزدیک ترین محل فروش دسترسی برسد. 

ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست؟

بازاریابی مکان محور یا ژئومارکتینگ با تجزیه و تحلیل مناطق جغرافیایی مختلف برای فروش هرچه بهتر و بیشتر و شناخت مشتری ها برای هدف گذاری و برنامه ریزی مکان های توزیع و فروش کمک کرده، به اتخاذ تصمیم گیری های مهم و تاثیر گذار انجامیده و مروری جامع و روشن گرانه از عوامل مرتبط با ساختار شرکت ارائه می دهد.
می دانیم بهینه سازی یک کسب و کار موفق بستگی به این دارد که از تمام منابعی که باعث برتری بر رقبا می شود استفاده کنیم.
در یک بیان ساده ژئو مارکتینگ بسیاری از سوالات و چالش های اصلی که شرکت با آن مواجه می باشد را به وضوح پاسخ می دهد.
برای مثال سوالاتی مانند :


• مشتری های من کجا قرار دارند؟
• مقدار حجم معاملات من کجا بالا و بیشتر می باشد؟
• اهداف من کجا قرار دارند؟
• نقاط ضعف و قوت کسب و کار من چیست و ....

داده های شرکت می تواند از نظر جغرافیایی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.
این اطلاعات معمولاً دارای مکان ویژه برای فروش محصول و اطلاعاتی مانند این می باشد.
این اطلاعات به شرکت اجازه می دهد تا دقت توزیع محصولات خود را در مکان های مختلف افزایش دهد.

در شکل زیر چند نمونه از مهمترین کاربرد های ژئو مارکتینگ را مشاهده می کنید:

 ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست؟

نمونه هایی از استارتاپ های موفق ایران که از ژئومارکتینگ استفاده کرده اند:
شرکت ها و استارتاپ های بسیاری هستند که با استفاده از ژئومارکتینگ کسب و کار موفقی را به راه انداخته اند. برای مثال تاکسی یاب و نذری یاب دو نمونه از استارتاپ های ایرانی هستند که با استفاده از اطلاعات مکان و زمان به مشتریان خود سرویس می دهند.
اگر کسب و کاری دارید که نوپا هستید و یا تاکنون به استفاده از تجزیه و تحلیل های ژئومارکتینگ فکر نکرده اید زمان آن است که با بازاریابی مکان محور (ژئومارکتینگ) آشنا شوید.

با استفاده از ژئومارکتینگ با تجزیه آماری اطلاعات مشتری، تراکم های مکانی مشتری هایتان را پیدا کرده و بهترین خدمات را به آنها ارائه می دهید.
برای مثال شرکتی را در نظر بگیرید که در یک یا چند استان ویژه تعداد زیادی مشتری دارد و بر این اساس اقدام به برنامه ریزی مخصوص برای نیاز های آن استان بر طبق سلایق مردم محل مورد نظر، محصولاتش را تولید و ارسال می کند. این کار باعث ارائه‌‌ ی خدماتی فراتر از انتظار مشتریان شده و با‌عث رضایت فوق العاده ی آنها می شود. همچنین با این اطلاعات شرکت می تواند پیام های خود (مانند تبلیغات) را به درستی تحویل مشتریان صحیح خود بدهد.

هسته اصلی ژئومارکتینگ "نقشه دیجیتال" می باشد که میتواند تصور کلی از کسب و کار و محل و نحوه عرضه آن را  مشخص کند.

 ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست؟

با بدست آوردن نقشه دیجیتال و شناسایی تراکم مکانی مشتریان خود می توانیم:

۱- نحوه سرویس دهی به آنها را تجزیه و تحلیل کرده

۲- تعیین محل نمایندگی ها و انبارها بر اساس تراکم مکانی آنها تا راحت تر و سریع تر خدمات مورد نظر خود را به آنها ارائه دهیم.

نرم افزار ژئومارکتینگ:

در انتهای مقاله "ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست؟" به برخی از ویژگی های این نرم افزار اشاره می کنیم.

 Geolocation Software نرم افزاری است که برای نمایش داده های مربوط به اطلاعات ژئوگرافیکی مناطق مختلف استفاده می شود. 

این نرم افزار می تواند برای موارد زیر استفاده شود:

  • معرفی رویداد های اجتماعی اطراف
  • مشخص کردن محل مشتری ها
  • مشخص کردن اینکه مشتری کیست (در سطح سازمان یا مشتری) 
  • مسیریابی مشتریان بر اساس آدرس آی پی و اطلاعات کارت اعتباری و ...
  • محاسبه کردن خلاصه ای از اطلاعاتی برای یک منطقه خاص
  • انتخاب مشتریان موجود در یک منطقه خاص
  • و...نظرتان درباره  " ژئومارکتینگ یا بازاریابی مکان محور چیست؟" را با ما در میان بگذارید.
حتماً بخوانید :  بهترین روش ورود به بازار هدف

دیدگاه خود را بنویسید