عوامل موفقیت و شکست در استارتاپ

عوامل موفقیت و شکست در استارتاپ‌ » ششمین رویداد بانی (استارتاپ گرایند) رشت در روز شنبه ۱۰مهر ۹۵ در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری رشت برگزار شد. مهمان این رویداد «هدیه دلخوش فومنی» بنیان‌گذار حامی جو (سامانه آنلاین تامین مالی جمعی) بود که در زمینه تامین مالی جمعی پروژه‌های مختلف نوآورانه در حوزه‌های مختلف فعالیت دارد. علی معبودی مدیرعامل مدیران نواندیش نیز در این رویداد به سخنرانی در خصوص عوامل موفقیت و شکست استارتاپ‌ها پرداخت. جمعی از فعالان حوزه‌های اطلاعات، فناوری ارتباطات، برنامه‌نویسی و IT نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مقاله خلاصه‌ای از عوامل موفقیت و شکست در استارتاپ‌ها را آورده‌ایم.

 

عوامل موفقیت و شکست در استارتاپ ها

پیش از شروع یک استارتاپ همچون هر فعالیت اقتصادی دیگر باید پیش‌زمینه‌هایی را بررسی و مهیا نماییم. چرا شروع و ادامه یک استارتاپ با دیگر فعالیت‌های اقتصادی تفاوت‌هایی دارد؟ چون شروع و ادامه یک استارتاپ در شرایط عدم قطعیت اتفاق می‌افتد و همین امر کار را برای بنیان‌گذاران به مراتب سخت‌تر از مشاغل و رسته‌های دیگر می‌کند.

 گام ۱) تدارک دیدن یک بیزنس مدل برای استارتاپ

برای تهیه بیزنس مدل می‌توانید از بوم ناب اش موریا (Ash maurya)  استفاده نمایید که در زیر نمونه آن را باهم خواهیم دید.

عوامل موفقیت و شکست در استارتاپ ها

همان‌طور که در بوم ناب فوق مشاهده می‌کنید، تمامیت استارتاپ‌تان را می‌توانید بررسی و مستندسازی نمایید.

گام ۲) شناخت خریداران (پذیرندگان) آغازین

واکنش این گروه از خریداران در مقابل محصولتان می‌تواند ضامن بقا و یا نابودی استارتاپ شما باشد. پس شناخت خواسته‌ها و نیازهای این گروه بسیار با اهمیت بوده و باید قبل از شروع هر کسب و کاری (خصوصاً استارتاپ) به دقت بررسی نمایید. برای ارائه محصول بر اساس خواسته‌ها و نیازهای مشتریانتان باید به سوال های ذیل پاسخ دهید:

حتماً بخوانید :  5 گام برای ایجاد تغییر در سازمان

- چه کسانی مشتریان محصولات من هستند؟

- چرا باید از محصولات کسب و کار من استفاده کنند؟

- محصولات ما را چطور استفاده می‌کنند؟

- چه محصولاتی استفاده می‌کنند؟

گام ۳ ) مشخص نمودن راه‌های درآمدی‌

یکی از مشکلات اصلی استارتاپ‌ها، عدم شفاف‌سازی کانال‌های درآمدی و همچنین تکیه بیش از حد به یک کانال برای درآمدزایی است. ضرب‌المثلی وجود دارد که "هیچ‌گاه همه تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد قرار ندهید"

پس از مشخص نمودن کانال‌های اصلی درآمدی به فکر توسعه این کانال‌ها و همچنین ایجاد کانال‌های مکمل باشد.

گام ۴) مشخص نمودن مهم‌ترین هزینه‌ها

قبل از شروع تجارتتان باید هزینه‌های ثابت و متغیر خود را مشخص نموده و لیست نمایید. و همچنین درصدی از بودجه کل را برای هزینه‌های غیرمترقبه اختصاص دهید. از طرفی پس از این مرحله میزان بودجه خود را مشخص نمایید تا مدت زمان تنفس کسب و کارتان تا مرحله درآمدزایی شفاف گردد.

تا این مرحله الزامات قبل از شروع استارتاپ را عنوان نمودیم. یادآور می‌شویم که بر اساس تحقیقات به عمل آمده به طور تخمینی از هر ۱۰ استارتاپ ۹ تای آنها با شکست مواجه می‌شوند. به زبانی ساده در صورتی که تحمل کار در فشار بالا، استرس زیاد، بی‌پولی، بی‌خوابی‌های شبانه، بیداری‌های زودهنگام صبحگاهی، نه شنیدن و... را ندارید. به دنبال فرم های استخدام مراکز و دوایر دولتی و موسسات خصوصی باشید.

در ادامه ۵ دلیل اصلی شکست استارتاپ های دنیا را مرور خواهیم نمود:

۱-عدم نیاز بازار به محصول / خدمت تولیدی

بسیاری از کسب و کارهای استارتاپی محصول یا خدمتی را تولید می‌کنند که مورد نیاز با خواسته مشتریان و مصرف‌کنندگان نیست. این مورد به عنوان اصلی‌ترین دلیل شکست استارتاپ ها در صدر طبقه‌بندی قرار دارد. بنیان‌گذاران عمدتاً به حدی غرق در تولید و ستایش ایده خود می‌شوند که فراموش می‌کنند که باید محصول یا خدمت خود را بر اساس خواست و نیاز بازار هدف تولید کنند. همین عامل نشانه خوبی بر اهمیت هرچه بیشتر شناخت بازار هدف است.

حتماً بخوانید :  استراتژی‌ بازاریابی تهاجمی استارتاپ

۲-اتمام نقدینگی

دومین دلیل عمده شکست استارتاپ ها اتمام نقدینگی است. این مشکل می‌تواند از دلایل زیادی سرچشمه بگیرد، از جمله عدم مدیریت هزینه‌ها، عدم پیش‌بینی هزینه‌های ثابت و متغیر، عدم درآمدزایی به موقع در مدت زمان مقرر، بی‌توجهی به بازاریابی و فروش به موقع محصولات و خدمات.

۳-گزینش و گردآوری تیم اشتباه

تیم های استارتاپی باید شامل استعدادها و توانمندی‌های متفاوتی باشند. بدین معنی که تک بعدی بودن در استارتاپ پاسخگوی چالش‌های پیش رو نیست. اینکه افراد تیم تنها در حوزه خود به خوبی عمل نمایند، نمی‌تواند متضمن رشد و توسعه و حتی بقای استارتاپ باشد.

اعضا باید علاوه بر حوزه‌های تخصصی خود، بر حوزه‌های عمومی کسب و کار نیز اشراف داشته باشند. از طرفی توانمندی در تغییر محصول، تطبیق با طرح‌های مختلف جهت جبران کاستی‌ها، پذیرش و توسعه روش‌های جدید بازاریابی، تغییر صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند، تعویض نام تجاری و یا حتی تخریب کامل کسب و کار و شروع مجدد و از صفر آن را داشته باشند.

چه در حوزه استارتاپ و چه در دیگر حوزه‌ها، در جمع‌آوری و گزینش افراد باید شناختی کامل نسبت به تیپ شخصیتی آنها و همچنین خواسته‌ها و آرمان‌هایشان داشت. لازم به ذکر است تیم های مطرح و موفق دنیا متشکل از افرادی با تیپ‌های شخصیتی متفاوت اما همسو در پیشبرد و دستیابی به اهداف تیم هستند. پس در جمع‌آوری گروه تان، تنها به جذب افرادی همگن و همانند خود بسنده نکنید، چون با این کار آِنده کاری خود و کسب و کارتان را مخدوش خواهید نمود.

۴- بی‌توجهی به رفتار رقبا

گذاشتن تمام حواس خود در درون مجموعه و عدم توجه به اهداف، استراتژی ها و حرکات رقبا می‌تواند برای هر کسب و کاری و خصوصاً استارتاپ ها، مهلک و کشنده باشد! متأسفانه بسیاری از مدیران درون کسب و کار خود غرق‌شده و اصلاً توجهی به محیط پیرامون و رقبای خود ندارند.

حتماً بخوانید :  5 عنصر کلیدی نوآوری در سازمان

۵- اشتباه در هزینه کرد و قیمت‌گذاری

مشاهده‌شده برخی مدیران پس از فتوحات اولیه دچار لغزش‌هایی در هزینه کردهای خود می‌شوند. اشتباه در سرمایه‌گذاری و خرید ملزومات غیرضروری از اصلی‌ترین اشتباهات مدیریتی است. از طرفی اشتباهات فاحش در قیمت‌گذاری در همه کسب و کارها خصوصاً استارتاپی، گریبانگیر مدیران اقتصادی می‌شود. (توضیح و بسط این مطلب در این مقال نمی‌گنجد.)

نکته آخر :

در برخورد با استارتاپ ها و مدیران موفق تنها به دنبال نوع محصول تولیدی و مشخصات آنها بوده و در گام بعد به دنبال مقدار و میزان درآمدشان هستیم. غافل از اینکه به دنبال راهکارهای موفقیت، چالش‌ها و کمبودهای آنها باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید