در این مقاله از مدیرنو؛ به 6 درس بازاریابی محتوا برای تازه کارها میپردازیم. طبق آمار بهدست آمده 88 درصد از بازاریابان کسبوکارهای B2B (تجارت بین شرکتی) و 76 درصد از بازاریابان B2C (تجارت بین شرکت و مشتری) از بازاریابی محتوایی استفاده میکنند و این درصدها نشاندهنده اهمیت این نوع از بازاریابی در تجارت امروز است.
از زمانی که بازاریابی اینترنتی رونق گرفت، بازاریابی محتوا از استراتژیهای تأثیر گذار و مؤثر آن محسوب میشد. با توجه به آماری که اشاره کردیم و نیازی که هرروز بیش از قبل اهمیت مییابد، شرکتها و بازاریابانی که قادرند محتوای دستاول تولید کنند به موفقیت بیشتری رسیده و در جذب مشتری موفقترند.
بازاریابی محتوا برای تازه کارها
- بازاریابی محتوایی واقعاً به چه معناست؟!
- بازاریابی محتوا اهداف قابل اندازه گیری تعیین میکند.
- از ویژگیهای مخاطبان برای ساخت محتوای مناسب استفاده کنید.
- به نیازهای مخاطبان توجه کنید
- ارائه دادن را فراموش نکنید
- تلاش هایتان را ارزیابی و تحلیل کنید.
شاید شما هم تا حدودی با این نوع از بازاریابی آشنایی داشته باشید و بخواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید، پس به 6 درسی مهمی که در ادامه اشاره میکنیم با دقت توجه کنید.
1- بازاریابی محتوایی واقعاً به چه معناست؟!
راههای زیادی برای دستیابی به مخاطبین هدف در اینترنت وجود دارد به همین خاطر بسیاری از افراد سردرگم میشوند که از چه استراتژی و راهکاری برای جذب مشتری استفاده کنند.
حالا به نظر شما بازاریابی محتوا چه کمکی میکند؟
بازاریابی محتوایی با ایجاد محتوای مرتبط، برای مخاطبین هدف شما ارزش آفرینی میکند و موقعیت را برای ورود شما آماده میکند که مخاطبان را به جهت موردنظرتان هدایت کنید که میتواند انجام یک خرید از محصولات یا خدمات مجموعه شما باشد. پیدایش این نوع استراتژی در بازاریابی درواقع به خاطر کارایی نداشتن ابزارهای بازاریابی سنتی مثل آگهیهای تلویزیونی، بیلبوردها و… بوده است. شاید شما هم متوجه شدهاید که بعضی از این تاکتیکها دیگر پاسخگو نیستند و باید سریعاً برایشان جایگزینی بیابید.
بازاریابی محتوایی نوعی از بازاریابی ربایشی یا درون گرا (inbound marketing) است به این معنا که افراد ناآشنا را جذب کرده آنها را در درجه اول به مشتری و سپس به حامی برند تبدیل مینماید و این برخلاف بازاریابی برون گرا یا سنتی (outbound marketing) است که تلاش میکند توجه مخاطبان را از طریق روشهای تکراری و عذاب آور جلب کند! بازاریابی محتوا به سؤالات افراد پاسخ داده و به آنها در یافتن راه حل مشکلات کمک میکند و از این طریق آنها را تشویق میکند که به مشتریانی وفادار تبدیل شوند.
پیشنهاد مطالعه :
2- بازاریابی محتوا اهداف قابل اندازه گیری تعیین میکند.
قبل از فعالیت بهعنوان بازاریاب محتوا باید دقیقاً مشخص کنید که از بازاریابی محتوایی چه چیزهایی میخواهید بهدست بیاورید.
بازاریابی محتوا استراتژی باارزشی برای دستیابی به انواع هدفهای تجاری است، مانند:
- افزایش آگاهی برند
- دستیابی به اهداف فروش
- ایجاد مشتریان وفادار
- جهت دهی به سمت هدفی خاص
شما حتماً باید چند هدف کلی را برای خود تعیین کنید که از طریق بازاریابی محتوایی به آنها برسید، اما این هدفها باید خاص و قابل اندازه گیری باشند تا بتوانید در آینده میزان موفقیتتان را تحلیل کنید.
مثلاً اگر میخواهید آگاهی برندتان را بالا ببرید باید هدفهای زیر را در نظر بگیرید:
- افزایش ترافیک وب سایت بهطور متوسط ماهانه 5 درصد
- افزایش فالوورهای شبکههای اجتماعی به میزان 30 درصد در طول سه ماه
- بهدست آوردن 500 عضو جدید خبرنامه سایت در سال جاری
هرکدام از هدفهای بالا بهنوعی ویژهاند چون دارای میزان مشخصی هستند و چارچوب زمانی معینی دارند. سعی کنید چنین هدفهایی را تعیین کنید.
3- از ویژگیهای مخاطبان برای ساخت محتوای مناسب استفاده کنید.
بازاریابی محتوایی تماماً به معنی صحبت کردن با مخاطبان هدف در یک سطح شخصی و منحصربهفرد است. شما در این نوع بازاریابی با اندیشهها، احساسات و نیازهای آنان آشنا میشوید، درصورتیکه قبلاً در بازاریابی سنتی چنین امکانی وجود نداشت.
بهترین روش برای ایجاد محتوای مناسب، شناخت کامل خریداران است. با شناخت خصوصیتها و ویژگیهای خریداران و مقایسه آن با تصویری که از مشتری ایده آل و موردنظر دارید، میتوانید مناسبترین مخاطبان را در نظر بگیرید. مثلاً یک توسعه دهنده نرم افزار ممکن است مدیران میانی یک کسبوکار را هدف قرار دهد.
بسته به نوع برند و صنعت، باید ویژگیهای بهخصوصی از مشتریان را در نظر بگیرید.
مثلاً به دستهبندی زیر توجه کنید:
- سن، جنسیت، ملیت
- سطح تحصیلات
- تجربه کاری
- سطح درآمدی
- زندگی شخصی
- عقاید و احساسات
4- به نیازهای مخاطبان توجه کنید
یکی از اشتباهاتی که به ضرر بازاریابان محتوا تمام میشود، تمرکز بیشازحد بر اهداف کسبوکار است. هدف اصلی محتوای تولیدی شما باید پاسخ به سؤالات مخاطبان و حل نیازهای آنان باشد. هدایت کردن آنها به سمت خرید باید در پلهی بعدی قرار گیرد. از محتوایی که منحصراً با فروش در ارتباط است، دوریکنید و بهجای آن این نکته را بررسی کنید که چطور کالا یا خدمتتان باید بهصورت راه حلی برای مشکلات مشتریان نشان داده شود.
5- ارائه دادن را فراموش نکنید
بازاریابی محتوا فقط در مورد تولید نیست بلکه نیمی از آن ارائه محتوا به مناسبترین مخاطبان است. حتی اگر وب سایت شما از SEO مطلوبی برخوردار است، تنها راهی که بهعنوان یک بازاریاب محتوا میتوانید با دیگران رقابت کنید، این است که به بهترین شکل محتوایتان را عرضه کنید.
بعضی از استراتژیهای ارائه مطلوب بهقرار زیرند:
- ایجاد مخاطب در شبکههای اجتماعی و انتشار محتوا برای آنها
- ارسال پستهای وبلاگ به افرادی که به دنبال محتوا هستند
- کار با افراد تأثیرگذار برای گسترش تأثیر گذاری شما
6-تلاش های خودتان را ارزیابی و تحلیل کنید.
بازاریابی محتوا کاری نیست که یکبار انجامش دهید و نتیجه بگیرید! شما باید بهطور مرتب تولید و انتشار محتوا را انجام دهید تا جزء برترینها قرار بگیرید. بعضی از بازاریابها آنقدر درگیر این فرآیند میشوند که بهکلی فراموش میکنند که نتایج را ارزیابی کنند و هر جا لازم است تغییرات مناسب اعمال کنند. ولی به یاد داشته باشید اگر استراتژیهایتان را تحلیل و بررسی نکنید هیچ راهی برای پیشرفت وجود نخواهد داشت.
هرچه بیشتر بررسی کنید به سود بیشتری میرسید. بازاریابان محتوایی که اطلاعات را بیش از سه بار در هفته تحلیل میکنند به بازگشت سرمایه بیشتری دست مییابند، نسبت به کسانی که این کار را انجام نمیدهند. از Google Analytics (سرویس تحلیلگر وب سایت که توسط شرکت گوگل ارائهشده است) و دیگر ابزارهای رصد شبکههای اجتماعی استفاده کنید تا اطمینان یابید که مخاطبان هدف را بهدرستی در نظر گرفتهاید.
دوباره به اهداف کسب و کار خودتان فکر کنید، آیا استراتژیهای تولید محتوای شما در راستای آنهاست؟
برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.
با ما در ارتباط باشید.
منبع: inc