چگونه مدیری دوست داشتنی باشیم؟

چگونه مدیری دوست داشتنی باشیم؟

به راستی چه رازی در محبوبیت افرادی چون جک ولش، استیو جابز، جف بزوس و... نهفته است. محبوب بودن و خوشنامی، شالوده های یک برند شخصی معتبر هستند. حال سوال اینجاست که چگونه می توان در محیط کار مدیر و رهبری دوست داشتنی باشیم؟ ۷ موردی که در ادامه می خوانید براساس تحقیقات و مصاحبه با برخی از موفق ترین و محبوب ترین رهبران کسب و کار گردآوری شده است و پیشنهاد می کنیم حتما این نکات را در نظر داشته باشید.

۱-گوش شنوا داشته باشیم

شنیدن، شالوده ی روابط سازنده است. رهبران سازمانی محبوب به این اصل اعتقاد دارند که خداوند به آن ها یک زبان و دو گوش داده، بنابراین به خوبی پذیرای نظرات موافق و مخالف هستند.
گوش آن ها کاملاً نسبت به نجوای رقبا، مشتریان، همکاران و سهامداران تیز و حساس است.

۲-زبان قصه گویی داشته باشیم

مدیران کارآمد همان گونه که گفته شد دارای گوش های هوشمند و تیز هستند. آن ها بعد از گوش دادن باید به فروش ایده ها و محصولات خود بپردازند و قصه گویی یکی از موثرترین روش ها برای فروش است. داستان ها با قدمتی به اندازه خلقت بشر به راحتی قادرند تا مخاطبان را مجذوب سازند و به آن ها اراده ی عمل (خرید) بدهند.

مردم از شنیدن ماجراها و زندگی نامه حرفه ای ما به وجد می آیند و دلیلی برای معاشرت و بده بستان تجاری با ما می یابند.

۳-شفاف گفتاری، شفاف پنداری، شفاف کرداری

به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک، هیچ اهرمی توانمند تر و بزرگتر از حقیقت در دست نداریم. "جان وایتیر"

حتماً بخوانید :  استخدام اولین کارمندان کسب و کار

امروزه هیچ رازی نیست که روزی برملا نشود. صداقت و شفافیت در سازمان ها موجب ایجاد جوّ شادکامی می شود. به علاوه شفاف بودن یک زندگی آرام شخصی را رقم می زند و موجب می شود شب هنگام سر آسوده بربالین بگذاریم، مدیران راست گفتار شادترند و بهره وری بالاتری دارند. رهبران و مدیران توانمند به مشتریان و کارکنان خود حقیقت می فروشند.

چگونه مدیری دوست داشتنی باشیم؟

۴-پاسخگویی

مدیران محبوب در مقابل مشتریان، کارکنان، سرمایه گذاران و حتی مشتریان بالقوه پاسخگو هستند و فرهنگ پاسخگویی در ذات آن ها نهفته است. خواه تعامل و پاسخگویی در قالب ایمیل، تلفن، یادداشت و یا ملاقات رودررو باشد و یا هر شکل دیگری، مهم پاسخگو بودن و تکریم دیگران است.
به این ترتیب می توان به سودآوری بیشتر سازمان امیدوار بود، چرا که پاسخگویی موجب می شود تا دیگران به بلنگوی تبلیغاتی شما تبدیل شوند.

۵- شور و اشتیاق را چاشنی کار خود کنیم

اشتیاق به کار یک مزیت رقابتی برای مدیران محسوب می شود، چرا که اشتیاق علاوه بر بهره وری، از ویژگی مسری بودن نیز برخوردار است و به راحتی به کارکنان و حتی مشتریان نیز سرایت می کند.

۶-همیشه چیزی برای غافلگیر کردن در آستین داشته باشیم

انسان ها از غافلگیر شدن به وجد می آیند، چرا که شگفتی زندگی زندگی را از یکنواختی خارج می کند. رهبران محبوب کمتر وعده می دهند و بیشتر تحویل می دهند و این گونه مخاطب را غافلگیر می کنند.

۷-قدردان باشیم

مدیران محبوب و مدبر همواره قدردان کسانی هستند که در یافتن فرصت ها و هموار کردن مسیر موفقیت کوشیده اند، بدین رو همواره قدردان همکاران و مشتریانتان باشید. یک یادداشت قدردانی مکتوب تاثیری شگرف بر سایرین دارد.
قدردانی کلامی و عملی تاثیری به مراتب بهتر از تقدیر مالی دارد، اما هریک جایگاهی منحصر به فرد در کسب محبوبیت دارند و مدیران را به رهبرانی سخاوتمند تبدیل می کنند.

حتماً بخوانید :  کارمندان شما هم همیشه تاخیر دارند؟

نکته پایانی:

مهم تر از تمامی موارد بالا این است که با دیگران چنان رفتار کنیم که دوست داریم با ما نیز متقابلاً رفتار شود.

برگرفته از کتاب:     چهل گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب وکار

دیدگاه خود را بنویسید