بهینه‌سازی رسانه اجتماعی چیست؟

بهینه‌سازی رسانه اجتماعی چیست؟ » همانند بهینه سازی موتورهای جستجو، بهینه‌سازی رسانه اجتماعی نیز نقش بسیاری در موفقیت یک وبسایت بازی می‌کند. به‌خصوص، امروزه سیگنال‌های اجتماعی سئوی وبلاگ یا وبسایت شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بازاریابی رسانه اجتماعی و بهینه‌سازی وبلاگ یا سایت ما به یک اندازه دارای اهمیت هستند. به عنوان مثال، برای یک سایت تجارت الکترونیک، بهینه سازی رسانه اجتماعی با توجه به تمایل مردم  به دنبال کردن پیشنهادها و تبلیغات شبکه‌های اجتماعی جهت خرید آنلاین محصولات، بسیار مهم خواهد بود. به علاوه، حضور در رسانه اجتماعی به ایجاد یا تثبیت برند کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

منظور از بهینه‌سازی رسانه اجتماعی چیست؟

گفتیم که بهینه‌سازی رسانه اجتماعی یا SMO تکنیکی برای تبلیغ و ترویج محصول مورد نظر شما از طریق ایجاد یک برند در کانال‌های مختلف اجتماعی است. این کانال‌ها شامل سایت‌های اشتراک ویدئو مانند یوتیوب و آپارات و شبکه اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، گوگل پلاس و توییتر می‌باشند. بعد از بروزرسانی‌های پاندا و پنگوئن گوگل، میزان نفوذ و حضور شما در رسانه‌های اجتماعی تأثیر به سزایی در اعتباربخشی و اعتمادسازی مورد نیاز وبسایتتان یافته است. اگر تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده‌اید، بهتر است شروع کنید! می‌توان گفت:

بهینه‌سازی رسانه اجتماعی یعنی، بهینه‌سازی مناسب و ساخته و پرداخته کردن مقالات و محتوای وب‌سایت برای رسانه‌های اجتماعی.

بهینه‌سازی رسانه‌های اجتماعی چیست؟

 تفاوت بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) و بهینه‌سازی رسانه اجتماعی (SMO) چیست؟

بهینه‌سازی موتور جستجو که یا سئو (SEO) به معنی هدف‌گذاری و هدایت ترافیک از موتورهای جستجو به سمت یک وب‌سایت است که شامل بهینه‌سازی درون‌صفحه (On-Page) و بهینه‌سازی برون‌صفحه (Off-Page) می‌گردد. در مقابل، بهینه‌سازی رسانه اجتماعی (SMO) تماماً با سئوی درون‌صفحه سروکار دارد.

حتماً بخوانید :  راهنمای سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) برای تازه‌کارها

سئوی درون‌صفحه (On Page Seo) به کنترل مستقیم محتویات یک صفحه یا مقاله از وب‌سایت شما شامل متن، تصویر، پیوند و ... مرتبط می‌شود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود بارگذاری می‌کنید مربوط به سئوی درون‌صفحه می‌شود. این روش پایه تمام اقدامات بهینه‌سازی موتور جستجو است زیرا بیشترین کنترل را روی آن دارید. ضمن اینکه هر گونه تغییری در محتویات صفحات و مقالات وب‌سایت شما، تأثیر در نتایج جستجو را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین خیلی مهم است که روش On Page Seo بدرستی قبل از روش Off Page Seo انجام شود.

سئوی برون‌صفحه (Off Page Seo)، بر خلاف روش سئوی درون‌صفحه شامل تمام اقدامات بیرونی است که با هدف لینک‌سازی و افزایش ترافیک ورودی از سایت‌های دیگر می‌شود. بخاطر داشته باشید که روش سئوی برون‌صفحه یک فرآیند نامحدود و بی‌پایان است و نیاز به استراتژی صحیح و صبر و بردباری دارد.

چطور بهینه‌سازی رسانه اجتماعی را شروع کنیم؟

قبل از هر چیز فهرستی از رسانه‌های اجتماعی مناسب با محتوای وب‌سایت خود را هدف‌گذاری کنید. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که هدف ما از بهینه‌سازی رسانه اجتماعی تنها ایجاد ترافیک از رسانه‌های اجتماعی نیست بلکه می‌بایست ساختار محتوا و سایت شما به گونه‌ای باشد که نرخ فرار (Bounce Rate) کاربر به حداقل برسد. به همین خاطر سه عامل مهم را به عنوان پایه و اساس بهینه‌سازی رسانه اجتماعی همواره به یاد داشته باشید:

۱. محتوا: محتوا پادشاه است

در صورتی که محتوای شما با هدف جذب مخاطبان دنیای وبلاگ‌ها و با صرف نظر از محدودیت‌های مرزی، طبقاتی و مذهبی تولید نمی‌شود، لطفاً به دنبال بهینه‌سازی رسانه اجتماعی نباشید! مقالات و محتوای شما در صورتی معیار حضور در رسانه‌های اجتماعی را داشته باشد که بر پایۀ تحقیق و پژوهش مناسب و همراه با داده‌های متناسب استوار شود. ارزش محتوایی مقاله شما، باعث جلب اعتماد مخاطبان به محتوای سایت شما می‌گردد.

حتماً بخوانید :  ده سوال مهم قبل از بستن قرارداد برای سئو

۲. طراحی وب‌سایت

نوع طراحی بلاگ یا وب‌سایت نقش مهمی در کاهش نرخ فرار (Bounce Rate) و جلب رضایت کاربران ایفا می‌کند. اگر طراحی بلاگ یا سایت شما از نظر کاربر آزاردهنده باشد، به احتمال زیاد مانع از حضور مداوم و یا بازگشت مجدد به سایت شما می شود. خزنده‌های رسانه‌های اجتماعی، سایت‌هایی را ترجیح می‌دهند که راهبری (Navigation) در سایت راحت‌تر بوده و میزان تبلیغات نیز کمتر باشد. همواره سعی کنید در طراحی صفحات سایت از رنگ‌های روشن و رنگ آبی روشن برای پس‌زمینه استفاده نمایید.

۳. راهبری محتوا

همان‌طور که پیشتر بیان شد، «محتوا پادشاه است». روان بودن متن و ارتباط مناسب پاراگراف‌ها و بخش‌ها، نقشی اساسی در موفقیت محتوا دارد. مقالاتی که شامل تصویر، ویدئو، پادکست، گزارش، فهرست و آمار و ارقام هستند، برای رسانه‌های اجتماعی مناسب‌تر خواهند بود. در صورتی که مقاله بلندی می‌نویسید، حتما متن را به شیوه‌ای مناسب تقسیم‌بندی کنید تا خواننده بتواند جریان مقاله را بهتر و با سرعت بیشتری دنبال کند.

سخن آخر

خیلی از وب‌سایت‌ها ترافیک خوبی از رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند ولی بسیاری از مواقع، در هدایت این کاربران به مقالات و صفحات ویژه خود ناموفق عمل می‌کنند. برای هدایت کاربران به مقالات ویژه خود، همواره سعی کنید در صفحات و مقالات مختلف پیوندهای مناسبی ایجاد کنید. به طور کلی سئوی داخلی شما را در رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.

تجربیات، نظرات و دیدگاه خود را در زمینه بهینه‌سازی رسانه اجتماعی با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید