گام اول مهارت های کلامی در کسب و کار

گام اول مهارت های کلامی در کسب و کار» رشد شخصیتی و سیر تکاملی ما در نتیجه ارتباط با اطرافیانمان حاصل می شود. آیا به نظر شما چنین عملکردی یک استعداد طبیعی است یا مهارتی است که ما در طول مسیر یاد می گیریم؟ در ارتباط و مذاکره های شخصی و کاری اصولی حاکم است که به کار بستن آنها قبل از هر درخواستی، برای رسیدن به خواسته هایتان ضروری است.

توانایی برقراری ارتباط و داشتن مهارت های کلامی، یک عامل مهم برای داشتن یک زندگی موفق و شاد است و اولین گام برای برقراری ارتباط، داشتن فن بیان مناسب می باشد. توانایی خوب صحبت کردن یک امتیاز عالی و عاملی برای پیشرفت ما محسوب می شود.

در مجموعه مقالات " مهارت های کلامی در کسب و کار " به بیان روش ها و ترفندهایی از مذاکره می پردازیم که به کمک آنها می توانید در کسب و کارتان به سرعت رشد کرده و مسیر دستیابی به اهدافتان را هموار کنید.

به این فکر کنید که آیا دوست دارید در محل کارتان پیشرفت کنید و بتوانید رابطه های عالی با اطرافیانتان داشته باشید؟ آیا با شیوه گفتار و فنون ارتباطی کنونی تان امکان پذیر است؟

-اگر قادر به برقراری ارتباط کلامی مناسب با همکاران، مدیران، مشتریان و ... نیستید.

- اگر به عنوان یک کارمند در محل کار به خاطر بیان نادرست با درخواست افزایش حقوقتان مخالفت شده است.
- اگر به عنوان یک مدیر به خاطر نداشتن مهارت های کلامی، نتوانسته اید با بیان مناسب و متقاعد کنده به درخواست افزایش حقوق یا هر نوع درخواستی از سوی پرسنل نه بگوئید.

-اگر در حین گفتگو، مشتری دچار سوء تفاهم شده و رابطه کاری اش را با شما ادامه نداده است.

-اگر به خاطر نداشتن مهارت های کلامی لازم برای صحبت کردن در جمع، یک موقعیت عالی برای ارتقاء شغلی را از دست داده اید.

اگر در کسب و کارتان با هریک از موارد بالا رو به رو شده اید، بدون شک باید مهارت های کلامی و ارتباطی تان را ارتقا داده و با انجام تمرینات مناسب، این مشکل را حل نمائید.

حتماً بخوانید :  بی انگیزه بودن کارکنان چه پیامدهایی دارد؟

گام ۱ مهارت های کلامی در کسب و کار) چگونه در محل کار حرفه ای صحبت کنیم؟

روانشناسان می گویند که سطح خودباوری شما یا "مقدار علاقه ای که به خودتان دارید" تعیین کننده کیفیت زندگی درونی و بیرونی شماست. هر اندازه شما بهتر و متقاعد کننده تر صحبت کنید، بیشتر خود را دوست خواهید داشت. هر چقدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید، در روابط با دیگران مثبت تر و زیباتر ظاهر می شوید و در نتیجه سالم تر، خوشحال تر و مثبت تر خواهید بود.

افکار، احساسات و مخصوصاً احترامی که دیگران برای ما قائل می شوند، در زندگی ما بسیار مبهم است. ما معمولاً در زندگی مان بسیاری از انتخاب ها و تصمیماتمان به خاطر جذب احترام و یا حداقل از دست ندادن احترام از سوی دیگران است. بنابراین داشتن فن بیان خوب و توانایی خوب صحبت کردن باعث می شود، مورد توجه بیشتری قرار بگیریم و در نتیجه عزت نفس ما بیشتر می شود.

وقتی در نتیجه زیبا سخن گفتن در هر موقعیتی از دوستان، خانواده، همکاران و... بازخورد مثبت می گیریم، میزان علاقه و احترام مان نسبت به خودمان افزایش پیدا می کند و در مورد خودمان مثبت می اندیشیم. بنابراین توانایی خوب صحبت کردن باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و قدرت شخصی مان می شود.

مهارت های کلامی و شیوه صحیح صحبت کردن در محل کار از نیازهای ضروری در جامعه امروزی است و مزیت رقابتی ما محسوب می شود. فردی که حرفه ای صحبت می کند و دارای مهارت های کلامی است خیلی زود در محل کار مورد توجه قرار می گیرد و به سرعت جایگاه شغلی اش ارتقاء پیدا می کند. داشتن بیان خوب در کسب و کار بر امتیازات ما می افزاید.

در یک تحقیق فوق العاده جالب مطرح شده بود که سازمان هایی که دارای ارتباطات قوی و اصولی هستند، ۱۱۳ بار بیشتر از سازمان های دیگر احتمال دارد که به سطوح بالای سودآوری و بهره وری برسند.

حتماً بخوانید :  کارهایی که افراد موفق هرگز تکرار نمی کنند

در تحقیقی مشابه بیان شده بود که ۹۷ درصد از افرادی که دارای ارتباطات ضعیف هستند، مهارت های کلامی ناکافی دارند و خوب صحبت نمی کنند و ۸۳ درصد پرسنل سازمان ها به دلیل نداشتن مهارت های کلامی باعث تأثیرات منفی در زمینه های مختلف از جمله فروش، سوددهی و بهره وری سازمان ها می شوند.

شاید شما هم به وفور در اجتماع و محل کارتان تجربه کرده باشید، فردی که در خوب صحبت کردن توانا نیست، حتی موجب بروز سوء تفاهم در ارتباطات با اطرافیانش می شود.

بنابراین مهارت خوب صحبت کردن جزء پارامترهای اصلی برای موفق شدن در فعالیت های شغلی و اجتماعی و صد البته در زندگی شخصی می باشد. وقتی بتوانیم مهارت های ارتباطی از جمله خوب صحبت کردن را در خود تقویت کنیم و در آن بیشتر از آنچه که انتظار می رود عالی عمل کنیم، در آن صورت قادر به برقراری ارتباط عالی با شریک، زیردست، رئیس، مشتری، همکار و... خواهیم شد.

مهارت های کلامی

این گونه ارتباطات عالی درون و بیرون سازمانی نتیجه ای جز سودآوری و منفعت برای سازمان و صد البته برای پرسنل نخواهد داشت؛ در ادامه به راه های عملی برای کسب مهارت های کلامی و خوب صحبت کردن اشاره خواهیم کرد:

ارزش ایده هایت را دستکم نگیر

هر کسی در کسب و کار خود به طور یقین روزهای پراسترس را تجربه کرده است. افراد در کسب و کارشان باید تا می توانند از توجه به حاشیه های کارشان اجتناب کنند. تنش ها و بحران هایی را که با اطرافیانشان دارند را از فکر خود خارج کنند و وقت خود و پرسنل و یا مدیرشان را با بحث درباره این مسائل تلف نکنند. به جای آن با رئیس یا پرسنل خود درباره ایده های کارآمد، سیاستها،روش ها، بهبود محصولات و... گفتگو کنند.

در این راستا باید :

به توانایی های خودمان ایمان داشته و از اینکه ایده هایمان توسط بقیه رد شود ترسی نداشته باشیم. حتی اگر این اتفاق بیفتد باز هم باعث رشد ما می شود.

حتماً بخوانید :  چگونه قاتل ترس هایمان شویم؟

اگر در زمینه ی رفع مشکل خاصی بخواهیم با رئیس و یا افراد ذیصلاح صحبت کنیم، حتماً قبل از مطرح کردنش درباره گذشته و تاریخچه آن، مطالعات و تحقیقاتی را انجام دهیم و برای بهبود آن راه حل هایی را در ذهن داشته باشیم.

مطمئن شویم که ایده ما قابلیت اجرا را داشته باشد. بارها شده که  کارمندان و پرسنل سازمان فقط در رابطه با مسائل و مشکلات صحبت می کنند بدون اینکه به این موضوع فکر کنند که خودشان می توانند با دادن یک ایده خوب، نقش مهمی در حل آن مشکل داشته باشند.

ما حتی می توانیم درباره مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه ی موردنظر انجام شده است، با مدیر خود، گفتگو کنیم. " به جای صحبت از تاریکی خودت یک چراغ روشن کن". در زمان مطرح کردن ایده باید به زمانی که درباره آن صحبت می کنیم توجه کنیم. به عنوان مثال پیشنهاد یک ایده جدید در زمینه ی نحوه انجام پروژه وقتی که پروژه در حال انجام است، نه تنها مفید نیست بلکه باعث سردرگمی و حتی رها کردن کار هم می شود. اگر پروژهای در دست اجرا وجود دارد آن را تمام کنیم، سپس ایده جدیدمان را، در زمان مناسب مطرح کنیم.

اقدامک: لیست ایده های قابل اجرا در کسب وکار

هم اکنون به مشکلات مختلفی که در کسب و کار خود با آن روبرو هستید بیندیشید، لیستی از ایده هایی که برای بهبود هرکدام به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید. این لیست را همیشه همراه خود داشته و هرگاه نکته ای به ذهنتان رسید به این لیست اضافه کنید. در اولین فرصت با مدیر، مشتری و یا همکاران خود در رابطه با ایده هایتان صحبت کنید.

ادامه دارد...

برگرفته از کتاب:     مهارت های کلامی در کسب و کار

فروغ فکری

کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی هستم. همواره به دنبال خواندن، آموختن و آموزش مفاهیم نو و کاربردی به دیگران بوده و به حوزه های مدیریت منابع انسانی، برندینگ و تبلیغات علاقه مندم. امیدوارم با ارائه دانش و تجربه ام بتوانم مخاطبان را به سوی موفقیت در کسب و کارشان سوق داده و نقش موثری در انتقال دانش روز مدیریتی به آنها ایفا نمایم.

مشاهده همه پست ها
مقالات مجموعه مهارت های کلامی در کسب و کار را به ترتیب پیشنهادی زیر مطالعه کنید.

یک دیدگاه

  1. مقصود-پاسخ
    ۱۶ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۳

    استفاده کردم ممنونم

دیدگاه خود را بنویسید

" دانلود رایگان فایل آموزشی " بزرگترین اشتباهات زبان بدن در محل کار

با مطالعه این فایل آموزشی، می توانید با 20 حرکت ممنوعه در زبان بدن آشنا شوید