درگیری ذهنی مصرف کننده در آگهی های تبلیغاتی

QR Code For:  درگیری ذهنی مصرف کننده در آگهی های تبلیغاتی

لینک کوتاه شده مطلب :

طرح آگهی های تبلیغاتی هدفمند و پر بازده، همواره دغدغه بسیاری از مدیران بازاریابی و مدیران کسب و کارهای کوچک، از جمله شما بوده است. صرف هزینه های هنگفت برای  تبلیغات و خاص بودن برند وسوسه ای است که نمی توان از آن دوری کرد، اما آیا این حجم از تبلیغات واقعاً برای شما هدفمند بوده و محصول شما را تبدیل به یک برند ماندگار در ذهن مشتری کرده است؟

در این مقاله به پاسخ این سوال می پردازیم که " آیا برای مخاطبان، تبلیغات پر زرق و برق جذاب تر است یا تبلیغات ساده و پر محتوا؟ "

توجه شما را به ادامه این مقاله از مدیرنو جلب می نماییم.

مدیران به دو دلیل برای ترویج محصول خود به تبلیغات می پردازند :

۱.تبلیغات روشی سودمند برای ارتباطی گسترده با مخاطبان است.

۲.تبلیغات می تواند در خلق تصویر ذهنی برند و جاذبه های نمادین برای کسب و کارها مفید باشد.

اما عدم درگیری ذهنی و بی توجهی مداوم مصرف کنندگان به آگهی های تبلیغاتی، می تواند منجر به ضرر های مالی جبران ناپذیر و افول کسب و کار شما شود.

پیشنهاد ما این است قبل از صرف هزینه های هنگفت، به شناخت درست عناصر موثر درگیر کننده در آگهی های تبلیغاتی بپردازید و با صرف هزینه مناسب درگیری ذهنی پایداری از برند خود در ذهن مشتری ایجاد کنید. در ادامه  به بررسی مفهوم درگیری ذهنی در آگهی های تبلیغاتی و عناصر موثر در آن می پردازیم.

در گیری ذهنی مخاطب در آگهی های تبلیغاتی به چه معناست؟

در گیری ذهنی به عنوان یک حالت انگیزشی از علاقه و تحریک تعریف می شود که توسط فاکتورهای خارجی مثل محصول، ارتباطات، رسانه و همینطور فاکتورهای داخلی مانند فرد، ارزش های او، جنسیت و...می تواند کوتاه مدت و گذارا یا بلند مدت و پایدار باشد.

آگهی های تبلیغاتی در دو بستر می توانند در ذهن مشتریان درگیری ایجاد کنند که هر کدام، پیامد متفاوتی در ذهن او دارند. برانگیختگی هیجانی و برانگیختگی منطقی.

هر آگهی یا تبلیغ تجاری برای این که بتواند مخاطب را به سوی محتوای پیام خود جلب کند، نیازمند جاذبه تبلیغاتی است. در واقع در میان انبوه پیام های تبلیغاتی، تنها پیام هایی تاثیر گذارند که دارای جذابیتی برای مخاطب باشند. مقاله "چگونه با تبلیغات مان دیگران را جذب کنیم؟ " به جاذبه هایی که باید در آگهی های تبلیغاتی مورد توجه قرار گیرند، اشاره می کند.

درگیری ذهنی عامل بالقوه انگیزشی آگهی تبلیغاتی شما در ذهن مصرف کننده است که هیجان و منطق در آن نقش دارد. باید در نظر داشته باشید که هیجان و منطق، دو عامل در انتهای  یک طیف نیستند و بر حسب محصول، محتوای پیام و رسانه می توانند مکمل هم باشند و تاثیری متفاوت بر ذهن مشتریان داشته باشند.

حتماً بخوانید :  نه روش برای تبلیغ رایگان کسب و کار 2

این به تدبیر شما بستگی دارد که یک درگیری ذهنی، هیجانی و گذرا در ذهن مشتری از نام تجاری خود ایجاد کنید، یا یک درگیری پر از مفهوم، هیجانی و همیشه زنده که آنها را به وجد آورد.

مخاطبان آگهی های تبلیغاتی را بشناسید.

تحقیقات نشان می دهد که انسان ها در این دوره کم طاقت، کم حوصله، هیجانی و تنوع طلب شده اند، پس اهداف بازاریابی شما همواره بر اساس نیازها و علایق مصرف کنندگان به سرعت در حال تغییر اند. اگر می خواهید طرح آگهی تبلیغاتی شما هدفمند و موثر باشد، باید نسبت به تغییر مشتریان هوشیار باشید، ویژگی های روانشناختی مصرف کنندگان را بشناسید و بدانید از چه رسانه ای برای ارتباط موثر با آن ها استفاده کنید.

هرگز ممکن نیست هیجان اشتباه در ذهن مخاطب  به وجود آید! ممکن است منطق و هوش او را در شناسایی محصول به اشتباه بیاندازد، اما هیجان همیشه درست و واقعی است. شما می توانید از این خصوصیت در بازاریابی به طور کاربردی استفاده کنید. ممکن است مصرف کنندگان باورهای نادرستی درباره محصول داشته باشند. اما هیچ برداشت اشتباهی درباره پاسخ هیجانی خود به محصول یا آگهی تبلیغاتی نخواهند داشت.

adver

زبان هیجانات می تواند وفاداری طولانی مدت برای نام تجاری شما ایجاد کند. زبان هیجان، زبانی بین المللی بوده و بر زبان منطق اولویت دارد. ارتباطات هیجانی خود انگیخته، موجب می شود از پیام های هیجانی در آگهی های تبلیغاتی، بیش تر استفاده کنید. شرکت های بزرگ دنیا، لوگو ها و آگهی های تجاری ای می سازند که عمدتاً غیر کلامی است و بنابراین به آسانی  ترجمه می شوند. نایک نام خود را با صدای خش خش جایگزین کرده است. کوکا از تبلیغ بی کلام خرس های قطبی استفاده می کند که در هر فرهنگی به صورت یک هیجان تازه درک می شود.

امروزه تبلیغات آنلاین به یکی از ضروریات کسب‌ و کارها برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش میزان فروش تبدیل شده است. کمپین های تبلیغاتی که متمرکز بر رادیو و تلویزیون و تبلیغات چاپی بوده اند، کمرنگ تر شده و جای خود را به فضای مجازی و اینترنت داده اند. اگر شما هم در فکر تبلیغات آنلاین برای کسب‌ و کار خود هستید، حتماً سوالات مقاله " سوالات مهم درباره تبلیغات آنلاین " را با دقت پاسخ دهید.

حتماً بخوانید :  کانال های ارتباطی در ساخت برند 2

در مقابل زبان هیجان، منطق در بستر گفتار و متن آگهی شکل می گیرد. آوردن استدلال ها در متن آگهی شما، نیازمند درک و تمرکز بیش تری از مخاطبانتان در لحظه برخورد با آگهی است که عمدتاً در زمان نامناسب نمی توانند پیام را درک کنند.

محصولاتتان را به خوبی بشناسید :

محصولات بر حسب کاربرد و نیاز انسان جایگاه متفاوتی در ذهن او دارند. برای او خرید متنوع محصولات خوراکی و پوشاک امری هیجان انگیز و خدمات امری منطقی هستند.

شکل زیر میزان اهمیت نسبی هیجان و منطق انواع محصول را در ذهن مصرف کننده، نشان می دهد. همانطور که می بینید، همه محصولات برای درگیر ذهنی شدن نیازمند سطح ابتدایی از هیجانات هستند که می توانید به طور خلاقانه در متن آگهی های تبلیغاتی خود بگنجانید.

درگیری ذهنی مصرف کننده در آگهی های تبلیغاتی

در ماتریس زیر نسبت هیجان به منطق را با درگیری ذهنی می بینید. به نظر می رسد بیش تر کالا ها درگیری و نسبت های متفاوتی در حوزه هیجان به منطق دارند. بنابراین محصولاتی مانند غلات فرآوری شده درگیری زیادی ندارند، اما نسبت هیجان به منطق آنها بالاست. به عکس، محصولی مانند بیمه وجود دارد که درگیری زیادی دارند، اما جاذبه هیجان در برابر جاذبه منطقی شان پایینتر است. جایگاه محصول خود را در این ماتریس پیدا کنید.

0002

رسانه های تبلیغاتی را بشناسید:

بعد از اینکه مشخص شد محصول شما در کدام بخش از ماتریس درگیری ذهنی محصول قرار دارد، نوبت به انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغ و شناخت انواع آگهی های تبلیغاتی می شود. هر کدام از رسانه ها، شما را به بستری متفاوت از هیجان و منطق می رسانند. رسانه های گروهی، نگرش مصرف کننده را به صورت غیر مستقیم تحت تاثیر قرار داده و با تکرار روی شکل گیری نگرش، تاثیر مستقیم دارند.

۱-رسانه های صوتی و تصویری:

رادیو و تلویزیون همه جا در دسترس و رایگان بوده، نیاز به سواد مخاطب ندارند و بیشتر برای تفریح و سرگرمی استفاده می شوند. این ویژگی انتقال صوت و تصویر، سطح نسبی هیجان و پاسخ عاطفی بالاتری از مخاطبانتان را بر می انگیزد. به ویژه اگر آگهی شما خلاقانه و جذاب، همراه با ترکیب پویایی از موسیقی، تصویر، رنگ و حرکت باشد، منجر به انتقال حس عاطفی می شود که در ذهن مخاطبانتان نیاز به تحلیل ندارد و ارتباط موثر برقرار می کند.

حتماً بخوانید :  چگونه با تبلیغات مان دیگران را جذب کنیم؟

۲- رسانه های چاپی:

اگر تبلیغ خود را در رسانه های چاپی قرار می دهید، سعی کنید آن را محرک تر و جذاب تر از سایر آگهی های چاپی طراحی کنید. متن و تصویر بستر انتقال مفاهیم در ذهن مخاطبانتان و برانگیختن منطق آنهاست. با اضافه کردن چاشنی تحرک و پویایی، در ذهن آنها ماندگار شوید.

۳- اینترنت و شبکه های اجتماعی:

اما تبلیغ در اینترنت انواع متفاوت تری دارد که سطح متفاوتی از درگیری ذهنی را در بستر منطق و هیجان در مخاطب ایجاد می کند. یک تبلیغ بنری در کنار یک متن پر بازدید خبری فقط مخاطبان خاص را جلب می کند که به آن نیازمندند، اما با انتشار ویدئو های خلاقانه و جذاب در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و یا تلگرام به تبلیغ دهان به دهان در نزد مشتریان نزدیک می شوید.

ویدئو های کوتاه از محصولات شما بارها و بارها میان مخاطبان تان دست به دست می شود و نسبت تقریبا برابری از هیجان و منطق آنان را بر می انگیزد، زیرا آنان در این بستر به گفتگو  در مورد نقاط مثبت و منفی محصول می پردازند. در عین حال همین اقدامات (جار و جنجال های تبلیغاتی) می توانند همانند تیغ دو لبه عمل کنند، یعنی برند شما را خوش نام تر و یا تخریب کنند.

0003

سبک آگهی خود را چگونه می سازید؟

هوشمندانه ترین آگهی های تبلیغاتی، طنز گونه هستند که هم می توانند هیجان مخاطبان شما را بر انگیزانند و هم آنها را به تحلیل و موشکافی در مورد ماهیت اصلی محصول وا دارند. آگهی هایی که بطور مستقیم خصوصیات محصول را نشان می دهند، در انتهای طیف منطق قرار دارند.

در محصولی با درگیری بالا (هیجانی) مثل نوشیدنی، آگهی باید هم لذت بخش باشد و هم تفاوت عملکردی خود با سایر نام های تجاری هم رده را نشان دهد. اما در محصولات با درگیری ذهنی پایین (عمدتاً منطقی) مثل بیمه های عمر ابتدا باید لذت و هیجان را در یک تبلیغ برانگیزید تا موثر واقع شود.

این هوشمندی شماست که با شناخت درست از عناصر درگیرکننده تبلیغاتی بتوانید، یک تبلیغ جذاب و تاثیر گذار از مزایای رقابتی محصول خود بسازید و به برندی ماندگار تبدیل شوید.

خواننده گرامی : شما از چه روش هایی برای افزایش درگیری ذهنی مخاطبانتان با آگهی های تبلیغاتی استفاده می کنید؟

 

برگرفته از کتاب:     هیجان و منطق در ذهن مصرف کننده نوشته پروفسور ارجان چادهوری

دیدگاه خود را بنویسید

" دانلود رایگان فایل آموزشی " بزرگترین اشتباهات زبان بدن در محل کار

با مطالعه این فایل آموزشی، می توانید با 20 حرکت ممنوعه در زبان بدن آشنا شوید