شرکت های بزرگ چگونه با استراتژی رهبری هزینه مزیت سازی می کنند؟

QR Code For:  شرکت های بزرگ چگونه با استراتژی رهبری هزینه مزیت سازی می کنند؟

لینک کوتاه شده مطلب :

شرکت های بزرگ چگونه با استراتژی رهبری هزینه مزیت سازی می کنند؟ » در مقاله  "چگونه بهترین استراتژی را برای رسیدن به اهداف انتخاب می کنید؟"، انواع استراتژی ها را مطالعه کردید. در این مقاله ۴ راهکار عملی برای اجرای استراتژی رهبری هزینه را بررسی می کنیم.

همانطور که اشاره شد، کلید بقای استراتژی رهبری هزینه، پایین تر نگه داشتن قیمت تهیه و عرضه کالا و خدمات نسبت به رقیبان است. این چالشی دائمی است زیرا رقیبان سخت تلاش می کنند تا هزینه هایشان را نسبت به شما کاهش دهند. چند روش برای پایین نگه داشتن هزینه ها وجود دارد:

۱. بهبود مستمر عملیات

ژاپنی ها فلسفه ی "کایزن" را ابداع کردند. کایزن به معنی بهبود مستمر؛ آن ها از این طریق توانستند در تولیدات صنعتی پیشگام شوند. کایزن، هر فردی را از مدیران ارشد تا کارگران سطح عملیاتی را تشویق می کند تا راه هایی برای پیشرفت تدریجی آنچه انجام می دهند، پیدا کنند. انجام بهبود های کوچک در قسمت های مختلف در طول زمان به شرکت مزیت هزینه ای می دهد.
در مقاله "آیا کایزن همان بهبود مستمر است؟" از مدیران نواندیش،

مفهوم فرآیند مهندسی مجدد به دنبال نتیجه ی مشابهی است، اما هدف کایزن بهبود های تدریجی در کارِ در دست انجام است. در حالی که هدف مهندسی مجدد، حذف روش های کهنه و غیرموثر و دستیابی به روش هایی تازه برای تولید کالاها و خدمات شرکت است. هر دوی این مفاهیم، تاثیرات چشم گیری در کارایی عملیات در بخش های تولید و خدمات داشته اند.

در مقاله "در بهبود مستمر چه ابزارهایی مورد نیاز اند؟" از مدیران نواندیش، به توضیح سه ابزار مهم در در جهت بهبود تدریجی و مستمر محصولات، خدمات و فعالیت ها، پرداخته ایم.

حتماً بخوانید :  تعیین استراتژی رسانه کسب و کار

۲. استفاده از منحنی تجربه

دومین راهکار در استراتژی رهبری هزینه، استفاده از منحنی تجربه است. مدیران تولید می دانند افراد کاری را که مکرراً انجام می دهند، می توانند با سرعت بیشتر و با خطای کمتری انجام دهند. بنابراین یک عمل جراحی قلب که در گذشته هشت ساعت به طول می انجامید، وقتی تیم جراحی تجربیات بیشتری به دست آورد، می تواند با موفقیت در طول ۴ ساعت انجام شود؛ و حتی می تواند با گذشت زمان به دو یا سه ساعت برسد. همین امر در تولید، زمانی که مدیران و کارکنان بر یادگیری تمرکز کنند، میسر است.
مفموم منحنی تجربه بر این فرضیه استوار است که هزینه ی انجام یک کار تکراری هر بار که ظرفیت تولید دو برابر شود، چند درصد کاهش می یابد. بنابراین، شرکتی که زودتر از شرکت های تقلید کننده به منحنی تجربه دست یابد، می تواند در تئوری، مزیت هزینه ای خود را حفظ نماید. به دو منحنی تجربه در شکل زیر توجه کنید.

Untitled-1

هر دو شرکت A و B با یک سطح هزینه و شتاب یادگیری شروع می کنند. رقابت بین آن ها اساساً در زمینه قیمت است. اما شرکت A زودتر وارد این فعالیت شده و در نتیجه جلوتر ار رقیب B در منحنی هزینه است و مزیت رقابتی اش را در هر مقطع زمانی حفظ می کند. در زمان T، این مزیت برابر C است. شرکت B باید با شتاب بیشتری یاد بگیرد یا هزینه ی دائمی بالاتر و سود کمتر را قبول کند و یا از بازار خارج شود.

۳. استفاده از زنجیره تامین شکست ناپذیر

استفاده از یک زنجیره تامین قوی، سومین راهکار در استراتژی رهبری هزینه به شمار می رود. مدل تجاری شرکت DELL  بسیار مشهور است. این شرکت کامپیوترهای شخصی را مستقیماً به مشتریان می فروشد و به این ترتیب هزینه دلالی را حذف میکند. همچنین کامپیوترهای شخصی خود را سفارشی می سازد. بنابراین مشکل پرهزینه انبارداری کالاهای ساخته شده را حذف کرده است در صورتی که این هزینه، رقیبان را عاصی کرده است. DELL هیچ کالایی ندارد که در قفسه بماند.

حتماً بخوانید :  یک نمایشگاه، هزاران اشتباه، یک واقعیت تلخ!

آنچه اغلب افراد در مورد شرکت دل نادیده می گیرند، کارایی و اثربخشی اش در زنجیره تامین است. این زنجیره شامل تامین کنندگان قطعات، مونتاژکاران و شرکت حمل و نقل است. همه این اجزا به طور دیجیتالی به یکدیگر متصل اند. به طوری که اطلاعاتی که مشتری در مورد محصول سفارشی خود می دهد فوراً برای تولید و برنامه زمان بندی تحویل ثبت می شود. این زنجیره ی تامین، قادر است یک کامپیوتر سفارشی را در یک هفته تحویل مشتری بدهد و این به معنای حذف هزینه های دلالی وانبارداری است و مزیت رقابتی منحصر به فردی در صنعت برای دل به همراه می آورد.

شرکت خرده فروشی وال مارت (Wal-mart) نمونه ی موفق دیگری است که از طریق قدرت زنجیره تامین، پیشگام در بکارگیری استراتژی هزینه است. عملکرد وال‌مارت در مدیریت این استراتژی مثال‌زدنی است. این خرده‌فروشی که یک خریدار عمده محسوب می‌شود، نمایندگانی را برای مذاکرات خرید می‌فرستد که بتوانند با نازل‌ترین قیمت برای فروشگاه خرید کنند. هرچه محصولاتی که در شعب والمارت به فروش می‌رسند با قیمت پایین‌تری خریداری شده باشند، این خرده‌فروشی کلان می‌تواند محصولاتش را با تخفیفات متمایزتری به فروش برساند و فرصت پیشتازی در فروش را از رقبا بگیرد.

WALMART

۴. طراحی مجدد محصول

کاهش قابل توجه هزینه ها اغلب از طریق طراحی مجدد محصول به دست می آید. ممکن است در مقایسه ی شرکت خود با رقبای بزرگ، به این نتیجه برسید که هزینه های شرکت خیلی بالا هستند. مشکلی که  فقط از طریق صرفه جویی و افزایش کارایی حل نمی شود. واکنش شرکت نسبت به شرایط جدید، ممکن است طراحی مجدد کل محصولاتش و فرایند ساخت آن‌ها باشد.

حتماً بخوانید :  7 عادت کلیدی فروشندگان برای فروش بیشتر

نمونه ای از بکارگیری استراتژی طراحی مجدد محصول، شرکتی سوئیسی میکروالکترونیک است که در ساخت ساعت های مچی به نتایج خوبی دست یافت. ساخت ساعت های پلاستیکی که با هزینه‌ی بسیار پایین تری نسبت به ساعت های سنتی تولید شد. با تولید انبوه این ساعت ها، شرکت میکرو الکترونیک توانست در مقابل رقبای آسیایی اش که بازار ساعت های ارزان قیمت را در اختیار داشتند، موفق شود.

در این گونه موارد، طراحی مجدد محصول، ابزار موثری برای رهبری هزینه ی پایین محسوب می شود. برتری عملیاتی، بخش مهمی از استراتژی رهبری هزینه ی پایین است. بدین صورت که اجرای این استراتژی نیازمند یک برنامه ی اندیشمندانه برای بازسازی شرکت است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک قایق بادبانی سریعتر از تولید قبلی طراحی کنید و بسازید، صِرفا بدنه ی قایق را رنگ نمیزنید یا فقط جنس بادبان را تغییر نمی دهید. بلکه نیاز است قایقی جدید طراحی کنید که از نظر وزن و جنس نیز از تولیدات قبلی باکیفیت تر و سبک تر باشد.

همانطور که گفته شد، استراتژی رهبری هزینه، نیازمند طراحی ساختار سازمانی جدید است. ساختاری که از خرید مواد اولیه تا تولید و توزیع را شامل شده و با حفظ کیفیت موجود یا ترجیحا ارتقای کیفیت محصول، هزینه را در سراسر سازمان کاهش دهد.

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را بنویسید

" دانلود رایگان فایل آموزشی " بزرگترین اشتباهات زبان بدن در محل کار

با مطالعه این فایل آموزشی، می توانید با 20 حرکت ممنوعه در زبان بدن آشنا شوید