مدیریت ریسک به چه معناست؟

QR Code For:  مدیریت ریسک به چه معناست؟

لینک کوتاه شده مطلب :

مدیریت ریسک به چه معناست؟ » ریسک بخشی از زندگی همه ماست، ما به ریسک ها برای رشد و توسعه نیاز داریم. در تمام بخش ها، از انرژی تا زیر ساخت ها، زنجیره تامین تا امنیت فرودگاه ها، بیمارستان ها و مسکن، مدیریت ریسک به طور موثر در رسیدن به اهداف یاری رسان است. در جهان سریع امروز، ریسک ها به سرعت در حال تکامل هستند. بنابراین با مدیریت ریسک اطمینان پیدا می کنیم که تهدید ها را حداقل کرده و از حداکثر فرصت ها استفاده می کنیم.

 مدیریت ریسک شامل درک، تجزیه و تحلیل، شناخت تهدید ها و فرصت ها شده و برای اطمینان از اینست که سازمان ها به اهداف خود می رسند. بنابراین سازمان ها باید متناسب با پبچیدگی و نوع خود با مدیریت ریسک درگیر شوند. سرمایه گذاری بر روی مدیریت ریسک، یک هدف یکپارچه برای مدیریت ریسک های یک سازمان و گسترش شبکه آن است.

از آنجایی که ریسک ذاتی در همه ی کارهایی که انجام می دهیم وجود دارد، نوع کاری که توسط متخصصان شناسایی ریسک ها انجام می شود،  بسیار متنوع است. وظیفه آنها شامل تضمین تداوم کسب و کار، بهداشت و ایمنی، اداره امور شرکت، مهندسی، برنامه ریزی و خدمات مالی می باشد.

استاندارد های مدیریت ریسک:

استاندارد های زیادی در سرتاسر جهان برای کمک به پیاده سازی مدیریت ریسک به صورت سیستمی و کار آمد توسعه یافته اند. این استاندارد ها به دنبال ایجاد یک دیدگاه مشترک یکسان در چارچوب ها، فرآیندها و عملکردها شناخته شده اند و به عنوان استاندارد های بین المللی در بین گروه های صنعتی هستند. مدیریت ریسک با سرعت مشخصی در حال حرکت بوده و استاندارد ها به طور منظم و به روز ارتقا پیدا می کنند.

استاندارد های مختلف برای سازمان های مختلف در موقعیت های متفاوت مناسب می باشند. پیاده سازی استاندارد ها معمولاً اختیاری می باشند اگرچه ممکن است بر حسب نیاز پایبندی به آن، در قراردادهای مختلف سازمان ها یک الزام باشد.

حتماً بخوانید :  10 توصیه حیاتی برای نهایی کردن فروش

استاندارد هایی که معمولاً استفاده می شوند، عبارتند از:

ISO 31000:2009 – اصول و راهنمای مدیریت ریسک

ISO/IEC 31010:2009 مدیریت ریسک- تکنیک های ارزیابی ریسک

یک سیستم مدیریت کیفیت راهی برای تعریف عملیات سازمان جهت کمک به دستیابی اهدافش می باشد. سیستم مدیریت کیفیت (Quality management system) تعیین می کند که چگونه سازمان می تواند به الزامات مشتریان خود و دیگر ذی نفعان رسیدگی کند. در مقاله " پیاده سازی استاندارد ایزو۹۰۰۱ چه مزایایی دارد؟ " از مدیران نواندیش، به این موضوع پرداخته ایم.

مشاغل مرتبط با مدیریت ریسک :

مشاغل مرتبط با ریسک به طور فوق العاده ای متنوع هستند که نشان دهنده نقش گسترده مدیریت ریسک در سازمان ها و جوامع می باشد. از بانکداری و بیمه تا تدارکات و زیر ساخت ها، حمل و نقل هوایی، سفر به فضا، ساخت و ساز، بهداشت عمومی، توسعه بین المللی و بسیاری از مشاغل دیگر.  آگاهی از اهمیت مدیریت ریسک در اقتصادِ رو به رشد امروزه در جهان در حال افزایش است.

فرآیند مدیریت ریسک:

مدیریت ریسک یک کاربرد سیستماتیک از سیاست های مدیریت، روش ها و شیوه های ایجاد وظایف، تجزیه و تحلیل، اصلاح، نظارت و ارتباطات می باشد.

مدیریت ریسک یک فرآیند تکرار شونده است که در هر چرخه می توان به تدریج به مشارکت بیشتر برای بهبود سازمان با توجه بیشتر مدیریت به ریسک و تاثیرات آن رسید. ریسک احتمال وقوع حوادثی است که بر اهداف تاثیر دارند. بنابراین درک اهداف و  موقعیت خود قبل و بعد از انجام تجزیه و تحلیل ریسک ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک فرآیند ساده از مدیریت ریسک:

تجزیه و تحلیل ریسک بهتر است در یک گروه متشکل از افرادی که درک خوبی از اهداف سازمان دارند بررسی شود.

  • شناسایی ریسک ها:

چه اتفاقاتی ممکن است مانع رسیدن به اهداف شود؟ به عنوان مثال از دست دادن یکی از اعضای کلیدی تیم، قطع شدن طولانی مدت شبکه IT، تاخیر در ارائه اطلاعات مهم توسط واحد ها یا افراد، از دست دادن یک فرصت تجاری و ... . همچنین مواردی را در نظر بگیرید که باعث افزایش توانایی سازمان برای رسیدن به اهدافش می شود، مانند یک فرصت تجاری برای افزایش سود.

حتماً بخوانید :  در بهبود مستمر چه ابزارهایی مورد نیاز اند؟

این موارد می توانند به عنوان ریسک های سازمان شناسایی شوند، سازمانها با بررسی محیط بیرونی و درونی خود،  جستجوی عواملی که مانع رسیدن به اهداف (ریسک های منفی) و عوامل کمک کننده برای رسیدن به اهداف ( ریسک های مثبت) می تواند برنامه ریزی بهتری در مسیر موفقیت داشته باشد.

  • شناسایی علل:

علت بروز این اتفاقات چیست؟ به عنوان مثال، ممکن است اعضای کلیدی از سازمان خارج شده یا توسط سازمان رقیب جذب شود، کسی که مسئول انتقال اطلاعات است بسیار درگیر و مشغول بوده، به مرخصی رفته باشد و یا در امر تهیه داده ها بسیار آهسته عمل کند، سرپرست مربوط به تایید و تصویب فرصت تجاری ریسک گریز باشد یا به شواهد و علل بیشتری برای ریسک کردن در شروع یک فرصت تجاری نیاز داشته باشد.

در کنار شناسایی ریسک ها سازمان باید علل وقوع هر ریسک را شناسایی و توسط تیم خبره بررسی نماید.

  • شناسایی کنترل کننده ها:

در وهله اول شناسایی تمام عوامل و کنترل کننده هایی که برای کاهش  احتمال بروز خطر  و در وهله دوم اینکه اگر ریسک اتفاق بیافتد چه اقداماتی برای کاهش تاثیر خطرات،  پیش بینی شده است.

 به عنوان مثال: ایجاد یک محیط دوستانه برای تیم خود. ایجاد محیط چند وظیفه ای در سراسر تیم و کاهش اتکا به یک نفر، تاکید بر لزوم انتقال اطلاعات مورد نیاز، یادآوری قبل از مهلت نهایی انجام کار، ارائه اطلاعات اضافی و تکمیلی به سرپرست قبل از درخواست و ....

قدم سوم در فرآیند مدیریت ریسک، شناسایی کنترل کننده ها می باشد، کنترل کننده هایی که احتمال وقوع ریسک ها را کاهش دهد و یا اگر اتفاق بیفتد تاخیر خرابی را کاهش داده و از اثرات مخرب جلوگیری می کند.

  • پیش بینی احتمالات و توصیف پیامد ها:

توصیف احتمالات نسبتاً عمومی اند، اگرچه توصیف نتایج بستگی به زمینه تجزیه و تحلیل تیم دارد،  به عنوان مثال اگر یک واحد کاری را تجزیه و تحلیل می کنید، هر گونه کاهش مالی یا کاهش افراد کلیدی تاثیر بیشتری بر روی یک واحد کاری به نسبت کل سازمان دارد.

  • مشخص کردن درجه خطر:

به این معناست که از ابتدای شروع به تصمیم گیری مشخص شود که برای کدام دسته از ریسک ها باید اقدام کرد، کم خطر، متوسط، بالا یا خیلی بالا (افراطی)

  • انجام کنترل های اضافی:

در حالت کلی برای ریسک بالا و خیلی بالا (افراطی) باید کنترل های اضافی اعمال شود تا درجه خطر کاهش پیدا کند و ریسک به سطح قابل قبول برسد. این که کنترل های  اضافی چه چیزی هستند، مقرون به صرفه اند یا نه، با چه اولویتی به کار برده شوند و ... باید با مشورت با مدیران ارشد و خبرگان مشخص شود.

  • تصمیم گیری:

هر وقت فرآیند های گفته شده تکمیل شد و هنوز ریسک هایی با درجه خطر بالا و خیلی بالا وجود داشت، باید تصمیم گیری شود که آیا فعالیت ادامه پیدا کند یا خیر. گاهی اوقات ریسک ها بالاتر از ترجیج ما هستند اما ممکن است کاری برای کاهش آن از دست ما بر نیاید به عنوان واحد کاری خارج از کنترل است، اما فعالیت باید حتما انجام شود. در چنین مواقعی نظارت و بررسی مستمر به طور منظم ضروری است.

  • نظارت و بررسی

نظارت و بررسی تمامی ریسک ها به صورت منظم یک بخش کلیدی در مدیریت ریسک می باشد.

حتماً بخوانید :  پیاده سازی استاندارد ایزو9001 چه مزایایی دارد؟

ترجمه  منبع:     theirm

دیدگاه خود را بنویسید

" دانلود رایگان فایل آموزشی " بزرگترین اشتباهات زبان بدن در محل کار

با مطالعه این فایل آموزشی، می توانید با 20 حرکت ممنوعه در زبان بدن آشنا شوید