مشاور چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

مشاور چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

مشاور چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟» تغییر، ماهیت وجودی مشاوره مدیریت است. وجه اشتراک تمامی مشاوره‌ها در تمامی سطوح، برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات در سازمانِ مشتری است. اجرای تغییرات در سازمان، سخت‌ترین مرحله مشاوره محسوب می‌شود. تغییراتی که با چالش‌های گوناگونی همچون مقاومت مدیر و کارکنان مواجه بوده و مشاور باید با روابط پیچیده فرآیند تغییر آگاه بوده و بداند که چگونه شرایط پیچیده و گوناگون را درک نماید و با کمک کارکنان آن سازمان با آن مقابله کند.

ماهیت تغییر

مفهوم تغییر مستلزم آن است که تفاوت مشهودی در وضعیت شخص، گروه و کل کسب‌وکار در دو نقطه متوالی از زمان وجود داشته باشد.

کسب‌وکارهای امروزی در محیطی حضور دارند که به طور پیوسته و با سرعت بسیار بالایی در حال تغییر است. شاید تا چندی پیش (دهه ۷۰ الی ۸۰) می‌توانستیم کسب‌وکاری را با روند ثابت حفظ کرده تا به بقای خود ادامه دهد اما در شرایط کنونی، هیچ کسب‌وکاری بدون انطباق با شرایط و محیط بیرونی (بازار) نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد، چون هر روز بر تعداد رقبا افزوده‌ شده و رقبا با تکنیک ها و استراتژی های متفاوتی عمل می‌نمایند.

کسب‌وکارها به خاطر تغییر، تغییر نمی‌کنند، بلکه به جهت اینکه تغییر بخشی از فرآیند توسعه است و باید نسبت به محدودیت‌ها، نیازمندی‌ها و فرصت‌های محیطی جدید واکنش نشان دهند، تغییر می کنند.

همان طور که پیش تر گفته شد، انطباق با بازار لازمه بقا و پیشرفت است. از طرفی تغییرات بر بسیاری از قسمت‌های کسب‌وکار اثر می‌گذارد، بنابراین تغییر می‌تواند شامل موارد ذیل باشد :

حتماً بخوانید :  کدام سبک مدیریتی مناسب کسب و کار شماست؟

۱-تغییر در ساختار پایه‌ای کسب‌وکار

(ماهیت و سطح کسب‌وکار، مالکیت، منابع تأمین مالی، متنوع سازی، ادغام و سرمایه‌گذاری‌های مشترک)

۲-تغییر در وظایف و فعالیت‌ها

(دامنه محصولات و خدمات ارائه‌شده، بازارها، مشتری و عرضه‌کنندگان)

۳- تغییر در تکنولوژی های مورد استفاده

(تجهیزات، ابزارها، مواد و انرژی، فرآیندهای تکنولوژی و تکنولوژی اداری)

۴-تغییر در ساختار و فرآیند مدیریت

(ساختار داخلی، جریان کار، روندهای تصمیم‌گیری، روش‌های کنترل و نظارت و سیستم های اطلاعاتی)

۵- تغییر در فرهنگ محیطی

(ارزش‌ها، سنت‌ها، روابط غیررسمی، افراد کلیدی، فرآیندها، سبک مدیریت)

۶- تغییر در کارکنان

(تغییر در مدیران، کارکنان، مهارت‌ها، گرایش‌ها، انگیزه‌ها، رفتار و کارایی آنها در کار)

۷- تغییر در چهره سازمان در محافل بازرگانی و در اجتماع

 

مشاور چه تغییراتی در سازمان ایجاد می کند؟

تغییر در کارکنان

یکی از اصلی‌ترین تغییرات به هنگام ورود مشاور در هر کسب‌وکاری، تغییر در کارکنان و همچنین تغییر در رفتار آن‌هاست. چرا که ایجاد تغییرات در کسب‌وکار منوط به تغییر رفتارهای کارکنان سازمان از بالاترین تا پایین‌ترین سطح است.

توجیه و درک علل تغییرات از طرف کارکنان ابتدایی‌ترین و با اهمیت‌ترین نکته در تغییر رفتار کارکنان است. به دلیل اینکه عموماً کارکنان تا زمانی که از ماهیت تغییر مطلع نباشند و توجیه نباشند که تغییر چه سودی برای کسب‌وکار و عایدی آنها دارد زیر بار تغییر نخواهند رفت.

کارکنان باید دانش جدیدی کسب کنند، اطلاعات جدید جذب نمایند، وظایف جدیدی انجام دهند، مهارت خود را رشد دهند و عادات کاری، ارزش‌ها و گرایش‌های خود را نسبت به روش انجام وظایف در سازمان اصلاح نمایند. اما اصلی‌ترین تغییر، تغییر در ارزش‌ها و گرایشات است، چون بدون تغییر در نگرش هیچ تغییری انجام نخواهد گرفت.

حتماً بخوانید :  مشاوره مدیریت چیست؟

در مقالات قبلی مشاوره نیز گفته شد که تغییر در سازمان نیازمند تغییر ارشدترین مقام سازمان است. یعنی مدیر باید نخست رفتار، روش‌های کاری و گرایش‌های خود را تجزیه و تحلیل کرده و تغییر بدهد! این قانون طلایی تغییر هر کسب‌وکاری است.

اما سؤالی که مطرح است اینکه، کارکنان چگونه تغییر می‌کنند؟

پاسخ به این سؤال هیچ نسخه واحدی ندارد! کارکنان بسته به شرایط کسب‌وکار و حتی نوع کسب‌وکار با روش‌ها و انگیزاننده‌های متنوعی تغییر می‌کنند.

مقاومت در برابر تغییر

عادت، بهترین و بدترین خصلت آدمی است. آدمی تا ناچار یا متقاعد نشود دست به تغییر نمی زند و اجرای تغییر در کارکنان کسب‌وکار یکی از سخت‌ترین تغییرات است.

کارکنان با تغییرات خنثی و تا حدودی مثبت نیز مقاومت می‌کنند چه برسد به تغییرات بد و منفی!

موارد ذیل از مهم‌ترین دلایل مقاومت در برابر تغییرات هستند :

 ۱-عدم اعتقاد به لزوم تغییر

همان طور که گفته شد اگر کارکنان برای انجام تغییرات توجیه نشده باشند و از اهداف و نتایج تغییر اطلاعی نداشته باشند، شرایط حال حاضر را مطلوب تلقی نموده و حاضر به اجرای برنامه‌های تغییر نیستند.

۲- بی‌علاقگی به تغییر پیشنهادی

کارکنان سازمان در اجرای تغییراتی که هیچ دخالتی در تدوین آنها ندارند، تمایلی نداشته و با مقاومت و عدم اجرای صحیح تغییرات باعث بروز مشکلات فراوانی می‌شوند.

۳-عدم تمایل به غافلگیری

هیچ فردی خصوصاً کارکنان با تغییرات آنی و بدون اطلاع موافق نبوده و همین امر نیز باعث بروز مقاومت خواهد شد.

۴- ترس از عدم کفایت و شکست

هر تغییری نیازمند تغییر در رفتارها و حتی نگرش‌های کارکنان بوده و همین تغییر به وجود آورنده این ترس است که نتوانند آنچنان که باید به سطح مورد نظر دست یابند! و یا پیشرفتشان در سیستم جدید دچار تزلزل و مخاطره می‌شود.

حتماً بخوانید :  آموزش زبان تجاری (درس چهارم)

۵- ترس از کنار گذاشتن عادات در روابط کاری روتین

در تغییرات سازمانی کارکنان باید خط قرمزی بر روی بسیاری از امور روتین خود کشیده و به روندها و روابط جدید تن دهند که این امر مستلزم خروج از منطقه آسایش آن‌هاست و همین خروج از منطقه آسایش یکی از اصلی‌ترین دلایل مقاومت در برابر تغییر است.

۶- عدم وجود اعتماد و احترام به عوامل تغییر

در صورتی که مدیران مجری تغییر، اعتماد و احترام لازم نزد همکاران را نداشته باشند، نمی‌توان به اجرای تغییرات و همکاری همکاران خوش‌بین بود.

۷- تجارب تلخ پیشین

برخی از افراد به دلیل  تجارب بدی که در تغییرات داشته‌اند حاضر به اجرای کامل و دقیق تغییرات نیستند. به عنوان مثال : در گذشته فرد یا افراد مورد نظر با این ادعا که تغییرات به نفع شماست در پروسه تغییر شرکت نمودند در صورتی که پس از اجرای تغییرات عایدی به جز زیان برای آنها در بر نداشته است.

واکنش‌ها به تغییر مقاومت بوده و بر اساس شخصیت و شرایط مخاطبان، از بازخوردها و واکنش‌های متفاوتی تشکیل شده است. عمدتاً افرادی که نیازمند بیش‌ترین تغییر در سیستم هستند، دارای بالاترین درجه مقاومت در تغییرات هستند و مشاورین و مدیران باید از این امور آگاه باشند.

دیدگاه خود را بنویسید