چگونه یک بیانیه مأموریت و چشم‌انداز قانع‌کننده بنویسیم؟

چگونه یک بیانیه مأموریت و چشم‌انداز قانع‌کننده بنویسیم؟

چگونه یک بیانیه مأموریت و چشم‌انداز قانع‌کننده بنویسیم؟» در نگاه اوّل، شاید نوشتن بیانیه مأموریت (mission statement) و چشم‌انداز (vision statement) قانع کننده، آسان به نظر برسد. در واقع، حتّی یک جمله ضعیف می‌تواند شانس شما را برای حفظ استعدادهای جدید نابود کند و باعث آشفتگی در محل کار شود. بیانیه‌های قدرتمند برای موفقیت حال حاضر تا آینده کسب و کار ضروری هستند. این بیانات مهم‌تر از ابزارهای بازاریابی می‌باشند.

در این مقاله به ایده‌هایی که باید در هنگام نوشتن این نوع بیانات در ذهن داشته باشید، اشاره شده است:

بیانیه مأموریت در مقابل چشم‌انداز

برای شروع بسیار مهم است تفاوت بین مأموریت و چشم انداز را درک کنیم. آنها ممکن است مشابه به نظر برسند امّا در واقع دو مفهوم کاملاً مجزا هستند. این موضوع می‌تواند کمی گیج‌کننده به نظر آید.

بیانیه مأموریت

بیانیه مأموریت علاوه‌ بر کارکنان، به جامعه بیرون از شرکت نیز معطوف می‌باشد و این که شرکت چه کاری و چگونه آن را انجام می‌دهد را به تصویر می‌کشد. همچنین علّت وجودی شرکت را بیان می‌کند و بر حال حاضر تمرکز دارد. یک بیانیه مأموریت جذاب اغلب شرکت شما را از دیگران متمایز می‌کند، به شما کمک می‌کند تا در میان رقبای صنعت خود ایستادگی کنید و به نوبه‌ی خود، منافع بیشتری از مشتریان بالقوه به‌دست آورید.

چشم‌انداز

چشم‌انداز از بیانیه مأموریت از این نظر متفاوت است که به رهبران و کارکنان شرکت توجّه می‌کند. تمرکز آن بیشتر بر روی اهداف بلند مدّت است و اجازه می‌دهد تا اعضای تیم پیشرفت کنند و یک استراتژی موثّر را برای رسیدن به اهداف سازمان پیاده سازی کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که اکثر کارکنان شرکت درک روشنی از اهداف شرکت و حتّی هدفی که برای آن کار می‌کنند، ندارند. یک چشم‌انداز موثر کمک می‌کند تا مطمئن شویم همه‌ی کارکنان هدف مشترکی داشته و درک درستی از اهداف کلی شرکت و راه‌هایی که شرکت می‌تواند از آن طریق به آنها دست یابد، دارند.

هیچ محدودیتی برای طول یک بیانیه مأموریت یا چشم‌انداز وجود ندارد. به بسیاری از مردم آموخته شده است که طول توصیه شده، یک جمله کوتاه است. امّا در اغلب موارد درست نیست، به‌ویژه برای کسانی که به دنبال یک رویکرد خلاقانه در راستای فرهنگ شرکت هستند.

با فرهنگ شرکت خود آشنا باشید

فرهنگ شرکت، شخصیت (هویت) محل کار شما را نشان می‌دهد. با اضافه کردن آن به بیانیه مأموریت و چشم‌انداز، به شرکت خود کمک می‌کنید تا بیشتر مورد تأیید قرار بگیرد، جذاب‌تر از رقبا ظاهر شده و در نهایت موجب گسترش کسب‌ و‌ کار خود می‌شوید. همچنین به کارمندان کمک می‌کند تا درک مناسب‌تری از اهداف و آرمان‌هایی که شما برای شرکت تعیین کرده‌اید، داشته باشند.

فرهنگ شرکت را در بیانیه‌های خود بگنجانید

تلفیق فرهنگ شرکت با بیانیه‌های مأموریت و چشم‌انداز برای ایجاد بیانیه‌های قانع‌کننده، ضروری است.

الهام گرفتن:

گاهی اوقات بهتر است تا یک ایده بصری در مورد نحوه انجام کار داشته باشیم. جستجو در نمونه‌های بیانیه مأموریت، بینش بهتری در مورد چگونگی نوشتن بیانیه می دهد. اطمینان حاصل کنید که بیانیه مأموریت مختص شرکت شما باشد، نه کپی برداری بیانیه‌های شرکت‌های دیگر با بیانی متفاوت.

انتخاب یک لحن:

لحن بیانیه‌های مأموریت و چشم‌انداز باید فرهنگ کسب و کار شما را منعکس کند. غیررسمی است یا رسمی؟

مشخص‌کردن فرهنگ در بیانیه مأموریت:

برخی از شرکت‌ها فرهنگشان را از طریق بیانیه‌های مأموریت خود بیان می‌کنند. به عنوان مثال:

در American Expressیکی از مأموریت‌های ما این است تا به معتبر‌ترین برند حوزه خدمات در جهان تبدیل شویم. برای انجام این کار، ما فرهنگی ایجاد کرده‌ایم تا اعضای تیم ما را حمایت کنند، به طوری که آن‌ها خدمات استثنائی به مشتریان ارائه کنند.

این بیانات عنوان می‌کنند که تا چه اندازه کارمندان برای شرکت‌ها مهم می‌باشند و همچنین چه مقدار شرکت‌ها برای رضایت مشتریان خود ارزش قائل هستند.

نتایج (اثرات) کار خود را گسترش دهید:

بیانیه مأموریت شما نباید تنها برای شرکت شما باشد بلکه باید به نحوی به جامعه نیز کمک کند و اثرگذاری داشته باشد. نشان دادن نگرانی خود در مورد رفاه جامعه می‌تواند نمایان سازد که چه مقدار شما برای سلامت و حمایت از کارکنان و مشتریان خود ارزش قائل می‌باشید.

اقدام کنید و ایجاد انگیزه نمایید:

بیانیه مأموریت و چشم‌انداز جذاب برای موفقیت کسب‌ و‌ کار موثر هستند. همچنین به ایجاد انگیزه در کارکنان کمک می‌کنند به دلیل اینکه آنها یک چشم‌انداز صحیح از پیشرفت شرکت و راه‌هایی که منجر به بهبود آن خواهند شد، دارند.

چشم‌انداز خود را اصلاح کنید:

در نظر داشته باشید همزمان با توسعه شرکت خود، چشم‌انداز شما برای آینده تغییر خواهد کرد. بنابراین بسیار مهم است چشم‌انداز را متناسب با اهداف بلند مدت خود تغییر دهید. همزمان با تکامل آنها، کارکنان و دانش خود را به روز نگه دارید.

مأموریت و چشم‌انداز تأثیرگذار، همیشه باید شامل فرهنگ شرکت به منظور برقراری ارتباط با آرمان‌ها و اهداف سازمان باشد. با در نظر گرفتن زمان مناسب برای نوشتن آنها، شما به نتیجه مطلوب دست خواهید یافت و واکنش‌های مثبتی از تیم خود و پذیرش مناسبی از جامعه اطراف خود دریافت خواهید کرد که ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

دیدگاه خود را بنویسید