ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

نحوه مدیریت منابع انسانی در بحران اقتصادی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت منابع انسانی در بحران اقتصادی

در این مقاله از مدیرنو؛ به نکاتی در مورد نحوه مدیریت منابع انسانی در دوران بحران اقتصادی میپردازیم. درزمانی که ابهام در جامعه به وجود می‌آید و درزمانی که دچار بحران اقتصادی هستیم سازمان‌ها هزینه‌های کمتری در همه بخش‌ها و به‌خصوص مدیریت منابع انسانی انجام می‌دهند و وظیفه مدیران منابع انسانی مدیریت این هزینه‌هاست. وظیفه اصلی مدیران در زمان‌های بحران مشخص‌شده و استراتژیک بودن خود را در این زمان نشان می‌دهند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

مدیریت منابع انسانی در بحران اقتصادی

مدیران برتر در هریک از حوزه‌های مدیریت منابع انسانی چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

در حوزه استخدام

برنامه‌ریزی منابع انسانی را با دقت بیشتری انجام دهید. به بیان ساده‌تر یعنی بدانیم چه تعداد نیروی کار در حال حاضر در اختیارداریم، در آینده چه تعداد نیرو نیاز داریم، چه تعداد افراد بازنشسته می‌شوند و یا ترک کار می‌کنند. همچنین تعداد مرخصی‌ها، اضافه‌کار و مأموریت های افراد را از سیستم‌های مدیریت منابع انسانی استخراج‌کنیم.

تمام استخدام‌ها بر اساس برنامه‌ریزی منابع انسانی، استراتژی‌ها، اهداف سازمانی و شرح شغل سازمان باشد. افرادی استخدام شوند که منطبق با شرایط سازمان بوده و در حداقل زمان ممکن با سازمان تطبیق پیدا کنند.

به آموزش بدو استخدام توجه داشته باشیم. این‌طور نباشد که بعد از چند ماه فرد متوجه خواسته‌ها و انتظارات شود. این کار باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد تا فرد با بهره‌وری بالا کارش را انجام دهد.

افراد به‌خصوص در سازمان‌های کوچک باید توانمندی انجام چند کار و مهارت و یا یادگیری مهارت‌های جدید را داشته باشند. چون در چنین سازمان‌هایی امکان جذب افراد زیاد برای هر کاری وجود ندارد خصوصاً در زمان‌هایی که در بحران اقتصادی هستیم و منابع سازمان‌ها محدودند.

در حوزه آموزش

در چنین شرایطی باید آموزش را به معنای واقعی تحقق دهیم. اگر آموزشی برگزار می‌کنیم، حتما ارزیابی کنید که افراد از آموزش‌ها به‌صورت کاربردی استفاده می‌کنند یا نه. و اینکه آموزش اثربخش بوده یا خیر.

مثلاً اگر یک دوره آموزش اکسل برگزار کردیم. حتماً بررسی شود که چه مقدار در سرعت و مهارت کارکرد افراد تأثیرگذار بوده. همچنین این آموزش‌ها به چه میزان بر سود و شاخص‌های کلیدی شرکت اثر گذاشته. همچنین از آموزش همکاران به یکدیگر نیز می‌توان استفاده کرد، به این صورت که اگر کسی مهارتی را دارد که موردنیاز دیگران است، به سایر همکاران نیز آموزش دهد.

مدیریت منابع انسانی در بحران اقتصادی

در حوزه مدیریت عملکرد

مدیریت عملکرد به‌ویژه در شرایط کنونی کشور موضوع مهم و حیاتی‌ محسوب می‌شود. ارزیابی عملکرد بخش بسیار کوچکی از مدیریت عملکرد می‌باشد.

در ارزیابی عملکرد فقط عملکرد کارمند سنجیده می‌شود. اما در مدیریت عملکرد در طول یک بازه مثلاً سه ماهه یا شش ماهه اهداف فرد تعیین، سپس ارزیابی‌ و ضعف‌هایی که داشته مشخص ‌شده و با آموزش برطرف می‌گردند. این باعث افزایش بهره‌وری فرد و نهایتاً بهره‌وری سازمان خواهد شد.

حتی به افراد بهره‌ور می‌توان پاداش داد. اما به‌شرطی که برنامه‌ها و اهداف سازمان تحقق یابند. ولی در شرایطی که همه افراد مثل گذشته کار می‌کنند، دلسوزی برای کار و تعلقی نسبت به سازمان ندارند، در این شرایط حتی امکان دارد در آینده نزدیک پرداخت حقوق هم امکان‌پذیر نباشد. ولی اگر سازمان‌ها به سمت بهره‌وری روند مشکلات حل خواهد شد.

تمام مشکلاتی که امروزه شاهدش هستیم به علت پایین بودن بهره‌وری است. نقش دپارتمان منابع انسانی در این شرایط بسیار پررنگ می‌باشد. اگر بتوانیم بهره‌وری ایجاد کنیم، می‌توانیم اقتصاد را نجات داده و کشور را به سمت بهبود هدایت کنیم.

 

 در حوزه امور رفاهی

تصور بسیاری از افراد اینست که برای اجرای امور رفاهی در سازمان، نیاز به صرف هزینه‌های بسیار می‌باشد. ولی بسیاری از امور رفاهی را می‌توان با هزینه‌های بسیارکم و حتی رایگان انجام داد. سازمان‌های بزرگ جهانی هم همین کار را انجام می‌دهند. مثل ایجاد فضای کار متفاوت با هزینه کم برای ایجاد انگیزه در پرسنل.

حتی می‌توان مواردی را ایجاد کرد که خود پرسنل در آن مشارکت داشته باشند. مثل صندوق‌های وام گروهی که خود افراد سرمایه‌گذاری کرده و به آنها وام تعلق گیرد. یا استفاده از خدمات مکان‌های تفریحی با تخفیفات گروهی.

با داشتن کمی خلاقیت و همچنین بنچمارک کردن سازمان‌های بزرگ، می‌توانیم تغییرات زیادی در این مورد اعمال کنیم.

مدیریت در حوزه مسائل روحی پرسنل

با توجه به شرایط کنونی جامعه و ابهامی که وجود دارد، ضروریست تلاش کنیم که این ابهام را به حداقل برسانیم. وظیفه‌ای که مدیران دارند این است که در مسائل شفافیت داشته باشند. البته به‌جز در مواردی که محرمانه هستند، مسائل دیگر با کارکنان به‌طور شفاف و رودررو در میان گذاشته شوند.

هرچقدر ابهام را در سازمان کمتر شود، کارکنان با بهره‌وری بالاتری کار می‌کنند. در این شرایط صمیمیت مدیران باید بیش‌تر از قبل بوده و جلسات رودررو بیشتری داشته باشند. برنامه‌های بلندمدت در این شرایط جواب نمی‌دهند. چون بسیاری از افراد ممکن است به این موضوع فکر کنند که آیا با سازمان ادامه همکاری دهند یا خیر. در این شرایط مدیران برنامه‌ها کوتاه‌مدت افراد را تعیین نموده تا آنها بهره‌وری بالاتری داشته باشند.

موارد ذکرشده، موارد کلی از کارهایی هستند که ضروریست مدیران و دپارتمان منابع انسانی انجام دهند. تا با شرایط موجود مقابله کنند تا بتوانند بهره‌وری را در سازمان ایجاد نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟