۵ عادت بد کارآفرین ها در تصمیم گیری را بشناسید

 ۵ عادت بد کارآفرین ها در تصمیم گیری را بشناسید» اگر مدیر یا کارآفرین تازه کار هستید یکی از مهارتهایی که باید در خود تقویت کنید قدرت تصمیم گیری است. حتی اگر شما رئیس با تجربه شرکت یا سازمانی بزرگ با چندین مشاور و معاون هستید، همیشه تصمیم آخر با شما است و شما در هر حالت مسئول تصمیمات خود هستید، چه بهتر که با دانستن نکات مربوط به این مهارت فردی و سازمانی از گرفتار شدن در گرداب آزمون و خطا پرهیز کنید و تصمیمات درست و منطقی اتخاذ کنید.

عوامل بسیاری در تصمیم گیری انسان موثر است، ۵ عادت فهرست شده در زیر از بدترین و متداول ترین عوامل تهدید کننده یک تصمیم درست است.

۱ - تصمیم گیری بدون تحقیق

در هر تصمیم گیری در یک موضوع جدید و غیرتکراری، تحقیق حتمًا باید مد نظر باشد. کیفیت و زمان تحقیق باید با اهمیت و وسعت تصمیم تطبیق داشته باشد. در تصمیم گیری برای ورود به بازار جدید یا تغییرات اساسی در سازمان، آشکار است که باید تحقیقات وسیع و تخصصی انجام شود و در تصمیم گیری برای استخدام افراد، انجام مصاحبه و پرس و جو از اطرافیان فرد تقریباً کافی است.

 5 عادت بد کارآفرین ها در تصمیم گیری را بشناسید
در تحقیق برای تصمیمات بزرگ فاکتورهای کلیدی را در نظر بگیرید؛ شرایط فعلی را بسنجید، هزینه های احتمالی را مشخص کنید و فاکتور های دیگر مثل: نتایج تصمیم،تصمیم های مشابه قبلی،درستی اطلاعات موجود، مزایا و معایب گزینه های مختلف و ...را در نظر بگیرید.

۲ - تصمیم گیری کاریزماتیک

بعضی کارآفرینان روحیه و شخصیت کایزماتیک دارند، آنها بیشتر به خاطر احساسات پس از کسب موفقیت وارد میدان می شوند، که این روحیه قوی به خودی خود بد نیست و در مواردی قابل ستایش است اما مشکل اصلی در این افراد این است که دوست دارند پله های پیشرفت را سریع طی کنند و شاید هم طی کنند، ولی از نبود استراتژی های بلند مدت رنج می برند. این تیپ از افراد باید بر خود مسلط بوده و گزینه های منطقی و بلند مدت را از دست ندهند.

حتماً بخوانید :  چطور با مدیرمان رابطه موثر و دوستانه ای داشته باشیم؟

۳ - زمان بیش از حد برای تصمیم گیری

بعضی مدیران و کارآفرینان تا جایی که بتوانند زمان تصمیم گیری را طولانی می کنند و تصمیم نگرفتن کاملاً به ضررشان تمام می شود. برای مثال: به تاخیر انداختن تصمیم گیری برای استخدام فردی تا یک ماه، برای گرفتن تصمیم درست، می تواند بیشتر از استخدام سریع آن فرد و مشخص شدن نالایقی او برای کار مربوطه در عرض کمتر از یک ماه ضرر برساند.

در بیشتر تصمیم های قابل بازگشت، بعد از تصمیم اطلاعات بهتری می توان کسب کرد تا اینکه از تصمیم گیری بدون تحقیق و اطلاعات فرار کنیم و زمان بسیار طولانی برای آن صرف کنیم.

۴ - متکی بودن به نظرات دیگران

به عنوان یک مدیر یا کارآفرین همیشه باید پذیرای نظرات دیگران باشید. در تصمیمات مهم نظرات شرکا، دوستان، مشاوران، کارمندان و حتی خانواده خود را بشنوید ولی هیچگاه برای تصمیمات خود، متکی به نظرات دیگران نباشید و خود تصمیم بگیرید. اگر بعد از شنیدن نظر دیگران به سرعت تصمیم گرفتید این می تواند نشانه اتکا شما به نظر دیگران باشد.

همیشه نظرات همه را بشنوید ولی خود تصمیم گیرنده باشید.  

۵ - فرار از نتایج و مشکلات پس از تصمیم

تصمیماتی وجود دارد که باید مشکلات و دردسرهای پس از آن را بپذیرید، تصمیم برای اخراج افراد، قطع شراکت، قبول شکست و توقف پروژه و ...

باید دانست همه این موارد، سختی های کوتاه مدت هستند و باید نتایج مثبت بلند مدت آنها را در نظر گرفت.

تصمیم بد و خوب را به راحتی نمی توان تشخیص داد، چرا که چگونگی عملیاتی کردن و تلاش برای تحقق آن تصمیم، از تصمیم گیری مهمتر است. پس می توان گفت احتمال نتیجه های مثبت از تصمیم های اشتباه و نتیجه منفی از تصمیم درست همیشه وجود دارد. ولی این احتمال باعث نمی شود از تلاش برای اتخاذ تصمیم درست دست برداریم. حداقل تلاش ما باید این باشد که عادت های بد خود را بیابیم و آنها را ترک کنیم تا به عنوان یک مدیر، یک تصمیم گیرنده ماهر هم باشیم و برای تحقق تصمیم های درست تلاش کنیم.

حتماً بخوانید :  چگونه به کار و زندگی تعهد داشته باشیم؟



دیدگاه خود را بنویسید