کدام سبک مدیریتی مناسب کسب و کار شماست؟

کدام سبک مدیریتی مناسب کسب و کار شماست؟

    ویژه

کدام سبک مدیریتی مناسب کسب و کار شماست؟» پروسه مدیریت در کسب و کارهای ایرانی بخش بندی خاص خود را داشته و می تواند متفاوت از سایر نقاط جهان باشد. در این بین می توان به سه حوزه و تقسیم بندی اصلی اشاره کرد که آگاهی در مورد ویژگی های هریک از این موارد می تواند باعث شناخت بیشتری نسبت به سبک مدیریتی و سیستم اجرایی سازمان تان باشد. این دسته ها به شرح زیر اند :

1-مدیریت سنتی

2-مدیریت مدرن

3-مدیریت بینابینی

حال به شرح و بسط هریک از موارد یاد شده می پردازیم:

1-مدیریت سنتی

در مدیریت سنتی امور به صورت حجره ای پیش رفته و تمامیت کسب و کار بر پاشنه آشیل یک فرد خواهد چرخید. علیرغم نام سنتی آن در بسیاری از کسب و کارهای امروزی از همین سبک مدیریت استفاده می شود. یعنی تمام امور اجرایی در سازمان به شخص اول ختم می شوند و در صورتی که فرد چند روزی در مجموعه نباشد، تمام یا بخش اعظمی از امور دچار اختلال شده یا به طور کلی مختل می شوند. در چنین سازمان هایی تصمیمات اجرایی به صورت بداهه و بر اساس تجارب گذشته اتخاذ می شوند و به ندرت روش های قدیمی کنار گذاشته می شوند. یعنی اگر برای تبلیغات از کانال ها یا مجاری خاصی (مانند بیلبورد، تلویزیون، تراکت) استفاده می شده، همچنان نیز قسمت عمده بودجه تبلیغاتی شان درهمین مسیر هزینه می شود.

از طرفی در امور مربوط به پرسنل نیز خط مشی در نظر گرفته نمی شود. پرسنل به صورت سنتی طبق فرآیند آگهی ها جذب و وارد سیستم می شوند و هیچ گونه برنامه ای جهت ورود و پرورش پرسنل تدارک دیده نمی شود. عموماً به پرسنل تازه وارد مسئولیت های ساده و پیش پا افتاده ای واگذار شده که اثرگذاری به شدت پایینی خواهند داشت.

حتماً بخوانید :  6 درس بازاریابی محتوا برای تازه کارها

عدم تفویض اختیار از دیگر مشکلات این قبیل کسب و کارهاست. مدیر به دلیل مشغله زیاد، امور را با کیفیت و کارایی بالایی پیش نبرده و همین امر باعث خسارات جبران ناپذیری به سیستم خواهد شد. (خروج پرسنل، عملکرد پایین در مقابل خواسته خریداران و...)

در این قبیل سازمانها یا بهتر بگوییم در این سبک مدیریت، حرف اول و آخر را مدیر می زند و تابع نظر شخص خاصی نیست. مگر در شرایط استثناء که تحت تاثیر نورچشمی ها قرار می گیرد!

این قبیل سازمان ها عموماً از یک حد پا فراتر نخواهند گذاشت، چه از نظر ابعاد سازمانی، حجم مبادلاتی و تعداد پرسنل. در این سازمان ها رشد معنا و مفهوم خاصی ندارد و به ندرت شخصی از جایگاه خود به مرتبه بالاتری رشد خواهد کرد و در بیشتر موارد پرسنل پس از ورود به سازمان و طی کردن مدت زمانی از سازمان به دلایل مختلف خارج شده و هیچ وقت علت این ورود و خروج های خارج از عرف و چارچوب های مدیریت بررسی نمی شوند.

در این قبیل سبک های مدیریت، همچنان جنس خوب به تنهایی معرف خود خواهد بود و معتقد به این هستند که جنس خوب خودش فروش می رود! و نیازمند هیچ گونه برنامه ریزی جهت جایگاه سازی و توسعه نمی باشد. موارد بسیاری می تواند جزء ویژگی های این سبک مدیریت قرار بگیرد که بیان تمامیت آن در اینجا نمی گنجد.

جهت مشاهده ادامه متن، باید وارد حساب کاربری خود شوید.

۲ دیدگاه

  1. ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳

    مقاله خوبی بود. ممنون از شما

    • مدیرنو-پاسخ
      ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۵

      خوشحالیم که مورد رضایت شما واقع شده ایم.

دیدگاه خود را بنویسید