استراتژی‌های بهینه در شبکه‌های اجتماعی

تقریباً ۷۴ درصد از بزرگسالان به طور میانگین سه ساعت یا بیشتر از این مقدار از روز را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. داشتن یک استراتژی مستحکم کسب و کار در شبکه های اجتماعی راه بسیار مناسبی جهت ارائه و در معرض نمایش قرار دادن محصولات و خدمات شما بدون از دست دادن بخش زیادی از بودجه بازاریابی تان است.

بهترین راه برای شروع یا بهینه سازی کمپین شبکه ی اجتماعی شما چیست؟

۱-اهداف قابل اندازه گیری در شبکه های اجتماعی تعیین کنید.

با تعریف این موضوع که چگونه می خواهید شبکه ی اجتماعی به کسب و کار کوچک شما کمک  کند، شروع کنید. ایجاد اهداف به تعیین نمودن نشانه ها و علائم در مسیر موفقیت، که قابل اندازه گیری و ردیابی هستند،کمک خواهد کرد. این امر به شما اجازه خواهد داد تا بر پیروزی در استراتژی ها تمرکز کنید و به شکلی سریع با تغییرات شرایط تطبیق یابید.

تعدادی از اهداف استراتژیک معمول رسانه های اجتماعی در زیر آمده است:

• نام تجاری بسازید: با یک درک مثبت از کسب و کار خود، مردم را با نام تجاری خود آشنا کنید.

• مشتری های جدید به دست آورید: انبوه توجهات را به سمت صفحه ی شبکه اجتماعی یا وب سایت شرکت جلب کنید.

• خدمات مشتریان را تقویت کنید: با مشتریان بالقوه بوسیله ی سوال و جواب تعامل داشته باشید یا با محصولات و خدمات خوب به مشتریان موجود کمک کنید.

• تعامل را افزایش دهید: با طرفداران و مشتری های خود از طریق دادن دلیل و علت برای اینکه نام تجاری شما را در جاهای مختف به زبان بیاورند و یا اینکه دیگران را به انجام داد و ستد با شما تشویق کنند، تعامل داشته باشید.

استراتژی شما باید چیزی بیشتر از جمع آوری لایک، به اشتراک گذاری و توئیت شدن را در بر بگیرد. بر این موضوع که هر مطلب شما در رسانه و شبکه ی اجتماعی چه مقدار اهداف استراتژیک را حمایت می کند، تمرکز کنید.

۲- رسانه ها و شبکه های مناسب اجتماعی را انتخاب کنید.

این مطلب حقیقت دارد که فعالیت در شبکه اجتماعی می تواند واقعاً وقت گیر باشد. تلاش برای مدیریت همه ی شبکه ها، منابع شما را هدر می دهد و مسیرهایی را که نتایج موفقی به همراه دارد را دور می کند.

حتماً بخوانید :  پنج راز بازاریابی ایمیلی

از مشتری های هدف و عادت هایشان در انتخاب شبکه ، جهت مشخص شدن اینکه کدام شبکه برای محصولات و خدمات شما بهتر کار خواهد کرد، استفاده کنید.
محدود کردن حوزه ی فعالیت استراتژی تجارت خود در فضای شبکه های اجتماعی به شما زمان بیشتری جهت خلق محتوای مناسب تر برای مخاطبانتان خواهد داد.

این نکات را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

Linkedin:

این شبکه سومین شبکه ی اجتماعی از نظر سرعت رشد بوده و مناسب برای افراد حرفه ای در زمینه کسب و کار است. بیشتر کاربران به احتمال زیاد، از طریق LinkedIn به وب سایت شما سر می زنند. سعی کنید ۴ تا ۵ بار در هفته مطلب قرار بدهید و مطالب خود را متناسب با مخاطبان حرفه ای خود انتخاب کنید. یک صفحه با نام تجاری شرکت راه اندازی کرده و صفحات را برای محصولات و خدمات خود به نمایش بگذارید.

بهترین زمان برای قرار دادن مطالب: ۷ تا ۹ صبح دوشنبه-پنج شنبه

گوگل پلاس:

حداقل روزی یکبار مطلب قرار دهید. این مطالب می تواند اخبار شرکت، موضوعات مرتبط با صنعت و صنف شما یا مقالات مرتبط از منابع مختلف دیگر باشد. از آنجایی که این یک شبکه ی گوگل است مطالب شما می تواند زمانی که وارد شاخه ها و حلقه های ارتباطی می شود به رتبه بندی موتور جستجوی گوگل نیز راه پیدا کند.

بهترین زمان قرار دادن مطلب ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر است.

Pinterest یا اینستاگرام:

اگر این دو شبکه ی اجتماعی به اشتراک گذاری عکس و تصاویر برای نوع کسب و کار شما مناسب است، حداقل روزی یک عکس قرار دهید. عکس هایی از محصول و در صورت امکان طریقه ی مصرف آن را در زمینه ی عکس در معرض نمایش بگذارید.

به دنبال کنندگان خود اجازه دهید تا بدانند که در دفتر شرکت چه چیزهایی می گذرد و اوضاع افراد و پرسنل چگونه است.
مثل همیشه نوع واکنش و عکس العملی را که مطالب شبکه ی اجتماعی شما به دنبال دارد را پیگیری کنید، بنابراین می توانید متوجه شوید که کدام مطالب و برنامه ها بهترین بازخورد را دارد.

حتماً بخوانید :  5 گام برای ایجاد تغییر در سازمان

۳- صفحات پروفایل شبکه ی اجتماعی خود را با نام تجاری نام گذاری کنید:

شناساندن و برداشت هویت شرکت شما باید در همه شبکه های اجتماعی تان یکپارچه باشد. شما فقط در حال ساخت یک نام تجاری قوی تر نیستید بلکه آگاهی و وفاداری را نیز خلق می کنید.

از طریق راه های زیر شناسایی کسب و کار خود را برای مشتری ها آسان کنید:

لوگو و شعار: همیشه از یک لوگو و علامت یکسان برای برند خود استفاده کنید. این تصویری است که در ذهن مخاطبان شما قرار می گیرد. اگر شما یک شعار به یاد ماندنی هم دارید سعی کنید آن را به صورت مرتبط با لوگوی خود همه جا استفاده کنید.

عکس و جلوه های تصویری: عکس ها و طرح های گرافیکی، جلوه های بصری دیگری هستند که به شدت با مشتری های شما ارتباط برقرار می کنند. شما تقریباً می توانید هر صفحه ای از شبکه های اجتماعی را با تصاویر پوشش بدهید.

توضیحات و توصیف شرکت: از یک توضیح واضح و روان در مورد شرکت تحت عنوان "درباره ی ما" در هر یک از شبکه ها و صفحات استفاده کنید. به نکات اصلی با کمترین جملات اشاره کنید. مشتری های شما باید خیلی سریع متوجه شوند که تجارت و کسب و کار شما چه کاری می تواند برای آن ها انجام دهد. اگر فضای بیشتری دارید وبسایت شرکت را هم در بخش توضیحات اضافه کنید.

آواها و صدا: شخصیت برند تجاری شما چیست؟ و از چه نوع کلماتی برای ارتباطات استفاده می کنید؟ با مشتریان  خود از راه درست و صحیح ارتباط داشته باشید.

 ۴- کیفیت محتوا مهم تر از کمیت است:

همیشه بیشتر بودن مهم نیست، دقیقاً مانند وبسایت و بلاگتان شما نیاز خواهید داشت تا مطالب و محتوای با کیفیت که برای مخاطبان شما ارزشمند است در رسانه ی اجتماعی تان ایجاد کنید.

یک ترکیب خوب از محتوای رسانه ی اجتماعی شامل قسمت های مساوی از بخش های زیر است:

حتماً بخوانید :  آموزش زبان تجاری (درس سوم)

• تبلیغاتی
• تفکر رهبری
• تعامل با مخاطبان و دنبال کنندگان

اطمینان حاصل کنید که صفحات شبکه های اجتماعی شما همیشه بروز رسانی شوند. یک تقویم برای مطلب ایجاد کنید تا در طول یک دوره ی سه ماهه به شما در برنامه ریزی و ساماندهی صفحات تجاری تان کمک کند. بعد از این مدت مجدداً بازدید به عمل آورده و تقویم را برای قرار دادن مطالبی که بیشترین بازخورد را داشته بروز رسانی کنید.

۵-تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی را رصد کنید:

نگاهی هفتگی بر تجزیه و تجلیل رسانه ها و شبکه ها، به شما اطلاعات مفیدی برای رسیدن به اهداف می دهد. راه های اندکی برای انجام این کار وجود دارد: از طریق مجموعه اطلاعات Hootsuit یا Buffer، به همراه Google Analytics یا بوسیله ابزار محلی که ممکن است هرکدام از شبکه ها پیشنهاد کنند.

۶- رقیب ها را بررسی کنید:

نگاهی بیندازید که در اطراف کسب و کار شما در شبکه ی اجتماعی چه می گذرد. این موضوع را که رقبای شما چگونه برند و مطالب خود را در شبکه ی اجتماعی مدیریت می کنند، بررسی نمایید.

تعدادی معیار و محک تاثیرگذار برای صنعت خود بیابید تا ببینید که چگونه استراتژی رسانه های اجتماعیِ کسب و کارتان می تواند تقویت شود.
آیتم های کلیدی برای رصد عبارتند از:

• برندسازی
• محبوبیت
• مطالب و مقالات متناوب
• تعامل
• نوع محتوا

۷- صبور باشید و آن را رها نکنید:

به دست آوردن طرفداران وفادار ممکن است مدتی زمان ببرد که با اعتمادسازی و تحکیم روابط به دست خواهد آمد. اگرچه ممکن است قرار دادن مقالات و مطالب در میان انبوه مطالب دیگری که هر دقیقه ایجاد می شوند زودگذر و دیده نشدنی باشد اما باعث پیاده سازی و اجرای استراتژی می شود و مشتریان مناسب و مورد نظر را هدف می گیرد.
با اجرا کردن تمرین های مناسب بالا به طور پیوسته و با صبر و تامل، شما در مسیر موفقیت در رسانه ی اجتماعی تان خواهید بود!

دیدگاه خود را بنویسید