بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)چیست ؟

QR Code For:  بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)چیست ؟

لینک کوتاه شده مطلب :

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)چیست ؟ » بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)تکنیکی در بازاریابی است که در آن شرکت با غافلگیر کردن و یا ارائه رفتارهای غیر معمول، محصول یا خدمت جدیدی را به جامعه معرفی می کند. بازاریابی چریکی متفاوت از بازاریابی سنتی است. این نوع بازاریابی بر تعامل فردی تمرکز داشته، بودجه کمتری صرف آن می شود و گروه کوچکتری از افراد مسئول انجام آن در یک مکان خاص هستند.

شرکت هایی که از بازاریابی چریکی استفاده می کنند از طریق بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان به طور رایگان مخاطبان زیادی بدست می آورند. این روش برای همه کالاها و خدمات به کار نمی رود و معمولاً برای مخاطبان جوان تر استفاده می شود.

بازاریابی چریکی در مکان های شلوغ که افراد زیادی آنجا هستند مثل خیابان، کنسرت، پارک ها، رویدادهای ورزشی و مراکز خرید اجرا می شود. یکی از عناصر مهم در بازاریابی چریکی، انتخاب زمان و مکان مناسب است که محدودیت های قانونی نداشته باشد.

تاریخچه بازاریابی چریکی:

این مفهوم برگرفته از کتاب بازاریابی چریکی نوشته جی کنراد لوینسون است و هدف این نوع بازاریابی ایجاد همهمه درباره محصول یا برند در جهت افزایش خرید محصول یا خدمات توسط مشتری یا صحبت درباره برند با سایر مشتریان بالقوه می باشد. بازاریابی چریکی می تواند از نظر هزینه ای برای کسب و کارهای کوچک خیلی مناسب باشد به خصوص اگر بتوانید بازاریابی ویروسی ایجاد کنید.

مثال هایی از بازاریابی چریکی :

سازمان افزایش آگاهی از آلزایمر، از یک استراتژی بازاریابی شامل نقشه های شهری استفاده کرد. نقشه های رایگان شهر هامبورگ در غرفه های توریستی توزیع شد. هنگامی که افراد نقشه را باز کردند جاده هایی بدون علامت و برچسب را دیدند که نشان دهنده سردرگمی بیماران آلزایمری بود.

حتماً بخوانید :  6 درس بازاریابی محتوا برای تازه کارها

بازاریابی

بسیاری از تاکتیک های بازاریابی چریکی می توانند روی پله ها اجرا شوند! مثلاً IKEA  در یکی از آگهی های خود به کاربران نشان می دهد که چگونه با استفاده از تجهیزات IKEA  و قراردادن کمد در پله ها، می توان از فضای آنجا استفاده کرد.

بازاریابی چریکی

نشنال جئوگرافیک با استفاده از آگهی زیر نشان داد که چقدر ثبت یک عکس حرفه ای سخت و زمان بر است.

بازاریابی چریکییونیسف با آگهی چریکی زیر یادآوری کرد که میلیون ها نفر در جهان دسترسی به آب آشامیدنی تمیز ندارند.

بازاریابی

عکس زیر کمپین‌ خلاقانه شکلات کیت کت بر روی نیمکت‌های پارک با استفاده از بازاریابی چریکی است. در این پروژه، نیمکت‌های رنگ‌آمیزی شده به شکل شکلات نیمه باز کیت کت، جایگزین نیمکت های عادی پارک شده و تصویر جالبی از این شکلات معروف را بوجود آورده‌اند. این کمپین تبلیغاتی شرکت کیت کت در حقیقت نمونه‌ای ساده و خلاقانه از بازاریابی چریکی است که توانسته با هزینه کم، تاثیر زیاد و غیر قابل انکاری بر روی مشتریان خود داشته باشد.

بازاریابی چریکی

شرکت کولگیت از چوب هایی شبیه به مسواک در بستنی استفاده کرد تا اهمیت مسواک زدن را به کودکان و حتی بزرگسالان نشان دهد.

بازاریابی چریکی

مزایا و معایب بازاریابی چریکی :

قبل از شروع هرنوع از بازاریابی چریکی باید به مزایا و معایب آن توجه کنید.

مزایای بازاریابی چریکی :

اجرای ارزان :استفاده از یک پوستر تبلیغاتی بسیار ارزان تر از سایر روش های پرهزینه تبلیغاتی است.

استفاده از روش های خلاقانه :

در بازاریابی چریکی قدرت تخیل بسیار مهم تر از بودجه است و با داشتن خلاقیت و ایده های نو می توانید تاثیر زیادی بر مخاطبان بگذارید.

حتماً بخوانید :  تعیین استراتژی رسانه کسب و کار

گسترش از طریق بازاریابی دهان به دهان :

بازاریابی چریکی به شدت توسط بازاریابی دهان به دهان به افراد مختلفی انتقال می یابد. هیچ چیزی بهتر از این نیست که افراد زیادی در مورد کمپین شما صحبت کنند.

زیاد شدن شهرت برند :

بعضی از کمپین های بازاریابی چریکی خاص و منحصر به فرد، توسط اخبار محلی پوشش داده می شوند که به شهرت برند می افزاید.

معایب بازاریابی چریکی :

عدم برداشت درست از مفهوم بازاریابی چریکی :

گاهی اوقات ممکن است کمپین بازاریابی به درستی درک نشود مانند کمپینی که در سال ۲۰۰۷ با نصب LED هایی انیمیشن جدیدی را تبلیغ می کرد و مدارهای آن با بمب های تروریستی اشتباه گرفته شد!

تاثیر گذار بودن مشکلات پیش بینی نشده :

بسیاری از تاکتیک های بازاریابی چریکی نسبت به آب و هوای بد، زمان بندی اندک و سایر مسائل جزئی حساس بوده و به راحتی ممکن است در چنین شرایطی کل پروژه شکست بخورد.

در هنگام اجرای بازاریابی چریکی باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

-محلی برای اجرای کمپین تان انتخاب کنید که افراد زیاد و مهم تر از آن مناسبی از آنجا عبور کنند.

-افراد ممکن است به راحتی شما را نادیده بگیرند مگر اینکه با خلاقیت زیاد نظر آنها را جلب کنید. هرچه ایده شما جالب تر باشد واکنش بیشتری از مردم دریافت می کنید و راحت تر به هدف خود می رسید.

قوانین شهری، آب و هوا، سر و صدا و ... می توانند مانع شما در دستیابی به اهدافتان شوند پسمتغیرهای پیش بینی نشده را در نظر بگیرید.

حتماً بخوانید :  فواید استفاده از ویدئو مارکتینگ

بر خلاف قوانین عمل نکنید چون این کار به شدت به برند شما آسیب می زند.

جهت ارتباط با مشاوران ما می توانید با شماره ۳۴۹۳۴-۰۱۳ تماس گرفته و یا از طریق صفحه مشاوره مدیران نواندیش با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه خود را بنویسید

" دانلود رایگان فایل آموزشی " بزرگترین اشتباهات زبان بدن در محل کار

با مطالعه این فایل آموزشی، می توانید با 20 حرکت ممنوعه در زبان بدن آشنا شوید