چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

مدیر چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟ » شما مدت ها منتظر ترفیع مانده اید و به تازگی ارتقا درجه گرفته اید و مدیر شده اید. شاید این اتفاق برای اولین بار در زندگی کاری تان رخ داده باشد. چطور با این قضیه کنار می آیید؟ این اولین تجربه مدیریتی شماست، ممکن است کمی نگران شده باشید. این احساس کاملاَ طبیعی و رایج است. شرایطتان نسبت به گذشته کاملاً دچار تغییر خواهد شد. مدیریت نیازمند هدف گذاری ها و قوانین متفاوت و انجام وظایف به طریقی متمایز است. به ندرت پیش می آید افرادی که جدیداً مدیر شده اند بتوانند معنای مدیریت را به طور کامل درک کنند.

در این مقاله مدیریتی به شما راهبرد هایی جهت هماهنگی با این تغیر پست ارائه می دهیم. این مقاله یک دستورالعمل روزانه نیست بلکه نکات مختصری از فرآیند هدف گذاری و مدیریت پرسنل را شامل می شود.

مدیریت، چیزی جز انگیزه دادن به افراد نیست.

۱- حالا که مدیر شده اید، کدام وظایفتان تغییر کرده اند؟

چیزی که مدیران را متمایز می کند، تغییر از وضعیت فردی به گروهی است. این یعنی مسئولیت کارهای دیگران بر عهده شماست؛ موفقیت شما بستگی به نحوه کارکردن اعضای تیم تان دارد و باید عهده دار فعالیت های بیشتری نسبت به زمانی که خودتان به تنهایی کار می کردید، باشید. تمام مشکلات را خودتان نمی توانید حل کنید- نباید برای چنین چیزی تلاش کنید چون این دیگر کار شما نیست.

چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

۲-برای انتقال آماده باشید.

انتقال از پست قبلی به پست مدیریت ممکن است پریشانی و نامیدی برایتان ایجاد کند. ممکن است به سرعت اتفاق نیفتد اما حتماً با این وضعیت مواجه خواهید شد.

۱-یک مشاور پیدا کنید:

به دنبال یک مدیر با تجربه باشید و از او برای تطبیق با این وضعیت راهنمایی بگیرید. این می تواند راه حلی بسیار موثر باشد و اعتبار شما را نزد مدیران بالادستی بالا ببرد.

۲- با مدیر منابع انسانی سازمان ارتباط برقرار کنید.

به بخش منابع انسانی بروید و به دنبال کتاب های مدیریت منابع انسانی یا دوره های آموزشی منابع انسانی باشید.

حتماً بخوانید :  استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

۳- از عهده پرسنل بر بیایید.

اگر افرادی که حالا مدیرشان هستید قبلاً هم درجه و همکار شما بوده اند، ممکن است به موقعیت جدید شما حسادت کنند. شما نمی توانید مانع این وضعیت شوید اما اگر ارتباط خوبی با آنها برقرار کنید، مشکلات حل می شوند. نباید اجازه دهید که همکاران قبلی تان از ارتباطات گذشته تان سوء استفاده کنند. برنامه هایتان را به کارمندانتان منتقل کنید و سعی کنید هرچه سریع تر چارچوبی برای روابط تان ایجاد کنید.

چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

۴- خانواده را از یاد نبرید.

همسر، دوستان و فرزندانتان نیازمند توجه شما درست همانند گذشته هستند. درست است که حالا مسائل بیشتری در ذهن دارید و سرتان شلوغ است اما دلیل نمی شود که شغل تان روابط خانوادگی را بهم بریزد.

۵- به فکر سلامتی تان باشید.

ممکن است کار جدیدتان جالب و هیجان انگیز باشد؛ ساعات بیشتری کار می کنید، در خانه هم کارهایتان را انجام می دهید، دیرتر می خوابید، کمی زودتر بیدار می شوید. اما آیا خواب کافی دارید و سلامتی تان را در نظر می گیرید؟

۳- اهداف را بشناسید

آیا هدف ها را اندازه گیری کرده اید؟ آیا برای افراد تیم تعیین کرده اید که هر ساعت، هر روز و هر هفته چه کارهایی را انجام بدهند؟ در مورد اهداف جدیدتان مثل بهره وری چطور؟ همه چیز را یادداشت کنید. این می تواند به عنوان یک چک لیست روزانه محسوب شود. این لیست ممکن است در طول زمان تغییر کند. بعضی از برنامه ها ثابت اند (مثل سطح خدمات) اما هدف های دیگر بر مبنای استراتژی های کسب و کار، تغییر می کنند.

چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

۴- افرادتان را بشناسید

نقاط قوت و ضعف هر یک از اعضا را بشناسید. مثلاً یک نفر به سرعت کار می کند اما بسیاری از جزئیات را از قلم می اندازد. دیگری به طور کامل وظایفش را انجام می دهد اما از حجم زیاد کاری اش ناراضی است. واقعاً لازم است که همه کارمندان را با دقت بشناسید و از این اطلاعات برای توازن بهره وری تیم استفاده کنید.

حتماً بخوانید :  کدام سبک مدیریتی مناسب کسب و کار شماست؟

چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

۵- وظایف را با پرسنل مطابقت دهید

اطلاعاتی که از مرحله قبل جمع آوری کرده اید را برای ارتباط دادن افراد و وظایف کاری شان استفاده کنید. این بهترین روش در واگذاری کارهاست که از توانایی های هر فرد استفاده کنید. حتی می توانید افرادی که مهارت های مشابه و قابل قبولی دارند را در یک گروه کاری قرار دهید.

۶- از جلسات با افرادتان غافل نشوید

جلسات تک به تک و منظم برای مدیریت درست افراد لازم و ضروری است. این جلسات اهداف مختلفی را نشانه می گیرند.

ارائه بازخورد درباره کارایی افراد :

مرور برنامه های هفته گذشته شامل کارهایی که به درستی تکمیل شدند، کارهایی که در هفته آتی باید بهبود یابند و اینکه چطور باید به پیشرفت مورد نظر دست یافت .

مشخص نمودن اهداف جلسه بعدی:

این به تعیین وظایف هفته آتی و نتایجی که باید حاصل شود، می پردازد.

درک مسائل کارمندان:

ممکن است شما در طول هفته در دسترس نباشید، پس بهترین راه برای اینکه مسائل و مشکلات آنها را درک کنید گوش دادن به آنها در همین جلسات هفتگی است.

کشف ایده ها:

کارمندان دوست دارند با کسب و کار احساس همراهی و مشارکت کنند. بدون استئنا مدیریت ضعیف اولین فاکتوری است که باعث ترک کار کارمندان خواهد شد که معمولاً از نادیده گرفتن افراد ناشی می شود.

ایجاد انگیزه :

بهترین مدیران روش هایی عالی برای ایجاد انگیزه در پرسنل می یابند. از این جلسات برای یافتن عوامل انگیزاننده استفاده کنید.

۷- در دسترس باشید

شما نباید خودتان را از افراد تیم جدا کنید. بعضی مواقع آنقدر شرایط محل کار پیچیده می شود که شما ترجیح می دهید که خودتان را از کارمندانتان دور کنید تا بتوانید به مدیریت کارها ادامه دهید به خصوص در زمان هایی که با حجم کاری زیادی مواجه می شوید. اگر اعضای تیم مدیرشان را نبینند، به نوعی بی قانونی در سازمان ایجاد می شود که اصلاً به نفع کسب و کار شما نیست. همیشه در کنارشان باشید و حتی کسانی که به صورت دورکاری فعالیت می کنند، باید حضور شما را حس کنند. اگر چند شیفت کاری در سازمان دارید حتماً به طور منظم به همه آنها نظارت کنید.

چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟  

۸- فعالیت کارمندان را ثبت کنید.

 کارایی کسب و کار شما در شرایط مختلف به طور منظم از کارایی تیم تان ناشی می شود پس اطمینان حاصل کنید که موضوعات و امور جاری سازمان را ثبت و نگه داری می کنید. این موضوع زمانی اهمیت می یابد که مسائل مهم پیش می آیند و چگونگی برخورد شما با آن مشکلات می تواند در آینده به شما کمک کند.

۹- پاداش بدهید

منظور از پاداش صرفاً پول نیست. اگرچه پول می تواند برای اکثر افراد جالب باشد اما یک عامل انگیزاننده برای افزایش کارایی نیست. شناخت پرسنل تان و در نظر گرفتن پاداش هایی مناسب آنها می تواند موثرتر باشد. اگر امکان پذیر است، می توانید برایشان یک روز مرخصی اضافه در نظر بگیرید. پاداش ها را به طور منظم اعطا کنید و سعی کنید قابل دستیابی باشند و وقتی پاداشی می دهید اجازه بدهید دیگر کارکنان هم از این پاداش و علت اعطای آن آگاه شوند تا انگیزه آنها هم برای فعالیت بیشتر بالا برود.

۱۰-مربی گری را یاد بگیرید


چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

برخی مواقع شما باید رفتار کارمندان را اصلاح کنید و به آنها نحوه صحیح انجام کار را گوشزد کنید. سعی کنید این کار را به درستی انجام دهید. اگر در انجام این کار موفق باشید به نتایجی که مورد انتظارتان است، دست پیدا می کنید و اگر نتوانید از عهده هدایت و آموزش افراد بربیایید، به اهداف مورد نظرتان نمی رسید.


دیدگاه خود را بنویسید