نقش فرآیند مدیریت ریسک در پیشرفت سازمان

QR Code For:  نقش فرآیند مدیریت ریسک در پیشرفت سازمان

لینک کوتاه شده مطلب :

نقش فرآیند مدیریت ریسک در پیشرفت سازمان » استراتژی های موثر و کارآمد در فرآیند مدیریت ریسک به سازمان شما کمک می کنند تا ضعف ها، قدرت ها، فرصت ها و تهدید ها را شناسایی کنید. با پیش بینی اتفاقات غیر منتظره و برنامه ریزی برای آن، سازمان می تواند آمادگی لازم در صورت وقوع اتفاقات را داشته باشد.

 برای تضمین موفقیت سازمان و مدیریت ریسک، روش های مقابله و رفع خطرات بالقوه را تعریف کنید تا بتوانید از مشکلات دوری نموده و یا قبل از وقوع، آنها را شناسایی کنید و در صورت بروز اتفاقات، اثرات آنها را کاهش دهید. یک سازمان موفق می داند که فرآیند مدیریت ریسک از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که رسیدن به اهداف سازمان، وابسته به برنامه ریزی، آماده سازی، نتایج و ارزیابی نتایج می باشد.

۱- برنامه ریزی در فرآیند مدیریت ریسک :

برنامه ریزی مدیریت ریسک برای موفقیت سازمان به وسیله تهیه لیستی از خطرات و ریسک های داخلی و خارجی می باشد. این برنامه ریزی به طور معمول شامل شناسایی ریسک ها، احتمال وقوع، تاثیر بالقوه و اقدامات پیشنهادی جهت رفع مشکلات می باشد. ریسک های کم خطر معمولاً بر روی هزینه، برنامه و یا عملکرد تاثیر نداشته و یا تاثیر کمی دارد.

ریسک هایی با خطر متوسط باعث افزایش هزینه، اختلال در برنامه ریزی و یا تخریب عملکرد می شود و در نهایت ریسک هایی با خطر بالا باعث افزایش قابل توجه بودجه موردنیاز، اختلال زیاد در برنامه و ایجاد مشکلات زیاد در عملکرد می شود.

۲- آماده سازی در فرآیند مدیریت ریسک :

برای اینکه اطمینان حاصل شود که سازمان در مسیر اهداف قرار دارد، مدیران ارشد اهداف را سایر ذینفعان و اعضای تیم ارتباط می دهند. این کار انتظارات افرادی که تحت تاثیر اهداف قرار دارند را پوشش داده و در نهایت تضمین می کند که سازمان در مسیر اهداف خود قرار داشته و اختلال در مسیر رسیدن به آنها به وجود نمی آید.

با شناسایی و برخورد با خطرات بالقوه پیش رو، این اطمینان به سازمان داده می شود که کارکنان در زمان بروز چالش ها و اختلالات، به طور موثر می توانند پاسخگو باشند.

در جهان سریع امروز، ریسک ها به سرعت در حال تکامل هستند. بنابراین با مدیریت ریسک اطمینان پیدا می کنیم که تهدید ها را حداقل کرده و از حداکثر فرصت ها استفاده می کنیم. برای آشنایی بیشتر با مدیریت ریسک، مقاله "مدیریت ریسک به چه معناست؟ " از مدیران نواندیش، را مطالعه فرمائید.

حتماً بخوانید :  اهمیت آمیخته بازاریابی در چیست؟

۳- نتایج در فرآیند مدیریت ریسک :

با تعریف فرآیند مدیریت ریسک در سازمان، احتمال موفقیت در رسیدن به اهداف در زمان مقرر و با بودجه تعیین شده، به وسیله به حداقل رساندن و یا حذف خطرات، افزایش می یابد.

زمانی که استراتژی مدیریت ریسک در سازمان وجود نداشته باشد، سازمان در معرض مشکلات قرار گرفته و آسیب پذیر می شود. استراتژی های موثر در فرآیند مدیریت ریسک این اجازه را به سازمان می دهد تا سود خود را افزایش داده و هزینه های ناشی از فعالیت هایی که بازگشت سرمایه ندارد را کاهش دهد. با تجزیه و تحلیل دقیق و اولویت بندی کارهای در حال انجام از طریق مدیران و رهبران کارآمد، شانس دستیابی به اهداف افزایش پیدا می کند.

۴- ارزیابی در فرآیند مدیریت ریسک :

با ارزیابی مناسب درصد موفقیت اهداف خود می توانید از نتایج به دست آمده در تدوین اهداف جدید استفاده نموده و فعالیت هایی را به کار ببرید که به کاهش مشکلات منجر شده و از فرصت های موجود با توجه به نقاط قوت سازمان استفاده نمائید.

به عنوان مثال اگر سازمان شما ارائه دهنده و توسعه دهنده یک برنامه آموزشی برای آگاهی در مورد امنیت اینترنت، ویروس ها، سرقت اطلاعات و... باشد، اندازه گیری تماس های دریافتی در مورد مشکلات می تواند راهنمای خوبی برای  ارزیابی عملکرد سازمان باشد. اگر تعداد آنها کم باشد، می توانید به طور منطقی برداشت کنید که پیش بینی شما در مدیریت ریسک درست بوده اما اگر نه، باید در برنامه های آموزشی خود تجدید نظر کنید.

چگونه برنامه مدیریت ریسک را ایجاد کنیم؟

در یک سازمان احتمال از بین بردن تمامی خطرات مالی و یا فیزیکی وجود ندارد، اما از طریق برنامه ریزی مناسب می توان خطرات را به حداقل رساند. یک برنامه مدیریت ریسک مناسب کمک می کند تا خطرات را شناسایی و مشخص کرده و از تبدیل شدن آنها به مشکلاتی که به علت تاخیر در تولید، توزیع یا فروش هزینه و زمان زیادی را هدر می دهند، جلوگیری کنید.

یک برنامه سیستم مدیریت ریسک شامل ابزارها و روش های تجزیه و تحلیل می باشد که برای به حداقل رساندن تاخیرات و اجتناب از خطرات بالقوه به سازمان ها کمک می کند.

حتماً بخوانید :  3 وظیفه فروشندگان در شرایط سخت اقتصادی

۱- لیستی از ریسک های بالقوه تهیه کنید:

حتی جزیی ترین آنها می تواند به شما کمک نموده و راهنمای خوبی برای شما باشد، درست است که خیلی ساده به نظر می رسد اما با توجه به سادگی، کلید اصلی فرآیند مدیریت ریسک می باشد که خیلی از کسب و کارها از آن غافل می شوند.

برای مثال: یک دسته بندی  برای بخش مالی ایجادکنید، تمام ریسک های بالقوه در این محدوده را لیست کنید، از ابزارهای تحلیلی مانند PEST – که بخش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، و تکنیکی را پوشش می دهد- برای کمک به شناسایی و تعیین تمامی ریسک ها در تمامی مراحل فرآیند استفاده کنید. فرآیند بازاریابی و فروش ممکن است شامل توسعه محصول، قیمت گذاری، تولید، ارتباطات، فروش، ارائه محصولات آزمایشی، کسب اعتماد مشتری و ... باشد.

۲- وقتی محدوده ریسک های بالقوه را مشخص کردید، یک جدول ایجاد کنید:

جدول ایجاد شده باید به تفصیل ریسک های بخش های مختلف سازمان را پوشش دهد. به عنوان مثال دو ستون در نمودار خود با عنوان " ریسک " و " ریسک های بالقوه " ایجاد کنید. در ستون ریسک می توانید لیستی از " محدوده و پیچیدگی سازمان " ، " تکنولوژی " ، "نیروی انسانی و فرهنگ سازمانی" تهیه و در ستون " ریسک های بالقوه" خطرات شفاف و مشخص را لیست کنید مانند "محدوده ای از سازمان که قابل درک و پیش بینی نیست" ، " تکنولوژی های غیر قابل اعتماد و نا معلوم" و "منابع ناکافی". این کار را برای ریسک های بالقوه در تمامی بخش ها، از تمام جنبه ها و در تمام مراحل فرآیند ها انجام دهید.

۳- یک احتمال برای ارزیابی ریسک های شناسایی شده تعیین کنید:

این احتمال از طریق تجزیه و تحلیل سناریو های محتمل و ارزیابی اینکه وقوع هر ریسک چه تاثیری بر اهداف، فرآیندها یا سازمان خواهد داشت به دست می آید.

احتمال وقوع هر ریسک را می توانید با تجزیه و تحلیل داده های اخذ شده از ذینفعان، نمایندگی ها، مدیران پروژه، مهندسان تولید، کارکنان بازاریابی و فروش، کارگران و حتی مشتریان، تخمین بزنید. هر یک از این افراد ممکن است قادر به ارایه اطلاعات ارزشمندی در مورد خطرات بالقوه در محدوده خود با توجه به تجربه و تخصص خود یاشند. ار اساس این سناریو ها می توانید با تهیه یک لیست یا استفاده از کد های رنگی سطح شدت خطرات را مشخص کنید.

حتماً بخوانید :  چرا مدیریت دانش مفید است؟

۴- مشخص کنید که چه کسی مسئول هر محدوده ای از ریسک هاست:

مشخص کنید چه شخص یا واحدی اجازه استفاده از منابع و بودجه موجود را برای مقابله با ریسک های بالقوه مانند تاخیر در خط تولید یا حمل و نقل را دارد.

یک "تاریخ انجام" برای ریسک هایی که حساس به زمان هستند و زمان در آنها اهمیت بالایی دارد، مانند تامین بودجه، تسریع در حمل و نقل و یا مرجوع کردن کالای آسیب پذیر ، اختصاص دهید. در این نقطه باید مشخص کنید که آیا ریسک مورد نظر ارزش هزینه برآورد شده برای جلوگیری از آن را دارد یا نه.

برای مثال اگر تکنولوژی شما برای تولید محصول خاص آماده نیست، هزینه مواد اولیه بسیار بالا است و یا زنجیره تامین شما مانند حمل و نقل، گمرک و... امن نیست در نتیجه ممکن است تصمیم بگیرید پروژه را به تاخیر بندازید.

۵- پیگیری و نظارت بر ریسک ها:

ریسک ها را پیگیری و برآنها نظارت داشته باشید، تا در زمان مناسب بتوانید  اقدام مناسب را در مقابل آنها انجام دهید. از جمله راه های نظارت بر ریسک ها تهیه جدول کنترلی می باشد. برای ریسک ها ستون کنترل را اضافه و در زیر آن اقدام اصلاحی متناسب با آن ریسک، مدت زمان اقدام، تاریخ شروع و پایان را مشخص کنید.

۶- یک برنامه ریزی مناسب برای پاسخ به هر ریسک انجام دهید.

وقتی تمام ریسک های بالقوه در تمام مراحل فرایند ها را لیست کردید، برای چگونگی رفع هر احتمال، تصمیم گیری و برنامه ریزی کنید.

موارد زیر را در فرآیند مدیریت ریسک نظر بگیرید :

  • کاهش ریسک: در مورد اتفاقات قابل کنترل.
  • قبول ریسک: یک برنامه مشخص برای پاسخ به مشکل.
  •  انتقال ریسک: مانند استفاده از خدمات بیمه یا تضمین ورود یک محصول یا خدمت.
  •  بهره برداری از ریسک: اگر این ریسک به عنوان یک فرصت برای پیشبر اهداف سازمان باشد.
  • جلوگیری از ریسک: تصمیم گیری می شود که انجام یک برنامه خاص به نفع دوام سازمان نبوده و بهتر است متوقف شود.T

دیدگاه خود را بنویسید

" دانلود رایگان فایل آموزشی " بزرگترین اشتباهات زبان بدن در محل کار

با مطالعه این فایل آموزشی، می توانید با 20 حرکت ممنوعه در زبان بدن آشنا شوید