۵ خط قرمز در فروش حضوری

۵ خط قرمز در فروش حضوری» قطعاً برای همه ما پیش آمده است که از فروشنده یا بازاریاب حضوری، با این که آنقدرها هم احساس نیاز به محصول آنها برایمان شدید نیست، اما جنس یا محصول ارائه شده را می خریم. از سوی دیگر، با برخورد و نحوه ارائه فروشنده یا بازاریابی که در حال عرضه کردن محصول مورد نیاز ماست، از خرید آن منصرف شده ایم! پس نتیجه خواهیم گرفت که مردم ابتدا فروشنده را می پسندند و سپس از او خرید می کنند. ۵ خط قرمز در بازاریابی یا فروش حضوری وجود دارد که اگر در هنگام رویارویی با مشتریان احتمالی تان از آنها گذر کنید، در نهایت فروش تان به سرانجام نرسیده و مشتری را ازدست می دهید.

۱-حتی الامکان از یادآوری رقبا به اسم خودداری کنید.

بسیاری از بازاریابان در هنگام فروش حضوری با عبور از این خط قرمز و نام بردن رقبا، تبلیغات رایگانی برای آنها انجام می دهند و به سادگی اعتماد مشتریان بالقوه شان را نسبت به آنها افزایش می دهند. شما می توانید به جای آنکه نام برند آنها را به زبان بیاورید، از واژه هایی مانند شرکت های دیگر یا عرضه کنندگان دیگر استفاده کنید. در این حالت دیگر با یادآوی نام رقبایتان، اسم آنها را در ذهن مشتریان هک نخواهید کرد.

۲- حتی الامکان در مورد رقبایتان صحبتی به میان نیاورید

در بازارهای رقابتی تا جایی که ممکن است از رقبایتان صحبتی به میان نیاورید و اگر هم آوردید، هرگز وانمود نکنید که در راس این رقابت هستید و هرگز از مشتریانتان نپرسید که چه کسی را در حیطه ی فعالیت شما در راس می بینند، چون با این پرسش آنها را کنجکاو به تفحص می کنید.

حتماً بخوانید :  سلاح پنهان در فروش را به کار گیرید

پس به جای اینکه از آنها بخواهید شما را ارزیابی کنند، از آنها بپرسید: چه چالش ها و دغدغه هایی قبل از تهیه محصول یا خدمت شما دارند؟ کدام بخش از ویژگی های محصول از اولویت بالاتری برخوردار است؟

پس در فروش حضوری سعی نکنید با پرسیدن سوال باعث شخم زدن در ذهن مشتری شوید که نام دیگر عرضه کنندگان را به یاد آورد!

۳- از این عبارات درباره رقبا استفاده نکنید : "رقبای ما"، "رقابت"، "ما را مقایسه کنید"

این جملات و عبارات، مهر تاییدی است بر قدرت رقبایتان که شما با این جملات قدرت آنها را چندین و چند برابر می کنید. پس ازاین عبارت استفاده نکنید. زمانی که یک مشتری زیرکانه این سوال را از شما پرسید، با قاطعیت و شوخ طبعی می توانید پاسخ دهید: "نمی دانم، ما رقیبی نداریم، تعدادی شرکت در این زمینه فعالیت دارند. حتی برخی از آنها محصولاتی با نام مشابه محصولات ما تولید می کنند، ولی اکنون مسئله پایان یافته زیرا..." و سپس روی وجه تمایز خودتان و محصولتان تاکید کنید و محصول متفاوت خود را بفروشید.

کانال های ارتباطی در ساخت برند 2

۴- از رقبای خود عیب جویی نکنید.

در فروش حضوری خرده گیری یک عمل غیر حرفه ای و ناشیانه محسوب می شود و هم چنین خلاف قاعده اصلی تجارت است و با هر دست که بدهی از همان دست هم پس می گیری – به هر حال نباید تحت تاثیر ستایش قرار گیرید. این اصل را به یاد داشته باشید " از ضعیف ترین رقبای خود بیشترین تحسین را به عمل آورید". تحسین و ستایش بهترین تاثیر را در مقابل رقبایی که ازشما بد می گویند خواهد داشت و به خاطر داشته باشید که عیب جویی نکردن الزاماً بدین معنا نیست که به نقطه ضعف ها و ایرادهایشان اشاره نکنید. بلکه، به این معناست که سخنان ناخوشایند و زننده در مورد آنان نگویید و خصوصا اینکه محصولات، خدمات، پرسنل و اعمال آنان را مورد انتقاد قرار نداده و محکوم نکنید.

حتماً بخوانید :  قبل ازهرمذاکره حرفه‌ای چه‌کاری باید انجام دهیم؟

۵- روی نقاط قوت خود تاکید کنید

اطمینان حاصل کنید که مشتری دلیل این که معتقدید محصولات و خدمات شما بهتر است را دانسته و معنای آن را هم درک می کند. پس در مورد عدم توانایی هایتان خیلی نگران نباشید در عوض به توانایی های خود متکی باشید و نقاط قوت خود را بفروشید.

و نکته پایانی، سعی کنید روی فروشِ خودتان تمرکز داشته و در این بازار پر رقابت که فروش و بازاریابی بسیار سخت تر از قبل شده، به جای تخریب رقبایتان در مقابل مشتریان -که قطعا مستلزم وقت و انرژی زیادی است که نه به نفع شماست و نه عایدی نصیب شما می کند- روی بهبود و افزایش فروشتان و راه های جدید نفوذ به مشتریانتان تمرکز کنید.

دیدگاه خود را بنویسید