۱۰روش تداوم خدمات دهی در یک شرکت روبه رشد

۱۰روش تداوم خدمات دهی در یک شرکت روبه رشد » با رشد شرکت شما، کسب و کارتان از سطحی عبور می کند و اقداماتی که قبلاً در این سطح انجام می دادید از نظر فرهنگ، ساختار، راهکار و سبک مدیریت دیگر در سطح جدید انجام شدنی نیست. ده روش در این مقاله ارائه می کنیم تا به کمک آن‌ها شالوده ی محکمی برای کسب‌وکارتان طرح کرده، براساس آن رشد کنید و در زمینه ی ارائه ی خدمات به حد عالی برسید.

دستورالعمل ماموریت بنویسید

در دستورالعمل ماموریت اغلب شرکت های کوچک بر اهمیت کیفیت و خدمات دهی تاکید نمی شود. اما با رشد شرکت لازم است که به شکل خاصی تعهد شما به ارائه خدمات به مشتری برجسته شود. دستورالعمل ماموریت با دادن رهنمود و توجه به این امر به شما کمک می کند.

راهکار بلندمدت تدوین کنید

همچنان که شرکت شما رشد می کند، شما ممکن است متوجه شوید که چنان در کارهای روزمره غرق شده اید که برنامه ریزی برای آینده عملاً متوقف شده است. اگر شما در مواجهه با مواردی که جلو روی شما قرار دارد برخورد واکنشی داشته باشید، مجبور می شوید به جای آنکه ریشه های مشکل را حل کنید، علائمی را که دال بر وجود مشکلات در خدمات دهی است بپوشانید یا به اصطلاح وصله و پینه کنید که این کار منجر به افت کیفیت خدمات دهی می شود. برای اینکه در چنین دامی نیافتید، راهکاری یک ساله طراحی و اجرا کنید که شش حوزه ی کلیدی را در بربگیرد:

۱- بازاریابی و فروش

۲- فناوری

۳- فرهنگ شرکت

۴- کیفیت خدمات دهی

۵- منابع انسانی

۶- نیروی انسانی

 

حتماً بخوانید :  چگونه برند خود را ایجاد و توسعه دهید؟

10روش تداوم خدمات دهی در یک شرکت روبه رشد

حداقل هر سال یک بار جلساتی برای بازبینی سیاست های شرکت برگزار کنید

همگام با رشد شرکت، شما نیاز به تشکیل گروه خاصی به نام گروه مدیریت اصلی پیدا می کنید. این گروه  از صاحب شرکت و مدیران ارشد او تشکیل شده است. پیشنهاد ما این است که جلساتی با مدیریت اصلی ترتیب بدهید تا در آن هدف ها و سیاست های کلان شرکت بازبینی بشود.

یک رئیس برای بخش نیروی انسانی استخدام کنید

نیروی انسانی باید همگام با رشد شرکت رشد کند. هرچه شرکت شما بزرگ تر شود برای به روز بودن (یعنی اطلاع داشتن از آخرین تغییرات) در زمینه ی قوانین استخدامی، استخدام و آموزش کارکنان جدید، بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها و غیره به زمان بیشتری نیاز هست. اگر یک متخصص نیروی انسانی را استخدام کنید تا بر این بخش نظارت داشته باشد کارها خیلی آسان تر می شود.

طرحی عملیاتی برای بازاریابی بنویسید

چالش دایمی برای برخی از شرکت ها یافتن تعادل بین ارائه خدماتی با کیفیت برتر به مشتریان فعلی و همزمان بازاریابی برای یافتن مشتریان جدید است. نوشتن و اجرای یک طرح بازاریابی اساسی به شما کمک می کند که با برنامه ریزی در زمینه هایی که در زیر ارائه می شود فعالیت های خود را سازمان دهید.

۱- شما منابع بازاریابی و فروش خود را چگونه تقسیم بندی و پخش می‌کنید.

۲- چگونه بازاری را که فعلا در اختیار دارید گسترش می دهید.

۳- چه بازارهایی ارزش آن را دارند تا شما بخواهید آن را در اختیار بگیرید.

فناوری را به روز کنید

سرمایه گذاری در فناوری، مهم ترین (و غالباً گران ترین) نوع سرمایه گذاری است و اغلب آخرین حوزه ای است که یک شرکت روبه رشد در آن سرمایه گذاری می‌کند. اما برای اینکه با رشد شرکت شما خدمات دهی در سطح عالی تداوم داشته باشد، لازم است سیستم های تلفن، سخت افزار، نرم افزار و سایر ابزارهای مربوط به فناوری جواب گوی حجم کاری ایجاد شده باشند.

حتماً بخوانید :  مبانی اولیه بازاریابی و برندینگ به زبان ساده

برای پیشرفت کارکنان خود سرمایه گذاری کنید

استخدام کارمندان و رها کردن آن‌ها در بخشی بدین منظور که کاری را انجام دهند، بدون اینکه در آن زمینه آموزش دیده باشند، یعنی اینکه آن‌ها را به حال خود واگذاریم تا "یا غرق شوند یا شنا کنند". وقتی چنین سیاستی را در مورد آن‌ها اعمال می‌کنید، امید نداشته باشید که نوعی واکنش شیمیایی باعث تراوش آموخته های لازم به مغز آن‌ها برای کارشان شود. نتیجه‌ی این طرز تفکر اغلب باعث ارائه خدمات ضعیف و بد و ناراحت شدن کارمندان می شود.

همراه با رشد شرکت، کارمندان را در شغلی که انجام وظیفه می کنند آموزش دهید تا این توانایی را بیابند، که با تمام توان خود به مشتری کمک کنند.

برای پیشرفت مدیران خود سرمایه گذاری کنید

مدیر بودن لازمه‌اش داشتن مهارت‌های گوناگون است که با مهارت‌های کارکنان تفاوت دارد. شرکت‌های روبه رشد اغلب، از رده‌های وسط، آموزش را شروع می‌کنند که کار خوبی است، البته در صورتی که مدیران آموزش‌دیده باشند. آماده کردن سرپرست‌ها برای یادگیری مهارت‌های لازم، آن‌ها را به سرپرست‌های موفق و دارای انگیزه‌ای تبدیل می‌کند که می‌توانند روابط بهتری با کارمندشان ایجاد کنند و این امر نیز باعث می‌شود که خدمات بهتری به مشتریان ارائه شود.

برنامه‌ی آشنا سازی تدارک ببینید

انتقال "فلسفه شرکت" به استخدام‌شدگان جدید، در شروع کار الزامی است. زمانی که شرکت شما یک کسب‌وکار کوچک خانوادگی بود، انتقال ارزش‌ها نیز احتمالاً آسان تر بود. همگام با رشد شما، این اصول هدایت‌کننده در مورد خدمات‌دهی مابین حجم کاری روزانه گم می‌شود و گذاشتن یک برنامه آشناسازی برای کارکنان، کمک می‌کند که الویت هایی که برای شرکت شما در زمینه خدمات‌دهی اهمیت دارد برای آن‌ها توضیح داده شود و جا بیفتد. برنامه‌ی آشنا سازی، همچنین کارمندان شما را با همه‌ی بخش‌های شرکت، کارهای متفاوتی که هر بخش انجام می‌دهد، ارتباط بخش‌ها با یکدیگر و زنجیر اتفاقاتی که منجر به ارائه خدمات به مشتری می‌شود آشنا می‌کند.

حتماً بخوانید :  کمپین‌های بازاریابی اثربخش چگونه ایجاد می‌شوند؟

بررسی تحقیقاتی در مورد مشتری انجام دهید

صاحبان مشاغل کوچک بعضی اوقات به ما می‌گویند : "لازم نیست که ما در مورد مشتری‌ها تحقیق کنیم. ما می‌دانیم که آن‌ها چه کسانی هستند و چه خواسته‌هایی دارند." البته این موضوع ممکن است وقتی که کسب‌وکار شما کوچک است درست باشد، اما وقتی که کسب‌وکار شما گسترش یابد، مشتری به راحتی از دسترس شما بیرون می رود. عادت کنید که حداقل سالی یک بار تحقیقی اساسی در این زمینه انجام دهید تا روش قابل‌اطمینان و به‌روزی برای جمع‌آوری اطلاعات لازم جهت پیشرفت آتی شرکت خود داشته باشید

برگرفته از کتاب:     خدمات مشتری به زبان آدمیزاد

دیدگاه خود را بنویسید