ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چطور هنر مدیریت کارمندان را یاد بگیریم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
نحوه و روش های صحیح مدیریت کارمندان چیست

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه نحوه و روش های صحیح مدیریت کارمندان چیست و چطور هنر مدیریت کارمندان را یاد بگیریم می‌پردازیم. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مدیریتی عصر حاضر تعامل سازنده با کارمندان سرسخت است. هر مدیری در دوران مدیریتی خود با افرادی مواجه می شود که با تغییرات مخالفت می‌کنند. از طرفی این گروه از کارمندان باعث مخالفت دیگر همکاران با طرح‌های اجرایی نیز می‌شوند، از مسئولیت پذیری کمی برخوردارند، در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند و تمایلی به پیشرفت هم ندارند. این کارمندان عموماً پست هایی را اشغال کرده‌اند که علاقه‌ای به آن ندارند و حتی ممکن است ذاتاً افراد تنبلی باشند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

نحوه و روش های صحیح مدیریت کارمندان

در این مقاله با شناسایی ویژگی‌های کلیدی این گروه از پرسنل با روش های تعامل سازنده و مدیریت کارمندان آشنا می شویم. یک مدیر خوب باید بتواند با چنین افرادی که هیچ امیدی به موفقیتشان نیست به خوبی کار کند. در غیر این صورت مدیریت‌کارمندی خودانگیخته، فعال و متعهد، آن‌چنان سخت نخواهد بود. نکته بسیار مهم: مواجهه و تعامل با چنین افرادی در مقایسه با پرسنل خوب کاملاً متفاوت بوده و ضروریست مدیر به این تفاوت دقت کند و روش های صحیح برای مدیریت کارمندان با چنین خصوصیاتی اتهاذ کند.

 

مدیریت کارمندان چیست ؟

مدیریت‌کارمندان تلاشی است برای کمک به کارکنان برای انجام بهترین کار در هر روز به منظور دستیابی به اهداف بزرگتر سازمان. وظایف زیادی وجود دارد که تحت مدیریت‌کارمندان قرار میگیرند، اما تقریباً همه آنها می توانند در یکی از پنج دسته زیر قرار گیرند:

  1. انتخاب
  2. نظارت
  3. اثر متقابل
  4. پاداش
  5. برقراری نظم و انظباط

نحوه صحیح مدیریت کارمندان اغلب به مدیران و توانایی آنها در ایجاد انگیزه، برقراری ارتباط و ایجاد اعتماد با کارمندان بستگی دارد.

بهترین مدیران به عنوان مربی برای کارمندان خود عمل میکنند و کارهای بزرگ و مهمی را که برای سازمان انجام می دهند تشخیص داده و در عین حال آنها را برای پیشرفت به چالش می کشند.

پیشنهاد مطالعه :

در ادامه به روش های مدیریت کارمندان سرسخت می‌پردازیم

  1. اهمیت واقعی به کارمندان
  2. رفتارها را مدیریت کنید نه کارمندان را
  3. کمک به ارتقای برنامه ریزی در مسیر موفقیت
  4. شناسایی مهارت‌های کلیدی کارمندان

 

نحوه و روش های صحیح مدیریت کارمندان چیست

1- اهمیت واقعی به کارمندان

تا زمانی که کارمندان به این باور نرسند که به خواسته‌ها، نیازها و کمبودهای آنان اهمیت می‌دهید، شما را به‌عنوان رهبر خود قبول نمی‌کنند.

طبق تحقیقات صورت گرفته کارمندانی که به رهبران خود اعتماد دارند در بلندمدت باعث رشد و توسعه سازمانشان می‌شوند. چرا؟ چون این قبیل کارمندان تلاش بیشتر، بهره وری بالاتر و همچنین تمایل بیشتری به ماندگاری در سازمان دارند. از طرفی مدیریت‌کارمندان با این ویژیگی ها به مراتب آسان تر خواهد بود.

ضروری است که کارمندان مطمئن شوند رهبرانشان به موفقیت خود، سازمان و آنها پایبندند.

به یاد داشته باشید که، زمانی اعتماد کارمندان به رهبر سازمان جلب می‌شود که رهبر نیز این اعتماد را به آنها داشته باشد. نتیجه چنین اعتماد متقابلی، ارتباطات باز و پویاست. ارتباطاتی که باعث می‌شود تا مسائل و مشکلات سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون ترس و دلهره مطرح شود. همین تعامل سازنده در زمان مناسب باعث کاهش هزینه‌های اجرایی سازمان می‌شود.

 

2- رفتارها را مدیریت کنید نه کارمندان را

یکی دیگر از اشتباهات مدیران ، تمایل شدید آنها بر مدیریت خود پرسنل است.

در تعاملات کاری اصلی‌ترین موضوع، اصلاح رفتارهای اشتباه کارمندان است. اما متأسفانه مدیران به‌جای اصلاح رفتار، خود فرد را مورد سرزنش و توبیخ قرار می‌دهند.

مدیران در مواجهه با اشتباهات فردی باید به دنبال تغییر الگوی فکری فرد مذکور باشند. تا رفتار وی در بلندمدت اصلاح شده و همین امر باعث شود تا کارمندان در بلندمدت در مسیر موفقیت و توسعه قرار بگیرند. با توجه به موارد مذکور، در ابتدا رفتارهای ضعیف و اشتباه پرسنل را شناسایی کرده و طبق اولویت بندی و در طی بازه زمانی مشخص نسبت به رفع آنها اقدام کنید.

بنابراین یکی از نکات مهم در مدیریت‌کارمندان، مدیریت رفتار اشتباه آنهاست نه مدیریت خود افراد.

در ویدئوی زیر آقای علی معبودی به این موضوع می‌پردازد که برای موفقیت یک سازمان باید در روابط تعادل وجود داشته باشد. رابطه‌ای در سازمان خوب و سازنده است که نه خشک و رسمی باشد و نه بیش‌ازحد صمیمی و دوستانه باشد.

3- کمک به ارتقای برنامه ریزی در مسیر موفقیت

همه انسان‌ها به کمک نیاز دارند تا در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرند.

حتی آنهایی هم که خودانگیخته هستند به وجود چنین کمک‌هایی نیاز دارند. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین ورزشکاران و بازیگران نیز در مسیر خود از کمک افرادی دلسوز که به آنها در ایستایی و مقاومت در مسیر رشد راهنمایی می کردند، استفاده می‌بردند. درصورتی‌که تا امروز از کمک فکری و عملی یک همراه استفاده نکردید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای انتخاب این فرد اقدام کنید.

بهبود عملکرد و حفظ آن به زمان و انرژی لازم و کافی نیازمند است و هیچ شخصی یک شبه تغییر نمی‌کند.

به خاطر داشته باشید که کارمندانتان در مقابل هر تغییری مقاومت کرده و هر تغییر را در ابتدا تهدیدی برای موقعیت شغلی خود قلمداد می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که رهبران برای اجرای تغییرات از روش smart استفاده کنند. یعنی استفاده از برنامه‌ای که مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، منطقی و زمان‌بندی‌شده باشد. زمانی که رهبران با چنین رویکردی کارمندان خود را همراهی می‌کنند، حس پشتیبانی و دلگرمی برای به‌دست آوردن هر چه بیشتر اهداف در آنها متبلور می‌شود.

دوره آموزشی

4- شناسایی مهارت‌های کلیدی کارمندان

وقتی کارها به‌درستی پیش نمی‌روند و سازمان یا بخشی از آن از عملکرد لازم برخوردار نیست، مدیران باید اقدامات اخلاقی بیشتری در فرآیندها و حتی منابع انسانی انجام دهند. یکی از این اصلاحات شناسایی مهارت‌های کلیدی افراد شاغل است. به عبارتی ساده، باید بین نیازمندی‌های پست سازمانی و مهارت‌های کلیدی افراد تناسب وجود داشته باشد در غیر این صورت ایجاد تغییرات لازم امری ضروری است.

یک مدیر خوب باید افراد را به سمت علایق شخصی‌شان هدایت کند.

برای مثال شخصی که فرد درون گرایی بوده و از ارتباط با افراد جدید احساس خوبی ندارد مناسب واحد خدمات مشتریان یا فروش و بازرگانی نیست. در مقابل فردی که برونگرا، خودجوش و خودانگیخته است مناسب واحد حسابداری یا انبار نیست. متاسفانه زمانی که اهداف و مهارت‌های افراد در راستای اهداف و مهارت‌های مورد نیاز سازمان نباشد، کارمندان احساس شادی و رضایت نخواهند داشت. به همین خاطر بهترین حالت برای دو طرف معادله (کارمند/مدیر) هدایت فرد به شغل یا سازمان در راستای مهارت های فردی کارمندان است.

 

بهترین روش های مدیریت کارمندان چیست ؟

برای ایجاد روش های موثر برای مدیریت کارمندان ، شش دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

  1. مقاوم باشید: ثبات به کارمندان شما کمک می کند تا انتظارات پایه خود از سازمان را به درستی ایجاد کنند، در نتیجه احساس امنیت به همراه خواهند داشت. از طرفی بیشتر مهارت های مدیریت‌کارمندان برای موثر واقع شدن نیاز به ثبات دارد.
  2. ارتباطات واضح و شفاف داشته باشید: روی وضوح و دقت در همه اشکال ارتباطات خود تمرکز کنید. وقتی کارمندان از شما سوالی می پرسند با شفافیت و صداقت پاسخگو باشید.
  3. کارمندان سخت کوش را بشناسید و به آنها پاداش دهید: ارزیابی عملکرد کارمندان در مقابل همکاران خود به آنها یادآوری می کند که کار سخت آنها دیده شده و تشویق می شود. در نتیجه به افزایش انگیزه، رشد و پیشرفت آنها و به طبع آن سازمان کمک می کند.
  4. با هر یک از کارمندان خود به عنوان یک فرد جدا رفتار کنید: در حالی که باید با همه به طور مساوی رفتار شود،اما توجه به این امر ضروری است که رویکرد مدیریتی و انگیزشی یکسان برای هر کارمندی کارساز نخواهد بود. بنابراین با شناخت نقاط قوت و ایده های منحصر به فرد هر یک از آنها روش صحیح مدریت کارمندان را اتخاذ کنید.
  5. ایده ها و نظرات جدید را تشویق کنید: هنگام بحث در مورد اصلاحات شرکت تا حد امکان افراد زیادی را درگیر کنید و به حرف‌های آنها گوش دهید، به‌ویژه زمانی که نظر آنها مخالف اجماع عمومی باشد.
  6. الگوی کارمندان خود باشید. کارمندان برای چگونه رفتار کردن در سامان به مدیران خود نگاه خواهند کرد. بنابراین سعی کنید مانند کارمندی باشید که می خواهید مدیریت کنید. چون کارمندان شما از شما پیروی خواهند کرد.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید، مدیریت‌کارمندان و رهبری خوب آنها به معنی ورود و حفظ همیشگی افراد نیست. بلکه به این معنی است که مناسب‌ترین افراد را برای مناسب‌ترین و مرتبط‌ترین پست‌ها جذب و حفظ کنیم. برای انجام این کار استفاده از روش های صحیح مدیریت کارمندان می تواند امر ضروری باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان و مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

برگرفته از:  هیئت تحرریه مدیرنو و bamboohr

کلیدواژه ها: روش مدیریت کارمندان , روش صحیح مدیریت کارمندان , روش های مدیریت کارمندان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟