چگونه افراد سخت و بدقلق را اداره کنیم؟ ۱

چگونه افراد سخت و بدقلق را اداره کنیم؟۱» همه مدیران منابع انسانی روزانه با افراد دشوار و بدقلق سر و کار دارند. ولی تا به امروز فکر می کردند که برای حل مشکل این افراد، باید از آنها دوری کرد یا آنها را از سازمان حذف کرد. تجربه نشان داده اکثر افراد بدقلق دارای استعدادها و توانایی های بالایی هستند که شاید حذف آنها در واقع از دست دادن موقعیت های استراتژیک باشد. مدیران در مورد این موضوع به اتفاق اعتراف کردند که این افراد توانایی بالایی دارند ولی در حین حال، کار کردن و مدیریت آنها واقعا سخت است.

همه افراد مثل هم نیستند، ما نمی توانیم همیشه از این افراد دوری کنیم بلکه شناخت این افراد و چگونگی برخورد با آنها به ما کمک خواهد کرد تا ارتباط بهتری با آنها داشته باشیم. در واقع در زمینه مدیریت منابع انسانی شاید به جرات می توان گفت مدیریت افراد بدقلق، هدایت و استفاده بهینه از آنها در راستای اهداف سازمان، از سخت ترین کارهای مدیران می باشد و یک مدیر می تواند با این کار هنر خود را نمایش دهد.

در این مقاله سعی بر این شده تعریفی از افراد بدقلق ارائه شود و الگوی رفتاری و گروه بندی آنها مشخص شود و در نهایت روش های مدیریت این افراد با توجه الگوی رفتار و نوع شخصیت کاری آنها، ارائه شود. هدف از مقاله این است که مدیران سازمانهایی که با افراد بد قلق یا مشکل ساز روبرو می شوند، بدانند که شاید نتوان افراد بد قلق را تغییر داد ولی می توانید به گونه ای با آنها ارتباط برقرار کنید که آنها خودشان را تغییر دهند.

افراد بدقلق یا مشکل ساز به چه کسانی می گویند؟

افراد بدقلق، افرادی هستند که شما نمی توانید آنها را تحمل کنید، افرادی که آنچه از آنها می خواهید انجام دهند را انجام نمی دهند و یا آنچه که شما از ایشان نمی خواهید را انجام می دهند و شما نمی دانید با آنها چه کنید.

افراد دشوار( افراد بدقلق یا افراد مسئله ساز) در هر شکل و لباسی ظاهر می شوند، ولی خصوصیات مشترک همه آنها این است که رفتار و برخورد آنها همیشه برای یک نفر ایجاد مشکل می کند. هنگام برخورد با افراد دشوار باید علائمی را که از خود بروز می دهند بشناسیم و ماهیت آن را تشخیص دهیم. به این ترتیب می توانیم اثر نامطلوب رفتار آنها را به کمترین حد برسانیم.

این یک واقعیت مسلم است که هنگامی می توانیم در دیگران نفوذ کنیم که آنها را همانطور که هستند ببینیم نه آنگونه که آنها می خواهند یا خودمان میل داریم. ما باید حضور افراد دشوار را در زندگی مان بپذیریم.

حتماً بخوانید :  باید ها و نباید های رابطه با مدیر جدید

یادگیری کنترل احساسات و واکنش های شخصی نیز هنگام برخورد با افراد دشوار اهمیت بسیاری دارد. باید از خود بپرسیم چرا این افراد برای ما مسئله ساز هستند و سعی کنیم نگرش منفی نسبت به این اشخاصی را در خود از بین ببریم.

گاهی اوقات علت رفتارهای دشوار دیگران، رفتارهای غیر اصولی خود ماست.

وقتی با یک فرد دشوار برخورد می کنیم باید به این موضوع توجه کنیم که چه چیز باعث می شود یک نفر چنین گفتار و رفتاری داشته باشد، در این صورت در موقعیتی قرار می گیریم که نه تنها می توانیم شرایط دشوار را کنترل کنیم، بلکه طرف مقابل را نیز یاری می دهیم مشکل خود را حل کند.

الگوهای رفتاری ویژه وجود دارند که افرادی با سلامت روانی، هنگامی که در معرض تهدید یا مخالفت قرار می گیرند به آنها متوسل می شوند و درگیری با شرایط ناخواسته ( ویا عقب نشینی از آن ) را به این طریق نشان می دهند.

۹ الگوی رفتاری افراد 

۱- تانک

سمج و سنگدل، پر سر و صدا و نیرومند و یا به ملایمت و دقت یک اشعه لیزر، این افراد می پندارند که هدف، وسیله را توجیه می کند. اگر شما سر راه باشید، منهدم خواهید شد.

۲- تیرانداز پنهان

این اپراتور مخفی، به دلایلی از شما رنجیده است. او به جای این که عصبانی شود، نقاط ضعف شما را شناسایی کرده و از طریق کار شکنی، سخنان تحقیرآمیز و غیبت، از آنها علیه خودتان استفاده می کند.

۳- نارنجک

این افراد از خشم و کج خلقی ناگهانی که ظاهرا با شرایط فعلی نامتناسب است منفجر میشود و به دیگران این پیام را می فرستد که خودتان را پنهان و در مورد علتش فکر کنید.

۴- علامه دهر

این افراد ۹۸٪ از هر چیز را می دانند. علامه دهرها، ساعت ها آنچه می دانند را به شما می گویند ولی یک ثانیه هم به ایده های کاملا حقیر کسی گوش نمی دهند.

۵- فردی که همیشه بله می گوید

این فرد به سرعت موافقت می کند، به آهستگی به قولش عمل می نماید و ردپایی از تعهدات کامل نشده و خلف وعده به جای می گذارد. اگرچه آنها هیچ فردی را راضی نمی کنند ولی تعهدات بیش از حدی برای راضی کردن دارند.

۶- فرد مردد

افراد مردد هنگامی که با تصمیم گیری جدی مواجه می شود آن قدر آن را به تعویق می اندازد که بسیار دیر شود. سرانجام، زمانی می رسد که تصمیم خود به خود گرفته شود. بنابراین این امر تقصیر هیچ فردی به جز خود او نیست.

۷- فردی که هیچ کاری انجام نمی دهد

شما نمی دانید چه چیزی اتفاق می افتد زیرا فردی که هیچ کار انجام نمی دهد هیچ چیز - هیچ بازخوردی، عبارت کلامی و یا غیر کلامی به شما نمی گوید.

حتماً بخوانید :  چطور با افراد تیم تان هماهنگ می شوید؟

۸-فردی که همیشه نه می گوید

این فرد می گوید: " پایان روز سپید، سیاه است" و " من منفی نگر نیستم بلکه واقع گرا هستم ". فردی که همیشه نه می گوید در حالی که ماتم زده و دلسرد کننده است، دیگران را مایوس می کند.

۹- فرد نالان

این افراد در مصیبت های خود غرق هستند و دائماً ناله و زاری می کنند و با تعمیم هایشان که هیچ چیز درست نیست، همه چیز اشتباه است و این که همیشه اوضاع به آن صورت خواهد بود مگر این که کاری انجام دهید، دیگران را نیز غرق می کنند.

چگونه افراد سخت و بدقلق را اداره کنیم؟ 1

انواع اشخاص مسئله ساز و روش برخورد با آنها

شما همیشه نمی توانید از افراد مسئله ساز دوری کنید. شناسایی انواع رفتارهای مسئله ساز به شما کمک می کند تا به نحو مطلوب موقعیت های دشوار را به خصوص در سازمان اداره کنید. طبقه بندی های مختلفی از انواع رفتارهای دشوار در مقالات و نوشته های گوناگون انجام شده است. در این مقاله سعی شده است تا با بهره گیری از منابع مختلف، انواع عمده افراد دشوار و بدقلق و روش برخورد با آنها مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی می توان انواع اصلی افراد دشوار را به صورت زیر طبقه بندی کرد:

۱ – زورگو و متخاصم

این شخصیت عصبانی و متخاصم است و عصبانیت خود را با اعمال زور نشان می دهد. خصومت، کینه توزی، استفاده از کلمات نیشدار، امتناع از کارهای گروهی و خودپسندی و تکبر از جمله ویژگیهای این افراد است. آنها دلشان می خواهد همیشه غالب و مسلط باشند و سعی می کنند با توسل به هر شیوه و روشی به خواسته های خود برسند.

راه حل: در مقابل آنها بایستید، اما سعی نکنید با آنها بجنگید. هرگز رفتار آنها را تحمل نکنید بلکه در مقابل آنها قاطع، محکم، جسور و با اعتماد به نفس باشید.

۲- همیشه شاکی

از نظر این افراد تنها چیزی که زندگی به آنها عطا کرده، بدشانسی است. آنها به جای پیدا کردن راه حل برای مسائل و مشکلات، عادت کرده اند که شکایت کنند و بهانه بگیرند.

 نگرش های این افراد مسموم و متاسفانه بیماری آنها واگیردار است. این افراد بندرت سعی می کنند شرایط ناخواسته را تغییر دهند، در عوض دائم دقیقا مثل بچه ای که به او اجازه کاری داده نمی شود رفتار می کنند. اجازه ندادن باعث منفی بافی او می شود. جمله معروف آنها این است: «هیچ کس مرا دوست ندارد».

راه حل: به این افراد نشان دهید که مسائل آنها را می بینید و می شنوید، زیرا آنها به محیط حمایتی و تشویق احتیاج دارند. همچنین باید سطح فشار و استرس را برای این افراد پایین آورد. علاوه بر این به آنها اجازه شکایت کردن ندهید، مگر زمانی که راه حلی برای مشکل پیش آمده داشته باشند.

حتماً بخوانید :  کارمندان شما هم همیشه تاخیر دارند؟

 ۳- وسواسی و کمال گرا

این افراد دلشان می خواهد کارها به بهترین نحو ممکن انجام گیرد. چنین افرادی در عین حال که ممکن است خسته کننده و ملال آور به نظر رسند، اما دارای مهارتهای تجزیه و تحلیلی اند که مستلزم توجه زیاد به جزئیات است.

استانداردهای عملکرد این افراد در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در برخی مواقع کار خوبی که توسط دیگران مورد تمجید واقع می شود از نظر این افراد قابل قبول نیست.

جمله معروف انها این است: « این کار می توانست بهتر انجام شود».

راه حل: در صورتی که در برخورد با این افراد، واقعیت ها و منطق را ارائه دهید، می توانید بهترین بهره را از آنها ببرید. در عین حال حرف های این افراد را درباره بهتر انجام شدن کارها جدی نگیرید. انها معمولاً نقاط ضعف خودشان را بیان می کنند نه نقاط ضعف شما را.

 سعی کنید با این افراد به گونه ای کار کنید تا بتوانند انتظارات واقعی برای خود و دیگران داشته باشند و مطابق انتظارات واقعی عمل کنند.

 ۴- افراد یخی

این افراد برای تغییر آمادگی ندارند و هر تغییری - هر چند کوچک - می تواند آنها را نگران و آشفته سازد و آغازی برای رفتار منفی در آنها باشد. جمله معروف آنها این است: «راه قدیمی بهتر است».

راه حل: در مقابل این افراد صبور باشید، زیرا ممکن است در مسیر انجام تغییرات مانع تراشی کنند. این افراد را در تغییر درگیر کنید یا از تغییرات تدریجی برای ایجاد فرصت مناسب برای آنها استفاده کنید.

۵- افراد بسته

 راه های برقراری ارتباط با این افراد مسدود است. این افراد بسیار تودار و دیر جوش هستند و تنهایی و خلوت را به بودن در میان جمع ترجیح می دهند. آنها هرگز درباره تفکرات و احساسات خود صحبت نمی کنند و به همین دلیل ارتباطات محدودی دارند. « حوصله ندارم» یا « فعلا وقت ندارم» از جملاتی است که آنها برای فرار از جمع از آن استفاده می کنند.

راه حل: برای برقراری ارتباط با این افراد باید حوصله کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا این گونه افراد احساسی راحتی بکنند و با شما راحت تر و بهتر برخورد کنند.

هنگام صحبت با این افراد از سوالات باز استفاده کنید و انها را به شرکت در بحث ها تشویق کنید.

ادامه دارد...

دیدگاه خود را بنویسید