مشاوره مدیریت چیست؟

مشاوره مدیریت چیست؟» با توجه به اینکه تعاریف گوناگونی از مشاوره مدیریت مطرح‌شده اما دو نوع نگرش کلی در مورد مشاوره وجود دارد. در این مقاله به معرفی این دو نوع نگرش می‌پردازیم.

نگرش اول:

بیشتر در مورد دیدگاه کارکردی وسیع مشاوره گسترش یافته است.

از دیدگاه فریتس استیل مشاوره یعنی :

هر نوع کمکی به محتوا، فرآیند یا ساختار یک وظیفه یا یک سری از وظایف است.

مشاور، مسئول انجام وظیفه نیست بلکه به افرادی که محور انجام آن هستند کمک می‌کند. 

از دیدگاه پیتر بلاک :

وقتی که می‌خواهید وضعیتی را تغییر داده یا آن را بهبود بخشید درحالی‌که کنترل مستقیم بر اجرای آن ندارید، از مشاوره استفاده می‌کنید.

تعاریف فوق حاکی از آن است که مشاور امدادگر و توان بخش است.

نگرش دوم :

در این نگرش مشاوره را یک خدمت حرفه‌ای خاص تلقی نموده و مشخصه‌های ویژه این خدمت را ارائه می‌دهد.

از دیدگاه لاری گرینر مشاوره یعنی:

خدمتی که به وسیله اشخاص مجرب و تعلیم‌دیده‌ای ارائه می‌شود که، به شیوه‌ای عینی و مستقل، با سازمان متقاضی برای تشخیص مسائل مدیریتی، تجزیه و تحلیل این قبیل مسائل و ارائه راه‌حل‌هایی برای این مسائل همکاری نموده و در صورت درخواست سازمان در جریان پیاده‌سازی راه‌حل‌ها کمک می‌نمایند.

چرا از مشاوره استفاده می‌کنیم؟

عموماً در ایران مواقعی که مدیران با مشکلی رو به رو می‌شوند به مشاور رجوع می‌کنند. بنابراین شروع کار مشاورین در شرایط بحرانی بوده و عموماً انتظار معجزه از طرف مشاور وجود دارد. از طرفی تغییرات ارائه‌شده از جانب مشاور، باید به صورت کاربردی در روندها و نتایج کسب‌وکار تغییراتی ایجاد نماید.

حتماً بخوانید :  چطور مدیریتِ افراد را یاد بگیریم؟

در ادامه به دلایل اصلی رجوع به مشاور را مورد بحث قرار خواهیم داد :

۱-دانش و مهارت خاص

زمانی که سازمان با فقدان افرادی با قابلیت حل مساله روبروست از مشاور استفاده می‌نماید. از طرفی ممکن است مدیر سازمان قابلیت حل مساله را دارا بوده ولی به جهت فقدان مهارت‌های لازم برای برنامه‌ریزی، ایجاد و اجرای موثر فرآیند تغییر، نیاز به حضور مشاور مدیریت باشد.

در ضمن سرعت تغییرات محیط و تکنولوژی مدیریت آن قدر زیاد و نیازهای سازمان آن قدر متنوع است که حتی سازمان‌های بسیار بزرگ و قدرتمند نیز فاقد منابع داخلی برای پرداختن به بعضی از مسائل و فرصت‌های جدید هستند و به همین دلیل است استفاده از مشاورین مدیریت در پیشبرد امور کاملاً مفید و مثمر ثمر می‌باشد.

۲- کمک حرفه‌ای و موثر

در بیشتر سازمان‌ها افراد دچار روزمرگی وظایف بوده و حجم امور به قدری است که اجازه تمرکز بر حل چالش‌ها و برنامه‌ریزی‌های پیشبردی را نخواهد داد. بنابراین مشاور مدیریت، با توجه به دارا بودن وقت کافی می‌تواند به بررسی کامل مسائل و همچنین تدوین برنامه‌ریزی‌های لازم اقدام نموده و پس از پایان کار سازمان را ترک نماید.

۳- دیدگاه بی‌طرفانه و به دور از تعارف‌های درون سازمانی

حتی بهترین افراد درون سازمان ممکن است متأثر از موقعیت شغلی خود نتوانند شرایط و ارزش‌های موجود را به خوبی ارزیابی نموده و با توجه به واقعیت‌ها، راه‌حل‌های معقولی ارائه نمایند. به همین دلیل است که مشاور می‌تواند به دور از تعصبات درون سازمانی و حتی فشارهای ناشی از سطوح کاری متفاوت به صورت بی‌طرفانه مسائل را ارزیابی نموده و نسبت به ارائه راهکارها و تغییرات اقدام نماید.

حتماً بخوانید :  چه عواملی بر چابکی سازمان نقش دارند؟

۴- توجیه تصمیمات مدیریت

در برخی شرایط از مشاورین خواسته می‌شود تا بنا به شرایط سازمان تصمیمات مدیریت را توجیه نموده و مخالفت و عدم همکاری همه عوامل سازمان را به حداقل برساند. در این موارد با توجه به اینکه تصمیمات اتخاذی از جانب مدیریت می‌باشد اما بار اصلی مسئولیت بر دوش مشاوران قرار می‌گیرد.

۵- یادگیری از طریق مشاور

بر اساس نظر لیندون اورویک " تنها کاری که به عنوان یک مشاور می‌توان به صورتی ارزشمند ارائه نمود آموزش است، بدین معنی که به مشتریان و کارکنان  آن‌ها بیاموزی که بهتر مدیریت کنند."

در مفهوم مدرن و امروزی مشاوره، بیشتر سازمان‌ها در تعاملات خود با مشاورین به دنبال برطرف نمودن مشکل خاصی نیستند، بلکه درصدد رفع مشکلات کلی و ساختاری مجموعه و همچنین روش‌هایی که برای تشخیص مسئله و اجرای تغییرات به کار می‌گیرند، هستند.

مشاوره مدیریت چیست؟

۶- افزایش دادن منافع نسبت به هزینه‌ها    

در فرآیند همکاری با مشاوران، علاوه بر انتقال آموزش‌های فنی و تئوری، بعد مالی نیز مطرح است. مشاوره رایگان نیست و باید براساس ارائه راهکارها و تعامل با مشاور، تغییراتی در سیستم اعمال گردد که موجب پوشش هزینه‌های تحمیل‌شده به سازمان باشد.

از طرفی به دلیل بحرانی بودن شرایط سازمان‌ها در بدو تعاملات همکاری، نباید انتظار پوشش هزینه‌های خود را از بدو ورود مشاور داشته باشند. همان طور که هر بیماری نیازمند سپری کردن دوره نقاهت می‌باشد، هر کسب‌وکار بحران‌زده‌ای نیازمند دوره مرمت و بازسازی است.

نکته پایانی :

در تعاملات خود با مشاورین، بررسی‌های میدانی لازم را قبل از شروع همکاری انجام دهید. زیرا پس از شروع همکاری هر شک و تردیدی نسبت به راهکارهای ارائه‌شده باعث تأخیر در اجرای برنامه‌ها و هزینه کرد بیشتر بابت شرایط بحرانی سازمان متحمل خواهید شد.

دیدگاه خود را بنویسید