ایده های بازاریابی برای استارتاپ ها

ایده های بازاریابی برای استارتاپ ها»استارتاپ ها شرکت های کوچک، جوان و نوپایی هستند که عموماً از یک ایده ی ناب شکوفا می شوند و در بستر فناوری شکل می گیرند و رشد می کنند. استارتاپ ها به دلیل ماهیت خود، سازمان هایی بسیار کوچک هستند و نیروی انسانی چندانی نمی طلبند و هدف از ایجاد آن ها توسعه ی پدیده ی خود اشتغالی است. البته این شرکت های کوچک در صورت مدیریت صحیح و اثر بخش می توانند در کمترین زمان به بزرگترین غول های تجاری تبدیل شوند. دراین مقاله به ۷ ایده ی اثر بخش بازاریابی برای استارتاپ ها می پردازیم.

عموماً مدیران این شرکت های تازه تاسیس، خود به تنهایی مسئولیت خلق ایده تا ایده پروری و به بار نشاندن این ایده و سپس بازاریابی و فروش آن را بر عهده دارند. بسیاری از برندهای جهانی در آغاز تنها یک استارتاپ و ایده ای ساده و ناب بوده اند، واین موضوع دلیلی بر اهمیت بسیار استارتاپ ها در فرآیند کسب و کار و رونق اقتصادی است.

عصر دیجیتال و گسترش فناوری موجب شده که افراد ایده پرداز و خلاق بتوانند شرکت هایی خانگی و بسیار کوچک را تاسیس کنند و به پرورش ایده های خود بپردازند.
بیل گیتس و مارک زوکربرگ ازجمله مطرح ترین افرادی هستند که توانستند با یک ایده به ثروتی کلان دست یابند.

موفقیت شرکت هایی مثل اپل، نایک، میکروسافت، گوگل و... به معجزه می ماند. اما خوشبختانه می توان با پیروی از الگوی موفقیت آنها به دستاورد های بزرگی دست یافت.

در ادامه به مرور برخی از ایده های اثربخش بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک می پردازیم

 ایده ی اول : محصول خود را از طریق کانال های نامتعارف بازاریابی عرضه کنید.

مهم ترین عامل موفقیت استارتاپ ها و بقای آن ها در محیط به شدت رقابتی امروز این است که متمایز باشند. آن ها باید مخاطبانی متفاوت برای خود تعریف کنند و از کانال های متفاوت با این مخاطبان ارتباط بگیرند. مثلاً امروزه برخی از استارتاپ ها محصولات خود را از طریق تولید محتوا در رسانه های وبلاگی معرفی و تبلیغ می کنند. این دسته وبلاگ ها دارای مخاطبانی خاص و متفاوت هستند و بستری مناسب برای بازاریابی به شمار می روند.

حتماً بخوانید :  چالش های راه اندازی کسب و کار با دوستانتان

ایده ی دوم: رسمی نباشید

واقعیت این است که استارتاپ ها نمی توانند سرمایه گذاری زیادی روی تبلیغات خود کنند. در این میان پرهیز از الگوهای رایج و رسمی در کسب وکار می تواند عاملی تمایز بخش برای تبلیغات آن ها باشد. بسته بندی های فاخر چندان مناسب محصولات شرکت های استارتاپ نیست، و امروزه برای مثال بعضی از تولید کنندگان محصولات مد و زیبایی، خود اقدام به تولید بسته بندی های دست ساز و هنرمندانه برای محصولاتشان می کنند.

ایده ی سوم : از ترفند ها و تکنیک های ماندگار در ترویج برند خود بهره ببرید

زمانی که لارنس آرمسترانگ، دوچرخه سوار معروف، به بیماری سرطان مبتلا شد، اقدام به تاسیس بنیاد درمان سرطان آرمسترانگ کرد. وی برای ترویج و حمایت از این بنیاد شروع به فروش روبان های زردرنگی کرد که به عنوان دستبند یا هدبند مورد استفاده قرار می گرفتند و جنبه ی انسان دوستانه را به نمایش می گذاشتند.
اما چگونه شد که این ایده ی کوچک تا به این حد فراگیر و موفق شد؟ دلیل آن بود که این محصول هدفی والا را دنبال می کرد، نسبتاً ارزان قیمت بود و به سادگی قابل استفاده بود. افرادی که این روبان ها و دستبندها را به دست می کردند، با دیدن دیگر کسانی که این محصول را به دست داشتند به وجد می آمدند و احساس غرور آن ها را سرشار می کرد.

اقلام تبلیغاتی این چنینی که مفهومی عمیق درون آنها نهفته است، ابزاری موثر درترویج برند های نوپا و استارتاپ ها هستند؛ چرا که افرادی که این نمادها را بر تن می کنند به بیلبوردهای متحرک شما تبدیل می شوند.

ایده های بازاریابی برای استارتاپ ها
حتماً بخوانید :  موفق‌ترین کارآفرینان جهان در چه سنی ثروتمند شدند؟

ایده ی چهارم : از روش های نامتعارف برای تعامل با مخاطبان بهره ببرید

استارتاپ ها برای بقا چاره ای جز تمایز ندارند. آن ها باید همواره دنبال مسیرهای میان بر برای معرفی خود به جامعه باشند. مثلاً یک فروشگاه نسبتاً کوچک مواد غذایی ارگانیک با هدف تعمیق تعاملات خود با مصرف کنندگان، کارگاه های آموزشی آشپزی ارگانیک برگزار کرد تا بدین وسیله برای مشتریان خود تولید ارزش کند.

ایده ی پنجم: رعایت اصل سادگی

گاه ایده های برتر همان ساده ترین ایده ها هستند، درست همانند لوگوی ساده و بی تکلف برند نایک. نمونه ی دیگری از برند های دنیا که نماد سادگی به شمار می رود، طراحی صفحه ی خانگی گوگل است که در اوج سادگی بالاترین کارایی را دارد. وجه تمایز گوگل با دیگر هم قطاران خود در همین سادگی خلاصه می شود.

زمانی که بنیان گذاران گوگل قصد داشتند که موتور جستجوگر خود را راه اندازی کنند، تاکید داشتند که این موتور باید بدون شاخ و برگ های زائد باشد. این موضوع سبب شد که گوگل بسرعت مورد توجه قرار گیرد؛چرا که رقبای این موتور جستجوگر فاقد سادگی و سهولت کاربرد گوگل بودند.

ایده ی ششم : از رسانه ای استفاده کنید که مخاطبانتان از آن استفاده می کنند

آیا می دانید که مخاطبان هدفتان عمده ی وقتشان را در چه رسانه هایی سپری می کنند؟

به روش های زیر می توان به پاسخ این سوال پی برد:

۱- مستقیم از خود مخاطبان هدف سوال کنید؛ تلفن را بردارید و با تعدادی از دوستان و آشنایانی که احتمالاً به محصولات تان علاقه مند هستند تماس بگیرید و نظر آن ها را در این خصوص جویا شوید و یا کمی بازارگردی کنید تا پاسخ خود را پیدا کنید.
۲- یک پیمایش آنلاین انجام دهید.
۳- از شرکت های متخصص برای تحقیقات بازاریابی استفاده کنید.

حتماً بخوانید :  15 گام تا فروش محصول جدید

ایده ی هفتم : شعار خود را سر زبان ها بیندازید

مولفه ها و ویژگی های یک شعار خوب کدام هستند؟ یک شعار خوب تنها از کنار هم چیدن واژگان زیبا و بیان اهداف و ماموریت سازمان به دست نمی آید. در عوض یک شعار خوب وجه تمایز شما از رقیبان را به مشتری نشان می دهد. این شعار می تواند ارزش برند شما را به دنیا مخابره کند. البته تنها شعار دادن کافی نیست بلکه، جامه ی عمل پوشاندن به شعارها و ارزش آفرینی برای مشتری است که می تواند کسب وکار کوچک شما را توسعه دهد.

برگرفته از کتاب:     چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارت های بازاریابی

دیدگاه خود را بنویسید